Niet willen binnenkomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Niet willen binnenkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 13:38

Vorige zaterdag was ik bij een dressuurwedstrijd aan het kijken naar het M2. Op een gegeven moment komt een (plaatselijk bekende) amazone binnengereden, al twee minuten te laat (terwijl er voor haar geen combinatie was en het dus ook niet was uitgelopen oid). Amazone krijgt 2 rondjes om rond de ring te rijden, zoals elke deelneemster, waarna er gebeld wordt. Op dat moment is de amazone iets voor de A. De amazone komt echter niet binnen en maakt ook geen aanstalten om dat te doen.
De jury belt opnieuw (vertelde me daarna dat ze dacht dat de amazone het mss niet gehoord had door veel tumult in de gang en buiten, en dat ze daarom een tweede belsignaal gaf). De amazone is op dit moment bijna bij de C, stopt bij de jury en valt uit dat ze "kans moet hebben om de ring te verkennen". Jury heeft hierop gereageerd door te zeggen dat ze net zoals iedereen 2 rondjes rond de ring gekregen had en dat haar 45 seconden al aan het aftellen waren. Amazone is uiteindelijk net op tijd binnengegaan.

Wat doen jullie met zo'n situatie? Ook een tweede keer bellen (was idd veel wind en lawaai)? Meteen uitsluiten? Waarschuwing geven? Ik ben benieuwd!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:43

Het komt gelukkig niet zo heel veel voor dat iemand niet binnen de 45 sec na het startsignaal binnenkomt. Maar het is bij mij in de ring ook wel eens gebeurd. Ik vond het niet respectvol tegenover de mij, op dat moment, en ik kreeg toch een nare smaak in mijn mond. Je gaat (onbewust) daardoor dus toch anders naar de combinatie kijken, kritischer. Dus al met al ben je niet beter uit met je extra rondje.

_10_

Re: Niet willen binnenkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:17

Vroeger werd een combinatie uitgesloten als ze niet binnen 45 sec. na startsignaal begonnen.
Tegenwoordig mag dat niet meer en kun je er als jury 'slechts' een -2 voor geven....

Een tweede belsignaal zou ik ook doen als er idd zoveel lawaai omheen is en ik twijfel of het wel gehoord is.
Dat ze een grote mond terug geeft is van de ruiter niet netjes, de twee rondjes om de ring die ze heeft gehad is al heel netjes, er zijn juryleden die sneller door willen en je amper één rondje gunnen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:25

Ik zou evt. ook een 2e signaal geven. Maar meestal wacht ik zowiezo totdat ik contact heb gehad met de voorlezer. Als die 'vergeet' om mijn kant op te kijken dan dan draai ik mijn raampje wel open en dan zeg ik het wel dat ze mogen starten.

Vanaf dan gaan de 45 seconden in. Van een M2 combinatie mag je toch wel verwachten dat die zo geroutineerd zijn dat ze niet urenlang de ring hoeven te verkennen. En als een paard echt heel jong en bang is dan krijgen ze echt wel wat extra tijd krijge.n.
Als ze dan nog niet beginnen, en al helemaal als ze een grote mond geven, dan is het gewoon -2 als ze de A voorbij zijn.

Ik heb dit gelukkig nog nooit meegemaakt

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:47

ik ben zelf geen jurylid, maar in de M2 hoor je gewoon direct binnen te kunnen komen. Als je in de B rijdt met een jong paard wat het allemaal wat spannend vindt, is het een ander verhaal, maar ook dan hoef je daar geen uren over te doen. Dan is zo'n proefje toch een oefenrondje voor zo'n dier ;)