Onrustige beenligging tijdens proef, hoe beoordelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Onrustige beenligging tijdens proef, hoe beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:02

Naar aanleiding van mijn wedstrijd van vandaag, heb ik een vraag voor de juryleden hier op Bokt.

Ik heb tijdens het rijden erg onrustige benen, hier wordt hard aan gewerkt en gaat ook echt wel beter, maar tijdens de wedstrijd verval ik nog erg snel in mijn oude gewoonte. Kwestie van tijd en oefenen en hard werken aan dit probleem, maar goed daar gaat dit topic niet over. Vandaag ben ik tijdens mijn twee proeven die ik reed (beiden bij dezelfde jury) erg hard afgestraft op mijn onrustige beenligging. Ik erken dit probleem dus ook echt wel en vind ik ook dat ik hier best op afgestraft mag worden, maar vandaag werd ik op erg veel onderdelen hierop afgestraft. Ik had regelmatig 5en, waar bij stond onrustige benen, benen stilhouden enz.. De oefening zelf ging gewoon goed en daar was dan ook geen opmerking over, alleen over mijn benen dus. Ik ben zelf van mening dat dit onderaan mijn protocol moet worden afgestraft: Houding en zit van de ruiter of rijvaardigheid en effect van de hulpen. Nu had ik bij mijn eerste proef een 6 op houding en zit, waar nog wel bij stond: Handen en benen stiller. Rijvaardigheid en effect vd hulpen ook een 6. Tweede proef weer 6 op houding en zit en geen opmerkingen. Bij rijvaardigheid en effect vd hulpen een 5 met daarbij als opmerking scherper aan been.

Ik zou graag eens willen weten of ik hier juist beoordeeld ben of dat dit toch iets anders gekund had. Ik rijd overigens M1 en had vandaag 2x 173 punten.

joeluna

Re: Onrustige beenligging tijdens proef, hoe beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:07

Mij lijkt ook dat er bij houding en zit van de ruiter dan op afgestraft moet worden, maar in elke oefening? :n Lijkt me niet, maargoed ik ben geen jury haha }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:07

Jeetje wat vreemd, het is echt niet terecht om een onrustige beenligging in ieder onderdeel mee te nemen, hiervoor zijn immers de cijfers op het eind bedoeld. Nog vreemder vind ik het dan dat je voor houding en zit dan wel 6-en krijgt, terwijl de jury hier toch opmerkingen op heeft..

Imo is het dus niet juist.. :n

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:22

Als het beeldbepalend is, mag het mi wel in de oefeningen worden meegenomen, waar het storend opvalt.
Echter hoort het óók in de houding en zit en/of het effect van de hulpen worden meegenomen.

Waarom zou het niet per onderdeel mogen worden meegenomen?
Een paard dat een slechte, onregelmatige draf heeft, kan ook gekort worden op elk drafonderdeel waarin de onregelmatigheid tot uiting kont en niet alleen in het cijfer voor de draf onderaan.
Waarom zou dat voor een storende beenligging of beenhulp niet gelden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:25

Marije_jiplover schreef:
Als het beeldbepalend is, mag het mi wel in de oefeningen worden meegenomen, waar het storend opvalt.
Echter hoort het óók in de houding en zit en/if het effect van de hulpen worden meegenomen.

Een paard dat een slechte, onregelmatige draf heeft, kan ook gekort worden op elk drafonderdeel waarin de onregelmatigheid tot uiting kont en niet alleen in het cijfer voor de draf onderaan.

Maar daarom kun je toch niet meteen naar een 5 gaan? We hebben natuurlijk verder de proef niet gezien, maar als er 5-en worden gegeven met alleen de opmerking over beenligging, dan vind ik dat niet terecht. Dan lijkt het voor de ruiter immers alsof het een 5 is geworden door de beenligging.. Dus dan zou de jury het beter moeten uitleggen in het commentaar..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:33

Nou ja, hoeveel proeven zie je niet die voor 6 gaan?
De ruiter zegt dat de onderdelen 'gewoon goed' gingen. Zou dat dan zonder verstorende beenligging een 7 of 8 geweest zijn?
Of liep het paard de proef voor gemiddeld een 6 en levert het onrustige been aftrek van 1 punt per onderdeel op?
Dat is lastig beoordelen zonder de proef te hebben gezien.

Maar ik vind dat je verstoringen die het perfecte plaatje beinvloeden wel zeker per verstoord onderdeel mag aanrekenen, ongeacht of de verstoring door de ruiter dan wel door het paard veroorzaakt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:49

Marije_jiplover schreef:
Nou ja, hoeveel proeven zie je niet die voor 6 gaan?
De ruiter zegt dat de onderdelen 'gewoon goed' gingen. Zou dat dan zonder verstorende beenligging een 7 of 8 geweest zijn?
Of liep het paard de proef voor gemiddeld een 6 en levert het onrustige been aftrek van 1 punt per onderdeel op?
Dat is lastig beoordelen zonder de proef te hebben gezien.

Maar ik vind dat je verstoringen die het perfecte plaatje beinvloeden wel zeker per verstoord onderdeel mag aanrekenen, ongeacht of de verstoring door de ruiter dan wel door het paard veroorzaakt worden.

Dat zei ik ook, maar dan moet de jury dat wel duidelijker onderbouwen in de uitleg.. En we hebben ook nog de 8,9 en 10 om te geven, dus je neemt het in die zin wel mee in het cijfer..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 09:33

Marije_jiplover schreef:
Echter hoort het óók in de houding en zit en/of het effect van de hulpen worden meegenomen.

Ik had op de gangen allemaal 6-jes zonder opmerkingen erbij, blijkbaar was het dus niet zo belemmerd dat mijn pony hier last van had in haar beweging.. Anders had de jury dit moeten onderbouwen lijkt mij..

Ik neem aan dat ik met stille beenligging een 6 of 7 had gehad, want zoals ik zei Marije_jiplover had ik 5en op onderdelen waar ik onrustige beenligging zou hebben. Verder geen commentaar, dus dan lijkt mij dat die 5 komt door een onrustige beenligging als er verder geen onderbouwing bij staat..

Echter ben ik nog nooit hier op afgerekend tijdens de proeven en ik rijd ondertussen al heel wat jaartjes wedstrijden. En ik weet zeker dat mijn onrustige beenligging niet zo ineens komt dat ik er de afgelopen wedstrijd ineens wel voor werd afgerekend. Tuurlijk kwam dit bij het onderdeel houding en zit en rijvaardigheid en effect vd hulpen altijd wel aan de orde, maar niet bij de onderdelen, vandaar nu dus ook mijn vraag..

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:39

Persoonlijk vind ik dat het sowieso meegenomen moet worden in houding en zit en in rijvaardigheid. Maar ook in een onderdeel waarin het stoort zou ik het wel afrekenen. Je rijd per slot van rekening geen B meer en je moet een onafhankelijke zit hebben.. Is wel de basis vind ik..

Misschien stoorde het deze jury meer dan andere.. Maar waarom heb je het na afloop van de rubriek niet even gevraagd aan de jury?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 09:43

Ik was als laatste van mijn rubriek en toen ik mijn punten op ging halen, was de jury helaas al weg.. :)

Maar ik weet van mijzelf dat ik een onrustige beenligging constant heb en niet in een bepaald onderdeel, dat is iets wat ik dan weer niet snap. Naar mijn idee had ik er dan weer constant op afgerekend moeten worden..

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:50

misschien wou ze je toch nog een beetje matsen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:54

Het ligt er net aan welke invloed jouw onrustige beenligging heeft op het gaan van het paard.
Als een paard een zeer vloeiende, harmonieuze schouderbinnenwaarts doorloopt, in balans, correct gebogen, mooie aanleuning met een goede impuls maaaaar jouw been is onrustig dan krijg je zeker nog een 8. Maar als (bijvoorbeeld bij een onrustige hand) het paard een onrustige aanleuning toont en weinig impuls dan ga je naar een onvoldoende. Maar dan is het niet goed gaan van het paard veroorzaakt door jouw onrustige handhouding. (bijvoorbeeld)

Waar ik het wel mee eens ben is dat je geen 5 kan neerzetten voor een oefening met alleen 'onrustige beenligging' als commentaar. Dan moet er toch nog wel meer aan de hand zijn.

Anders straf je het inderdaad alleen beneden af bij Houding en zit.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 09:58

Bedankt Suzanne F. zo dacht ik er idd ook over..

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:55

De onrustige beenligging mag niet bij ieder onderdeel worden afgestraft. Dit dient onderaan het protocol te worden meegenomen in de beoordeling.
Verder ga ik mee met het commentaar van Suzanne F.