Les geven aan een meisje van 8.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Les geven aan een meisje van 8.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 19:06

Het zit zo, ik ben in het bezit van meerdere paarden waarvan twee (nog) niet berijdbaar en één met artrose die wel nog bereden kan worden maar wel goed warm moet worden gestapt.

Nu is mijn oudste oppaskindje Lynn afgelopen Mei 8 jaar geworden en als ze 8 werd mocht ze op paardrijles, echter hebben de ouders wat laat geïnformeerd en staat ze nu op een wachtlijst bij (wel een goede) de manege, tot in het najaar. Maarja ze heeft al een rijbroek, cap, handschoenen en de hele mikmak dus best sneu voor haar. Nu had ze aan haar moeder gezegd 'ik wil mijn eerste ponyles van Kim'. Ja nouja, daar kun je natuurlijk geen nee tegen zeggen, dus mag ze zo af en toe in tenue naar me toe komen en op cracky 'rijden'.

Nu heb ik met haar de basisdingen gedaan, en ze wil wat meer dingen doen maar wat? Kan ik zo'n kind al een rondje op het paard laten draaien, soort 'zitles' geven, dan bedoel ik gymnastiek te paard enzo? Of hebben jullie nog creatieve ideeën waardoor ik voor haar het 'rijden' leuk kan maken?

marianbv

Re: Les geven aan een meisje van 8.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:09

leuk dat je dit doet voor haar maar kijk wel uit want als zij iets krijgt ben je niet verzekerd volgens mij maar je bent wel aansprakelijk voor haar.
Zitles is nooit weg natuurlijk altijd goed dus.
Je zou haar ook balkjes kunnen laten lopen en heel veel figuurtjes kunnen laten rijden.
Spelletjes te paard zoals gymnastiek bijv vinden een hoop kinderen ook heel leuk om te doen

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:11

Je kan het meisje inderdaad trucjes laten doen om wat behendiger op het paard te worden zoals rondje om de wereld, hoofd schouders knie en teen, tenen aanraken, oren aanraken van het paard.
Als je paard (ik neem aan dat ze op die met artrose gaat?) het aankan kan ze ook een beetje behendigheid doen zoals tussen poortjes lopen, slalommen en dat soort dingen.

EDIT: @hierboven er zijn echt ontzettend veel stallen waar les wordt gegeven door mensen die hier geen opleiding of diploma voor hebben hoor. Ik neem aan dat het meisje met cap etc. rijd op een brave pony.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:14

Zitlessen zonder zadel? Dat lijkt me erg goed, dan krijgt ze al meteen een goede basis. :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 19:16

Heb je ook helemaal gelijk in, daarom zou ik 't ook niet doen als ik het paard niet 1000% deed vertrouwen. En ik vertrouw hem ook helemaal erin dat ze van die gekke fratsen erop kan uithalen zoals rondje om de wereld en dergelijke, dat kan ze op die andere bijvoorbeeld niet. Ik neem dat risico dan ook gewoon niet.

Het gaat mij meer erom dat zij zich zo trots voelt als ze op mijn paarden mag 'rijden' en doen en laten. Daarbij is ze gewoon dol enthousiast over paarden alles is paarden, paarden, paarden, paarden en ohja prinsessen :+ en ik wil het voor haar natuurlijk leuk en leerzaam tegelijk houden totdat ze écht op paardrijles kan. Ik wil haar ook niet iets aanleren wat ze op de manege absoluut afkeuren... (al kan ik me zo niet iets bedenken wat ik fout zou kunnen doen)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:24

Slalommen, over balkjes stappen, schipper mag ik overvaren, dat soort dingetjes!
En vooral omgang voor en na het rijden, dit gebeurd niet op iedere manege. Dus meenemen, poetsen, zadelen (voor hoever dat gaat), afzadelen, afspuiten enz. :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:35

Heike1998 schreef:
Zitlessen zonder zadel? Dat lijkt me erg goed, dan krijgt ze al meteen een goede basis. :j

vind ik niet, want je krijgt al snel een stoelzit en zal eerder gaan klemmen etc.

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:56

Ohja, poetsen en opzadelen is ook handig! Dat krijg je amper op de manege.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 20:20

Poetsen en opzadelen sowieso, vind ze trouwens ook een van de leukste dingen om te doen. :)

Nadiaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:31

Voordoen hoe je het bit op de juiste manier in zn mond doet. En hoe je kan zien dat het zadel goed ligt, zodat ze het allemaal zelf leert :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:23

ook leuk en voor jonge kids reuze intressant;
* Longeren
* met de ogen dicht stappen en draven aan de hand
* achterstevoren op het paard zitten
* doolhofje maken van balken en tussendoor rijden
* buitenrit ( zware favoriet hier bij ALLE kleintjes)
* "Springen" over grondbalkjes voor de verlichte zit
* wereld record lichtrijden zien te behalen ( kun je 10 keer staan-zitten? nu proberen we er 20 etc etc)
* tuig invetten
* mits je ervan houd, grondwerken is hier ook extreem populair bij de kleintjes. En dan echt basiswerk zoals naast het paard lopen, bij elk bordje laten stilstaan, krijg ik het paard achteruit etc etc.

succes :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:27

Als meisje goed zit op je paard (dus al redelijk in balans) en je hebt een braaf paard zeg je, dan kun je natuurlijk beginnen met stuur les en laat haar maar paard door de bak sturen en om jou heen eerst in stap en als dat goed gaat in draf. Ik zou niet te bang zijn hoor want één op één op een braaf paard die jij goed kent kan ze al heeeeel veel leren in een korte tijd.
Doe ik ook met mijn braaf paard(je). Juist omdat je dat paard goed kent kun je vanaf de grond mee hulpen geven zodat het goed gaat. Laat haar maar KM maken.