instructeursopleiding zonder eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lumi

instructeursopleiding zonder eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 15:25

hallo,
zoals de titel al doet vermoeden ( :+ ) heb ik een vraag over de instructeursopleiding.
Ik wil deze namelijk graag gaan doen (niet persé volgend jaar, maar misschien wel over 2 of 3 jaar, afhankelijk van mijn studie), maar ik heb geen eigen paard.
Ik vroeg me af of er andere ruiters zijn die dit probleem ook hebben, en hoe zij/jullie dit hebben opgelost.
Advies hoe ik het zou kunnen oplossen zonder dat je het zelf hebt meegemaakt is natuurlijk ook welkom :)
alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door Lumi op 10-06-13 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Re: instructeursopleiding zonder eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:27

Is er niemand in de buurt met een goed geschoold paard (wel zo handig voor jezelf) die je kan lenen?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 15:32

hier misschien wel, (al weet ik dat ook niet zeker) maar als ik ergens anders ga studeren dan is dat toch lastiger, daar ken ik helemaal niemand.
En ik vraag me af of een advertentie zou werken, wie wil hiervoor nou zijn pony uitlenen/verhuren?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:45

Ja, Misschien hier op bokt?

Ik bedoel als je een goede ruiter bent, Waar ik vanuit ga als je dat wilt gaan doen.
Of in elk geval voldoende kwaliteiten hebt en graag wilt leren, Zullen er vast mensen zijn die jou die kans willen geven

Of een ouder paardje 15 tot 20 jaar bijvoorbeeld leasen die wel veel ervaring heeft maar ook nog lekker mee kan draaien

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 15:53

Gentlegiant schreef:
Ja, Misschien hier op bokt?

Ik bedoel als je een goede ruiter bent, Waar ik vanuit ga als je dat wilt gaan doen.
Of in elk geval voldoende kwaliteiten hebt en graag wilt leren, Zullen er vast mensen zijn die jou die kans willen geven

Of een ouder paardje 15 tot 20 jaar bijvoorbeeld leasen die wel veel ervaring heeft maar ook nog lekker mee kan draaien

Ik denk/hoop wel dat ik goed genoeg ben, anders zou ik er idd. niet eens aan beginnen :j
ik hoop echt dat dit kan, ik vroeg me nogal af hoeveel mensen hun paard mee zouden willen geven aan een jong meisje

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:02

Jong of oud meisje ik geef mijn paard liever aan een jong meisje met potentie die aan dr toekomst wilt werken dan aan een ouder iemand die niet wilt leren en ook vrij weinig kan...

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:12

Maar je moet toch ook wedstrijdervaring hebben? En je kennis 'updaten'? Dat kan alleen als je een eigen of verzorgpaard hebt. Anders heb je de theoretische kennis wel en de didactische vaardigheden om het over te brengen, maar niet de feeling en leer je ook niet door, als je niet zelf blijft rijden. Dan ben je imo niet zo'n geweldige instructeur.
Er is vast iemand die je een paard ter beschikking stelt, maar je moet wel zelf blijven oefenen en rijden. Dus een verzorg of leasepaard?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:18

Die wedstrijd ervaring kan ze dan toch op doen met dat des betreffende paard?

Voor bijvoorbeeld Nhb hoef je geen wedstrijden gereden te hebben
Ze stellen wel de eis B springen M dressuur of B dressuur en M springen
Maar er zijn daar genoeg leerlingen die nog nooit op wedstrijd zijn gegaan en slagen zover ik weet

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:37

Gentlegiant schreef:
Maar er zijn daar genoeg leerlingen die nog nooit op wedstrijd zijn gegaan en slagen zover ik weet

Dat klopt, dat noemde ik ook; dan heb je de theoretische kennis en de didactische vaardigheden, maar verder blijf je niet je kennis bijspijkeren, doordat je zelf rijdt blijft je gevoel en je kennis up to date.
Een eigen paard hoeft dus niet maar wel een verzorg of leasepaard.

IK vind een instructeur zonder wedstrijdervaring en/of die zelf niet (meer) rijdt niet kundig. Ander verhaal is als het iemand is die meerdere paarden in het Z heeft gereden, jarenlang ervaring heeft en die om bepaalde redenen niet meer rijdt (blessure bijv.) en dan lesgeeft.

Ik kan in theorie ook wel uitleggen wat de onderdelen voor de Grand Prix zijn, maar kan ze ook niet allemaal uitvoeren...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:40

Amorosa schreef:
Gentlegiant schreef:

Dat klopt, dat noemde ik ook; dan heb je de theoretische kennis en de didactische vaardigheden, maar verder blijf je niet je kennis bijspijkeren, doordat je zelf rijdt blijft je gevoel en je kennis up to date.
Een eigen paard hoeft dus niet maar wel een verzorg of leasepaard.

IK vind een instructeur zonder wedstrijdervaring en/of die zelf niet (meer) rijdt niet kundig. Ander verhaal is als het iemand is die meerdere paarden in het Z heeft gereden, jarenlang ervaring heeft en die om bepaalde redenen niet meer rijdt (blessure bijv.) en dan lesgeeft.

Ik kan in theorie ook wel uitleggen wat de onderdelen voor de Grand Prix zijn, maar kan ze ook niet allemaal uitvoeren...

Ik begrijp je punt hoor
Maar waar ik min of meer op doel is dat niet iedereen de tijd en het geld heeft om op wedstrijd te gaan, niet per definitie een slechte instructrice zou zijn
Ook die gene kan goed les krijgen en veel leren en dat weer over brengen aan andere mensen

Ik ken ook mensen die rijden een behoorlijk niveau S(vergelijkbaar met ZZL ZZZ in nederland) die geen les kunnen geven omdat ze simpel weg zich niet goed kunnen verwoorden en het over brengen van terwijl ze zelf een super nette proef neer zetten met meerdere paarden en ook deze paarden opgeleid hebben

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:03

Ook dat is waar! Maar die zouden in theorie de vaardigheden kunnen leren om wel goed les te geven.
Plus er zijn ook genoeg mensen die de instructeursopleiding doen en alsnog geen les kunnen geven, omdat ze geen feeling voor het lesgeven hebben. Het moet een combi zijn van alles; goed rijden, wedstrijdervaring en stof goed over kunnen brengen.

Een imo ideale instructeur heeft ervaring, kan jonge paarden opleiden, corrigeren, stapje hoger brengen en goed en duidelijk lesgeven.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 19:18

Amorosa schreef:
Ook dat is waar! Maar die zouden in theorie de vaardigheden kunnen leren om wel goed les te geven.
Plus er zijn ook genoeg mensen die de instructeursopleiding doen en alsnog geen les kunnen geven, omdat ze geen feeling voor het lesgeven hebben. Het moet een combi zijn van alles; goed rijden, wedstrijdervaring en stof goed over kunnen brengen.

Een imo ideale instructeur heeft ervaring, kan jonge paarden opleiden, corrigeren, stapje hoger brengen en goed en duidelijk lesgeven.

Ik wil ook helemaal niet de echt goede ruiters les geven, de kleintjes van 6 die alles nog moeten leren vind ik het leukst. En nee, ik rijd zelf niet op Z-niveau, en dat zal waarschijnlijk ook wel nooit gebeuren, maar ik kan zeker goed genoeg rijden om goede lessen te kunnen geven. Bovendien heb ik op mijn oude manege wel lessen gegeven (ja, zonder opleiding dus) en die ouders waren altijd heel enthousiast, en ook de eigenaresse van de manege was enthousiast omdat ik zo leuk was met kinderen en ze alles zo goed kon leren (ik zeg dit niet om op te scheppen hoor, ik wilde alleen even aangeven dat ik volgens anderen wel de nodige "feeling" heb). Ook de kinderen hadden na verloop van tijd liever van mij les dan van de gediplomeerde instructeurs, dus wat ik mis aan niveau kan ik daarmee compenseren