bit toegestaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

bit toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 17:28

Anoniem

Re: bit toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:29

Volgens mij wel, hij heeft geen scharende functie en werkt hetzelfde als een watertrens :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:32

volgens mij toegestaan het mondstuk is gewoon een trens en de ringen combineren de voordelen van zowel bus als watertrens.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:32

Eens met relaxed, geen schaarmogelijkheden.
het bestaat al wel even, maar je ziet ze nog niet zo veel. Wordt vooral gebruikt bij paarden met gevoelige mondhoeken, het velletje kan hier minder snel tussen mondstuk en ringen klem komen te zitten.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 17:35

Oké, bedankt voor de reacties.

Dan heb ik nog een wat praktischer vraag. Mijn paard heeft regelmatig losse velletjes of wondjes bij haar mondhoek nadat ze heeft gewerkt. Zowel in de mondhoek bij het bit, als op de plaats waar het sperriempje zit. Het bit zit niet te hoog en het sperriempje wordt niet hard aangetrokken. Ik dacht eerst dat ik tijdens het rijden misschien te hard in de hand was, maar ook met longeren heeft ze het. Ik denk nu dat het probleem bij het bit ligt. Misschien is het te smal, of is ze te gevoelig voor een watertrens.
Zou dit bit dan een geschikte oplossing bieden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:38

Als je met een watertrens rijdt moet je heel goed in de gaten houden dat er geen scherpe randen bij de ringen ontstaan. Door het continu draaien van de ringen slijt het ijzer van het bit en dit wordt scherp.. Dat zou bij jou het geval kunnen zijn, moet je ff voelen bij de openingen waar de ringen doorheen lopen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 17:39

Relaxed schreef:
Als je met een watertrens rijdt moet je heel goed in de gaten houden dat er geen scherpe randen bij de ringen ontstaan. Door het continu draaien van de ringen slijt het ijzer van het bit en dit wordt scherp.. Dat zou bij jou het geval kunnen zijn, moet je ff voelen bij de openingen waar de ringen doorheen lopen.

Ik heb het bit daarstraks mee naar huis genomen om de maat op te meten en ik heb gelijk ook het bit eens heel goed schoon geboend, maar ik heb geen scherpe randen gevoeld. Ik zal straks voor de zekerheid nog eens voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:43

Nou als ze echt scherp zijn had je het al gevoeld denk ik :j Mijn paard had ook altijd zijn mondhoeken kapot, barste al zodra ik het bit erin deed.. Ook vanalles geprobeerd en uiteindelijk deed ik iedere keer voor het poetsen en rijden een klodder uierzalf in zijn mondhoek. Daarmee hield ik dat velletje mooi soepel en bleef zijn mondhoek heel :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:44

als het vnl losse velletjes zijn en niet zozeer wondjes EN vnl bij warm weer voorkomt dan heeft dit in mindere mate te maken met scherpe randen vh bit of knellen/klem zitte van de mondhoeken.

mijn paard heeft alleen bij warm weer (+ 22°C) velletjes en dit komt door het "schuimen", dit droogt te snel op bij warm weer en doet de opperhuid juist "uitdrogen". vglbaar met je handen en lippen in de winter. een beetje vaseline smeren voor het rijden is vaak een oplossing

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 17:46

petitparis schreef:
als het vnl losse velletjes zijn en niet zozeer wondjes EN vnl bij warm weer voorkomt dan heeft dit in mindere mate te maken met scherpe randen vh bit of knellen/klem zitte van de mondhoeken.

mijn paard heeft alleen bij warm weer (+ 22°C) velletjes en dit komt door het "schuimen", dit droogt te snel op bij warm weer en doet de opperhuid juist "uitdrogen". vglbaar met je handen en lippen in de winter. een beetje vaseline smeren voor het rijden is vaak een oplossing

Het is idd vooral bij warm weer, maar een tijdje terug had ze keer écht een wondje in de mondhoek, waar het bloed bijna voor stond. Daar schrok ik toch wel van, maar ik kon toen ook niks raars aan het bit ontdekken. Schuimen doet ze wel vaak, vanaf het moment dat het bit ingaat kauwt ze ook veel, maar ik lees dat dit zowel een goed als een slecht teken kan zijn.

Ik zal morgen een pot uierzalf meenemen en kijken hoe het dan gaat.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:51

Wondjes hoeft inderdaad echt niet aan je hand te liggen (bij een watertrens dan).

Mijn paard beweegt veel met zijn bit, vooral naar één kant. Door zijn soms heftige kauwbeweging drukt hij het bit aan één kant helemaal in zijn mondhoek, waarom vervolgens ook zijn velletjes tussen de ringen komen. Die loopt dus ook meestal niet met watertrens. Wel een mooie oplossing dit (denk dat ik hem ook ga bestellen!). Ik kende wel de het golden-wings bit maar die is en duur, en ik vind 'm lelijk :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 19:07

_Esther_87_ schreef:
Wondjes hoeft inderdaad echt niet aan je hand te liggen (bij een watertrens dan).

Mijn paard beweegt veel met zijn bit, vooral naar één kant. Door zijn soms heftige kauwbeweging drukt hij het bit aan één kant helemaal in zijn mondhoek, waarom vervolgens ook zijn velletjes tussen de ringen komen. Die loopt dus ook meestal niet met watertrens. Wel een mooie oplossing dit (denk dat ik hem ook ga bestellen!). Ik kende wel de het golden-wings bit maar die is en duur, en ik vind 'm lelijk :D

Dat golden-wings bit is idd lelijk! :Y) Bah! Ik denk dat je daar ook veel commentaar op zult krijgen...

Ik kijk nog even hoe het de komende dagen gaat en als ze wondjes houdt, dan bestel ik dit trensje wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:12

Ik heb met een vergelijkbaar bit gereden.
De mondhoeken waren wel beschermt, maar de wangen gingen ervan kapot.
Was niet echt een verbetering dus. Maar misschien is deze beter.
Ik heb maar gewoon een bustrens genomen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:20

Jahoor dit mag gewoon! Vaak is een bustrens een oplossing bij kapotte mondhoeken, dit is een soort combi lijkt wel.

Leuke ava Sizzle! :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:23

Vanaf hoeveel beestjes heb je een plaag?
:D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:29

:D
Kunnen mij niet genoeg lieveheersbeestjes zijn, ik vind ze lief! *\o/*
En dat is 4. *\o/*

We gaan offtopic. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:32

Maar dan wel de Europese, niet de Aziatische, die zijn niet zo lief zegt men.

Offtopic? Welnee, we houden het topic actief ;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 20:19

Sizzle schreef:
Maar dan wel de Europese, niet de Aziatische, die zijn niet zo lief zegt men.

Offtopic? Welnee, we houden het topic actief ;)

Haha, hartelijk dank! :P

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:33

Ik heb hetzelfde probleem met de mondhoeken maar ik gebruik een dubbelgebroken bustrens heb al een grotere maat bit genomen maar nog steeds ontstaan er kloofjes in zijn mondhoeken. Nu kwijlt die eigenlijk bijna niet. Komt dit door een te harde hand? Want als ik veel kracht zet op me handen tijdens het rijden dan krijg ik heel snel blaren dat gebeurd niet als ik dit paard rij.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:53

ciskelover schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met de mondhoeken maar ik gebruik een dubbelgebroken bustrens heb al een grotere maat bit genomen maar nog steeds ontstaan er kloofjes in zijn mondhoeken. Nu kwijlt die eigenlijk bijna niet. Komt dit door een te harde hand? Want als ik veel kracht zet op me handen tijdens het rijden dan krijg ik heel snel blaren dat gebeurd niet als ik dit paard rij.

Kloofjes in de mondhoeken komen inderdaad door een wat te harde hand, of door een extreem droge mond. Het laatste kan je simpel uitsluiten door gewoon telkens voor je gaat rijden wat vaseline in de mondhoeken te smeren. Ook de mond goed schoonmaken met water na het rijden iedere keer trouwens, restjes zweet, schuim en opgedroogd eten aan de mond of aan het bit zorgen ook voor irritatie.

Wondjes die komen door een niet passend of scherp bit ontstaan vaak niet in de mondhoek zelf, maar net daarbuiten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:20

Toch ligt het ook heel erg aan het paard zelf, de ene heeft het heel snel en bij de andere kan je er aan trekken wat je wilt maar nooit iets beschadigd of kloofjes.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:21

Mijn paard had dat eerst ook, maar het bleek dat de neusriem te laag hing waar door er vel tussen het bit en de neusriem klem kwam te zitten, dus ontstonden er wo des! Neusriem gaatje hoger gedaan en er is niks meer aan de hand

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:21

Luz_ElenaE schreef:

Kan ook door de neusriem komen. Heb maanden zitten puzzelen met kloofjes en wondjes met allerhande bitten en zelfs bitloos nog, zelfs bitloos aan de longe sprong het open. Bontjes rond een brede Engelse neusriem did the trick!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:32

mijn neusriem zit al zo hoog die kan en ik rijd met 2 verschillende neusriemen. Ik zag ze nu helen ik denk dat zijn mond even moest wennen aan weer een bit in rechts is het wondje al helemaal genezen en links (daar ben ik sterker en zet ik stiekem me hand vast) is die bijna genezen. Het zou ook aan de les kunnen liggen hoor bij een vervangster van mijn vaste instructrice (die er een maand uitlag wegens prive) moest ik heel veel aan paard zijn mond trekken enzo vandaag weer les van mijn vaste en helemaal geen druk in de mond.