Wat vinden jullie...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MilagroRoano

Wat vinden jullie...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:57

Vinden jullie dat de jury altijd beschikbaar moet zijn voor vragen na een wedstrijd???

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:44

MilagroRoano schreef:
Vinden jullie dat de jury altijd beschikbaar moet zijn voor vragen na een wedstrijd???

Aangezien dit in de reglementen staat en ik vind dat de jury zich daar net zo goed aan dient te houden als de deelnemers, ja, dat moet.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:46

ja misschein hebben ze wel iets verkeerd gedaan? en dan wil je dateven bespreken en dan kan dat niet. dat lijkt me best stom

EllyC

Re: Wat vinden jullie...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:25

Ja
En ik vind ook dat de deelnemers uitleg "moeten" vragen voordat ze 'en public' de jury afbranden in hun teleurstelling en/of onbegrip.

Wat is de achterliggende gedachte van je vraag?

MilagroRoano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 17:07

Ja, omdat het indd in het regelement is opgenomen, en soms heb je indd een brandende vraag en kun je die niet stellen....

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:25

Het gaat er niet om wat iemand vind. Artikel 11 lid 10 van het algemeen wedstrijdreglement dressuur verplicht een jurylid te blijven tot een half uur na bekendmaking van de uitslag van de laatst door hem/haar beoordeelde rubriek.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:30

jury schreef:
Ja
En ik vind ook dat de deelnemers uitleg "moeten" vragen voordat ze 'en public' de jury afbranden in hun teleurstelling en/of onbegrip.

Wat is de achterliggende gedachte van je vraag?

Helemaal mee eens. Hoe vaak lees je niet dat een jury 'belachelijk' gepunt heeft maar dat de ruiter verzuimd heeft vragen aan de jury te stellen?
Als dat nu eens wat vaker gebeurde, was er vast minder onvrede...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:45

Ik jureer nu sinds 2008 en er is werkelijk nog nooit iemand bij me geweest om toelichting te vragen.. :n En dat vind ik jammer. Ik sta open voor uitleg en toelichting en hoop het hiermee voor de deelnemer juist duidelijker te maken, maar als er dan nooit iemand komt..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:46

Geen probleem hoor, om mijn beoordeling te verduidelijken als dit gevraagd wordt. Maar, eerlijk is eerlijk, van de vele honderden combinaties die ik de laatste jaren beoordeeld heb zijn er nog geen 10 geweest die om uitleg kwamen vragen. Er gaan jaren voorbij waarin ik zo'n 25/30 x jureer en er niemand, maar dan ook niemand! om uitleg komt. Sterker nog, dan wordt je anoniem afgezeken op Bokt door een collega-jury die je beoordeeld hebt.

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:34

CharleyT: Wat erg zeg! Heb je daar nog iets meegedaan?

Ik jureer nu een jaar en heb ongeveer drie mensen gehad die uit zichzelf naar me toe zijn gekomen voor uitleg. Best weinig, mede daarom stap ik zelf ook wel eens op iemand af als ik het idee heb dat ze ergens mee zitten maar niet komen. Verder complimenteer ik na de uitreiking ook wel eens iemand die naar mijn idee erg fijn gereden heeft.
Aan de andere kant denk ik, het is geen verplichting om tekst en uitleg te komen vragen. Er zijn ook gewoon veel ruiters die het commentaar lezen, aannemen en naar huis gaan.
Het achteraf en achter de rug om is inderdaad niet sportief en creeërt een negatieve sfeer. Bovendien gaat niemand er op vooruit, de jury, de ruiter en vooral het paard niet!

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:42

Ik heb zelf nog nooit om uitleg gevraagd, ook omdat ik me vaak gewoon kan vinden in het commentaar. Bovendien ik zit er op en voel soms iets anders als de jury zit, tsjah.. jammer dan! Maar ik zou het wel fijn vinden als ik graag wat wilde weten, ook wat kon vragen! Dat kan ook meestal, dan is de jury gewoon nog aanwezig..

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:27

Je kan ook wel eens te maken hebben met trage secretariaten..... Alles al op orde maar iedereen (nóg) langer laten wachten. zucht.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:15

Ik jureer inmiddels 12 jaar en in al die tijd zijn er slechts twee ruiters bij me gekomen met een vraag.
Nu moet ik ook zeggen dat ik zelf ook nog maar één keer iets aan een jury nagevraagd heb.

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:21

Als ik even de kans krijg, ja. In het buiten seizoen ga ik vaak wel even langs, om commentaar te vragen, dan weet ik ook wat ik fout heb gedaan.
Maar als ik in een drukke binnenbak ben, en de vorige is al zowat binnen gekomen, dan wacht ik liever gewoon op mijn punten. Ik kan me vaak wel vinden in het commentaar, en zou dus sowieso geen jury leden afzeiken. Die mensen hebben er volgens mij vaak wel meer verstand van.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:23

Tussen de proeven door geef ik sowieso geen commentaar, daar is eigenlijk ook nooit tijd voor. Dat is hier in de regio ook niet gebruikelijk om te doen.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:11

Ik geef alleen tussendoor commentaar als er een storende factor in de proef is geweest en die voor de tweede proef er niet hoeft te zijn. B.V zenuwen van de amazone,ruiter ect. Of als er gewoon een ontzettende goede/fijne proef is neergezet.

Verder.... Heb ik zelf 1x bij je jury een ding nagevraagd...... Ik kon echt NIET lezen wat er stond. En na navragen (hij had t zelf voorgelezen) was ik t alweer kwijt en kon ik t opnieuw NIET ontcijferen. Blond he.... Maar was niet echt met t commentaar eens }:0

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:58

Ik heb wel eens met een jury gesproken maar dat ging spontaan en dan kwam de proef ook nog even aan bod. Ik weet zelf heel goed wat goed ging en wat minder goed ging en hoef ik geen uitleg van de jury te hebben daarover. Vaak kan ik mij in de punten en commentaar vinden.

Afgelopen weekend heb ik 2 proeven niet best gereden, veel spanning etc en krijg 2 dikke punten mee naar huis, tja dan snap ik het heel even niet meer.

Unirak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:06

Het is idd zo dat een jury een half uur na sluiten van de ring nog aanwezig dient te zijn.
Alleen is het zo dat de juryleden eigenlijk voor piet snot wachten.
In al die jaren dat ik nu jureer zijn er wel geteld 3 ruiters met een vraag naar me toegekomen en 1 amazone dacht uit dr plaat te moeten gaan tegen mij.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:20

Als de jury aanwezig is (en niet alweer volgende klasse jureert) vraag ik na de uitreiking (dat doe ik als ik geen winst heb maar ook als ik wel 1e ben met winst bijv) met mijn coupon of ze zich mijn proef nog kon herinneren en of ze naast de opmerkingen op de protocol nog een globale tip mee kan geven zoals bijv. middengangen meer markeren, werken aan aanleuning op bepaalde puntjes. Of ze het goed actief vond of juist gehaast of te sloom.

Kan me bijna altijd wel in het commentaar vinden dus als de groep niet al te groot is geweest kunnen ze vaak nog wel hele interessante visies kwijt :j Bijv. een oefeningetje voor in de training om iets meer te bevestigen/verbeteren.

Wat me op is gevallen dat jury's dit toch wel erg leuk vinden en ik vind het zelf heel erg leerzaam.

Heb nog nooit meegemaakt dat jury weg was.... alleen gebeurd het wel eens dat wanneer de uitreiking is ze de volgende cat. alweer moeten jureren.. nja.. dat is dan balen. :)

De mensen die mij vaak op wedstrijd zien kijken me maar vaag aan als ze weten dat ik eigenlijk bijna altijd wel een babbeltje ga maken... :')

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:28

Ik heb een paar keer om uitleg gevraagd, maar meestal doe ik dat niet, omdat ik dan een nietszeggend antwoord krijg. Had een keer tijdens een L2 proef 165 punten zonder enig commentaar op de coupon. Toen ik hiervoor naar de jury ging kreeg ik als commentaar dat hij de hele proef te braaf liep. Wat wel toeval was, is dat de Haflingers en Friezen helemaal onderaan stonden, waaronder dus ik met mijn Haflinger. De wedstrijd erna had ik 196 punten, terwijl ik een vergelijkbare proef had gereden???

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:30

Ik ben inmiddels 1x bij een jury geweest :P en werd keihard afgezeken omdat ik er niks van snapte.... Terwijl ik naar mijn idee heel vriendelijk bleef en mij alleen afvroeg waarom op mijn coupon stond dat paard zijn tong eruit had, terwijl hier op de film helemaal niks van was te zien :P

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:49

Ik heb afgelopen weekend een jury gebeld (deze was helaas al vertrokken binnen de reglementaire tijd). Kon het als groom/lezer echt niet volgen hoe er gepunt was.
En de beelden ernaast leggend, klopt het dus ook niet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:50

Unirak schreef:
Het is idd zo dat een jury een half uur na sluiten van de ring nog aanwezig dient te zijn.
Alleen is het zo dat de juryleden eigenlijk voor piet snot wachten.
In al die jaren dat ik nu jureer zijn er wel geteld 3 ruiters met een vraag naar me toegekomen en 1 amazone dacht uit dr plaat te moeten gaan tegen mij.

Het gaat om het half uur na bekend maken van de uitslag.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:51

jury schreef:
Ik heb afgelopen weekend een jury gebeld (deze was helaas al vertrokken binnen de reglementaire tijd). Kon het als groom/lezer echt niet volgen hoe er gepunt was.
En de beelden ernaast leggend, klopt het dus ook niet.

En, wat vond je collega van die opbel actie? En, niet onbelangrijk, ben je er wat wijzer van geworden?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:52

Ja dat moet kunnen MAAR dan moet het ook zo zijn dat de desbetreffende deelnemer die de vraag stelt deze met fatsoen stelt.
Ik snap juryleden best dat ze op gegeven moment niet meer ''beschikbaar'' zijn om vragen te laten stellen ivm dat teleurgestelde deelnemers soms echt niet normaal te keer gaan tegen ze waarom hun punten ed zo laag zijn.

Wederzijds respect :j