Voldoet dit jasje zo aan de eisen van de KNHS?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Voldoet dit jasje zo aan de eisen van de KNHS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:56

Mijn dochter heeft een Robby's rijjasje met een rits gekocht.

volgens artikel 117 van de dressuurregelementen moet een jasje knopen hebben.

Citaat:
een rij-jas, type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekkend.

Ik heb dit zo opgelost.
Afbeelding

mag dit?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:25

Poeh jeetje. Ik weet het niet. Ik vind het geen colbert met knopen. Ik vind het meer een sportief jasje met rits. En die 2 knopen erop... tja. En een echte revers heeft dit jasje ook niet. Het heeft een omgeslagen kraagje.
Je zal er denk ik niet op uitgesloten worden omdat het discutabel is maar ik vind het persoonlijk niks. Je kan zulke mooie rijjassen kopen die wel aan alle eisen voldoen. Waarom dan zoiets als dit?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 15:35

Suzanne F. schreef:
Je kan zulke mooie rijjassen kopen die wel aan alle eisen voldoen. Waarom dan zoiets als dit?

Omdat onze 13 jarige dochter dit jasje tegenkwam in een koopjeshoek en ze hem erg mooi vindt en de ruitersportzaak haar wijs heeft gemaakt dat ze er mee mag starten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:39

had je m dan niet beter terug kunnen brengen? Er zijn overigens soms ook colberts te koop bij bijvoorbeeld h&m of v&d of andere winkels die eigenlijk aan de eisen voldoen. Er was hier eerst ook een topic over. Dan ben je vaak stukken goedkoper uit.

kleinvosje

Re: Voldoet dit jasje zo aan de eisen van de KNHS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:44

Zag em al in het rijjasjes topic. Persoonlijk zeg ik nee, dit komt niet overeen met wat bedoeld wordt met een colbert model. Aan de andere kant: dit jasje wordt erg veel gebruikt bij het springen.
Ik zou je dochter er niet uitzetten, maar mogelijk wel wijzen op het niet juist zijn volgens de reglementen. Daar mag -2 voor gegeven worden.

Het blijft me verbazen dat personeel in ruitersportzaken artikelen verkopen en daarbij glashard beweren dat iets iets toegestaan...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 15:57

moonsparkle schreef:
had je m dan niet beter terug kunnen brengen?

Dat had gekund ware het niet dat ze hem tijdens onze vakantie (zo'n 175 km verderop) gekocht heeft en ze hem ook gedragen heeft voordat we er achter kwamen dat er knopen op een jasje moeten zitten.

Ze heeft overigens ook al een equitheme rijjasje.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 16:07

kleinvosje schreef:
Het blijft me verbazen dat personeel in ruitersportzaken artikelen verkopen en daarbij glashard beweren dat iets iets toegestaan...

Ook na mailwisseling blijven ze volhouden dat het mag, volgens hun zijn er uitzonderingen op de regels. Ja ja waarom zijn die regels er dan?

Het jasje mag overigens wel terug maar om daar nu 350 km voor te gaan rijden of de verzendkosten van te moeten betalen voor een jasje van 25 euro is ook weer zoiets

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:10

mijn nichtje heeft hem ook en start er ook gewoon mee, nooit iets van gehoord
wist niet eens dat het eigenlijk niet mag

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:10

Nu is dit een jasje, dat doet geen pijn bij het paard. Ik heb wel eens een ponycombi met een yankee bit in de ring gehad. Die mogen niet vanwege zijn scharende werking. Ook zij zeiden het gekocht te hebben op aanraden van de winkelbediende, die beweerde dat het mocht... :n

Je zou deze foto even naar de servicedesk kunnen mailen, die geven er dan antwoord op en weet je zeker of het mag of niet. En als het dan wel mag, even een print van dat antwoord meenemen op wedstrijd, zodat je het kunt laten zien als er een jury is die haar eruit wil sturen.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:12

Dit is toch gewoon zo'n robby's jasje? Daar starten heel veel mensen mee, lijkt me bijzonder als het niet mag.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 16:13

kleinvosje schreef:
Je zou deze foto even naar de servicedesk kunnen mailen, die geven er dan antwoord op en weet je zeker of het mag of niet. En als het dan wel mag, even een print van dat antwoord meenemen op wedstrijd, zodat je het kunt laten zien als er een jury is die haar eruit wil sturen.

Heb ik al gedaan even na het openen van dit topic.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:14

ok, laat maar weten wat hun antwoord is!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:15

kleinvosje schreef:
Zag em al in het rijjasjes topic. Persoonlijk zeg ik nee, dit komt niet overeen met wat bedoeld wordt met een colbert model. Aan de andere kant: dit jasje wordt erg veel gebruikt bij het springen.
Ik zou je dochter er niet uitzetten, maar mogelijk wel wijzen op het niet juist zijn volgens de reglementen. Daar mag -2 voor gegeven worden.

Eigenlijk is dat ook niet correct ;). Tenzij je het pas na het 3e onderdeel ziet ;).

a. een rij-jas, type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk
bedekkend.

http://www.ej.nl/SupplyImages/WF00023/4 ... s_show.jpg

Volgens mij (op foto niet zichtbaar) is kraag zoals link? (qua model) l
Heeft knopen
heeft platliggende revers
en dus lijkt mij toegestaan.

Mbt rits zijn er al enorm veel merken (o.a. animo) die dit doen dus zou ook mogen.
Of het mooi is is wat anders :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:17

Ervaring leert dat je het pas na het derde onderdeel ziet Ashley ;-)!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 16:24

kleinvosje schreef:
dit komt niet overeen met wat bedoeld wordt met een colbert model. Aan de andere kant: dit jasje wordt erg veel gebruikt bij het springen.

volgens Vandale

Betekenis ' colbert '

Je hebt gezocht op het woord: colbert.

col·bert [kolbeːr] (het, de; o en m; meervoud: colberts)

1kort jasje

Betekenis ' revers '

Je hebt gezocht op het woord: revers.

re·vers [rəveːr] (de; m; meervoud: onveranderlijk; in het meervoud met uitgesproken s)

1omgeslagen gedeelte aan de voorzijde van jas of vest

Dit is het betreffende jasje en volgens mij ontbraken alleen de knopen om aan de eisen te voldoen.
Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 16:27

Ashley5760 schreef:

Tja smaken verschillen, nu vind ik persoonlijk dit jasje mooier als bijvoorbeeld een knal roze jasje maar daar gaat dit topic verder niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:28

Ik vind het wel een slimme oplossing, als je puur naar de regels kijkt (en de woordenboek uitleg van colbert) voldoe je er denk ik wel aan.
Ben benieuwd naar de reactie van de KNHS :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:29

Maar daarmee klopt je uitleg nog niet Kleinvosje, op deze manier schep je verwarring.
Als je het pas na het derde onderdeel ziet is het -2 en mag er verder gereden worden, als je het eerder ziet moet de onjuiste kleding hersteld worden en als dat niet kan volgt uitsluiting.

Imo voldoet dit jasje niet aan de regels. Ik zou je hierop aanspreken en omdat het een twijfelgeval is wel verder laten rijden, maar ik zou het later wel bij de KNHS navragen.
Een colbert vind ik het ook niet echt, ik vind het net als Suzanne meer een sportief jasje.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:03

Suzanne F. schreef:
Poeh jeetje. Ik weet het niet. Ik vind het geen colbert met knopen. Ik vind het meer een sportief jasje met rits. En die 2 knopen erop... tja. En een echte revers heeft dit jasje ook niet. Het heeft een omgeslagen kraagje.
Je zal er denk ik niet op uitgesloten worden omdat het discutabel is maar ik vind het persoonlijk niks. Je kan zulke mooie rijjassen kopen die wel aan alle eisen voldoen. Waarom dan zoiets als dit?

Citaat:
Revers (ook: lapel) zijn de links en rechts teruggevouwen voorpanden, in het verlengde van de kraag, aan de voorzijde van bijvoorbeeld een jas, een colbert of een blazer.

jasje heeft toch echt een echte revers.
Je kan hoeguit discusieeren of het een jasje is type colbert.

Creatieve oplossing, mooi vinden doe ik het niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:29

Dit lijkt me geen rijjas, type colbert. Dit is gewoon een vestje met revers. Ik zou je vragen de kleding te herstellen. Als ze een rijjasje met rits toe hadden willen staan had dat er wel gestaan. Er staat niet voor niets knopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:31

Ashley5760 schreef:
kleinvosje schreef:

Eigenlijk is dat ook niet correct ;). Tenzij je het pas na het 3e onderdeel ziet ;).

a. een rij-jas, type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk
bedekkend.

http://www.ej.nl/SupplyImages/WF00023/4 ... s_show.jpg

Volgens mij (op foto niet zichtbaar) is kraag zoals link? (qua model) l
Heeft knopen
heeft platliggende revers
en dus lijkt mij toegestaan.

Mbt rits zijn er al enorm veel merken (o.a. animo) die dit doen dus zou ook mogen.

Maar animo heeft het onder een rij knopen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:32

Fitzroy schreef:
Dit lijkt me geen rijjas, type colbert. Dit is gewoon een vestje met revers. Ik zou je vragen de kleding te herstellen. Als ze een rijjasje met rits toe hadden willen staan had dat er wel gestaan. Er staat niet voor niets knopen.

Hier sluit ik me bij aan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:37

Hier heeft de KNHS een taak. De omschrijving moet nog duidelijker worden, bijv: colbert met functionele knopen, Geen rits aan het jasje etc. Want ja, ondanks het feit dat er een grote keuze aan correcte jasjes is zijn er toch steeds weer mensen die de fout in gaan. De knopen op dit jasjes zijn overduidelijk versiering, een lange rits zorgt voor het dichthouden. Dus imo niet toegestaan.
Wat is dat toch in de paardensport, iedere keer weer dat proberen oprekken van de reglementen, want het staat zo leuk of zit zo lekker of was zo goedkoop.
Focus liever op goede instructie en prima verzorging, ipv het modeshowgedoe.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 13:55

We zijn vanmorgen eerst naar de federatievertegenwoordiger gegaan en volgens hem was het geen enkel probleem.

Ze is er dus mee gestart.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 14:02

CharleyT schreef:
Focus liever op goede instructie en prima verzorging, ipv het modeshowgedoe.

Sorry deze opmerking vind ik nergens op slaan.

Ze heeft les van een zeer gerenomeerde instructrice en de pony komt helemaal niets te kort. Als er hier iets aan de verzorging zou schorten dan was mijn merrie geen 33 jaar geworden. (zie onderschrift)