Opmerkingen over gesteldheid paard op protocol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Opmerkingen over gesteldheid paard op protocol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 11:21

Afgelopen weekend heb ik wedstrijd gehad (L1) en gezien de score (192 en 198) ben ik heel tevreden.

Er stond ook op het protocol dat het een 'mooie proef!' was.

Er stond daaronder ook iets vermeld over de volumineuze gesteldheid van mijn paard met een (in mijn ogen) beetje botte verwoording.

Ik weet dat ze te dik is maar dat is nu even niet het punt.

Is het 'normaal' of gewenst om dit soort dingen (paard is veel te dik!!!) op het protocol te vermelden? Ik ga er vanuit dat het is bedoeld uit 'zorg' voor mijn paard. Maar een jurylid kent de achtergrond of reden (drachtig?) niet dus is het niet slimmer daar op een andere manier iets van te zeggen als je toch graag een opmerking wilt maken?

Wordt er bijv ook wel eens op het protocol vermeld dat de ruiter veel te dik is en het paard in de weg zit? Doen jullie dat?

Ik ben gewoon benieuwd of dit iets is wat je als jurylid in de cursus krijgt om daar op te letten of opmerkingen over te maken.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Bedankt!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:22

Ik vind het oke dat ze zoiets op je coupon zetten, sommige mensen hebben het zelf echt niet door. En als je het zelf ook al gezien had dan is er helemaal niks aan de hand toch?

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:27

Toevallig was ik laatst mee met een vriendin op concours. Haar paardje kan erg leuk lopen, maar ik schrok een beetje toen ik haar de proef zag rijden. Ik had het paard al lange tijd niet meer gezien en ze was enorm in omvang gegroeid. Op zich kan dat wel eens gebeuren natuurlijk, maar bij haar (lees: paard) ging dat enorm ten koste van de gangen. Ze had nu veel minder ruimte in de gangen en dat kwam zeker doordat haar buik in de weg zat.

In zo'n geval vind ik best dat een jury daarop mag wijzen. Het ligt er natuurlijk aan hoe dit verwoord wordt, de ene is botter dan de ander. Maar in bovenstaand geval, was de ruiter zich er niet van bewust dat haar paard door haar omvang niet meer zo ruim en leuk liep, dan tevoren. En dan kan een jury je er wel op attent maken.
Laatst bijgewerkt door vientijntje op 04-04-12 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:29

Ik vind dat je als jury wel een dergelijke opmerking kan plaatsen. Net wat Mavelle ook zegt, sommige mensen zien het zelf niet. En in Holland is het nog vaak zo dat paarden eerder te dik als te mager worden gehouden.
Als een paard drachtig is dan mag je trouwens sowieso niet meer starten na een X aantal maanden dracht.

Bij het voorbeeld van Vientijntje zou het ook terug moeten komen in de punten. Een paard dat zo dik is dat hij zichzelf in de weg zit zal ook mindere punten krijgen voor de uitvoering (het beeld van de 'happy athlete' wordt dan niet meer benaderd).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 11:30

Nee, wat mij betreft niks aan de hand. Maar de manier waarop het stond geformuleerd was nogal kort door de bocht.

Daarom vraag ik me ook af of er gezegd wordt wanneer je als ruiter te zwaar bent oid.

Overigens is mijn merrie altijd wel vol geweest op haar buik. Er is al behoorlijk wat af door de manier van trainen te veranderen. Heb haar laten controleren op van alles en nog wat of er een reden voor zou kunnen zijn. DA vond haar op ribben, flank en heupen te mager (staken uit) en het was geen blij paard. Toen heb ik voer weer aangepast en ik heb nu weer een blij paard (0,5 kilo bix in de ochtend en 0,5 kilo meusli in avond) maar de buik blijft (even voor de achtergrond info)

De merrie kan wel fijn lopen maar de buik blijft.

Bedankt voor jullie feedback dames!
Laatst bijgewerkt door Dimple op 04-04-12 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:31

Tuurlijk is het niet leuk om te lezen, maar ik vind het wel goed dat ze het opmerken.
En zoals je zelf al schrijft: het is uit zorg en waarschijnlijk goed bedoeld!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:33

Je paard behoort in wedstrijdconditie te zijn als je wedstrijden rijdt, dat staat ook in het stukje over de verzorging in het proevenboekje. En te dik paard is niet in wedstrijdconditie maar heeft overconditie en daar mag een jury best een opmerking over maken, het hoort immers bij punt 29.
Ik zet niet op een protocol dat een ruiter/amazone te dik is, maar ik zeg er wel wat van als iemand z'n paard in de weg zit, en daar hoef je echt niet te dik voor te zijn...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:33

Uit het reglement:

Citaat:
Onder de noemer 'verzorging van het geheel' wordt een beoordeling uitgebracht over:
1. De conditie waarin en het toilet waarmee het paard wordt gepresenteerd;
2. Het harnachement van het paard;
3. De kleding en de verzorging van de deelnemer.

Dus de conditie van het paard maakt hier gewoon deel van uit. En het is dus logisch dat een jury daar wat van zegt als een paard niet in sportconditie is.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:35

Misschien was de manier waarop niet geheel prettig geformuleerd, maar dat even buiten beschouwing houdend, ik vind het heel goed dat een jury dat zegt! Je bent bezig met sport dus dan verwacht je toch ook dat er een paard in de ringloopt in sportconditie?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 11:35

Zie mijn reactie boven = aangepast

KarinvdM

Re: Opmerkingen over gesteldheid paard op protocol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:35

Apple schreef:
Als een paard drachtig is dan mag je trouwens sowieso niet meer starten na een X aantal maanden dracht.
De KNHS heeft het over een "hoogdrachtig" paard, er staat geen aantal maanden bij vermeld.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:37

Ik vind het goed dat juryleden naar de conditie van het paard kijken. Te dik is nooit goed, wat de reden ook is. Daarbij kun je drachtigheid en dikheid uit elkaar houden, want bij het kijken naar dikte kijk je naar de hals, schouder, kont, rug en buik. Dus er zijn meer plaatsen om dikheid te kunnen zien.

Een ruiter te dik dat is denk ik weer iets wat je taktischer moet brengen, aangezien je iemand daar erg mee kunt kwetsen. Dan vind ik die van karinvdm wel een goede over het in de weg zitten.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 11:42

Maar jullie beredeneren ook meteen dat omdat ze een buik heeft niet in sportconditie is?

Ze heeft een goede conditie, enorm looplust en erg werkwillig, maar de buik is een overblijfsel van 2 veulens. Ze laat hem gewoon 'hangen'. Als ik haar train, buikspieren aanspan etc dan toont het uiteraard al minder. Maar staat ze te niksen dan hangt het gewoon.

Het is dus niet zo dat ze niks doet en zich volvreet en ik met 2 vingers in de neus deze punten scoor. Daar trainen we hard voor. ;)

Maar goed, dat even off topic. Nogmaals, ik vind het prima dat zoiets op protocol staat, maar ik ben dergelijke opmerkingen niet eerder tegen gekomen (en dat bedoel ik algemeen dus niet alleen specifiek bij mij)

Karin, wat noteer jij dan als de ruiter een paard in de weg zit?

Capopjekop, waarom tactisch brengen als het over de ruiter gaat en minder tactisch wanneer het over het paard gaat? Kwetst mij toch ook als ze dat zeggen over mijn paard?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:43

Tactisch moet het altijd blijven vind ik, dat is gewoon een kwestie van respect.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:45

Dimple schreef:
Capopjekop, waarom tactisch brengen als het over de ruiter gaat en minder tactisch wanneer het over het paard gaat? Kwetst mij toch ook als ze dat zeggen over mijn paard?

Het paard kwets je toch niet, daar gaat het toch over? Ik denk dat je een persoon meer kwetst met zijn eigen overgewicht dan met het overgewicht van het paard.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 11:49

Dat is denk ik heel persoonlijk ;)
De 1 hoort liever iets over zichzelf dan over hun paard.

Mavelle, eens! Hoort in beide gevallen gewoon met respect te gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:50

Zou het ook weer niet té tactisch doen, mensen hebben nogal een plaat voor de kop op dit gebied vrees ik, soms kun je gewoon beter rechtstreeks zeggen dat de ruiter in overconditie is en paard in de weg zit door haar overgewicht. Niet leuk en niet lief, maar anders laat je teveel ruimte voor smoezen en dat is niet in het belang van het paard.

Net zo min als dat het paard de dupe hoeft te worden van zijn eigen gewicht, het is alleen maar in het belang van het paard om hem slank en liefst wat schraal te houden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:51

Daar hebben jullie gelijk in, het is denk ik sowieso lastig om dat zo op de coupon te schrijven dat iemand zich niet gekwetst voelt.

Yamcha, zoals jij het schrijft vind ik het best tactisch hoor. Duidelijk, maar niet lomp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:53

Oh, fijn :) denk dat je misschien ook niet te voorzichtig moet willen zijn, heel tactisch en politiek correct willen zijn resulteert nogal vaak in om de hete brei heendraaien, en uiteindelijk wordt helemaal niet gezegd waar het om ging, en daar schiet je niet veel mee op denk ik.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:05

Bij "verzorging vh geheel" word conditie vh paard meegenomen, of dit nu veel te dun of veel te dik is.
Bij extreme gevallen vind ik het wel om te vermelden, wat de achtergrond ook is, in extreme evallen is het nooit goed voor het paard (zorg dan dat je hem thuis eerst goed hebt voor je op wedstrijd gaat).
Mbt wat jr zegt over ruiter word ook meegenomen. Niet het gewicht maar wel het rijden (wat ren uitvloeiing kan zijn vh gewicht vd ruiter) dit word dan meegenomen in houding en zit.
Als jij hele tijd je paard stoort (door je gewicht icm verkeerde houding oid) krij je echt geen voldoende.
Maar je zal ook niet op het protocol zien ruiter te dik, wel iets als ruiter gespannen of wat er dan ook aan te zien is.
Hoe het op het protocol stond weet ik niet maar als je paard dusdanig overgewicht heeft zal hij er "hinder" van ondervinden en dus zul je het inde punten onderaam terug zien. Of de opmerking er bij moet te ja of nee ik denk beter duidelijk dan allemaal 5en geven en ruiter weet niet waardoor...?

Echter in de praktijk of dit vaak voor zal komen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:09

Dimple schreef:
Karin, wat noteer jij dan als de ruiter een paard in de weg zit?
Amazone zit paard in de weg of probeer te werken aan een onafhankelijke zit.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 12:15

Even protocollen erbij gepakt.
Punt 26 tot en met 28 alles een 7. Verzorging een 8. Onderaan dus ook de melding 'mooie proef!'. Op hetzelfde protocol melding over haar dik zijn.
Voor de rest wisselen de cijfers van een 5 (wijken mag meer) tot 8 (verruimen in galop) en veel 7-ens.

Heel fijn commentaar bij alle punten waar ik wat mee kan, volledig terecht ook! Dus daar ben ik blij mee. Dus als je dat leest zit haar buik haar dus niet extreem in de weg anders zou ze deze punten niet rijden. Of zie ik dat verkeerd?

Maar niet te min weet ik dat ze slanker moet zijn dus dat is totaal geen discussie. De manier waarop is nog wat zoeken. ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:43

Waarschijnlijk heeft ze het je als tip meegegeven en zo te zien niet in de punten meegenomen (een onvoldoende voor wijken maar een 8 voor verzorging heeft dus niks met het dikzijn te maken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:52

Persoonlijk zet ik deze dingen niet op het protocol, maar licht dit mondeling toe, als ik iemand na de proef kan spreken. Ik vind het 'te hard' om zo op het protocol te zetten. Schrijftaal komt gewoon anders over dan wanneer je iemand even spreekt. Zo heb je ook hoor en wederhoor en weet je gelijk de achterliggende gedachte.
Zelf heb ik de opmerking over mijn te dikke paard ook wel eens gekregen, maar dan na de proef en niet op het protocol. Komt toch net iets anders over.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 14:06

Eens Fitzroy. Fijn om te lezen dat je de moeite neemt dat soort dingen mondeling toe te lichten.