Lesgeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xjoyhoi

Lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 20:11

Hoii!
Ik ga binnenkort twee meiden lesgeven, maar ben niet gediplomeerd aangezien ik 14 ben. Die meiden zijn gewoon vriendinnen hoor.
Het is gewoon in de bak waar die pony's staan.
Mag je dan wel lesgeven?

Een van de ponys is blind aan een oog. Hoe kan ik het lesgeven dan het beste aanpakken?

En waar kan ik het beste mee beginnen? Ik ga heus niet gelijk M oefeningen met ze doen hoor, maar wat voor dingen zijn nou belangrijke basis?

Alvast bedankt.

Superas

Re: Lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:57

Je mag gewoon les geven aan je vriendinnen hoor om te beginnen kan je het best een rustig lesje doen. Laat ze stappen en draven en figuurtjes rijden om ze goed aan de ponys te laten wennen waar ze opzitten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 00:00

Als je zelf niet weet wat belangrijke basis is kun je dat ook niet overbrengen. Niet aan beginnen dus.

Ajansen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 00:04

Ik ben het een beetje wel eens met Air.
maar ik ben ook van mening dat als je geen gekke dingen gaat doen zoals wijken etc. je geen kwaat kan verichten. lekker voltes/ gebrokenlijn/ enz rijden en op de dingen letten zoals bijvoorbeeld op het goede been ligtrijden.

veel plezier!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:07

Lesgeven is niet zo simpel als het lijkt. Zeker de basis niet. Als jij iemand het in de basis verkeert aan leert, is dat later voor die persoon soms moeilijk weer af te leren.
Je hoort vaak zeggen: o maar het gaat maar om de basis, dus kan het wel. Ik denk daar een beetje anders over. Als de basis klopt dan is de rest als het goed is "simpel".

Wil gaan doem denker zijn, maar wat als er tijdens jou "les" iemand van zijn pony afvalt, wie is er dan aansprakelijk? Wat doe je als je tegen een probleem aan loopt dat een ruiter moeite heeft met iets, of het paard reageert niet zoals verwacht?

Lesgeven is een vak, onderschat het niet.

Hebben die 2 meiden nou hun eigen pony's, en je staat in de bak om wat figuren te oefenen, dan vind ik het een ander verhaal.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:25

Les geven moet je zelf weten natuurlijk maar of het verstandig is is weer wat anders. Het wel fijn voor de meiden dat ze een goede basis krijgen zodat ze niet straks van alles moeten afleren. Dus kun jij het wel goed aanleren, er komt natuurlijk meer bij kijken dan zeggen wat ze moeten doen maar ook een goede uitleg geven hoe ze het moeten doen en hoe ze dingen zouden moeten aanvoelen. Dus naast dat je het zelf moet weten denk ik het wel fijn is om bij jezelf na te denken of het wel zo verstandig is om er aan te beginnen want als je dingen verkeerd aanleert is dat zonde.
Dus maar net wat je wil doen is het gewoon de bedoeling om ze opdrachten te geven en deze ze beter te laten uitvoeren of wil je ook de basis gaan aanpakken dus echt houding en zit en kun je zelf dan voldoende beoordelen wat goed is als je er boven op staat.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:14

Air schreef:
Als je zelf niet weet wat belangrijke basis is kun je dat ook niet overbrengen. Niet aan beginnen dus.

je haalt me de woorden uit de mond haha

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:03

HAR-->JI

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:02

Als jij les geeft, ben je wel verantwoordelijk voor hun.
Zij het hun eigen pony's?

Probeer ze gewoon lekker te laten rijden. In stap beginnen en uitleggen hoe de teugelhulpen en beenhulpen werken. Daarna wat figuren gaan rijden. Evt kun je daarna beginnen met een stukje draf.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:44

ik zou er niet aan willen beginnen hoor.

jij bent verantwoordelijk voor als er wat gebeurd (denk aan dat er ongelukken kunnen gebeuren)

en je bent waarschijnlijk ook niet verzekerd als je geen diploma's hebt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:45

Air schreef:

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:11

Ik kan me alleen maar bij Air aansluiten!
Ik zou er ook niet aan beginnen.
Tevens wat Ketaki zegt, je zit ook met de verzekeringen, en aansprakelijkheid als we wat gebeurd.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:38

Ik sluit me bij Air aan, leer eerst zelf maar de een en andere kennis is praktijk en theorie voordat je het over wil gaan brengen, wel zo handig!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:41

Air schreef:

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:10

Zou er niet aan beginnen als ik jou was, maar wat ik hier mis in je verhaaltje wat is het niveau van die vriendinnen dan en wat verwachten hun zelf van die "les"? Zelf help ik soms ook wel eens vriendinnen voort, dan geef ik wat tips of zeg wat ik zie en hoe ze het misschien anders aan zouden kunnen pakken maar echt complete lessen geven? Nee, dat moet je echt kunnen en je moet goed weten waar je het over hebt.

Het feit dat je hier alleen al vraagt hoe je het aan moet gaan pakken en wat de basis precies is getuigt in mijn ogen wel van onvoldoende kennis en ervaring. Laten gaan dus, of gewoon is af en toe mee gaan kijken en hier en daar wat tips geven als je iets ziet en weet hoe ze dat beter op kunnen lossen ofzo. Wat je ook kan doen en wat heel nuttig kan zijn is goed letten op hun houding, handen stil, hakken uitdrukken, netjes rechtop zitten enzo en daar op hameren. Daar kan niet zo veel in mis gaan en mochten ze echt les willen hebben laat ze dan naar een goede instructrice gaan. ;)