2 x starten zelfde jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

2 x starten zelfde jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 08:15

Een tijdje geleden kwam ik er na menig jaar jureren achter dat de reglementen toch nog verrassingen voor me had.
Nav een leerling die bij mij in de ring dreigde te moeten gaan rijden kwam ik er achter dat de veel toegepaste oplossing om deze leerling dan 2 x bij dezelfde jury te laten starten reglementair niet toegestaan is. Deze leerling zou dan dus 1 proef moeten starten en evt 2e proef hc.

In het gesprek met de knhs werd ook duidelijk dat als er de mogelijkheid is om twee ringen uit te leggen met separate losrijgelegenheid je verplicht ben om of 1 proef te rijden, 2 jury’s te regelen die elkaar dan afwisselen (bv half uur op/half uur af) of daadwerkelijk 2 ringen uit te leggen.
Nu zie je wel eens dat verenigingen toch maar 1 ring uitleggen en men 2 x start in die ene ring. Dit mag dus niet.

Of het mogelijk is om 2 ringen uit te leggen is ter beoordeling van de Fed. Vertegenwoordiger/hoofd vd jury ter plaatse. Als de FV op de wedstrijddag alsnog constateert dat er wel ruimte is voor het uitleggen van een 2edressuurring, betekend dit dat de 2e proef van dezelfde combinatie alsnog door een ander jurylid dan de 1e proef gejureerd moet worden. Mocht dit op de dag zelf niet meer geregeld kunnen worden, kan de 2eproef niet doorgaan, tenzij de deelnemers ermee instemmen om HC te starten bij dezelfde jury. (BEN WEL BENIEUWD HOE JULLIE DAAR MEE OMGAAN! LIJKT MIJ NOG AL HEFTIGE MAATREGEL, MAG IK IN IEDER GEVAL MIJN AUTO WEL WAT VERDER WEG PARKEREN DAN :) )

Op mijn vraag of weiland ook tot startmogelijkheid en/of losrijmogelijkheid gerekend moest worden kreeg ik helaas geen antwoord anders dan hierboven omschreven
De binnenbak mits voldoende groot (15x35 m) en een veiligheidscertificaat heeft, moet wel gezien worden als losrijlocatie.

Betreffend artikel uit het dressuurreglement Art. 124 lid 10
De tweede proef van dezelfde combinatie tijdens dezelfde wedstrijd dient altijd door een ander jurylid te worden beoordeeld dan de eerste proef.
uitzondering:
Z1 of Z2 < 10 combinaties
slechts ruimte is voor 1 ring

Beetje lang verhaal geworden maar hoop dat het duidelijk is.
ik ben benieuwd of jullie hier vanaf wisten en zo ja hoe jullie hier dan mee omgaan?

JorisDy

Re: 2 x starten zelfde jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:20

Ik had hier geen idee van. Hoe zit dat dan in het binnenseizoen?
Buitenseizoen heb je hier toch meestal wel twee of meer ringen dus maak me daar niet zo druk om.

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:24

Binnen mag het door 1 jury als er dus maar ruimte is voor 1 ring.

Buiten is meestal wel genoeg ruimte om er een extra ring naast te leggen, en ja een weiland is ook ruimte?
Hier is eigenlijk alles op gras.

En meestal 10-20 ringen per wedstrijd, dus ja dan is het niet van toepassing

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:28

Dus als er een kleine vereniging is, met maar 1 bak voor de proef en 1 ruimte om los te rijden, dan mogen er wel twee proeven uitgeschreven worden, maar moeten er 2 juryleden komen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 12:25

Nee, malene gelukkig niet, naast de twee riijbanen moet er ook een losrijruimte van min. 15 x 35 beschikbaar zijn.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:17

Hoe vaak komt het voor dan want op alle locaties waar ik geweest ben als enige jury was er simpelweg geen mogelijkheid voor het uitzetten van twee ringen.

En dat veiligheidscertificaat is een wassen neus....nergens wordt nog op gecontroleerd en er wordt niets gedaan met meldingen over onveilige situaties.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 09:34

We hadden het verleden week toevallig, daffodil en zie het ook wel eens voorkomen op verschillende locaties om de startlijst sluitend te maken. De klasse B/L wordt dan bij 1 jury gedaan bijvoorbeeld.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:40

Grappig, ik zat me rot te denken of ik een locatie hier in de buurt zou weten maar ik kon niets bedenken. Alle locaties hebben slechts beschikking over twee bakken dus dan houdt het gelijk op. De overigen zetten al twee ringen uit.

Lijkt me wel lastig om op de dag zelf nog te moeten gaan beslissen hoe zoiets op te lossen......zit je daar in je eentje terwijl je met nog een jury moet zitten die natuurlijk allebei geen zin hebben om omenom te moeten gaan zitten jureren!!!

Ik gok dat ik zou voorstellen aan de vereniging om dat voro een volgende wedstrijd anders te regelen maar de huidige wedstrijd dan gewoon door zou laten gaan, de starters zijn anders echt de dupe!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:50

Bij mijn weten is er een uitzondering op de regel dat je niet 2 maal dezelfde jury mag hebben zoals hier boven al benoemd. Als er maar 1 ring uitgezet kan worden mag er door 1 jury beoordeeld worden mits door is aangegeven en goedgekeurd bij de KNHS.
Dit is in de cursus ook nog even aan bod gekomen en bij mijn weten is het dus WEL toegestaan.

Anders word het voor kleine verenigingen wel heel moeilijk om nog wedstrijdjes te organiseren. De kosten worden dan gewoon te hoog.
In Mierlo word bijvoorbeeld altijd 1 jury gevraagd. Deze ziet 20 combinaties 2 maal van het B tot en met het M. Dus 40 combinaties in het totaal.
De startkosten zijn laag.
Er word buiten los gereden (in een allweatherbak). Ja en in een longeerbakje dat aansluit op de binnenbak of bij slecht weer in groepjes van 3 in de binnenbak zelf (iets wat ook al weer een uitzondering is dat combinaties eigenlijk de ring niet in mogen).
En er is geen prijzengeld.
Zo een vereniging zou zonder uitzondering erg in de problemen komen met kosten vrees ik.
Als ze het startgeld omhoog doen moeten ze prijzengeld gaan uitreiken wat dus eigenlijk niks oplost. Waar zou zo een vereniging dan het geld vandaan moeten halen?
Ze kiezen bewust voor 2 proeven om de drukte te beperken met losrijden en omdat het zo laagdrempelig is.

Zo zullen er zeker veel meer organisaties zijn die dezelfde situatie hebben.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 07:00

Ik heb gevraagd aan de knhs of hier uitzonderingen op gegeven worden en of dit dan terug te vinden is in het vraagprogramma (als deelnemer ook niet onbelangrijk nl., persoonlijk starten wij liever bij 2 verschillende jury's dan bij 1). Hier is helaas geen antwoord op gegeven. Maar deze uitzonderingsregel staat ook niet in het reglement.

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:34

leonie87 dappere juryleden hebben jullie :j 40 combinaties is nogal wat.
Bij onze indoors zijn er ook vaak 2 proeven bij 1 jury maar dan staan er max 12 combinaties op de startlijst per groep.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:19

leonie87 schreef:
Er word buiten los gereden (in een allweatherbak). Ja en in een longeerbakje dat aansluit op de binnenbak of bij slecht weer in groepjes van 3 in de binnenbak zelf (iets wat ook al weer een uitzondering is dat combinaties eigenlijk de ring niet in mogen).

Maar dit mag toch gewoon? Deze locatie kan niet voorzien in 2 banen én een losrijdaccomodatie dus mag er gewoon 2x in 1 ring gestart worden.

Ik was vorige week in Amersfoort bij Marcroix en daar hebben ze een buitenbaan, springtuin en binnenbaan. Er was daar gekozen voor losrijden in de springtuin want er was manegeles binnen. Ze hebben eerder wel losgereden in binnenbaan en 1 proef in buitenbaan en 1 ring uitgezet in springtuin. Dit is dus zo'n locatie waar het wel kan maar het niet gebeurde, moet eerlijk zeggen dat dit voor mij ook nieuw is hoor en ik weet niet of ik op dat moment de 2e proef HC zou laten starten. Als ik het geweten had, had ik het uiteraard wel gemeld voor de volgende keer :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:55

Ach, er zijn wel meer locaties waar dit al jaren zo gaat. Nooit iemand die.daar en probleem van maakt, inclusief de KNHS zelf. Die zien immers de uitslagenlijsten. Ik zou daar dus niet moeilijk over doen en al helemaal die regel niet hanteren.

john24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:49

nee dat klopt helemaal jury mag maar 1 keer juryeren en bij 2e proef moet iemand anders het doen

suc6