Bedankt voor de reacties allemaal.
freeride schreef:Ach, komt overal wel voor denk ik, maar even een vraagje voor jou TS, waarom zou je niet aan achterwaarts, wending om de voor of achterhand kunnen werken als het paard niet in de juiste houding (die volgens jou de juiste is), loopt?????Mijn leerlingen nemen dit ook al vroeg in de training mee, en mijn eigen paarden kunnen dit allemaal al voordat ik er uberhaupt voor het eerst op ga zitten, en vanaf de eerste keer dat ik erop zit vraag ik die 3 oefeningen ook al, wat is daar mis mee dan?
Omdat ik van mening ben dat met name achterwaarts niet goed is voor een paard als het met het hoofd hoog en een holle rug loopt. Als het daarintegen iets nageeft (hoeft van mij helemaal niet aan de loodlijn), de buikspieren aanspant en de rug dragend maakt, dan is het wel een goede oefening. Aan de hand kan het geen kwaad aangezien het paard dan in een natuurlijk evenwicht loopt, met de ruiter op een holle rug is het een zware belasting. Aan de hand kan een paard ook wel of niet nageeflijk lopen, dus ik zie aan de hand niet als een tegenstelling tot nageeflijk zoals jij het aangeeft.
En weer even terug naar het onderwerp. Ik snap best dat het leuk is om af en toe een oefening mee te pikken die eigenlijk voor een wat hoger niveau bedoeld is, en daar ben ik heus niet falikant op tegen. Maar bij deze mensen zou ik prioriteit geven aan eerst de houding en zit verbeteren (als je daar een paar maanden als instructeur consequent mee aan de slag gaat moet er m.i. toch een hele verbeterslag gemaakt kunnen worden) en daarna aan het houden van een lichte verbinding van voren in combinatie met een paard dat goed aan het been is. Als je dit oppikt gaan die mensen uiteindelijk een ruitergevoel ontwikkelen van waaruit je weer verder kunt. Één van de dames zie ik nu al 8 jaar zo rijden, heeft in die tijd twee verschillende paarden gehad, en haar dochter rijdt ook op het huidige paard en wel gewoon nageeflijk, dus het is niet zo dat het paard nu zo vastgeroest is dat het niet anders kan. Dan is het toch gewoon een kwestie van de ruiter goed instrueren zodat deze ook verder komt met het paard.