Stilstaan (mesten) tijdens de proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jarmo

Stilstaan (mesten) tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 16:38

Hallo!

Sorry als dit verkeerd staat

Ik rij wedstrijden op een fjord, maar die gaat altijd tijdens de proef mesten.
Dan staat hij stil en dat is heel vervelend. Nu rijd ik dus nog de F proeven maar voorjaar 2013 ga ik echte dressuurwedstrijden rijden.
Soms staat er niks bij het blaadje maar ik heb ook weleens gehad dat ik er een 5 voor kreeg. Hij krijgt nooit zoveel eten voor het rijden.

Hoe moet ik dit oplossen?

Groetjes,

corientjuhh

Re: Stilstaan (mesten) tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:40

Doet hij dit ook gewoon met trainen?

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 16:42

Ja, helaas wel

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:44

Je fjord leren dat stilstaan tijdens het mesten niet mag. NOOIT! Stel je steekt een drukke weg over en je paard gaat stilstaan om rustig te gaan mesten. Dan ga je dus dood met wat pech als je stevig wordt aangereden. Dus je paard leren om altijd en overal thuis, aan de hand, onder de man en eventueel voor de wagen door te gaan met waar hij mee bezig is ook tijdens het mesten. Dan zul je zien dat als je daarin streng en consequent in opvoed dat je probleem tijdens de wedstrijd ook over is. Je zou de eerste keer de jury tijdens het aanmelden op de hoogte kunnen stellen dat je dat probleem even kordaat moet aanpakken omdat het gevaarlijk voor je is op de weg en dat hij het altijd doet tijdens de wedstrijden.
Succes ermee.

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:45

Als hij het bij het trainen ook doet, zou ik hem daar juist heel streng corrigeren, in de proef ziet dit er een beetje raar uit denk ik dus kun je hem beter laten staan. Dan ziet het er tenminste niet uit alsof hij niet reageert op je beenhulp :)) nouja ik bedoel dus dat als je merkt in de proef dat hij wil gaan mesten, hem (onopvallend) goed aanspoort maar als hij eenmaal stilstaat zou ik gewoon wachten tot hij klaar is.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:46

extra vroeg beginnen met losrijden zodat hij hopelijk alle stress en mest kwijt is zodra hij de ring in moet? al stap je maar wat rond over het terein, kwijt is kwijt :P
die van mij moet ook altijd 3 a 4 keer poepen in 1 les... wat je ook kan doen is hem aanleren dat mesten ook lopend kan.. ziet er dan misschien raar uit want hij zal wat wijdbeens gaan lopen, maar ze zien wel dat je hem netjes erdoorheen rijd..

succes

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 17:55

Dat levert je op een KNHS wedstrijd hele lage punten op voor dat onderdeel/die onderdelen en ook nog onderaan bij effect van de hulpen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:01

bij de KNHS word je daar flink op afgestraft, het paard staakt eigenlijk gewoon en is niet aan de hulp.
de oplossing: Afleren stil te gaan staan bij het mesten. Gewoon door blijven rijden dus, zodra je merkt dat hij langzamer gaat om te mesten flink naar voren rijden, desnoods een goede tik met de zweep. Ook zeer consequent blijven, niet thuis stil laten staan omdat dat makkelijk is ivm bijvoorbeeld mest opruimen, áltijd gewoon door blijven gaan waar je mee bezig was.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:21

Afstraffen met de training...

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 19:11

Als ik hem aanspoor dan gaat hij als een gekke rond lopen, dat had ik vanmorgen bij het springen, toen kon ik hem bijna niet meer houden!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:53

Laat em bij inrijden aan mest ruiken van ander paard, gaat ie geheid zelf ook van mesten ;-)
Scheelt je weer een pitstop in je wedstrijd. ;-)

Maar zonder dollen: stoppen om te mesten mogen alleen maar manege paarden, omdat het wat makkelijker opruimt...
LOL: midden in springparcours op de noodrem... "eerst effe mesten baas" :evaw: :evaw:

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:55

Mijn paardje heeft ook de neiging omdat het verplicht was in de bak waarin ik reed.
Daar moest je paard stilstaan dit ivm het opruimen van de mest.

Nu heeft ze nog steeds de neiging te vertragen maar daar kan ik haar nu wel doorheen rijden.

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:57

Mijn paard mocht ook stilstaan omdat het handiger was met opruimen.
Maar bij een lesje bij de rijvereniging mestte ze vier keer in drie kwartier. Toen heb ik het haar toch maar afgeleerd. Wennen ze vanzelf aan als je consequent bent. Mijn paard had het na een keer vooruit jagen wel door.

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 20:51

@Peetstap Laat ik nou net morgen een springwedstrijd hebben :oo

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:00

als ze gaat rennen ben je niet concequent genoeg

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:14

LiCaJa schreef:
:D :D
Whala: je hebt een ruin, die mogen graag mesten op een andere bult.. :')

Succes: maar waar heb je springen ? want op startlijsten FRL draait niks morgen, wel komend weekend *\o/* *\o/*

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:47

Wat mijn paard nu dus verzonnen heeft...
Tijdens het halthouden poepen. :+
Als ik stil ga staan pakt ze snel haar kans.

Gelukkig is ze het meestal al kwijt voordat we de proef in moeten.

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 18:31

Peetstap schreef:
LiCaJa schreef:
:D :D
Whala: je hebt een ruin, die mogen graag mesten op een andere bult.. :')

Succes: maar waar heb je springen ? want op startlijsten FRL draait niks morgen, wel komend weekend *\o/* *\o/*

Ik reed in oostermeer xd

veradj16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:23

haha heb ik ook een keer gehad ging die op de x halthouden om te poepen terwijl ik middendraf moest doen xd

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:48

Probeer om thuis te trainen dat hij door moet lopen. Hij móét gewoon doorlopen. En als hij gaat rennen corrigeer je hem daar weer op. Gewoon door blijven gaan, de aanhouder wint!

Op wedstrijd kun je beter (wat mij betreft) wel in ieder geval probéren om hem te laten doorlopen. Ik geef liever een 5 voor het proberen dan een 4 omdat er helemaal niks aan gedaan wordt.

ashleytweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:35

matasja schreef:
extra vroeg beginnen met losrijden zodat hij hopelijk alle stress en mest kwijt is zodra hij de ring in moet? al stap je maar wat rond over het terein, kwijt is kwijt :P
die van mij moet ook altijd 3 a 4 keer poepen in 1 les... wat je ook kan doen is hem aanleren dat mesten ook lopend kan.. ziet er dan misschien raar uit want hij zal wat wijdbeens gaan lopen, maar ze zien wel dat je hem netjes erdoorheen rijd..

succes

Hellemaal me eens!!