Beengebruik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hygge

Beengebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 20:24

Ik rijd nu een pony & wil graag wedstrijden gaan rijden. Mijn pony is op mijn hulpen afgericht. 1x been = stap 2x been= draf en 3x been= galop. Als de pony eenmaal in het tempo zit blijft ze dit ook en stopt als ik het vraag. Vinden juryleden dit goed tijdens wedstrijden dat je niet alleen maar drijft?

Anoniem

Re: Beengebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:58

Natuurlijk is het goed dat je niet steeds drijft, maar 3x been om aan te galoperen vind ik wat overdreven.. Moet niet nodig zijn.. Je pony moet leren om de hulpen voor stap, draf en galop uit elkaar te houden.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 21:11

zo is het altijd al geweest. Je mag immers niet tonggeluiden in de proef maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:14

Waar heb ik het over tonggeluiden dan? :? Ik zeg alleen dat 3x been om aan te galoperen overdreven is, dat moet ook op 1x been kunnen :j

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 21:30

jij mag toch niet praten?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:32

Ik klak soms ook gewoon in de proef hoor. :j Paarden staan ook voor de kar en dat werkt super en jury hoeft het niet te zien/horen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:33

Ayla_4Ever schreef:

Nee maar daar heeft relaxed het toch ook niet over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:33

Ayla_4Ever schreef:

Ik heb het over been, niet over praten.. :+ Maar laat maar, geloof niet dat we elkaar gaan snappen -O-

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:34

Ze bedoelt dat je met 1 keer been hoort te kunnen gaan stappen, maar 1x been moet ook genoeg zijn om te gaan draven en met 1 keer been kan je ook aangaloperen. Daar heb je geen stemhulpen voor nodig, maar door op de juiste manier been te geven en op dat moment met je houding ook aan te geven wat je bedoeld stapt/draaft/gallopeerd je pony gewoon aan in de gang die je vraagt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:34

Relaxed schreef:
Ayla_4Ever schreef:

Ik heb het over been, niet over praten.. :+ Maar laat maar, geloof niet dat we elkaar gaan snappen -O-

Ik had ook al drie keer gelezen, maar niks kan opgevat worden als praten tegen je paard in je post. :P

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:36

Bedoel je dat je in jouw visie met 3 keer been geven (3 keer "schoppen" op dezelfde plaats) aangalloppeerd? De paarden die ik heb gereden luisteren daar niet naar hoor :=

Je moet leren je beenhulpen te doseren voor stap en draf, en door je been te verleggen kan je de galophulp duidelijk maken aan je paard.

Misschien is het handig nog wat les te nemen voordat je wedstrijden gaat rijden, of een oefenwedstrijd?

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 21:38

Ik had het over Relaxed haar post. Ik heb de reglementen van de KNHS door gelezen en tonggeluiden/geluiden mag niet. Dus mag ik mijn pony wel zo hebben 1x stap 2x draf 3x galop zonder te praten?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:39

Je moet gewoon anders leren been geven.... Ze moeten op een been/zit hulp kunnen aanspringen, drie is echt omslachtig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:40

lieziej schreef:
Bedoel je dat je in jouw visie met 3 keer been geven (3 keer "schoppen" op dezelfde plaats) aangalloppeerd? De paarden die ik heb gereden luisteren daar niet naar hoor :=

Je moet leren je beenhulpen te doseren voor stap en draf, en door je been te verleggen kan je de galophulp duidelijk maken aan je paard.

Misschien is het handig nog wat les te nemen voordat je wedstrijden gaat rijden, of een oefenwedstrijd?

Buitenbeen een handbreedte naar achter voor het aangalopperen is een aanwijshulp. Hiermee geef je aan welke galop.
Op het binnenbeen moet hij dan aanspringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:42

Ayla_4Ever schreef:
Ik had het over Relaxed haar post. Ik heb de reglementen van de KNHS door gelezen en tonggeluiden/geluiden mag niet. Dus mag ik mijn pony wel zo hebben 1x stap 2x draf 3x galop zonder te praten?

Oke, nog 1 poging... Je moet zorgen dat je pony op 1x BEEN stapt, op 1x BEEN draaft én op 1x BEEN aangelopeert ZONDER stemhulp of klikken met je tong. Door de manier van BEENhulpen geven moet je pony leren wat ie moet doen.. 3x been geven om aangaloperen is teveel en niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:43

Chaos schreef:
lieziej schreef:

Buitenbeen een handbreedte naar achter voor het aangalopperen is een aanwijshulp. Hiermee geef je aan welke galop.
Op het binnenbeen moet hij dan aanspringen.

Dat is maar net hoe je het leert, maar ik wil graag dat ze op mijn buitenbeen hulp aanspringen ivm de vliegende wissels :j Maar dat is ieder voor zich..

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:46

Je kan ze inderdaad aanleren hoe het wilt, waarschijnlijk heeft zij het aangeleerd dat met 3 x been het paard galloppeerd?

Heel benieuwd hoe je dan de middendraf duidelijk maakt aan je paard TS? Want 1x been is immers stap?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:48

Ja, maar dan is het een aanwijshulp. Of neem je totaal geen druk op het binnenbeen?
Ik wel namelijk, ook in de wissel.
Spring overigens geen eners of series om de twee. Op dat niveau zou het best kunnen dat je de hulpen wat moet verfijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:51

Chaos schreef:
Ja, maar dan is het een aanwijshulp. Of neem je totaal geen druk op het binnenbeen?
Spring overigens geen eners of series om de twee. Op dat niveau zou het best kunnen dat je de hulpen wat moet verfijnen.

Nee, binnenbeen gebruikte ik voor de juiste buiging en buitenbeen iets naar achteren (om idd duidelijk te maken welke galop) en daarmee gaf ik de daadwerkelijke hulp. Maar zoals ik al zei, het is maar hoe je het aanleert.. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:55

Nee, maar dat klinkt wel aardig hetzelfde hoor. Alleen net wat duidelijk verwoord denk ik.
Omdat het een combinatie hulp moet zijn ivm het verleggen been met zijgangen. Was gewoon even nieuwsgierig. :P

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 21:56

Volgens mij leg ik het niet zo goed uit. Ik maak binnenkort wel een filmpje van het stappen, draven en galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:57

Het wordt idd zo'n automatisme dat je er niet eens meer bij nadenkt en dan is het soms nog verrekte lastig uitleggen :D

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 21:58

Tsja dat is zo.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:58

Relaxed schreef:
Het wordt idd zo'n automatisme dat je er niet eens meer bij nadenkt en dan is het soms nog verrekte lastig uitleggen :D

Agree. :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:04

Chaos schreef:

Ik spring ook aan op buitenbeen + zithulp.
Binnenbeen komt alleen als ik de overgang meer naar voren wil maken en bij de overgang stap-galop.

3 x been geven om in galop te gaan vind ik ook bijzonder!