lestarieven en andere vragen voor instructeurs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

lestarieven en andere vragen voor instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 15:59

Inmiddels ben ik bijna afgestudeerd en ben ik rond aan het kijken voor mijn eigen bedrijf. Maar dan zie ik enorme verschillen in lesprijzen. Variërend van 10 euro tot 60 euro per uur. Nou snap ik dat je voor 60 euro per uur wel wat in huis moet hebben. Maar wat kun je verwachten voor 10 euro? Is dat inclusief reiskosten, verzekeringen en arbeidsongeschiktheidsverzekering? Dat kan ik me niet voorstellen. En wat vinden je lesklanten belangrijk? Verzekering verplicht? Want zonder verzekering, wat doe je als er iets gebeurt? Je bent toch aansprakelijk neem ik aan. Mag een lesklant zonder cap je les betreden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:01

Dan is de tegenvraag: wat heb jij te bieden voor je leerlingen? Dat maakt deel uit van de prijs, zoals je zelf al aangeeft.

hennyvanamon

Re: lestarieven en andere vragen voor instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:11

hier wat tips. van 10 euro lesgeld kun je nooit.en reizen naar je klant/en je verzekering v betalen en dan ook nog lesgeven dus ik twijfel erg als een instructeur dit bedrag vraagt.en ja je bent aansprakelijk als er door JOUW schuld iets gebeurdt met ruiter/paard.verzekering is niet verplicht wel verstandig[vindt ik].een lesklant mag NIET zonder cap de bak betreden,[je verzekering keert dan niets uit als er wat gebeurdt] dit geldt tevens voor rijden met lang los haar/met flanderende kleding/geen goed schoeisel/en een kort hempje zonder mouwen/ en wat je lesklant belangrijk vindt, ja ,,,dat is bij iedereen anders. ik hoop dat je er wat aan hebt succes.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:19

TAO-->JI

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:31

Als je onder de 20euro per half uur betaald, kan je er wel vanuit gaan dat het zwart is en dus niet verzekerd. Bij een gediplomeerd instructeur bv Orun, zal je daarom ook altijd een cap op moeten ivm de verzekering. Verder vraagt een subtop ruiter meer als een instructeur die zelf net L is, meer ervaring zeg maar, al heb je ook ruiters die zelf nooit starten omdat ze daar niets mee hebben, maar wel heel goed zijn, maar dat gaat dan van mond op mond. Een andere eis kan zijn goed schoeisel, dus geen gympen zonder hak, waar je mee door de beugel kan glijden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:35

Caira schreef:
Inmiddels ben ik bijna afgestudeerd en ben ik rond aan het kijken voor mijn eigen bedrijf. Maar dan zie ik enorme verschillen in lesprijzen. Variërend van 10 euro tot 60 euro per uur. Nou snap ik dat je voor 60 euro per uur wel wat in huis moet hebben. Maar wat kun je verwachten voor 10 euro? Is dat inclusief reiskosten, verzekeringen en arbeidsongeschiktheidsverzekering? Dat kan ik me niet voorstellen. En wat vinden je lesklanten belangrijk? Verzekering verplicht? Want zonder verzekering, wat doe je als er iets gebeurt? Je bent toch aansprakelijk neem ik aan. Mag een lesklant zonder cap je les betreden?

Reiskosten is iets wat jezelf bepaalt. Ik hanteer altijd een vrije marge, zodra ik verder dan een x aantal kilometers moet reizen, reken ik wel een vergoeding (uiteindelijk kost het mij kostbare tijd en niet alleen de centen per kilometer).

Arbeidsongeschiktheidsverzekering, laat mij je uit een droom helpen... Die is onbetaalbaar... Ik heb het eens laten uitzoeken en kwam uit op een kleine 500 euro per maand... Ik spaar gewoon voor een buffer. Ik kan financieel gezien gerust mijn been breken, praktisch gezien (werkoverdracht) weer niet :')

Je moet je laten verzekeren als instructeur, maar LET WEL! Tegenwoordig zijn de eisen behoorlijk aangescherpt en moet je echt de kleine lettertjes opvragen bij de betreffende verzekeringsmaatschappij. Veel verzekeringsmaatschappijen 'eisen' tegenwoordig een Orun instructeursdiploma. Nog niet allemaal, maar de meeste inmiddels wel. Jij zult dus goed moeten uitzoeken welke maatschappijen jou wel en welke jou niet zullen verzekeren. Dat moet je echt navragen, want dat zullen ze na moeten kijken. Over het algemeen is het meeste letsel wat kan ontstaan tijdens een les, neer te leggen bij de lesklant, echter, in sommige gevallen kan de verzekering van de betreffende persoon vragen stellen en een van de eerste vragen zou kunnen zijn of er lesgegeven is door een capabele (ofwel gediplomeerde) instructeur. Het niet dragen van een cap, bij ontstaan van letsel (lesklant valt op het hoofd etc) is iets wat verwijtbaar is in de richting van de instructeur. Die had de toegang tot de les, in verband met het niet gebruiken van een veiligheidshelm, moeten ontzeggen...

Ik zou niet te hoog inzetten als beginnend instructeur. Eerst maar eens klanten werven en ervaring opdoen. Dan kun je na verloop van tijd altijd omhoog. En let erop, op accommodaties van derden betaal je 21% belasting, op eigen accommodatie 6%

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 19:40

thanks Elise, daar was ik me inderdaad al van bewust dat verschil in belasting. Best zuur idd.

Toch zie ik bij HAW geregeld mensen die lessen en dan zonder cap.

Een verzekering heb ik al gevonden, dat is al geregeld. Arbeidsongeschikt is dus onbetaalbaar? Hm ik ga toch eerst maar eens een afspraak maken bij onze boekhouder.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:43

Heb een tijd lang gelest samen met een aantal andere stalgenoten, dus die kwam meestal voor 2 tot 6 man achter elkaar, ieder een half uur voor 15 euro.
En mijn vorige instructrice stond zelf ook op die stal, en gaf les voor 10 euro per half uur, en ik had op het laatst samen les met iemand op hetzelfde niveau als ik en dan een uur, voor 10 pp.
Rij zelf eigenlijk nooit (meer) zonder cap, zou het zeker wel aanraden als instructrice zijnde!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:46

Bruto loon van ieman in loondienst is ook niet zo hoog. hoeveel je vraagt per uur is afhankelijk van je kosten en je reistijd of afstand en het aantal uren achter elkaat. iemand die een aantal uren les geeft op ern manege krijgt daarvoor waarschijnlijk tussen de 10 en 15 euro per uur.
Mijn instructrice die tot GP nivaeu wedstrijden gereden heeft vraagt op eigen locatie met binnenbak 25 euro per half uur en zij heeft echt een bedrijf dus betaalt belasting. in hoeverre elk uur opgegeven wordt weet ik natuurlijk niet.
Ik zelf vind 15 tot 20 euro per uur een redelijk bedrag voor een normaal niveau instructeur die zelf tot M/z niveau kan begeleiden en jong is. heb je heel veel ervaring dan kun je nog wat omhoog. Ik ga echt geen 40 euro per uur betalen voor lessen op recreatie of b/l niveau. Het efficientst is het om lessen te kunnen klusteren. meerdere lessen achter elkaar op 1 of eigen locatie.
Aansprakelijkheidsverzekering zeker doen. dat hoeft niet heel duur te zijn. arbeidsongeschiktheid is wel heel duur. Dan kun je beter niet op paarden van klanten klimmen want dat geeft de hoogste risico's bij het lesgeven. de eerste maand is meestal voor eigen risico dus een griepje dek je er toch niet mee af. met een microfoontje kun je je stem sparen. fijn bij buiten lesgeven of veel lessen om je stem te sparen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:15

Ik weet niet of je deze linkjes al bekeken hebt TS?
http://www.berekenhet.nl/ondernemen/uur ... zp-er.html
http://www.zzp-nederland.nl/artikel/uurtarief-bepalen
Ga je a.s. zaterdag naar de startersdag? Daar kun je vaak veel (gratis) info krijgen.

Natuurlijk hangt je tarief ook af van je klanten (ze moeten het wel voor je willen betalen), maar als jij voor een hongerloontje aan de slag gaat is het snel afgelopen. Daar hebben je klanten ook niks aan. Iemand die voor € 20 of nog minder per uur incl. BTW en reistijd/reiskosten aan de slag gaat, neem ik niet serieus. Mijn auto laat ik ook niet tegen zo'n uurloon repareren ;).

Ik weet niet of je nu in loondienst bent of een uitkering hebt? Zo ja, dan kun je voor arbeidsongeschiktheid je ook vrijwillig verzekeren bij het UWV.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:24

bij ons zijn de prive lessen gewoon zwart.
ik ken dan ook niemand die het opgeeft.
ja tenzij je door de club bent aangenomen dan wel.
maar prive les is bij ons 10 euro per half uur maar de instructrice reed dan wel Intermediaire II
maar ja bij ons op stal lessen ze ook bij mensen die vragen 90/100 euro per uur

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:17

Wat dacht je dat zelfstandige hulpen in de zorg verdienen? De alphahulpen? En de witte werksters? Die moeten van hun bruto 12,50 per uur ook zelf hun reiskosten betalen en belasting afdragen... Die mensen moeten er ook hard voor werken.

koeke schreef:
Ik weet niet of je deze linkjes al bekeken hebt TS?
http://www.berekenhet.nl/ondernemen/uur ... zp-er.html
http://www.zzp-nederland.nl/artikel/uurtarief-bepalen
Ga je a.s. zaterdag naar de startersdag? Daar kun je vaak veel (gratis) info krijgen.

Natuurlijk hangt je tarief ook af van je klanten (ze moeten het wel voor je willen betalen), maar als jij voor een hongerloontje aan de slag gaat is het snel afgelopen. Daar hebben je klanten ook niks aan. Iemand die voor € 20 of nog minder per uur incl. BTW en reistijd/reiskosten aan de slag gaat, neem ik niet serieus. Mijn auto laat ik ook niet tegen zo'n uurloon repareren ;).

Ik weet niet of je nu in loondienst bent of een uitkering hebt? Zo ja, dan kun je voor arbeidsongeschiktheid je ook vrijwillig verzekeren bij het UWV.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:27

Ja dat kan wel zo wezen, maar voor 12,50 kom ik als gediplomeerd instructeur, met een zee aan ervaring, echt mijn bed niet uit. Er zit ook wel een verschil tussen een 'huishoudster' en een 'instructeur'.

Dat er een hoop instructeurs zijn die geen verstand van zaken hebben, oke... maar uitgaande van mijzelf, ga ik er vanuit dat een goed instructeur zich onderscheid door vakkennis, een zee aan praktijkervaring en een aantoonbaar cv (dus niet het welbekende 'ik heb al zeker 10 ponys zelf zadelmak gemaakt').

En die laatste punten kosten gewoonweg tijd, geld en energie en dat zie ik graag terugbetaald in mijn lessen... Daar doe ik het voor. Ik hoef er niet rijk van te worden, maar ik wil er wel normaal van kunnen leven, anders kan ik net zo goed achter de kassa gaan zitten. Word ik ook niet moe.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:48

joyce B schreef:
Wat dacht je dat zelfstandige hulpen in de zorg verdienen? De alphahulpen? En de witte werksters? Die moeten van hun bruto 12,50 per uur ook zelf hun reiskosten betalen en belasting afdragen... Die mensen moeten er ook hard voor werken.

Je wil ook niet weten wat voor uitgeknepen handel dat is. Eender bij de schoonmaak.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:15

koeke schreef:
Iemand die voor € 20 of nog minder per uur incl. BTW en reistijd/reiskosten aan de slag gaat, neem ik niet serieus.
Oeps, dat staat er nogal ongenuanceerd maar zo is het niet bedoeld.

Ik zeg dat vanuit mijn ervaring als bedrijfsadviseur (en kennis van bedrijfseconomie). Al in de vorige eeuw :D gingen wij uit van een minimum uurtarief van fl. 50 ex OB en maximaal 1.600 declarabele uren per jaar. Bij iemand die daar sterk onder resp. boven gaat zitten/zit is een levensvatbare exploitatie van het bedrijf onwaarschijnlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:34

koeke schreef:
koeke schreef:
Iemand die voor € 20 of nog minder per uur incl. BTW en reistijd/reiskosten aan de slag gaat, neem ik niet serieus.
Oeps, dat staat er nogal ongenuanceerd maar zo is het niet bedoeld.

Ik zeg dat vanuit mijn ervaring als bedrijfsadviseur (en kennis van bedrijfseconomie). Al in de vorige eeuw :D gingen wij uit van een minimum uurtarief van fl. 50 ex OB en maximaal 1.600 declarabele uren per jaar. Bij iemand die daar sterk onder resp. boven gaat zitten/zit is een levensvatbare exploitatie van het bedrijf onwaarschijnlijk.

Maar wat reken je dan als "overhead"?
Een instructeur heeft geen kosten behalve gemaakte uren (en een stuk administratie). Waar je dus voor betaald is "goodwill" of zo je wil; kennis en ervaring (opleiding).
Blijft over een stuk reiskosten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:12

Het werk van instructeur als zelfstandige of in loondirnst is hetzelfde maar de verdiensten verl mindet. ik zeg nirt dat je voor 12,50 inclusief btw en reiskosten per uur hoeft te werken maar bedragen als 40 a 50 euro per uur voor elke instructeur is gewoon niet reeel. En je hebt gewoon weinig kosten als je aan huis bij anderen les geeft.

En iemand die zelf l heeft geredrn ooit en met ern orun basisinstructeur cursus les gaat geven hoeft niet metern hetzelfde te verdienen als een zeer ervaren en/of getalenteerde instructeur die zich ruimschoots bewezen heeft met succes bij training van ruiter en paard. Daarbij vind ik lesgeven lichamelijk en geestelijk gezien nou niet zulk zwaar werk eerlijk gezegd. Niet zwaarder dan voor een klas met 20 leerlingen les geven met allerlei regelgeving en kwaliteitscontroles op je nek... En dat voor bruto 15 euro per uur.

Of je 50 euro per uur moet verdienen om rond te komen kun je discusieren.
Als ik reken met 40 euro per uur inclusief btw houdt je daar exclusief btw ruim 30 euro per uur van over. bij 15 lesuren per week zit je dan op 450 euro. Op maandbasis is dat een omzet van ongeveer 2000 euro. Niet verkeerd voor zo weinig uren. Dan je eventuele reiskosten er nog af en een luidsprekersetje afschrijven, je verzekering en evt. pensioenvoorzieningen of arbeidsongeschiktheidsverzekering zijn aftrekbare kosten, je vrijstellingen en dan pas begin je inkomsten belasting te betalen. Lesgeven is meestal ern parttime baan. je moet niet vetwachten dat je met parttime werken een volledig full time loon binnen haalt...

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:52

Het lijkt misschien alsof je weinig kosten hebt als instructeur, maar vaak wordt een en ander vergeten.
Uitgaande van een instructeur die bij mensen aan huis lesgeeft:
- btw moet eraf, 21%
- een instructeur moet ook gewoon inkomstenbelasting betalen (30% ongeveer)
- bijscholing/opleidingen moeten betaald en terugverdiend worden
- aansprakelijkheidsverzekering
- benzine moet betaald
- onderhoud en belastingen van de auto (die slijt. Helaas.)
- boekhouder/accountant voor belastingaangifte wil ook graag betaald worden
- telefoon- en internet/websitekosten
- spaarpotje maken voor ziektes (want verzekering is idd niet te betalen)
- helaas krijgen wij geen vakantiegeld van de baas. Overigens ook geen 13e maand en eventuele bonussen. Dus als we iets extras willen moeten we daar zelf voor zorgen.

Zo bekeken houdt een instructeur die wit werkt voor 30,-/uur ongeveer een tientje/12 euro over voor de boodschappen, huur en een keertje uit eten.
Wel hebben we het leukste vak ter wereld ;-)

Inderdaad is het rijden bij mij verplicht met cap. De verzekering eist dat ook en zal niet uitkeren als er iets gebeurt en de ruiter heeft geen cap op gehad.

30,- per uur voor een gediplomeerd instructeur met verstand van zaken die zzper is, is geen abnormaal bedrag.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:06

Helemaal waar... En dan hou je de kosten al laag, omdat je het voor mensen graag betaalbaar wilt houden... Maar eerlijk is eerlijk, als ik zelf les neem (ook ik moet mijzelf door ontwikkelen), betaal ik het dubbele.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:43

Die belasting gaat er pas af na je kosten en na je vrijstellingen als zelfstandigen aftrek en na je belastingvrije voet en dan na je aftrekposten als gezin zoals je hypotheekrente... wij moeten al enkele tienduizenden euro's per jaar verdienen voor er uberhaubt inkomstenbelasting betaald moet worden.... Maar goed. mijn man is dan ook alleen verdiener en het is zijn hoofdberoep. Niet iets wat naast een baan in loondienst er bij gedaan wordt. dan zul je vast meer af moeten dragen...

En iemand in loondienst betaalt ook diezelfde belasting als een zzp-er maar heeft niet de extra aftrekposten. reiskostenvergoeding krijgt ook lang niet iedereen en een zzp er kan kiezen tussen auto van de zaak (al dan niet met bijtelling afhankelijk keuze voor privegebruik) of een geheel of gedeeltelijke aftrekbare kilometer vergoeding.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:19

Oja. Pensioen. Hoort er ook nog bij. Moet ook van die 30,- per uur.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:33

Klopt. en ook aftrekbaar gelukkig ;)
de timmerman kost hier ook iets van 30 a 35 euro per uur. Met rrkening. die heeft ook een bedrijfspand en gereedschap en werkt op locatie dus ook rriskosten.

Verschil met instructie is dat je minder makkelijk ern hele dag achter elkaar kunt vullen met lessen. tenzij je een goede eigen of vaste locatie hebt en mensen bereid zijn naar jou toe te reizen.

mijn instructrice had dressuurstal. met binnenbak. trainde daar haar eigen paarden en heel kleinschalig paarden van anderen. ze gaf veel lessen. In de middag en avond veel lessen en af en toe ook 's ochtends. Dan kom je wel aan 5 a 6 lesuren per dag. Dat a 40 euro per uur (inmiddels 5 jaar later 50 euro per uur) is 200 (nu 250) euro bruto per dag (6%btw). Gemiddeld 20 werkdagen per maand: is bruto 4000 tot 5000 euro exclusief haar inkomsten uit de trainingspaarden.

Daar kon ze een mooie accomodatie van onderhouden met uitbreiding met overdekte longeerhal, zeer regelmatig met vaak 2 paarden dure lessen bij internationale juryleden en dressuuramazones, een nette trailer en dure merkkleding. En ze had personeel en stagiaires in dienst. Zo weinig hield ze er dus niet aan over in mijn ogen...
Haar partner had ook een eigen bedrijfje. dubbel inkomen dus.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:54

Zo! Dat is ideaal ja!
Mooi als dat allemaal zo kan hoor.
Wie weet, ooit.

En inderdaad moet je in je uurtarief ook je niet-declarabele uren verwerken.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:05

Miepie77 schreef:
Als je onder de 20euro per half uur betaald, kan je er wel vanuit gaan dat het zwart is en dus niet verzekerd. Bij een gediplomeerd instructeur bv Orun, zal je daarom ook altijd een cap op moeten ivm de verzekering. Verder vraagt een subtop ruiter meer als een instructeur die zelf net L is, meer ervaring zeg maar, al heb je ook ruiters die zelf nooit starten omdat ze daar niets mee hebben, maar wel heel goed zijn, maar dat gaat dan van mond op mond. Een andere eis kan zijn goed schoeisel, dus geen gympen zonder hak, waar je mee door de beugel kan glijden.

Neehoor, ik heb mijn Orun-diploma, start ZZ-Zwaar, geef ook tot dat niveau les en vraag €15,- per half uur, excl. reiskosten.
Dit is niet zwart, ik heb mijn eigen bedrijf en dus ook verzekerd.