Verkeerde galop aanspringen tijdens proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jolien_

Verkeerde galop aanspringen tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 12:48

Hoi,

Ik heb een vraag over hoe ik hier tijdens een proef het beste mee om kan gaan. Mijn paard springt af en toe aan 1 kant verkeerd aan, wat ze soms ook in de proef doet. Ik rijd in de B en moet dus op de volte aanspringen. Ik neem haar terug en probeer het dan nog een keer (desnoods meerdere) maar door stress lukt het dan ook niet altijd goed. Ik moet tussen B-E en X-A bijvoorbeeld aanspringen in galop, de volte afmaken en daarna weer een volte op een andere plek.

Tja misschien moet ik pas startten als het aanspringen altijd helemaal perfect gaat, maar ze doet dit niet altijd fout.

Hoe kan ik dit in de proef goed oplossen, want als aanspringen niet goed gaat, gaat die oefening niet goed + de volte daarna + het terugnemen uit galop, dus zijn meteen 3 oefeningen. Een extra volte rijden (dus de oefening opnieuw met aanspringen) mag niet dacht ik of is dit wel een optie?

Weggebokt

Re: Verkeerde galop aanspringen tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:52

Je zegt het zelf ookal, past starten als het helemaal goed gaat.
Maar is het niet mogelijk om de proef thuis te oefenen? Dan kan je er op trainen

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:11

Je zegt dat je zelf al stress hebt bij opnieuw aanspringen. Hoogstwasrschijnlijk geef jij je hulp gewoon niet meer goed. Zorg ervoor dat je rustig blijft in je hoofd, en neem iets meer tijd om aan te springen, en de hulpen goed te geven. Verkeerd aanspringen en herstellen zal een 5 zijn, dat is goed op te halen hoor. En gewoon rustig blijven proberen tot hij goed zit. Je mag absoluut niet een extra volte draaien! Mijn pony springt ook nog wel eens verkeerd aan, maar door gewoon terug te haken en opnieuw aanspringen heb ik tochnog een 5. En als een wp van het aanspringen afhangt, moet jezelf echt achter de oren krabben.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:19

Start anders eens een x HC, zeker omdat je zegt dat je gestresst bent. Puur voor de oefening.

Als je verkeerd aanspringt en hersteld, krijg je inderdaad vaak nog een 4 of een 5. Geen extra figuren rijden, gewoon rustig doorrijden :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:00

Je mag best een volte rijden, dan krijg je alleen wel -2 en een slecht cijfer voor het aanspringen. Echter houd je hiermee wel de rust en zal de rest van je proef netjes blijven gaan. Doorrijden in de verkeerde galop levert sowieso erg lage cijfers op en het blijven proberen te herstellen komt vaak de ontspanning (denk aan je eindcijfers) niet ten goede.

Niet starten vind ik vaak niet zo'n goed advies, je kunt het starten namelijk ook gewoon als oefening gebruiken :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:18

Ik ga helemaal mee met Relaxed. Gewoon die -2 voor lief nemen. En rustig de tijd nemen om opnieuw aan te springen. Dan heb je meer kans dat de oefening die daarna komt wel goed gaat.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 12:44

Dank voor jullie tips. Het is inderdaad zo dat ze af en toe helemaal geen problemen heeft met het aanspringen, maar het zou inderdaad wel door mijn stress kunnen komen (en ik rijd haar nu een jaar en voor die tijd galoppeerde ze bijna nooit en als ze dat deed was door hard draven in galop te vallen).
Als ik inderdaad door ga met de volgende oefening en dan in de goede galop probeer te komen brengt het inderdaad veel stress mee en is het rustige uit de proef. Begrijp ik dus goed dat het advies is nog een keer de volte te nemen en opnieuw aan te springen (en dus -2 te krijgen)?

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:02

Ik zou inderdaad nog even wachten met wedstrijden. wel zou je af en toe wat oefenwedstrijdjes kunnen rijden voor de ervaring en voor de ontspanning voor je paard en jezelf.
Als mijn pony in de B verkeerd aansprong nam ik haar altijd gelijk terug en probeer haar zo snel mogelijk weer in de goede galop te zetten. In de B is het heel belangrijk dat je laat zien dat je het wel goed kan corrigeren. je zou ook inderdaad een extra volte kunnen rijden. maar probeer de rust erin te houden. dat vinden ze in de B vaak belangrijker dan dat het gelijk goed gaat.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:01

Die van mij doet dat in het L2 ook nog steeds hoor....
Terwijl hij het altijd wel gewoon doet....

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:14

Waarom HC of een oefenwedstrijd starten? Er kan je niets gebeuren in de B, je krijgt geen verliespunten. Dus wat maakt het uit. En die extra volte om het netjes op te lossen, nou, dan maar -2, als je daar de rust mee kan bewaren. Voornamelijk de rust bij jezelf begrijp ik. :)

Wel thuis er extra op oefenen natuurlijk, maar ik neem aan dat je les hebt en dat dit een aandachtspunt is.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:15

Ik zou ook gewoon startten, die van mij doet het nu in het L2 ook nog wel eens, changeert soms ook in middengalop.

Gewoon even terugnemen en opnieuw proberen. (soms ziet de jury het geen eens, nam hem terug omdat hij contra zat en sprong opnieuw aan kreeg ik als commentaar: Pony valt uit galop.)

Je geeft aan dat het 1-3 oefeningen zijn, nou reken uit, 3 keer misschien een 4, dus 6 punten minder, dus 6 keer een zeven rijden en je komt nog op 180 uit. ;)

Ik zou gewoon lekker op wedstrijd gaan, als het toch niet gaat heb je het geprobeerd en kan je altijd nog even stoppen en oefenen.

Succes.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:29

Het zijn natuurlijk niet alleen die 3 oefeningen, het komt ook terug in de slotcijfers.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:42

Dat is waar, maar voor een B proef zou het nog haalbaar moeten zijn.