ideeën voor lessen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ylime12

ideeën voor lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:36

ik ben een vriendin rijles aan het geven, daarmee bedoel ik dat ik haar gewoon een soort manege les laat rijden. we zijn nu het aanleuning rijden en galopwissel aan het oefenen maar we zoeken weer wat nieuws. we moeten de pony wel alles leren want hij is nog jong. verder kan mijn vriendin eigenlijk alles wel als ik het duidelijk uitleg. ideeën? of tips hoe ik dingen goed kn uitleggen??

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: ideeën voor lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:50

Aanleuning en galopswissel? Geloof dat je het nog niet echt begrepen hebt. :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:50

Stap voor stap aanpakken, een paard dat niet nagevelijk loopt lijkt me nog niet klaar voor een galopswisseltje.. Is het paard al voldoende recht?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:17

Wat dacht je van beginnen bij de basis? Een dier dat nog veel moet leren kan volgens mij nog geen correcte galopswissel rijden. Eerst een paard dat lekker ontspannen loopt, goed aan de hulpen staat en zijn spieren goed gebruikt, de rest komt later wel.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:33

Ik sluit me aan bij capopjekop ;) Aanleuning komt verrrr voor een galopswissel :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:17

Kind is 13 denk even na! PENNY

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:21

Waarom gelijk penny? Zie wel vaker dat jonge kids een vriendin laten rijden op hun pony en dan 'les' geven. Kun je beter tips geven dan penny roepen vind ik.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 00:12

Hoe oud is de pony? En hoe lang onder het zadel? Je schrijft namelijk dat de pony nog van alles moet leren.

Je kan natuurlijk altijd grondwerk met de pony oefenen. Bijvoorbeeld naast het paard (in plaats van er op) aan een halster de zijgangen, paar pasjes achteruit, netjes meelopen in stap en draf, volte linksom, volte rechtsom, vierkant proberen te zetten. Ik begrijp heel goed als jullie het leuker vinden om op de pony te zitten, maar door grondwerk te doen leert de pony (als die wat ouder is) veel beter wat je nou precies wil. Door grondwerk kan je ook een hele goede band / vriendschap met de pony opbouwen.
Als het een jonge pony is, moet het ook voor de pony leuk blijven. Dan wil die later ook meer voor je doen. Daar heb je later dus baat bij. Dus afwisseling en niet elke les hetzelfde vragen van de pony. Je bent nu bijvoorbeeld bezig met galopwisels. Ga dat dan niet elke les de hele tijd vragen. Ook belangrijk: vooral op tijd stoppen! Vooral bij jonge pony's. Stop op een moment dat de pony het goed doet! Dat kan al na 20 minuten zijn! Doet de pony het goed, ga dan afzadelen of aan de lange teugel (of naast de pony) lekker uitstappen

Veel plezier met de pony. Dat zal vast wel lukken.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 00:58

Het is idd misschien een beetje overdreven om penny te roepen, maar ik lees dat de pony nog moet leren en dat de vriendin les krijgt. Dan begin je niet met vliegende galopswissels, e.d.

Zorg dat de pony op eigen benen loopt en goed aan je hulpen is been is voorwaarts. Zorg dat de basis erin zit dus veel voltes, ontspanning en rust. Daarna kan je aan andere dingen gaan beginnen.
Vliegende galopswissels nog even in de koelkast tot over een paar jaar.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 07:51

Je bent 13 en geeft een soort van manege les, sorry maar bedoel je met echte paarden of speelgoed paarden?

ylime12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 15:32

de pony kent al wel veel dingen maar als we iets nieuws gaan doen moeten we hem dit wel aanleren. hij is verder al wel zover getraind dat hij wat nieuwe oefeningen kan leren. de tijd tussen de aanleunig vragen en galopwissels is wel bijna een half jaar, met die gallopwissels zijn we dan ook pas net begonnen, terwijl mijn vriendin al bijna een half jaar met aanleuning rijd. ik bedoel met een soort manege les dat ik niet gewoon n kwatiertje kom zeggen wat ze moet doen maar wel met haar en de pony stukje bij beetje een oefening opbouw, we zijn dan ook niet dagelijks een uur aanleuning aan het vragen of galopwissels aan het doen. vaughane, bedankt voor je reactie! we kunnen inderdaad ook gewoon dingen naast de pony doen :j

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:34

Trainingen doen op hun niveau... :')

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:35

Aanleuning vraag je niet, aanleuning krijg je. En ja dat geeft je paard dan ook een uur als je correct rijd. Zonder aanleuning geen oefeningen of galopswissels.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:09

RT-P -> JI

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:13

Alles wat je het meisje nu aanleert moet ze ook ooit weer afleren. Dus misschien toch anders gaan lesgeven? Of niet gaan lesgeven, offcourse!