Ervaringen weten vooropleiding modules horsemanship

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Ervaringen weten vooropleiding modules horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 12:54

Hoiii

(ik hoop dat het hier goed staat)

Ik wil graag de ervaringen van de mensen weten die de komende maanden deze modules gaan volgen.
De eerste module is volgens mij al begonnen.

Ik heb aanstaande donderdag me eerste longeerles.
De 2 overige modules ga ik later volgen omdat ik het teveel geld vond om alles in 1x te doen.

Wie doet ermee met en wat vinden jullie van:
HM2-1 Voeding en gezondheid
HM2-2 Omgang, verzorging en praktische paardenkennis
HM2-3 Longeren

Ik wil graag weten of jullie er veel van geleerd hebben enz.

http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=231& ... =&ppCatID=

Artikel:

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=24204&pCatID=231&CatID=

Gr

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:00

ED --> JI

wpb

Re: Ervaringen weten vooropleiding modules horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:42

ben hier ook erg benieuwd naar!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:08

Inmiddels heb ik de lessen en het examen van HM2-1 achter de rug.
Ik vond persoonlijk de lessen wel erg snel en massaal gaan en informatie uit de module vaak precies hetzelfde als in het boek 'paard en welzijn'. Wel een leuke docent die lekker vlot door ging, daar hou ik wel van, maar ik denk dat ze de stof beter over 3 avonden kunnen verdelen ipv 2.

Wel vind ik de stof erg interessant en nuttig om te weten, niet enkel voor instructeurs maar eigenlijk voor alle paardenlui.

Het examen was lekker uitgebreid. 10 kantjes met open vragen, dat vond ik wel goed.. het hoeft ook allemaal niet te makkelijk te zijn in mijn ogen. Je moest wel echt leren voor het examen.

HM2-2 vind ik heel leuk en gezellig. Fijne locatie en hele fijne docent. De groep is wat kleiner wat het iets persoonlijker maakt. Het is veel meer praktijkgericht ipv theorie. Ik vind het zelf erg leerzaam.
Toch ook in deze module veel tekst die precies hetzelfde in het Paard en Welzijn boek staat. Dus als je de paard en welzijnscursus al hebt gevolgd (zoals ik) is er wel veel herhaling.

Ik vraag me ook af of de paard en welzijnscursus nu niet onder gesneeuwd zal gaan worden door HM2-1 en HM2-2... Alsof de KNHS dan niet zijn eigen concurrent gaat worden.

HM2-3 longeren.. haha zoals ik je al had verteld. We hebben pas 1 les gehad, maar ik vond dat de organisatie echt te wensen over liet. Niet duidelijk waar je moest zijn op het KNHS terrein, in welk lokaal de les werd gegeven, in welke stallen je je paard kon dumpen. En ondanks dat er slechts 7 van de 12 cursisten aanwezig waren liep de cursus alsnog 1 uur uit (tot 11:30 uur) en was niet ieder paard even intensief aan de beurt geweest. Dat vond ik wel erg jammer als je bedenkt hoeveel tijd, geld en moeite het kost om je paard te vervoeren (vooral als je zelf geen vervoer hebt, zoals ik).

Ik denk dat ze in het vervolg beter kunnen zeggen: De ene les neemt de ene helft van de cursisten zijn paarden mee en de andere week de andere helft etc.
Of misschien is het een idee om in de vakanties bv 'moduleweekjes' te plannen. Zodat je je paard bv een paar dagen kan laten staan en iedere dag les krijgt.

Dat soort tips wil ik wel vermelden op de evaluatieformulieren.

Het zijn natuurlijk allemaal pilots en het is begrijpelijk dat de organisatie in het begin nog niet waterdicht is. Maar vanaf het moment dat ik me heb aangemeld ben ik bijna alleen nog maar tegen communicatie en organisatiefouten aangelopen en dat had ik van zo'n grote instelling niet verwacht.

Ze hadden in mijn ogen beter een seizoen kunnen wachten met het 'naar buiten brengen' en wat meer puntjes op de i kunnen zetten.

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:08

Zoals jij het vermeld is dus de eerste 2 modules vooral herhaling van het boek paard en welzijn, zou dat al genoeg zijn denk jij ipv de hele cursus?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 20:08

Dankjewel voor je reactie :)

Ja klopt de cursusavond longeren duurde erg lang. Maar morgenavond weer een nieuwe kans haha.
Ik ben benieuwd.
Nu ik de cirkel heb afgezet en andere tips toepas zie ik toch verandering en dan zijn de paarden nog niet bijgezet volgens de methode!
Want dat doe ik nog op me eigen manier die afgekeurd wordt in de cursus.

Ik heb nog niet geoefend met de merrie die ik mee had maar wel met 2 andere paarden.
Gaat elke dag stukje beter dus dat is positief.
Snap nu ook wat beter waarom je sommige dingen doet ff waarom iets beter is of hoe ik een probleem oplos.
Een stalgenoot heeft zondag ook een cirkel afgezet en haar paard zwaait niet meer uit met longeren.
Zij is ook blij :)
Zelf had ik liever ook meer aandacht gehad. Volgend jaar moeten ze dat inderdaad anders doen.
Minder cursisten of 2 instructeurs.
Mensen die helpen als bv Jesse bezig is met iemand. Dat alles toch in de gaten gehouden wordt en dat je aanwijzingen krijgt.
Ik vind dat de docent het wel goed doet verder.

Het boek van lammert haanstra is binnen die ga ik zo doorkijken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:51

wpb schreef:
Zoals jij het vermeld is dus de eerste 2 modules vooral herhaling van het boek paard en welzijn, zou dat al genoeg zijn denk jij ipv de hele cursus?

Ze gaan wel qua tekst wel dieper/uitgebreider op de onderwerpen in. Qua presentatie en kennis van de docent heb ik niet meer geleerd dan bij de paard en welzijnscursus Maar je zou kunnen zeggen dat het boek Paard en welzijn een hele goede samenvatting is van die 2 modules. (met ook precies dezelfde alineas en plaatjes).

En de paard en welzijnscursus zelf is ook al 6 les avonden en HM2-1 en HM2-2 bij elkaar opgeteld zijn slechts 5 les avonden.
Wat wel goed werkt is dat de examens voor HM2-1 en HM2-2 moeilijker zijn. Bij de paard en welzijnscursus moest je wel een heel uitgebreid werkstuk schrijven, maar uiteindelijk geen toets. en voor een toets/examen leer je toch altijd ietsjes beter, waardoor het misschien beter blijft hangen.

Ik heb ook gevraagd of je geen vrijstelling kon krijgen voor de eerste 2 modules als je de paard en welzijnscursus al had gevolgd. Dit kon helaas niet. Wel kon je er voor kiezen om dan direct examen te doen ipv de lessen te volgen. Maar volgens mij komt die optie er sowieso.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:46

Ik zit er ook wel aan te denken maar het is een behoorlijk eindje weg.
Je moet dus drie modules afronden om echt met de instructeurscursus te mogen beginnen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 12:21

Ja dat klopt maar ligt ook een beetje aan je niveau enz.
En als het goed is komen de modules volgend jaar wat verspreid over nederland.
Niet alleen in Ermelo als de voor opleiding zo blijft zoals die nu is.
Je weet nooit of er veranderingen enz komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:16

Wat ik hier dus een beetje begrijp is dat je module HM2-1 en 2 ook zonder de lessen het examen kan maken mbv het boek Paard en Welzijn? Want op de site staat dat je examens kan meedoen zonder de lessen te hebben gevolgd.. Longeren eigenlijk ook, als je weet wat de bedoeling is, eventueel een keer meekijkt en thuis oefent..?
De vooropleiding bestaat toch uit meer dan deze 3 modules? Ook nog Dressuur 1/2, Springen 1/2 en lesgeven?

En hebben jullie enig idee waar ik iets over de kosten kan vinden?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 20:08