Verkeerde galop oplossen door middel van wissel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjaron99

Verkeerde galop oplossen door middel van wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 12:15

Hoihoi,

Ik heb een vraagje.

Voor een paar concoursen terug sprong mijn paard (in het M1) een keertje in de verkeerde galop aan. Omdat hij de wissels al goed beheerst, heb ik dit opgelost door middel van een wissel. Op mijn protocol stond: 2, oplossen door middel van draf.

Dit heb ik nog overlegd met mijn instructrice die tevens ook mag jureren tot het Z2, zij heeft net als ik twijfels hierbij.

Mag je dit echt niet op deze manier oplossen?

Gianti

Re: Verkeerde galop oplossen door middel van wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:17

was laatst nog een topic over. Er wordt geen galopwissel gevraagd, maar aanspringen in galop

sjaron99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 12:21

Gianti schreef:
was laatst nog een topic over. Er wordt geen galopwissel gevraagd, maar aanspringen in galop

Klopt, er werd (in mijn geval) gevraagd om in de linkergalop aan te springen, dus word er ook niet gevraagd om draf. Je moet het toch oplossen, dus dan maakt het, dacht ik, toch niet uit hoe je het oplost? Als het maar netjes gebeurd. Naar draf of een galopswissel word beide niet gevraagd.

Snap je? Beetje vaag verhaal :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:26

sjaron99 schreef:
Gianti schreef:

Klopt, er werd (in mijn geval) gevraagd om in de linkergalop aan te springen, dus word er ook niet gevraagd om draf. Je moet het toch oplossen, dus dan maakt het, dacht ik, toch niet uit hoe je het oplost? Als het maar netjes gebeurd. Naar draf of een galopswissel word beide niet gevraagd.

Snap je? Beetje vaag verhaal :+

Maar je moet dus aanspringen in (bijvoorbeeld) de linkergalop, vanuit draf.
Je paard springt aan in rechtergalop, dus dat betekent al dat de opgave (aanspringen in linkergalop) in feite niet is getoond, je lost het op door middel van een wissel. Een niet gevraagde oefening. Dat betekent dat je de opgave nog steeds niet hebt getoond.

Je paard springt aan in de rechtergalop, terwijl linker galop is gevraagd. Je neemt het paard terug en springt opnieuw en goed aan in de linkergalop. Dus heb je de opgave (aanspringen in linkergalop) wel getoond.

Volgens mij mag in het laatste geval -2 geschreven worden, maar dat weet een jury ongetwijfeld beter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:52

Naar mijn weten moet het paard idd terug naar draf. Ik neem aan dat het aanspringen vanuit draf moest gebeuren en niet vanuit stap?
Je moet dan herstellen door terug naar draf te gaan en opnieuw aan te springen.
Wissel is niet gevraagd en het hele onderdeel is dan eigenlijk niet getoond.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:58

Ongeacht of het wel of niet mag zou ik persoonlijk vanuit trainingstechnisch oogpunt het in de verkeerde galop aanspringen op de (juiste?) hulpen nooit oplossen door een wissel te springen. Terug naar draf en het paard laten gehoorzamen op de gegeven hulpen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:15

Mijn idee: je springt verkeerd aan: cijfer 4. Je corrigeert door wissel of draf om de rest van galop in de juiste galop te rijden. Wissel en draf worden niet gevraagd nee. Maar het aanspringen is al gewaardeerd met een 4. Dus kan niet meer gewijzigd worden, op wat voor manier je ook corrigeert.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:17

Suzanne F. schreef:
Naar mijn weten moet het paard idd terug naar draf. Ik neem aan dat het aanspringen vanuit draf moest gebeuren en niet vanuit stap?
Je moet dan herstellen door terug naar draf te gaan en opnieuw aan te springen.
Wissel is niet gevraagd en het hele onderdeel is dan eigenlijk niet getoond.

Er is een deel getoond nl: het aanspringen. Helaas in de verkeerde galop dat wel.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:18

CharleyT schreef:
Mijn idee: je springt verkeerd aan: cijfer 4. Je corrigeert door wissel of draf om de rest van galop in de juiste galop te rijden. Wissel en draf worden niet gevraagd nee. Maar het aanspringen is al gewaardeerd met een 4. Dus kan niet meer gewijzigd worden, op wat voor manier je ook corrigeert.

Maar dan kun je feitelijk ook redeneren dat het aanspringen in de gevraagde galop, vanuit de gang waar het paard daarvoor in ging, in zijn geheel niet getoond wordt? Dus waarom dan nog een 4? *edit* vanwege je bovenstaande opmerking dan :)

Ik heb op de cursus geleerd dat het paard terug moet naar de voorgaande gang en de overgang van hieruit opnieuw getoond moet worden. De manier van corrigeren (soms het benodigd aantal pogingen) weegt dan mee in het uiteindelijke cijfer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:58

Ik heb geleerd dat je dan je paard moet terug nemen en vanuit draf moet laten aanspringen.
Anders heb je met een beetje pech een jury die zegt "niet getoond".

sjaron99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:42

Ik dacht dat de manier van corrigeren niets uit maakte. Zoals CharleyT zegt het aanspringen is getoond, dan wel niet de goede galop, maar ik heb het aanspringen gewoon wel getoond.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:45

Is het ook niet omdat een wissel boven het nivo is van de M?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:55

het aanspringen is getoond ja. Maar er wordt toch gevraag aanspringen IN de rechter- of linkergalop. En als je aanspringt in de verkeerde galop heb je dus als ware niet getoond wat er helemaal werd gevraagd.

Maar heb je de regelementen er toevallig al bijgepakt. Misschien staat daar wel in hoe je verkeerd aanspringen moet corrigeren en heb je daar dan niet aan voldaan?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:01

Als er wordt gevraagd aanspringen in linkergalop en je springt aan in de rechtergalop, dan is het gevraagde imo niet getoond. Neem je je paard terug en spring je nogmaals aan, maar dan juist, dan heb je het gevraagde alsnog getoond.
Maak je een wisseltje, dan is het gevraagde dus niet getoond. Het enige wat je hiermee opschiet is dat het volgende onderdeel correct kan worden gereden, maar het correct aanspringen is dan dus overgeslagen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:06

De vraag is draf-linkergalop.
Je voldoet niet aan die vraag als je een wissel maakt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:05

Nee, je moet terug naar de gang van waar uit je moest aanspringen en het dan opnieuw doen.
Corrigeren dmv een wissel levert bij mij ook commentaar op en een laag cijfer, je hebt het juiste aanspringen immers niet getoond en een wissel wordt niet gevraagd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:52

Precies, gezien het feit dat het om een M1 proef gaat, is het misschien het aanspringen op de lange zijde?
Je moet toch echt laten zien dat je dat vanuit de draf beheerst en niet 'oplossen' door een wissel. Want de juiste draf galop overgang heb je dan nog steeds niet laten zien.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:00

idd, wat mij betreft zo klaar als een klontje.
overgang draf-linkergalop.
dus die overgang laten zien.
je liet draf-rechtergalop-galopwissel-linker galop zien. dit is niet wat ze vragen.
hierboven schrijft iemand een 4, maar een 2 lijkt me meer op z'n plaats.
wel fijn voor jou dat je paard de wissels al goed beheerst!
volgende keer (als die er zou komen) terug naar de gang voor het gevraagde en opnieuw proberen.
succes!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:14

Ik zou, als het aanspringen fout gaat, terughalen naar de draf en dan opnieuw aanspringen. Als je bijv contragalop heb en paard springt om los ik het op wat mij op dat moment het netst lijkt. Heb wel gehad met een gebroken lijn in contragalop dat hij omsprong. Kan ik oplossen door terug naar de stap of draf te gaan en een hoop spanning te creeeren of dmv een wissel terug te springen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:52

Sterker.... mijn paard wisselt ook uit zichzelf, maar kreeg vorige keer juist positief commentaar van de jury dat ik haar ondanks de wissel toch zelf had gecorrigeerd.