Nav een leerling die bij mij in de ring dreigde te moeten gaan rijden kwam ik er achter dat de veel toegepaste oplossing om deze leerling dan 2 x bij dezelfde jury te laten starten reglementair niet toegestaan is. Deze leerling zou dan dus 1 proef moeten starten en evt 2e proef hc.
In het gesprek met de knhs werd ook duidelijk dat als er de mogelijkheid is om twee ringen uit te leggen met separate losrijgelegenheid je verplicht ben om of 1 proef te rijden, 2 jury’s te regelen die elkaar dan afwisselen (bv half uur op/half uur af) of daadwerkelijk 2 ringen uit te leggen.
Nu zie je wel eens dat verenigingen toch maar 1 ring uitleggen en men 2 x start in die ene ring. Dit mag dus niet.
Of het mogelijk is om 2 ringen uit te leggen is ter beoordeling van de Fed. Vertegenwoordiger/hoofd vd jury ter plaatse. Als de FV op de wedstrijddag alsnog constateert dat er wel ruimte is voor het uitleggen van een 2edressuurring, betekend dit dat de 2e proef van dezelfde combinatie alsnog door een ander jurylid dan de 1e proef gejureerd moet worden. Mocht dit op de dag zelf niet meer geregeld kunnen worden, kan de 2eproef niet doorgaan, tenzij de deelnemers ermee instemmen om HC te starten bij dezelfde jury. (BEN WEL BENIEUWD HOE JULLIE DAAR MEE OMGAAN! LIJKT MIJ NOG AL HEFTIGE MAATREGEL, MAG IK IN IEDER GEVAL MIJN AUTO WEL WAT VERDER WEG PARKEREN DAN
)Op mijn vraag of weiland ook tot startmogelijkheid en/of losrijmogelijkheid gerekend moest worden kreeg ik helaas geen antwoord anders dan hierboven omschreven
De binnenbak mits voldoende groot (15x35 m) en een veiligheidscertificaat heeft, moet wel gezien worden als losrijlocatie.
Betreffend artikel uit het dressuurreglement Art. 124 lid 10
De tweede proef van dezelfde combinatie tijdens dezelfde wedstrijd dient altijd door een ander jurylid te worden beoordeeld dan de eerste proef.
uitzondering:
Z1 of Z2 < 10 combinaties
slechts ruimte is voor 1 ring
Beetje lang verhaal geworden maar hoop dat het duidelijk is.
ik ben benieuwd of jullie hier vanaf wisten en zo ja hoe jullie hier dan mee omgaan?
40 combinaties is nogal wat.