individueel lesgeven aan kinderen,wie heeft tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

individueel lesgeven aan kinderen,wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 17:41

Ik heb heel bokt al afgespeurd en er bestaan heel wat topics, alleen zijn deze voornamelijk gericht op groepjes kinderen.
Ik geef een meisje prive les. Individueel en ben dus opzoek naar input om de les leuk en plezierig te houden ,maar ook leerzaam. Ze is overigens 5 en rijd maar een klein half uurtje per week i.v.m. leeftijd.

Zijn er mensen die tips hebben voor oefeningen en/of opdrachten?

kleinvosje

Re: individueel lesgeven aan kinderen,wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:43

Slalommen, balkjes stappen met losse handen, als dat goed gaat ook in draf, beker van ene ton/stok pakken en op andere zetten...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:53

gymnastiek, oren en staart aanraken, met je linkerhand je rechtervoet aanraken en andersom, rondje om de wereld draaien.
Daar begin ik altijd mee als ze een klein beetje vertrouwd raken, eerst stilstaand en later ook stappend en evt in draf (maar dan ben je wel ff verder).
Vooral vertrouwen opbouwen, leren hoe ze op een vriendelijke manier kunnen rijden (sturen, gas, remmen). Een beetje lol met je knol is heel belangrijk voor die kleintjes!
Ik probeer er als ze een beetje vertrouwen hebben een tweede op dezelfde tijd bij te krijgen, kunnen ze zich aan elkaar optrekken en nadoen neemt veel van de evt angst weg.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:58

Misschien 15 minuten grondwerk (bv tussen 2 balkjes op de grond doorsturen of slalom. Kies elke les 1 oefening) als het een goed opgevoede pony is.
Dat geeft ook vertrouwen op de grond en kinderen vinden het heel gaaf als een pony alles doet wat ze willen/of volgen. En daarna dezelfde oefening in het zadel en dan bv ook in draf. Als ze dat zou kunnen.

Verder lekker aan coordinatie en balans werken door gemakkelijke gymnastiek oefeningetjes te doen zoals al genoemd is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:03

Ik heb een tijdje les gegeven op een manege, ook priveles, ook een tijdje aan m'n buurmeisje en ook aan m'n nichtjes (zijn nu 9, en eigenlijk al hun hele leven krijgen ze les, ze zaten eerder op 't peerd dan dat ze konden lopen :P ).

Maargoed, wat ik altijd doe is bij de handen rechtop houden, vraag ik wat hun lievelingsdrinken is. bijv. Cola, dan moeten ze doen alsof ze 2 koppen cola vast hebben en ze moeten natuurlijk geen cola knoeien op de pony! Dan zeg je natuurlijk 'oh kijk uit cola op je pony!'.

Verder heb ik bij het doorzitten gezegt dat ze moesten doen alsof er een briefje van 20 euro op het zadel lag, dat mocht natuurlijk niet wegvliegen! Dus ze moesten goed blijven zitten, als 't kan kun je dit natuurlijk echt doen, maar als 't gevaarlijk wordt als je dat briefje moet oppakken of het waait oid dan is het natuurlijk niet zo handig. Alsof werkt ook goed.

Verder nog dat liedje hoofd, schouders, knie en teen. Maar bij oren is het de oren van het paard, bij puntje van je neus, is het puntje van de staart (de bovenkant natuurlijk). en ipv tenen dus. Hoofd, schouders, buik en knie, buik en knie. Tenen zijn erg ver weg.

Verder weet ik 't zo even niet :+

edit: ik hamer bij m'n nichtjes (die ik nog steeds les geef) trouwens ook heel erg op hun houding. Op vooral manege's zie je altijd zo'n belabberde houding, zo ben ik zelf ook begonnen en niemand heeft me daar ooit gecorrigeerd waardoor ik nu moeite heb om vooral m'n hak in 1 lijn te houden met heup en schouders. Dus zelf vind ik dat echt een aandachtspunt, houding is de basis, netjes rechtop zitten schouders, heup, hak 1 lijn. :j

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 09:40

Bedankt voor de uitgebreide reactie's! Super fijn!