Theorie F-proeven en examens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Theorie F-proeven en examens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:08

Omdat onze manege over gaat naar FNRS systeem, ben ik boeken aan het nakijken om achter alle regeltjes e.d. te komen. Momenteel heb ik mijn hand weten te leggen op het boek "Leer paardrijden met plezier" in de hoop dat daar de meeste regeltjes wel in zouden staan die ik als instructrice hoef te weten. (er is nog een pakket wat ik later kan doorlezen). Ik wilde nu graag even kijken wat de theorie is wat de kinders zouden moeten leren. Volgens mij zou dat in dat boek moeten staan, maar op de manege zeggen ze van niet. Als het wel dit boek is, wat is dan de theorie die de kinderen zouden moeten leren. Is het zo dat je bij F2 het gedeelte moet leren "van F1 naar F2"? bij F4 "van F3 naar F4" en zo verder? Nou stonden er ook hele lijsten in die stukken, is het de bedoeling dat ze die ook letterlijk kennen. En zo stond er ook een plaatje van hele paard met alle onderdelen benoemt, is ook helemaal kennen? En hoe moet ik die examens voor me zien, Krijg je zoals bijv. een plaatje van paard te zien en dan paar onderdelen die je moet benoemen? Zijn het meerkeuze vragen of open vragen?

Ik hoop dat jullie mij wat kunnen vertellen hierover. Dit leek me i.i.g. sneller dan te wachten tot ik beschik over de instructiemap :D

Destination

Re: Theorie F-proeven en examens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:16

Volgens mij moet je inderdaad de bijbehorende hoofdstukken leren. Vragen zijn meerkeuze en niet heel moeilijk. Ik leerde het eigenlijk nooit en ben er nog nooit voor gezakt :+

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:18

Moeten ze dan in de F2 echt al precies weten waar de p,v, l, i enzo zit? :')
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 26-01-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:18

YRT -> JI

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:22

ladypaard schreef:

Volgens mij ging het bij mij toen over grote voltes en gebroken lijnen enzo. Maar dat weet ik niet zeker, het is al weer een paar jaar geleden. Bakletters moeten wel maar dan alleen de stamdaard, dus de p enzo niet.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:23

Dank je voor het verplaatsen :)

Zie nu waarom ik wat verward ben, bij F3 naar F4 staat er ineens een hoofdstuk 9 verzorging in. Hoort dit nog bij de theorie die ze moeten kennen? Want dat is dan in verhouding wel een heel stuk meer dan dat ze voor F5 naar F6 moeten kennen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:24

Destination schreef:
ladypaard schreef:
Volgens mij ging het bij mij toen over grote voltes en gebroken lijnen enzo. Maar dat weet ik niet zeker, het is al weer een paar jaar geleden. Bakletters moeten wel maar dan alleen de stamdaard, dus de p enzo niet.

Vond ze er namelijk al best op in gaan, En heb kinderen die dat echt letterlijk gaan zitten leren, terwijl ze dan alles al verward vinden :+
Dus als er toch geen vraag over wordt gesteld hoef ik het ook niet heel specifiek te gaan zitten behandelen

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:25

ladypaard schreef:
Dank je voor het verplaatsen :)

Zie nu waarom ik wat verward ben, bij F3 naar F4 staat er ineens een hoofdstuk 9 verzorging in. Hoort dit nog bij de theorie die ze moeten kennen? Want dat is dan in verhouding wel een heel stuk meer dan dat ze voor F5 naar F6 moeten kennen.

Verzorging hoort daar geloof ik wel bij.
Waar ik toetsen over heb gehad voor zover ik me kan herinneren:
Verzorging
Harnachement
Onderdelen bak
Onderdelen paard

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:27

Ik denk overigens dat het wel in de instructiemap staat? :+

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:27

pff arme kindertjes :)) (gelukkig weten ze het meeste gewoon)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:28

ladypaard schreef:

Dat is over meerdere toetsen he? :')
Gaan jullie ook ruiterbewijzen doen?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:30

Ja maar die map die krijg ik pas volgende week ofzo (die gaat nu rond) , Maar aangezien we maart onze eerste FNRS dressuurwedstrijd hebben, wil ik nu de meeste dingen wel weten :D (alhoewel ze deze keer nog geen theorie doen). Kan ik het in de lessen meenemen, omdat de volgende wedstrijd er geheid verschillende zijn die dan theorie moeten doen. :')

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:33

Destination schreef:
ladypaard schreef:
Dat is over meerdere toetsen he? :') Gaan jullie ook ruiterbewijzen doen?

Eerst alleen Dressuur,

Springen denk ik niet, want bij ons springen ze eigenlijk al vanaf de eerste les (en met instroom naar F-proeven zou het betekenen dat maar een klein groepje zou mogen springen :') ).
En onze manege is gericht op externe klanten voor buitenritten, en de kinders gaan ook al heel snel naar buiten. Dus ik denk dat dat gedeelte ook wordt overgeslagen. Dus dan denk ik ook dat de ruiterbewijzen i.i.g niet de eerste 3 a 4 jaar komen

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:45

Wat jij in je OP omschreeft, dat klopt. De theorie moeten ze dus uit het boek leren, de vragen worden uit die hoofdstukken gehaald. Heb je de theorie-examens al in kunnen kijken??
Ik denk dat je het boek heel goed als leidraad voor je lessen kan gebruiken, als je straks alle papieren hebt, dan kan je finetunen op wat ze specifiek gaan vragen.
Maar zaken als bakletters (gewoon in een 20*40m bak) moeten ze weten, ze moeten kunnen antwoorden hoe je een paard uit z'n stal haalt, dat soort dingen. Wacht nog maar even je map af, dan wordt het vast allemaal wat duidelijker. Maar de kids moeten iig wel uit het boek leren, dat is echt zo.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 13:13

Het wordt allemaal al wat duidelijker :)
weet nu i.i.g. de basispuntjes, Volgende week hopelijk de map doorlezen.

Nog even een ander vraagje, kleding
Hoe zit het met de rijbroek. Sommigen zeggen dat als het een effen is, het goed is. Zie in het proevenboekje staan dat alles mag (staat alleen: + rijbroek), en in het boek staat witte of donkere rijbroek.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:18

Ik heb m'n map niet bij me, dus ik kan even niet voor je opzoeken wat de regels zeggen...staat dat ook niet op de site van de FNRS?? Ik weet wel dat de broek effen moet zijn, ik ga even voor je kijken op de site.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 13:27

Als je wil dan graag :) , Kon het zelf niet zo vinden op de site
En anders moet ik gewoon even wachten op de map

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:37

In het wedstrijdreglement staat inderdaad +rijbroek en verder niks. Wel fijn dat ze die aantrekken, anders krijg je van die schuurplekken op je benen :+
Over de kleur, dat zou in het boek kunnen staan, maar die heb ik hier niet bij de hand, dat zou je zelf even op kunnen zoeken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:39

Ik reed altijd in een roze geruite broek met lichtblauw t-shirt, nooit opmerkingen over gehad. Ik kan kijken of ik er nog een foto van heb :+

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 16:23

Heb tig kindertjes met roze/paarse rijbroeken, dus als dat gewoon mag zijn we allemaal weer blij :')
En kijk volgende week dan wel even in de instructiemap :)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:25

Een t-shirt mag niet, het moet wel iets zijn met lange mouwen.
En roze en paarse rijbroeken, zolang ze effen zijn...kijk, in de F1 en misschien F2 heb ik daar persoonlijk geen probleem mee. Vaak is het voor die kindjes de eerste keer dat ze een wedstrijd doen, dus dan verwacht ik geen compleet tenue. Maar een F6 met een roze rijbroek :n

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 16:27

ach gelukkig zijn ze daar nog lang niet, ze starten bijna allemaal F1, en een enkeling F3 (de kinderen in de leeftijdscategorie 6 -10 ) Daarboven hebben ze gelukkig niet meer zo vaak een roze/paarse rijbroek :D

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:34

Afbeelding
Zo heb ik VA1&2 gereden, F9 en ruiterbewijs. Nooit opmerkingen over gehad hoor (nu ben ik gestopt op manege) :n
Alleen toen ik jonger was droeg ik andere kleren

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 16:36

Had je ook geen puntaftrek dan?
Want dat begreep ik er wel uit dat als het niet helemaal klopte je gewoon wat minder punten kreeg

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:37

Iedereen kreeg standaard een 7 op verzorging bij ons, of je er nou bij reed zoals ik of dat je een compleet wedstrijd tenue aanhad, het maakte bij ons helemaal niets uit