op onderdelen 7-ens op gangen 6-en

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

op onderdelen 7-ens op gangen 6-en

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:40

Hallo,

Ik heb even een vraagje over de punten die worden gegeven op wedstrijden. Het komt geregeld voor dat bv alle staponderdelen een 7 krijgen maar dat er aan het einde bij de gangen een 6 staat. Hoe gaat dit in zijn werk? We nemen aan als je op de stap 7ens krijgt je onderin op je gangen ook een 7 hoort te krijgen.

Ben benieuwd naar de reacties!
Groetjes

_aussi

Re: op onderdelen 7-ens op gangen 6-en

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:53

Ik neem aan omdat je dan op de oefening wordt beoordeeld en niet op de gang. Dan kan de oefening wel in die gang zijn, maar het gaat om het geen wat wordt gevraagd.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:55

Ik heb wel een protocol terug gehad waarbij ik op veel drafonderdelen een 5 had en vervolgens op de draf zelf een 9.
Als jij de onderdelen uit het boekje doet, maar je paard loopt niet echt tactmatig (maar wel regelmatig) of whatever, dan zit daar inderdaad verschil in.
Ik heb ook wel eens geschreven bij een jury, meisje kwam met een goedgekeurde jonge dekhengst de baan in, er ging heel wat fout, maar er zat geweldig gangenwerk in. Dan kan je niets anders dan hoge punten kwijt.
En net andersom ook, super gereden proef, maar gangenwerk niet zo super.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:57

Een 6 is ook een voldoende natuurlijk, en de stap is maar 1 onderdeel van de gangen van een paard... stap/draf/galop en daar worden de punten naar gegeven.
En je word zoals al gezegd ook beoordeeld naar het te rijden onderdeel.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:57

Het kan inderdaad gebeuren dat je de figuren netjes gereden worden in de gevraagde gang, met bijvoorbeeld juiste stelling en buiging, gevraagde grootte, op de letter etc., maar dat de kwaliteit van de gang niet dusdanig is dat dat hetzelfde cijfer op zal leveren. Omgekeerd kan ook, zoals in het voorbeeld van mistid.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:31

Als je paard niet taktzuiver is in de oefeningen hoor je daar ook een laag punt te krijgen!

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:33

Mee eens, maar vaak is de gang wel taktzuiver maar niet van hele hoge kwaliteit en kun je nog steeds wel een 6 voor de gangen krijgen en op de oefeningen iets hoger scoren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:37

carmab schreef:
Als je paard niet taktzuiver is in de oefeningen hoor je daar ook een laag punt te krijgen!

Geen hoge kwaliteit betekend niet meteen dat het tactonzuiver is ;) .

Heb hele simpele fjord, geboren minimalist, die keurige oefeningen kon rijden, maar echt geen 8 scoorde voor draf of galop onderaan op het protocol.
Maar wel 8en op haar appyementen, sb en travers. (moet je even die 3 vergeten, die de uitgestrekte draf opleverde :+ )
Voor stap overigens onderaan wel hogere punten, meestal 7, maar ook wel eens 8 gehad.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:38

mistid schreef:
Ik heb wel een protocol terug gehad waarbij ik op veel drafonderdelen een 5 had en vervolgens op de draf zelf een 9.
Als jij de onderdelen uit het boekje doet, maar je paard loopt niet echt tactmatig (maar wel regelmatig) of whatever, dan zit daar inderdaad verschil in.
Ik heb ook wel eens geschreven bij een jury, meisje kwam met een goedgekeurde jonge dekhengst de baan in, er ging heel wat fout, maar er zat geweldig gangenwerk in. Dan kan je niets anders dan hoge punten kwijt.
En net andersom ook, super gereden proef, maar gangenwerk niet zo super.

Toch hoort volgens mij het cijfer voor een gang het gemiddelde te zijn voor de gereden onderdelen in die gang. Gangen beoordelen hoeft een dressuurjury niet te doen; dat hoort in een bestgaande rubriek thuis.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:45

Heb nog nooit een jury alle draf onderdelen zien optellen en zien delen door hoeveel het er waren, om zo een gemiddelde te berekenen.

En heb vaak genoeg een jury top punten zien geven voor paard dat super kon gaan, maar waarbij de ruiter
de oefeningen heel slordig reed en daar dus wel degelijk en in mijn ogen ook wel een logisch vershil in zat.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:16

Ik vind het wel een beetje vreemd. Met name de stap. Daarin rij je niet zoveel figuren. Verruimen in de stap gebeurt meestal tijdens het van hand veranderen. Kan me niet zo goed voorstellen dat je paard bijvoorbeeld tijdens het verruimen wel heel mooi taktmatig zou stappen en dan op andere momenten niet. Dus juist bij het punt voor de stap zou ik aan het eind eerder een gemiddelde verwachten, een 7 in dit geval.

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:40

De jury beoordelt de gangen apart van de gereden onderdelen. Je kan de onderdelen super rijden en overal hoge cijfers voor scoren en dan toch 3 x een 6 voor de gangen krijgen. Dit heeft niks te maken met hoe de onderdelen gereden zijn. In de onderdelen wordt wel de gang meegenomen. Daar wordt wel gekeken of de oefening/figuur met tact en regelmaat uitgevoerd wordt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:42

Ik heb zelfs zaterdag iemand in de B met 210 punten naar huis gestuurd, ze had geloof ik één vijf en verder alleen maar voldoendes en dikke voldoendes op de onderdelen maar....paard was een simpele beweger dus zessen op de stap, draf en galop!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:04

_brunette schreef:
Ik neem aan omdat je dan op de oefening wordt beoordeeld en niet op de gang. Dan kan de oefening wel in die gang zijn, maar het gaat om het geen wat wordt gevraagd.
Bij de beoordeling volg je het Skala. De takt is daarin het eerste punt een dus ook erg belangrijk voor het cijfer van de oefening. Als een paard onzuiver beweegt in een oefening kan het al geen voldoende meer zijn.
Anne_GTI schreef:
Toch hoort volgens mij het cijfer voor een gang het gemiddelde te zijn voor de gereden onderdelen in die gang. Gangen beoordelen hoeft een dressuurjury niet te doen; dat hoort in een bestgaande rubriek thuis.
Nee, iemand kan bijv. een paard hebben met een heel goede draf maar erg slorig rijden. De drafoefeninngen kunnen dan best 5en en 6en zijn terwijl de draf zelf een 8 of een 9 oplevert.
Scum schreef:
Ik vind het wel een beetje vreemd. Met name de stap. Daarin rij je niet zoveel figuren. Verruimen in de stap gebeurt meestal tijdens het van hand veranderen. Kan me niet zo goed voorstellen dat je paard bijvoorbeeld tijdens het verruimen wel heel mooi taktmatig zou stappen en dan op andere momenten niet. Dus juist bij het punt voor de stap zou ik aan het eind eerder een gemiddelde verwachten, een 7 in dit geval.
In de hogere klasses zie je in de stap vaak grote verschillen. In de verzameling kan een paard lateraal worden en een 4 scoren terwijl de uitgestrekte stap zuiver en voor een 8 kan zijn.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:33

@ KarinvdM, mits de tact inderdaad in orde is. Maar even afgezien van dat. Verder ga ik met de reactie van daffodil mee.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:19

Anne_GTI schreef:

Dit is echt onzin! De jury beoordeelt onderaan het protocol juist wel de kwaliteit van de gangen. En dat is dus niet zomaar het gemiddelde van de onderdelen die in die gang zijn uitgevoerd.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:20

Ik had gisteren gemiddeld een vijf/zes voor de galoponderdelen, verziekte nogal wat maar toch onderin een 7 voor de gangen. Het is echt een losstaand cijfer, puur gebaseerd op hoe het paard in die gang beweegt!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:55

Officieel moeten de cijfers voor de gangen een weerspiegeling zijn van de proef (aldus onze cursusleider).
Als je dus allemaal 7-ens hebt voor de staponderdelen (zoals TS vermeld) dan zou je dus onderin voor de stap ook een 7 moeten krijgen.
Bij de stap is dat nog wel te overzien want dat zijn maar een paar onderdelen, waarin de verruiming en in de hogere klassen de verzameling bij mij de doorslag geven.
Lastiger vind ik het altijd in de galop en draf.
Stel een paard heeft een hele goede galop, lekker los in lijf, fijn in de aanleunig, ruim en mooi bergop. Maar in de contra springt ie om wat voor reden dan ook, om. Ga je dan gelijk naar een 6? Een 8 mag het mijn inziens dan niet meer worden want de contragalop telt tenslotte ook mee maar met een 6 doe je het paard denk ik dan tekort.
In de laatste cursus werd ons meegegeven: probeer altijd de beste gang eruit te laten komen door daar min. een 7 te geven. Tuurlijk is dit niet altijd mogelijk maar ik neem het altijd wel even mee in mijn gedachten.

Laatst had ik een pony met een 7, 8 en 8. Dat was leuk want dat zie je toch niet gauw bij ponies.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:30

Een paard dat galoppeert voor een 8, maar een keer omspringt in de contra krijgt van mij voor die contra een dikke onvoldoende, maar de kwaliteit van de galop wordt daar niet anders van, die blijft een 8.
Je kijkt naar de kwaliteit/zuiverheid van de gang en niet naar de dingen die in de oefeningen niet goed gingen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:36

tja, en twee verschillende cursusleiders willen toch echt dat je het niet goed kunnen van de contra meeneemt in de kwaliteit van de galop.
Maar ik begrijp jouw uitleg helemaal.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:06

jury schreef:
tja, en twee verschillende cursusleiders willen toch echt dat je het niet goed kunnen van de contra meeneemt in de kwaliteit van de galop.
Maar ik begrijp jouw uitleg helemaal.....

Oei, dat zou ik wel heel onterecht vinden, zeker als men net bezig is met de wissels (paard wat in de war) of gewoon een communicatiefoutje in de hogere klasses dan is dat toch wel erg zuur.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:47

KarinvdM schreef:
Een paard dat galoppeert voor een 8, maar een keer omspringt in de contra krijgt van mij voor die contra een dikke onvoldoende, maar de kwaliteit van de galop wordt daar niet anders van, die blijft een 8.
Je kijkt naar de kwaliteit/zuiverheid van de gang en niet naar de dingen die in de oefeningen niet goed gingen.

Zo heb ik het inderdaad ook geleerd. :j