In draf de baan verlaten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

In draf de baan verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 10:03

Ik was dit weekend op wedstrijd en zag daar iets wat volgens mij niet mag..
Na het afgroeten draafde de amazone meteen weer aan en heeft nog een paar rondjes in de baan gereden voordat ze er uit ging.

Dat mag toch niet? je hoort toch in stap de baan te verlaten na het groeten, ook al krijg je daar geen punten voor?

Anoniem

Re: In draf de baan verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:12

Je moet idd in stap de rijbaan te verlaten. Als ze halverwege de proef had afgegroet dan snap ik het, waarschijnlijk wou ze dr paard de bak nog even laten zien, maar dat was niet het geval?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 10:22

Nee ze heeft de proef wel afgemaakt, gegroet en daarna dat dus.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:19

Zeker dat het een bewuste keuze was van de amazone en niet dat het paard even in zijn eentje op pad ging. :D

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 10:32

Nee ze gaf zelf been na het groeten en tijdens het rijden :j

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:26

Apart. Enige wat ik dan kan bedenken is dat paard miss de neiging heeft (gehad) om aan het eind van de proef de brei eraan te geven, omdat deze wist dat het bijna 'klaar' was. Dat zou m.i. dan een reden zijn om gelijk na het afgroeten nog even door te rijden, maar het is niet toegestaan.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:28

Of het paard vind een bepaalde hoek/deur etc eng in de bak en ze wilt nog even 'oefenen' voor de volgende keer..

Lijkt me niet zo'n drama toch, ook al mag het officieel niet?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:54

Ik heb het ook wel eens gedaan.Paard was enorm kijkerig tijdens de proef,dus na het afgroeten nog enkele cirkels gereden,lang en laag naar de ontspanning toe.
Jury heeft er niets van gezegd,hoewel ik dat eigenlijk wél verwacht had.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 00:00

Dispar_Vulgo schreef:
Of het paard vind een bepaalde hoek/deur etc eng in de bak en ze wilt nog even 'oefenen' voor de volgende keer..

Lijkt me niet zo'n drama toch, ook al mag het officieel niet?

Maar dat is even bot gezegd dan toch gewoon jammer dan? Iedereen gelijke kansen en daarom zijn er regels opgesteld. Na het groeten in stap de rijbaan verlaten. Er staat dan wel niet het woord "direct" bij maar dit lijkt me logisch. Als elke ruiter dit zou doen... Lijkt mij ook dat als jury zijnde je hier wel wat van mag/kan zeggen. Wat is er in dit geval mee gedaan vraag ik mij af....?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 08:14

Nee er is niks van gezegd ;)
Aan de ene kant heb ik er begrip voor, aan de andere kant, dan willen de anderen mss ook wel wat langer in de baan..

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:36

Het is gewoon niet toegestaan. Voor niemand. Dus wat de reden ook mag zijn, als jury behoor je er wat van te zeggen. Zelfs als het de laatste combinatie is, dient deze eerste de ring te verlaten. Daarna kan deze in overleg met de organisatie terug de ring in om nog te oefenen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 11:56

Deze combinatie mocht voor de proef ook al langer rijden omdat haar paard wat kijkerig was, vind dat ook al niet helemaal eerlijk (iedereen gelijk) maar oke.
Na de proef nog in de baan rijden vond ik dus echt vreemd, het was niet de laatste combinatie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:02

Startte ze misschien HC?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:10

Als een paard heel braaf is geef ik ook gelijk een startsein. Een die wat kijkerig is geef ik een paar rondjes extra, maar dan moet deze ook starten, dus ik houd er ook wel beetje rekening mee hoor. Maar naderhand nog rondrijden is sowieso gewoon tegen het protocol in.
Ook als je HC start dien je de reglementen te volgen. Scheelt natuurlijk wel dat je niet uitgesloten kan worden dan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:06

Misschien een foutje? Bij het mennen MOET je juist in draf de rijbaan verlaten. Ik wil het ook wel eens door elkaar halen helaas. Ga ik bij het mennen in stap en ohz in draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:08

Ik heb hier nog eens over na zitten denken.. Eigenlijk maakt het geen bal uit en je kan er als jury niet echt iets mee doen. Het laatste onderdeel, in stap de rijbaan verlaten, is namelijk geen onderdeel meer. De proef is klaar en het telt niet meer mee.. Je kan er iemand niet om uitsluiten of wat ook en het kost ook geen punten. Als ik het zelf zou hebben, zou ik er een opmerking over opzetten, maar verder kan je er weinig mee.