vraag aan juryleden: erg groot verschil nr. 1 en 2 in M1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

vraag aan juryleden: erg groot verschil nr. 1 en 2 in M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 19:44

Gisteren was ik bij een wedstrijd mee als voorlezer, nivo M1. De uitslag was nogal verrassend/opmerkelijk van deze groep. De nr. 1 had 197 punten maar de nr. 2 had maar 164 pnt. De rest zat daar nog onder.... Is dat niet een beetje een heel groot verschil ? Het lijkt bijna wel of alle andere ruiters (nog) helemaal niet M1 waardig zijn....
Ik heb dat echt nog niet eerder gehoord, een verschil van 33 punten tussen de nr 1 en de nr 2. Note: de nr 1 heeft haar laatste punten in het M1 gereden en gaat nu over naar het M2... Maar dan nog ...Wat vinden jullie?

Roxxiejj

Re: vraag aan juryleden: erg groot verschil nr. 1 en 2 in M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:47

Tja, wat wil je horen. Wij waren niet bij de wedstrijd aanwezig. Voor het zelfde geld waren 9 van de 10 ronduit slecht aan het rijden en stak er 1 toevallig met kop en schouders boven uit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:53

Ja dat kan. De nummer 1 was in deze ook echt de onbetwiste beste. Moet je dan maar uit medelijden de nummer 2 meer punten geven dan verdiend? Of moet je uit medelijden voor de rest de nummer 1 maar niet zo hoog punten??

Er valt altijd wel iets te zeuren. Had de nummer 1 maar een paar punten verschil gehad met nummer 2 dan had je te horen gekregen dat nummer 1 beduidend beter was en dus veel meer punten had moeten hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:56

Goede jury denk ik dan...die durft te punten wat goed is en wat niet goed is laat ie ook weten.

Edit...en verder zonder de proeven gezien te hebben kan ik niet zeggen of die jury een vuiltje in z'n oog had.
Meestal klopt het wel ongeveer wat de jury gepunt heeft.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:15

Tsja, sluit me aan bij bovenstaande reacties, wat wil je nu eigenlijk horen?
Proeven niet gezien, dus dan valt er al niets meer over te zeggen, en nr.1 stak er met kop en schouders boven uit, prima gereden dus.
Fijn dat deze collega blijkbaar helder de punten geeft en een duidelijk verschil durft te maken tussen goed en nog niet bepaald in orde. Complimenten zou ik zeggen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:05

Ik heb toevallig afgelopen weekend een M1 rubriek gepunt waarbij de nummers 1 en 2 ook duidelijk bovenaan stonden en de enige waren die qua basis voldeden aan het gevraagde niveau. Die hadden dan ook (dubbel) winst terwijl de rest tussen de 165 en 175 uitkwam, in de 2e proef nog eentje precies op 180. Het kan dus heel goed :j. Alle protocollen stonden vol commentaar met nog een kleine notitie onderop, dus iedereen weet wat er nog verbeterd moet worden. Over het algemeen was het zo dat er weinig 7-ens kwijt konden omdat er een stuk gedragenheid en oprichting mist, als er dan ook nog slordig gereden wordt heb je weinig over om de onvoldoendes te compenseren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:49

PinkyPie schreef:
Is dat niet een beetje een heel groot verschil ?

Daar heb je inderdaad gelijk in. Dat is een heel groot verschil.
Of ik het daarmee eens ben kan ik niet zeggen, want ik was niet bij de wedstrijd. Het is goed mogelijk dat de nummer 1 gewoon geweldig gereden heeft en de rest van de groep helemaal niet.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:47

Scum: :D :D Inderdaad, heel groot :j

En verder eens met bovenstaande :)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:52

ik heb een tijdje geleden bij de M1 staan kijken en ik vond het niveau bedroevend.......ik kan mij het grote verschil tussen nummer 1 en 2 dan wel voorstellen hoor, ik had het gevoel dat ik bij de B dressuur stond te kijken.....

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:00

Blijft een moeilijk te scoren tak van sport!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:11

Ik heb dat ook ooit gehad hoor. Jurys die zo durven te punten zijn vaak niet de slechtste.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 02:39

criollolover schreef:
ik heb een tijdje geleden bij de M1 staan kijken en ik vond het niveau bedroevend.......ik kan mij het grote verschil tussen nummer 1 en 2 dan wel voorstellen hoor, ik had het gevoel dat ik bij de B dressuur stond te kijken.....

Heb ik ook weleens gezien ja.
Ik ga nu voor het eerst M1 starten zondag, ik hoop dat ik er niet zo uit zie :')

Nee, maar serieus. Ik heb een keer bij een "strenge" jury geschreven in de klasse B voor paarden. Er waren niet heel veel hele hoge punten, er viel zelfs een verliespunt. Achteraf hoorde ik natuurlijk veel geklaag erover. Maar wat de jury zei, vergeleken met het beeld dat ik in de ring zag, klopte het wel.
Er waren best veel combinaties waarvan het paard of de ruiter of beide gewoon nog niet klaar waren om een ring in te gaan. Dus ik vond dat hij heel eerlijk en terecht gejureerd had.

Trouwens, ik vind het helemaal niet raar als mensen naar wedstrijden gaan terwijl ze er nog niet echt klaar voor zijn. Ervaring opdoen is ook een belangrijk deel in de training, vind ik persoonlijk. Dat wilde ik toch wel even gezegd hebben. Maar als dat het geval is, moet je niet heel raar staan kijken als je niet meteen boven de 180 of zelfs boven de 170 scoort.

Ik heb het wel vaker gezien trouwens tijdens het schrijven, ook een keer Z2 en ZZ-Licht waar ik bij een niet-sinterklaas zat. Tot nu toe vond ik het altijd nog kloppen.
En de M klasse waarbij ik heb staan kijken, inderdaad net zoals mijn bovenganger zegt, het was meer B niveau wat ik voorbij zag komen.... Er zaten natuurlijk ook hele goede tussen, maar daar heb je dus dat verschil.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:05

Moet er al gedragenheid zijn dan in de M1?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:49

vur schreef:

Ja, meer dan in het L en minder dan in het Z :Y) , gedragenheid en verzameling is niet iets dat 'ineens' om de hoek komt kijken in een bepaalde klasse. Je wilt door de klasses heen een stijgende lijn zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:16

vur schreef:

Eens met Remember.
Er moet sprake zijn van een bepaalde balans, een bepaald evenwicht, zelfhouding etc.
Echt verzameld hoeft nog niet maar je wil zeker wel een bepaalde gedragenheid zien in de M1.
Hoeveel duikboten je daar wel niet tegenkomt, ongelooflijk. Zoveel lopen er uit elkaar, op de kop, niet nageeflijk en op de hand.
En dan hoor je: Ja maar hij hoeft toch nog niet verzameld te zijn??? Nee inderdaad, maar dit is het andere uiterste.

Een paard moet van B naar ZZ een lijn laten zien naar steeds meer gedragenheid. Maar in de L wil je al een horizontaal evenwicht zien dus zelfs in de L is uit elkaar, op de kop, al ongewenst.