Instructeur die onzin vertelt, zien jullie dat ook wel eens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KasparovX

Instructeur die onzin vertelt, zien jullie dat ook wel eens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 16:55

Soms ben ik aan het trainen terwijl tegelijkertijd iemand priveles heeft. Bij ons op stal mag je je eigen instructeur meenemen. Één van deze instructeurs zie ik al jaren lesgeven. In het begin dacht ik dat ik haar gewoon niet begreep, en dat we andere manieren hebben om ons uit te drukken. Maar na jaren durf ik toch wel te zeggen: regelmatig verkoopt ze klinkklare onzin. Haar leerlingen zijn vooral volwassen minder-gevorderden. De dingen die me negatief opvallen zijn uitspraken als “Als jij dan dit doet dan denkt het paard zus en zo…” (naar mijn mening te menselijke uitleg over hoe een paard denkt, of gewoon onlogisch) en ook gewoon rijtechnische zaken die niet kloppen. Ik ben zelf ook instructeur en fanatiek ruiter. Ik draag de sport een warm hart toe en kan me er wel eens aan storen als er verkeerde dingen verteld worden. Deze instructeur is een oudere dame die wel gediplomeerd is en vroeger ooit M heeft gereden. Het is wel een aardige vrouw, dat maakt mijn gevoel een beetje dubbel, ze denkt echt dat ze goed bezig is. Maar in die leerlingen zie ik ook na jaren nog steeds geen vorderingen. De paarden lopen niet nageeflijk en er worden wel oefeningen als achterwaarts en wending om voor-of achterhand gedaan. Er valt nog zoveel te verbeteren aan de houding en zit dat ik daar eerst eens mee aan de gang zou gaan. Mijn handen (of lippen ;) ) jeuken soms, die mensen zouden zo'n sprong voorruit kunnen maken als ze eens goed les kregen.
Advies hoef ik niet, gewoon langs me heen laten gaan dat begrijp ik ook wel. :D Ik houd altijd m’n mond over andere instructeurs, dat vind ik niet professioneel. Maar hier kan ik het wel even kwijt en ik vroeg me af of jullie dit ook wel eens meemaken. :)

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:21

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik ben geen instructrice maar ik wil ook graag helpen. Maar ik denk altijd als ze hulp nodig hebben dan komen ze wel naar je toe. En ik rij ook wel eens mee met een priveles van mij stalgenoten en ik hoor ook wel eens van die dingen wat klink klaren onzin is (teminste dat vind ik, Ik rij op de AdB metode). Maar de ruiter komt er toch wel achter dat ze op een geven moment gewoon vast lopen. Ze zou eigenlijk bij verschillende lessen van andere instructrice's moeten kijken en dan gaan ze denken. maar ik snap wat jij bedoelt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:37

Ach, komt overal wel voro denk ik, maar even een vraagje voor jou TS, waarom zou je niet aan achterwaarts, wending om de voor of achterhand kunnen werken als het paard niet in de juiste houding (die volgens jou de juiste is), loopt?????Mijn leerlingen nemen dit ook al vroeg in de training mee, en mijn eigen paarden kunnen dit allemaal al voordat ik er uberhaupt voor het eerst op ga zitten, en vanaf de eerste keer dat ik erop zit vraag ik die 3 oefeningen ook al, wat is daar mis mee dan?

rebekka

Re: Instructeur die onzin vertelt, zien jullie dat ook wel eens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:18

mijn instructrice heeft het ook niet altijd bij het rechte eind heeft als het gaat om de omgang met paarden, dat is best wel irritant. Het komt denk ik heel veel voor!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:26

rebekkaa, waarom zoek je dan geen andere instructrice?
Ik ben zelf niet kundig genoeg om instructie te beoordelen, maar instructie die werkt aan mijn zit en houding vind ik positief. En ik ben het met je eens, een paard "denkt" niet.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 13:18

Bedankt voor de reacties allemaal.

freeride schreef:
Ach, komt overal wel voor denk ik, maar even een vraagje voor jou TS, waarom zou je niet aan achterwaarts, wending om de voor of achterhand kunnen werken als het paard niet in de juiste houding (die volgens jou de juiste is), loopt?????Mijn leerlingen nemen dit ook al vroeg in de training mee, en mijn eigen paarden kunnen dit allemaal al voordat ik er uberhaupt voor het eerst op ga zitten, en vanaf de eerste keer dat ik erop zit vraag ik die 3 oefeningen ook al, wat is daar mis mee dan?
Omdat ik van mening ben dat met name achterwaarts niet goed is voor een paard als het met het hoofd hoog en een holle rug loopt. Als het daarintegen iets nageeft (hoeft van mij helemaal niet aan de loodlijn), de buikspieren aanspant en de rug dragend maakt, dan is het wel een goede oefening. Aan de hand kan het geen kwaad aangezien het paard dan in een natuurlijk evenwicht loopt, met de ruiter op een holle rug is het een zware belasting. Aan de hand kan een paard ook wel of niet nageeflijk lopen, dus ik zie aan de hand niet als een tegenstelling tot nageeflijk zoals jij het aangeeft.

En weer even terug naar het onderwerp. Ik snap best dat het leuk is om af en toe een oefening mee te pikken die eigenlijk voor een wat hoger niveau bedoeld is, en daar ben ik heus niet falikant op tegen. Maar bij deze mensen zou ik prioriteit geven aan eerst de houding en zit verbeteren (als je daar een paar maanden als instructeur consequent mee aan de slag gaat moet er m.i. toch een hele verbeterslag gemaakt kunnen worden) en daarna aan het houden van een lichte verbinding van voren in combinatie met een paard dat goed aan het been is. Als je dit oppikt gaan die mensen uiteindelijk een ruitergevoel ontwikkelen van waaruit je weer verder kunt. Één van de dames zie ik nu al 8 jaar zo rijden, heeft in die tijd twee verschillende paarden gehad, en haar dochter rijdt ook op het huidige paard en wel gewoon nageeflijk, dus het is niet zo dat het paard nu zo vastgeroest is dat het niet anders kan. Dan is het toch gewoon een kwestie van de ruiter goed instrueren zodat deze ook verder komt met het paard.

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:56

Volgens mij heb je veel intructeurs die soms onzin zeggen. Ik had eerst ook altijd les bij een instructrice, ik ging niet vooruit dus ben ergens anders gaan lessen nu gaat het super :D
Van mn vorige instructrice moest ik altijd met elastiek rijden en keihard gaan galoperen terwijl hij altijd veel te hard ging en meer moest verzamelen? Snap dat nog steeds niet.. haha.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:00

Zie het helaas ook heel vaak. Ik stoor mij vooral aan het feit dat veel instructeurs accepteren dat een paard in een houding loopt en dus totaaal niet nageeft of ontspannen is...
@xhoppa: met een elastiek gaan rijden? 8)7
Instructeurs die dat soort hulpmiddelen promoten vraag ik mij werkelijk vanaf of ze wel snappen wat nageven en ontspanning is..

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:27

ja daarom ben ik er ook gelijk meegestopt. Ik had twee keer met elastiek gereden (alleen bij haar heb er zelf geen maar die nam ze mee) en toen de derde keer wilde ik dit niet en toen werd ze helemaal boos? Ik ben er toen gelijk meegestopt. Ik snap dat je wel naar je instructeur moet luisteren maar ik heb echt tegen elastiek, dus dan gebruik ik die ook niet en als zij dat niet kan hebben ben je maar een klant kwijt.. :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:11

Idd.. waar de kennis eindigt beginnen de hulpmiddelen.. en dat voor een instructrice..

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:38

ja idd. En alleen door zijn galop want in stap en draf ging het wel goed.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:22

Sjaa.. Instructeur worden is ook niet zo moeilijk. Je kan instructeur worden als je L1+1 bent. Wat weet je dan van paardrijden?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:36

Er zijn zoveel verschillende stijlen in paardrijden, iedereen zal dus wel eens vinden dat iemand anders onzin verkoopt :+

Als ik dingen hoor als: "laat hem maar eens flink zien wie de baas is" (en dan het liefst erachteraan: "had ie maar geen paard moeten worden" 8)7 ) of dat soort onzin, gaan m'n nekharen ook overeind, maar dat zullen genoeg mensen prima vinden ;)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:40

Oef wat herkenbaar. Bij ons komt wekelijks een 'Kentucky-ganger', die kan naar mijn idee gewoon niet overbrengen wat ie nou bedoelt. En kan nou niet bepaald zeggen dat de ruiter er beter van wordt...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:48

ik herken het ook.
eerste instructeur van mijn vriendin, Z-ruiter en africhter van jonge paarden: haar paard kon nog niet ontspannen onder het zadel had super korte gangen door de spanning en hij ging vroeg haar richting piaf te rijden (met slof) zodat hij het achterbeen kon bijtikken met de zweep voor meer draagkracht 8)7

instructrice die ik uitprobeerde, als ik deed wat ze vroeg wilde mijn paard niet langer vooruit en dat voor een volbloed. Toen zij erop wilde liet mijn paard zich zelfs door de zweep afranselen zonder een voet te verzetten, normaal springt ze weg voor de zweep. En dan ging de juffrouw mij eens uitleggen dat ik dit gedrag niet mocht accepteren. paardlief had dit nog nooit eerder gedaan 8)7

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:56

Tja, wat moet je hier over zeggen, ik zeg altijd je hebt instructeurs en entertainers... Dit is er dus zo een.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:58

Heb je die zweep niet afgepakt en haar afgeranseld?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:01

petitparis schreef:
instructrice die ik uitprobeerde, als ik deed wat ze vroeg wilde mijn paard niet langer vooruit en dat voor een volbloed. Toen zij erop wilde liet mijn paard zich zelfs door de zweep afranselen zonder een voet te verzetten, normaal springt ze weg voor de zweep. En dan ging de juffrouw mij eens uitleggen dat ik dit gedrag niet mocht accepteren. paardlief had dit nog nooit eerder gedaan 8)7

Die had ik er persoonlijk afgeschreeuwd, ben je nou helemaal gek geworden! {:)-:( Al had ze er in eerste instantie waarschijnlijk al niet op gemogen :o

Ik heb zelf helaas 6 jaar lang slecht les gehad. Kochten een eigen paard en die verzette na een half jaar geen stap meer. En dan was zij de rotknol :n
Gek genoeg is dat paard wat klaar was voor de slacht omdat dat nog wel het meeste zou zijn wat je er voor zou krijgen, nu prima te berijden en kan er mee lezen en schrijven <3

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:04

Oh ja hoor, dat zie ik ook weleens. Vooral een bepaalde instructrice van een bepaalde stalgenoot.
Maar van de andere kant zullen andere mensen dat misschien ook wel denken van mijn instructrice. Al die rare NH principes, dat vinden sommige mensen ook maar niks. En aangezien paardenvolk overal wat van denkt te moeten vinden....

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:13

Ik heb ooit een instructrice gehad die vol met de zweep uithaalde toen ze vond dat mijn paard niet voorwaarts genoeg was in het wijken. Echt "KLATS!" toen we onwetend langskwamen. Ik heb het paard, Tyson, dat zich ook rotgeschrokken was, terug genomen naar stap, lange teugel gegeven en nooit meer gelest bij haar. Wat een takkewijf.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:20

Tja, op die moment had ik mijn paard nog maar net en botste op heel veel problemen. Ze sloeg gelukkig wel niet door en dat zou ik dus wel doen als een paard mij volledig negeert :o
Maar ze is wel niet meer moeten terugkomen en achteraf bij betere instructie begreep ik waarom mijn paard zo reageerde.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:23

Och tegenwoordig krijg je je instructeursdiploma bij een pakje boter..

Daarom gaat het lesgeefniveau omlaag...

Ook zijn er veel instructeurs die niet meegaan met de tijd, en nog steeds de mensen leren "spelen"of "kneden" ...

Ik heb ook heel veel slechte instructeurs gezien . "zet je handen maar vast op het zadel,dan komt ie vanzelf naar beneden" of "friemel maar wat met je handen" of ook minder erge dingen als gewoon verkeerde dingen aanleren, doorzitten op x als je van hand veranderd etc.
Er bestaan meer slechte dan goede, zelf heel kritisch zijn naar je instructeur en laat , als je zelf niet kundig genoeg bent, iemand die je vertrouwt eens kritisch naar je instructie kijken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:32

hier hebben heel wat instructeurs de revue gepasseerd en nu heb ik eindelijk eentje die nog beter weet dan ik hoe met mijn type paard om te gaan, hamert op de basis, maar ook op hoger niveau weet waarover ze spreekt (heeft een ponyruiter op 1 jaar tijd op internationaal niveau gekregen met selectie voor EK). Elke les is anders opgebouwd.

Terwijl mijn vriendin bv altijd les krijgt volgens hetzelfde stramien en haar lesgeefster (amazone uit de lichte toer) continue tegen haar zegt wat te doen. Als m'n vriendin dan zegt: "ik moet nog beter leren aanvoelen" dan vraag ik mij af hoe zij kan leren aanvoelen als de instructie continue overal corrigeert. Of zie ik dit fout omdat ik niet gewoon ben dat mijn instructie bij elke pas commentaar geeft :o?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:53

Daarom ben ik met het lessen gestopt. de e50 per uur is het mij niet meer waard.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 13:13

Leuk om te horen dat het jullie bekend voorkomt. :) (of juist niet leuk ;) )

Ik kan me voorstellen dat het met verschillende rijstijlen soms ook meningsverschillen oplevert. Maar daar gaat het me niet zozeer om, ik sta best open voor andere ideeen. Zo ook met hulpteugels, hoewel ik ze zelf niet gebruik heb ik niet meteen een oordeel erover als een ander het doet. Als een instructeur ze aanraadt en daar een goed verhaal bij heeft luister ik graag mee. Misschien leer ik er ook nog wat van. Maar in het geval van mijn voorbeeld heb ik jarenlang gedacht "Ik begrijp het gewoon niet./We leggen dingen heel anders uit." maar nu durf ik toch wel te zeggen dat ik regelmatig echt onzin hoor. Zij gebruikt trouwens ook geen hulpteugels voor zover ik heb gezien.

Citaat:
Tja, wat moet je hier over zeggen, ik zeg altijd je hebt instructeurs en entertainers... Dit is er dus zo een.
Dat is ook zoiets, ben je er om je leerlingen te vermaken of om ze wat te leren? Als de dames leerlingen het gezellig vinden om over andere dingen te kletsen zoals vakantie, familie en gezamelijke kennissen, ga je daar dan in mee als instructeur. Ik zelf vind van niet (niet teveel, je komt om les te geven) maar als je leerlingen dat nou leuker vinden dan serieus rijden, en zij betalen je ervoor... Dat gebeurt dus ook veel bij die instructrice die ik bedoel.