zeer hardnekkige spreidzit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

zeer hardnekkige spreidzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 14:14

Ik heb een volwassen lesklant die heel erg neigt naar spreidzit. Er zit al wel veel verbetering in maar steeds als ze iets moet doen (sturen, paard wijkt ineens uit etc) dan kan ze enorm naar voren vallen en vliegen haar onderbenen helemaal naar achteren. Om deze reden heeft ze ook nog nooit kunnen galopperen want ze valt direct bijna op de hals van het paard zo ver gaat ze naar voren. Ik heb al veel geprobeerd, heb al tips aan mijn werkgever gevraagd etc, maar het blijft tobben. Haar balans is ook erg slecht. bv de oefening sta-sta-zit sta-sta-zit kan ze nauwelijks uitvoeren. Maar ze is op oudere leeftijd begonnen te rijden, ze is niet de slankste dus het valt allemaal niet mee. Ook kan ze nauwelijks in draf lichtrijden aandrijven, haar benen raken het paard dan niet. Ik probeer van alles en hou het positief. Heeft iemand nog tips die ik nog niet ken en die kunnen helpen? En die het ook voor haar leuk houden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:18

laten voelen waar haar billen zitten en hoe ze erop moet zitten en aan dat gevoel een woord koppelen.
Een noemt het hier plakbillen, de andere lalala strandstoel, het maakt opzich niet uit natuurlijk.

paardengekst

Re: zeer hardnekkige spreidzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:36

balansoefeningen doen naast het paard? Op 1 been staan, knie iets gebogen en dat afwisselen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:48

Gebruikt ze wel haar rompspieren om rechtop te blijven? Houdt ze zich ook erg aan de teugels vast om in balans te blijven? De sta-sta-zit is een goede om te oefenen, maar als ze zich daarbij aan de teugels omhoog moet trekken mist de oefening zijn doel. Het klinkt ook nog als een stap te ver. Werk eerst eens in stap zonder teugels, waarbij ze wel haar handen zo heeft alsof ze de teugels vasthoudt, en laat haar op haar zit tempowisselingen en overgangen naar het halthouden rijden door de spieren in haar onderbuik te gebruiken. Dat kan je uitbreiden met kleine stukjes langzame draf, bijvoorbeeld een lange zijde doorzitten, voor je op de korte zijde bent terug in stap en de volgende lange zijde draf in de verlichte zit, waarbij de positie van haar onderbenen niet mag veranderen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:53

Heeft ze geen andere beperking in haar eigen lijf?
Misschien zou je wat meer oefeningen kunnen geven op de grond bv met een zitbal.
Eventueel training op een flexchair.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:19

Beugels korter (dan heeft ze meer steun en is sprijdzit ongeveer onmogelijk) en af en toe zonder beugels laten rijden (al is het maar in stap). Verder inderdaad oefeningen op een bal voor de balans. Succes!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 11:44

Bedankt voor jullie reacties.
@Imre: ze hangt gelukkig niet aan de teugels. Stukjes doorzitten doe ik weleens tussendoor, maar niet meer dan een paar passen want ze gaat erg stuiteren. Verlichte zit hebben we ook al gedaan tussendoor. Ook overgangen van draf naar stap waarbij ze echt achterover moet gaan zitten van mij. Doet ze dat niet, dan zie je haar ook direct naar voren kiepen. En dan herhalen we de oefening tot het goed gaat. Wat doen de overgangen in stap met behulp van haar buikspieren voor haar denk je? In stap zit ze namelijk wel goed al.
@Vippie: vorige keer zaten haar beugels erg kort en toen ging het opvallend beter moet ik zeggen. Bedankt voor de tip, ik zal er op letten.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:54

Let eens op haar ondderrug. Als ze die te strak blijft houden stuitert ze bij het doorzitten en zal ze ook meer als een soort tuimelpoppetje naar voren schieten. Flexchair is daarvoor wel een goed advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:46

Zo te horen past het zadel niet bij de amazone.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:53

Mischien menles?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:46

Ik dacht ook als allereerste aan het zadel,sommige zadels lokken spreidzit uit..mocht dat niet het geval zijn dan zitles aan de longe..zonder teugels..ze moet duidelijk meer balans krijgen zodat ze onafhankelijk kan zitten want anders kun je haast niet verder.

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:59

JJane schreef:
Mischien menles?

_O-

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 01:31

topic is al ouder maar in de hoop dat ts het nog leest...

je verhaal en beschrijving wijst op een niet-passend zadel. Als de ruiter/amazone naar voren valt en de beenligging blijft nog enigszins goed is het vaak onbalans of angst maar als de benen tegelijkertijd naar achteren zwaaien is het hoogstwrs een zadel dat voorover ligt. Hierdoor kantelt het bekken nr voren en rijdt de ruiter op het schaambeen ipv zitbeenknobbels.
Doordat tegen de ruiter gezegd wordt dat-ie rechtop moet blijven zitten, spant deze de bovenbeenspieren en rugspieren en alle lossigheid in het bekken verdwijnt. Vandaar het stuiteren en voorovervallen.

Dit kun je niet met rijles oid oplossen, een beginnend ruiter kan dit probleem nl. niet lichamelijk oplossen. Een onderlegger die het zadel in balans legt, kan een wereld van verschil maken, veel meer dan uren afzien....

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 01:55

JJane schreef:
Mischien menles?

Ik moest hier even heel hard om lachen! +:)+

Sorry, verder geen tips :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 01:59

Paard aan de longe, evt met bijzet en de amazone zonder teugels en zonder stijgbeugels laten rijden, gewoon in stap, rechtop zitten, benen er netjes langs, onafhankelijke zit krijgen.
Kost even wat werk en de meeste ruiters vinden het niks maar het heeft zeker resultaat!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 05:46

idd een wat ouder topic, maar ik zeg Zitles!!!! En balansoefeningen zonder paard kunnen ook goed zijn. Ik weet zo even geen oefeningen maar dat moet vast te vinden zijn op internet ofzo!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:49

Ben absoluut niet tegen zitles, reed zelf regelmatig zonder beugels maar dat werkt alleen als het zadel goed ligt. Dus laat het zadel eerst controleren en bepaal dan wat de ruiter nodig heeft ... Tips genoeg hier :D

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:53

Oefeningen doen met een zitbal, leer het openen en sluiten van de heupen voelen en bewust uitvoeren. (zie boek centered riding van Sally Swift, monkey-reverse monkey).

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:57

Doet ze dit op elk willekeurig paard en op elke willekeurig zadel?
Misschien is het dan beter om de leerling te vertellen dat ze er absoluut geen gevoel voor heeft en beter een andere hobby kan zoeken.
En idd, mennen is een optie :j :+

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:55

Ibonn schreef:
Ben absoluut niet tegen zitles, reed zelf regelmatig zonder beugels maar dat werkt alleen als het zadel goed ligt. Dus laat het zadel eerst controleren en bepaal dan wat de ruiter nodig heeft ... Tips genoeg hier :D

Dr vanuit gaande dat het zadel past..... :j

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:51

Een update: het gaat inmiddels stukken beter. Net rond het moment dat ik overal advies ging vragen begon het kwartje eigenlijk te vallen. Ze zit steeds constanter rechtop en met de benen op de juiste plaats en de hakken uitgedrukt. Ook klemt ze niet meer met haar bovenbenen. De goede houding is nu haar normale houding geworden, in plaats van een uitzondering. Komende week gaan we de galop weer eens proberen, ik ben erg benieuwd. De tip om de beugels echt kort te houden is een hele goede, dat helpt echt.
Voor de andere reacties: ze had het op elk paard dus het lag niet aan het zadel. Bedankt voor de reacties.