Wat wil een jury nou zien in een B proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_2

Wat wil een jury nou zien in een B proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:34

Ik heb echt een vraag over de dressuur jurering.
Wat wil een jury nou zien in een B proef?
Ik denk altijd:
- netjes aan de hulpen
- net gereden overgangen
- figuren op de juiste plaats uitgevoerd
- een beetje kunnen schakelen

Maar ik "aan de teugel" is toch niet noodzakelijk om een B proef te kunnen winnen?
Mij is altijd geleerd dat dat pas in de L in de punten wordt meegenomen.

Beetje uitleg zou wel fijn zijn :-)

Enne... nou ik toh bezig ben.
Wat zie jij als jury liever, een overgang die tussen de letters word uitgevoerd maar waarvoor de ruiter het paard als het ware op de rem moet trekken omdat het per se tussen die letters moet? Of waardeer je een overgang die netjes wordt uitgevoerd maar waarvoor wat meer tijd nodig is beter?

Lielle

Re: Wat wil een jury nou zien in een B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:40

je hebt in het B zo enorm veel ruimte voor een overgang (galop-draf bv over de hele korte zijde, dwz meer dan 30 meter!) dat die echt wel tussen die letters moet worden uitgevoerd. Je hebt dus ruimschoots de tijd om de overgang voor te bereiden.
Wb aan de teugel, als je al die voorwaarden die jij noemt voor elkaar hebt, zal je paard ook zeker nageeflijk gaan en dan is de stap naar 'aan de teugel' erg klein (voor zover er al een echt onderscheid is). En uiteraard krijgt een paard dat fijner nageeflijk is hogere punten dan eentje die er net tegenaan hangt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:41

Mijn moeder had laatst een 5 op het halthouden, commentaar: staat niet vierkant.
Maar dat hoeft toch ook niet?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:45

Chaos schreef:
Mijn moeder had laatst een 5 op het halthouden, commentaar: staat niet vierkant.
Maar dat hoeft toch ook niet?

Hij moet met het gewicht verdeelt over 4 benen staan. Perfect vierkant is inderdaad geen beoordelingscriteria tot het M.

Om ontopic te gaan, in de B en L klasse is het (bij mij) belangrijker dat het paard in de juiste takt, met ontspanning en een correcte(voor de b!) aanleuning(en nageeflijkheid) loopt, dan dat bijvoorbeeld de gebroken lijn precies 10 meter is.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 09-04-12 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:46

ze moeten met het gewicht gelijk verdeeld staan, en dus niet een been een meter achter de massa. Kan zijn dat ze dat bedoeld hebben, maar niet correct geformuleerd.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:08

Thanx!

Denk gooi hem er gelijk ff bij. :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:25

Dan hadden ze moeten formuleren: Staat niet gesloten halt of Staat niet in balans.

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:56

Takt, ontspanning en aanleuning. Ook impuls, rechtgerichtheid en rijvaardigheid zijn belangrijk. Kijk je proevenboekje nog eens na, daar staan deze termen kort en bondig uitgelegd.

Keoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:25

in de paard en sport stond laatst een heel artikel hierover! Overgangen netjes voorbereiden vooral en netjes op de letter rijden. Verder weet ik het niet meer. ik weet ook niet of ik dat artikel nog heb

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:29

De wijzevan rijden gaat wel boven het op exact de juiste plek uitvoeren ;).

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:08

Klopt, stukje in de p&s heb ik ook gereden. Ook het proevenboekje vind ik wel nuttig om door te lezen.
Maar vroeg het me af, gezien ik zoveel verschillend commentaar altijd hoor wat mensen die op bokt zitten hier nou van vinden. Vooral omdat er ook juryleden tussen zitten. Vind het wel erg interessant. Bijv. dat met het gewicht over vier benen hoe dat ook anders kan worden geformuleerd. Zoals suzanne F het geformuleerd heeft heb ik het nog niet gezien. En juist omdat ik best veel in de B rij vind ik deze meningen wel fijn. Krijg zo steeds een beter beeld ervan.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:15

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd, had laast wel heel veel punten voor mijn proef. maar waar de jury dan presies allemaal oplet, daar ben in wel benieuwd na.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:18

Ja ik had vorig jaar een jury die enorm op de figuren lette.

Prettywomann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:25

Iedere jury is weer anders en let weer ergens anders op een lesser van mij moest 2 weken geleden rijden op concours en heeft twee gelijke proeven gereden waarvan de ene 164 en andere proef 186 we hebben het terug gekeken op de video en werkelijk waar dezelfde proeven.

Nu stond er bij de ene jury dat de pony constant achter de loodlijn loopt daar werd ze echt op afgestraft en de andere jury die vond dat waarschijnlijk niet erg.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:21

Ik zie graag (goed voor een 6):

- Actief gereden paard
- Overgangen op de plaats waar het hoort
- Goed aan de hulpen
- Actieve overgang
- In aanleuning gaant paard

Verhogende punten:

- Nageeflijk paard
- Correct zittende ruiter
- Actief gereden overgangen

Een paard wat niet vierkant staat en niet nageeflijk krijgt bij mij een 6. Eén van die dingen wel is een 7. Beide is een 8.

Middendraf: Iets verruimen, maar bv niet in aanleuning/tegen de hand/op voorhand is een 5 á 6. Nageeflijk is een 6/7. Goed verruimen, nageeflijk en netjes terug rijden is een 8 of zelfs 9.

Het is toch vaak een optelsom. Wanneer je na een middendraf niet terug rijd gaat er een punt af. Niet nageeflijk? Nog een punt. Zo gaat dat verder!

Overgang galop:
- Galoppeerd het paard aan de eerste keer?
- Actieve overgang?
- Netjes in aanleuning?
- Nageeflijk?
Per onderdeel scheeld het je een punt.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:24

Ik neem aan dat je bij galop ook direct kijkt naar de juiste galop...

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:25

rocksyboy schreef:
Een paard wat niet vierkant staat en niet nageeflijk krijgt bij mij een 6. Eén van die dingen wel is een 7. Beide is een 8.

Sorry, in het B vierkant?? is dat niet een beetje te hoog gegrepen?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:31

Dit is interessant :j Ga over een tijdje B starten met mijn jonkie, dus altijd handig om te weten wat jury's ongeveer willen zien :)

Eastwood1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:03

Rocksyboy ik snap eigenlijk niet helemaal je beredenering.... Ook in de B hoort een paard / pony altijd nageeflijk te zijn. Is die dat niet kan je geen 6 krijgen. Maar nageeflijk is wat anders dan aan de teugel...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:14

Rocksyboy: Hoelang geleden heb jij examen gedaan? Vierkant staan is in de B geen issue, wel in balans staan dus het evenwicht verdeeld over 4 benen. Nageeflijkheid is daarentegen wel een issue. De aanleuning hoeft nog niet perfect en mag af en toe wat zoekend zijn maar de nageeflijkheid moet voor elkaar zijn. Paard moet netjes actief van achteren naar voren naar de hand gereden zijn.