Vraagje travers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Basic_

Vraagje travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 22:41

Ja, ik wist even niet hoe ik het anders zo moest noemen :+

In het Z1 en Z2 heb je in de proeven dat je wel eens uit een door een s van hand veranderen of een halve volte je travers in moet zetten.
Nu is mijn vraag:
Moet je na je S bij bijv. E eerst rechtstellen of vanuit je halve volte meteen de travers inzetten?

Ik heb laatst namelijk in het Z1 een lager cijfer gekregen omdat er stond, in volte al travers inzetten. niet rechtmaken.
Maar afgelopen zaterdag stond er dat ik eerst moet rechtstellen.. :+

Ik snap er niks meer van, wat mij logisch lijkt is dat je paard in het lijf wel recht is maar je wel nog je stelling hebt uit je volte, die eindigt bij E toch? En hem van daaruit travers in zet?!

Nouja, ik ben benieuwd naar wat jullie vinden :)

EllyC

Re: Vraagje travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:44

Nee je moet niet eerst rechtstellen

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:45

Inderdaad, vanuit de volte meenemen de travers in. Als je eerst rechtstelt en daarna weer instelt voor de travers, ben je al bijna bij de eindletter.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 22:47

Maar is dat niet scheef?
Je moet toch eerst je volte afmaken?

Kleinvosje: Ik reed altijd echt een meter recht, echt een fractie en dan meteen travers bij de E.

Maar wel fijn dat er nu wat meer duidelijkheid komt, ook zo zonde van je punten, ik doe elke keer weer wat anders omdat ik niet weet wat ze nou willen zien :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:47

kleinvosje schreef:
Inderdaad, vanuit de volte meenemen de travers in. Als je eerst rechtstelt en daarna weer instelt voor de travers, ben je al bijna bij de eindletter.

Precies. Maar....het is ook niet de bedoeling dat je paard al een deel van je halve volte met de kont naar binnen loopt. Misschien dat daar je probleem in zit?

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:49

Je maakt je volte ook gewoon af, alleen je behoudt de buiging en stelling en gaat gelijk de travers mee. Niet elk paard is in 1 meter rechtgesteld en weer opnieuw ingesteld, sommigen hebben daar iets meer meters voor nodig.

Wat Esther zegt is overigens ook belangrijk inderdaad, niet het tweede deel van je volte al half traverserend doorgaan.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 22:55

Nee precies, dan snap ik hem. Nee dat is wat ik de eerste keer deed, toen stond er dat ik hem in mn volte al moest inzetten.
Fijn!
Bedankt :D

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 22:56

_Esther_87_ schreef:
kleinvosje schreef:

Precies. Maar....het is ook niet de bedoeling dat je paard al een deel van je halve volte met de kont naar binnen loopt. Misschien dat daar je probleem in zit?

Nou het is m juist dat ik het raar vind dat ik travers in mn volte in moet zetten volgens de jury :)
Maar het is me allemaal duidelijk nu :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:57

Mooi....In de volte niet dus, maar vanuit de volte....klein verschil (en misschien voor de schrijfster wel niet echt duidelijk).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:10

Paard mag op de volte zelf de achterhand niet naar binnen hebben maar zodra de voorhand op de hoefslag komt moet de achterhand vloeiend meegenomen worden de travers in.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:09

Ik nam zette de travers altijd in zodra mijn paard met de voorbenen in de hoefslag kwam na de volte.
Heb daar iig nooit commentaar op gehad.
Zo krijg je ook een mooi vloeiende lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:16

Basic_ schreef:
Maar is dat niet scheef?
Je moet toch eerst je volte afmaken?

Kleinvosje: Ik reed altijd echt een meter recht, echt een fractie en dan meteen travers bij de E.

Maar wel fijn dat er nu wat meer duidelijkheid komt, ook zo zonde van je punten, ik doe elke keer weer wat anders omdat ik niet weet wat ze nou willen zien :+

Volgens mij staat het zelfs in het proevenboekje uitgelegd (of was het nou het boek van de jurycursus?) dat je altijd in 1 vloeiende beweging door moet gaan, dus vanuit de volte meteen travers inzetten zonder recht te stellen :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:32

Maar Basic, als je vanuit de hoek of vanuit door een S van hand veranderen SBW moet rijden dan stel je je paard toch ook niet eerst recht?

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 12:49

Dat bedoel ik ook niet. maar er stond dat ik m in mn volte in moeten zegten, niet vanuit de volte dus dat begreep ik niet

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:55

Als de voorbenen op de hoefslag komen dan kan je zo de achterhand mee naar binnen nemen.

Verder wil ik niet vervelend overkomen maar in je profiel lees ik dat je t/m Z niveau les geeft. Dan is het wel de bedoeling dat je (in dit geval t/m het Z) precies weet hoe de oefeningen in elke afzonderlijke klasse uitgevoerd moeten worden.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:28

Ja, dat dacht ik ook te weten, totdat er 3 verschillende dingen aan mij verteld werden door juryleden..
Heb jij nooit een vraag dan?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:43

Persoonlijk heb ik over het uitvoeren van oefeningen waar ik mee bekend ben nooit vragen, een nieuwe klasse/oefening kan vragen oproepen over hoe het uitgevoerd moet worden. Maar als je Z instructie bent lijkt het mij dat je niet 2 maanden geleden je eerste Z-proef ooit heb gereden en zo wel dan vind ik niet dat je je voor Z instructrice mag uitgeven...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:31

In de P&S van deze maand staat ook het eea uitgelegd over de Z oefeningen ( waaronder travers), qua correcte uitvoering.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:08

Ik neem heb ook altijd van uit de wending mee, dus niet eerst rechtstellen. En heb daar nooit commentaar op gehad.