hoe moe na les?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe moe na les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:35

Als zowel amazone als instructrice ben ik benieuwd naar jullie ervaringen: hoe moe zijn jullie na een intensieve les?

Zelf kan ik goed 2 paarden achter elkaar lessen, beide een uur en zonder echte pauze, in- en uitstappen wordt voor grootste gedeelte voor me aan de hand gedaan dus ik stap meteen over ( jaja, luxe ;)). Met beide paarden rijd ik nu op ong m1-niveau maar heb zelf al meer ervaring.

Als ik zelf lesgeef, merk ik vaak dat ruiters na 45 minuten het moeilijker krijgen, en niet vreemd is dat we rond die tijd ook stoppen omdat de ruiters het niet meer volhouden, en het leereffect minder wordt. Meeste ruiters in mijn les, rijden voor het eerst op het huidige niveau.

Wat is jullie ervaring, ben benieuwd!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:45

Goede vraag!

Na een intensieve les merk ik vaak ook wel dat ik een intensieve les gehad heb, zweet dat over mijn rug loopt en ik voel het in mijn been en buikspieren vooral, maar echt moe ben ik dan niet en ik kan het ook goed volhouden. Als ik in mijn eentje intensief train houd ik dat ook makkelijk vol. Ik rijd trouwens maar 1 paard per dag, dus ik zou niet weten hoe ik zou zijn na 2, maar ik denk dat dat ook niet zo moeilijk is.

Qua volhouden ligt het er bij mij wel aan. Ik heb namelijk gemerkt dat er wat schortte in mijn basis en ik heb een goede vriendin die instructrice is en die helpt mij daar iedere week een uurtje mee. Zijn behoorlijk intensieve lessen en de "nieuwe" manier die ze mij leerde zorgde ervoor dat ik last van mijn schouders kreeg, wat weer kwam door een verkeerde houding. Ik moest mijn teugels korter houden, die hield ik altijd veel te lang en omdat mijn armhouding niet goed was, ging dat op een of andere manier inwerken in mijn schouders. Dus de eerste paar keren dat ze me les gaf, heb ik tussendoor een paar keer moeten stappen omdat ik het gevoel had dat mijn schouders doodgingen. Maar mijn vriendin bleef doorhameren op mijn houding etc. en die knop moest als het ware even om, dat ik op de juiste manier ging zitten en rijden. Nu inmiddels gaat het qua rijden én houding een stuk beter en kan ik het prima aan.
Maar de eerste keer dat ik mijn paard naar stap bracht en zei: "Wacht effe hoor, ik kan even niet meer." schaamde ik me dood, dat ben ik niet van mezelf gewend, maar ik kon ook echt even niet meer.

Ik heb van mijn 6e tot 16e gereden, paar jaar pauze gehad en 2 jaar geleden weer begonnen met een bijrijdpaard, mijn paard heb ik nu 1 jaar en 4 maanden.
Ik moet zeggen dat ik na die pauze mijn conditie voor paardrijden vrij snel terug had. Na een week of 3 ongeveer, dat was echt even een kwestie van doorbijten door de spierpijn en het buiten adem raken in draf.

Anoniem

Re: hoe moe na les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:00

In mijn laatste jaar reed ik Z2 met mijn paard, les was altijd hard werken! Ik zei wel eens dat ik het gevoel had gehad dat ik een lekkere zware workout had gehad. Gevoel dat al mijn spieren gebruikt werden en het zweet stond wel op mijn rug zeg maar.. Maar niet moe in de zin van ik moest stoppen of ff stappen om op adem te komen. Ik had dan altijd een uur les, soms iets langer, soms iets korter, afhankelijk van hoe het ging :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:08

ik rijd nog wel twee crosstrainingen achter elkaar (individueel, totaal ca 2 uur) en dan heb ik het gevoel dat ik lekker heb gewerkt. Als je echt moe bent, doe je iets niet goed, dan ben je ook niet fit genoeg voor een wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:15

Als ik vroeger dressuur privéles kreeg en echt hard aan het werk was met moeilijke dingen dan was ik na 3 kwartier ook wel op. Niet eens lichamelijk, maar qua concentratie.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:19

Als ik zelf les krijg, merk ik dat ik na ongeveer half uur á 3 kwartier wel moe ben. maar dan niet in de zin van even stappen en op adem komen. maar ik merk dat ik dan gewoon mijn hoofd er niet meer bij hebt, en de automatische piloot het overneemt die dan alles doet wat de instructrice opgeeft. maar stap ik na een les op een ander paard beginnen we gewoon weer helemaal fris en fruitig :P.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:25

Ik rijd meestal 2 paarden per dag, de ene op Z niveau de ander op L/M niveau. Ik weet wel, vorig jaar toen ik pas met mijn KWPN merrie begon was ik echt moe als ik van haar af kwam. Vanwege mijn spanning en het nog niet helemaal goed op been reageren deed ik mijn ademhaling verkeerd. Ik heb daar sowieso moeite mee, ik krijg die dan niet laag. Toen had ik echt moeite 2 paarden te rijden, niet omdat ik moe was qua spiergebruik ofzo, maar gewoon omdat mijn adem het niet aankon.
Nu mijn KWPN merrie beter aan het been is geworden heb ik daar een stuk minder moeite mee en rijd ik eigenlijk zonder problemen beide paarden. Wel merk ik het als ik door bepaalde omstandigheden mijn ademhaling niet goed laag blijft dan ben ik sneller buiten adem als het ware en moet ik me even op mijn ademhaling concentreren uiteindelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:37

Ik denk dat de situatie in jouw geval al heel anders is. Het is je werk om paarden te rijden, dus je doet er meerdere (minstens 5?) per dag. Dat is anders dan iemand die 4 keer in de week n uurtje rijd en daarvan 1 keer les heeft.

Ik heb zelf ook opgebouwd met rijden, ben begonnen met 1 en geeindigd met 3 á 4 paarden per dag, maar moet er nu niet meer aan denken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:44

Ik rij niet meer zoveel en als ik dan eens een intensief lesje pak dan ben ik na een half uur al kapot :') Ik ga dan wel door hoor en alles komt ook nog goed binnen :j
Voor het lesgeven zelf is drie uur echt wel de max die ik goed kan volhouden. 3,5 uur is ook nog te doen, 4 uur achter elkaar lesgeven wordt al krap.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:14

Ik merk aan mezelf dat ik een crosstraining van een uur, soms 1.5 in groepsverband beter vol houd dan een uur prive dressuurles. Gaat steeds beter omdat ik thuis nu werk aan mijn conditie.
Nou moet ik ook zeggen dat ik die dressuurles ong. 1 keer in de maand heb en dat die heel intensief is.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:21

Toen ik nog pony's reed op de stal waar ik werkte, was ik na het rijden vaak helemaal kapot. Maar bedenk dat ik toen rustig 3 achter elkaar reed. Ik heb een keer een echte sportpony mogen rijden, poeh dat was echt hard werken zeg! :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:37

Haike ik denk dat de tijd van les geven en kunnen aannemen ook afhankelijk is van niveau. Ik zelf krijg vaak anderhalf uur les (uitgelopen uur les). Maar onderdeel van les is dan ook de theorie als we bijvoorbeeld een geheel nieuw iets gaan oefenen. Bijvoorbeeld afgelopen les zijn we na het loswerken begonnen met SB voorbereid met schouder voor rijden de week ervoor (dat was ook voorbereid in de vorige les). Theorie wordt dan uitgelegd: zoals wat gaan we oefenen, waarom is die oefening belangrijk voor het paard en hoe dient deze uitgevoerd te worden. Dan sta je zo al even stil naast je instructeur. Hij legt uit en checkt middels vragen of ik het begrepen heb.
Dan wordt de nieuwe oefening voorbereid in stap. Meestal kan het nieuwe nog niet in draf gedaan worden ook al is SB vooral een oefening voor in draf. Vervolgens krijg ik huiswerk mee dat ook wordt besproken binnen de les. Dus je gaat gemakkelijk over de uur heen.
Uiteraard wordt altijd goed losgewerkt en oefeningen in stap-draf en galop gedaan. Meestal geeft het paard het ook wel aan als ze moe wordt (1 - 1,5 uur afhankelijk intensiviteit van de les voor haar). Zodra mijn paardje de neiging heeft om te hangen dan weet ik ook dat we moeten gaan afronden, want dat is gewoon zonde, dan wordt ze wat moe en dan wordt het te moeilijk voor haar om vanuit achteren te gaan. Als ik zelf dan door zou gaan verpest ik zelf wat opgebouwd wordt in de les. Als paardje na 45 minuten dit gaat doen dan stoppen we ook vrij snel en gaan we uitstappen.
Geef jij een beginner les, of ben je een beginner ja dan heeft het helemaal geen zin om zo lang les te nemen of te geven. Fysiek is dat veel zwaarder vanwege de ongeoefendheid van de spieren. Zelf kan ik gemakkelijk uur, anderhalf uur doorzitten en mijn oefeningen doen (werken altijd in stap goede tijd los). Geen probleem, maar voor een beginner is meestal de puf na een half uur wel op. Dan ben je nog veel meer bezig met leren te zitten en balans te houden.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:38

qua concentratie ben ik wel even uitgeblust na 1 uurtje intensief (en dus echt op de huid gezeten worden) les krijgen.. Maar lichamelijk,, voel ik niet veel, Wel dat ik bepaalde spieren heb aangesproken, maar merk heel erg bij mezelf dat ik continue bezig ben met die goede spieren zoeken om juist te ONTSPANNEN, en niet om aan te trekken.. moe in de spieren en dus zweten is er bij mij niet bij, warm worden wel.

Natuurlijk wel als ik tijdens de les moet aanspannen, wat ook gebeurt hoor! maar dat komt neer op aanspannen= kracht.. dus alleen als ik echt beter door moet komen.. wat met mijn jonge ding regelmatig het geval is.. natuurlijk is het streven om te ontspannen, maar daarvóór is spanning soms nodig he :Y)

Als ik lesgeef.. hangt er vanaf.. heb veel ponyruiters en beginnende ruiters,, dan wil je af en toe nog wel eens een rondje meerennen :P..

Maar puur qua concentratie en nadenken tijdens het lesgeven raak ik daar wel vermoeider van dan rijden zelf.. rijden gaat een stuk automatischer namelijk.. zelf voelen en daarop reageren gaat me toch iets makkelijker af dan analyseren, analyse, evt probleem en mogelijke oplossing/aanpassing/ verbetering en volgende stap vertellen.. in de woorden die de individuele ruiter snapt, en de ruiter proberen te laten reageren daarop, op de juiste manier (sorry, kan het even niet anders uitleggen nu).

Ponylessen en puur de basis, waarvan de theorie erin geramd is, ervan uitgaande dat je voornamelijk voor de ruiter les staat te geven,, hou ik wel 4/5 uur vol. Privélessen met een combinatie waarbij je aan beide lesgeeft en dus de ruiter traint om het paard beter te trainen,, 2 achtereenvolgend en ik ben kapot :o
Laatst bijgewerkt door muiszje op 07-12-11 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:41

Laura_x_ schreef:
Ik heb een keer een echte sportpony mogen rijden, poeh dat was echt hard werken zeg! :o

Dat is niet best :n
Het zou juist andersom moeten zijn :)

@TS, ik doe het hetzelfde als jij (overstappen) en twee lessen. Daarvoor of daarna rijd ik er nog een of twee. Ben niet anders gewend en ben er dan ook niet moe van.
Ik heb graag dat mijn paard werkt en ik niet zoveel hoef te doen :D
Gelukkig kan dat ook, hoewel mijn paarden na een rondje stappen ook weer op adem zijn :)

Maar ik merk inderdaad ook bij de lessen die ik geef dat het voor veel mensen behoorlijk intensief is.
Zeker ook qua concentratie.

Voor veel mensen moeten de handelingen nog een gewoonte worden en dat kost veel energie!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:09

Zoals Zooist afsluit:

we kennen het bekende ORUN rijtje vast allemaal wel.. bewust en onbewust bekwaam of onbekwaam..

handelingen eigen maken en daardoor reactie een stukje als reflex te maken vergt energie,. bij de ruiter zeker, maar om als instructeur dat bij de ruiter voor elkaar te krijgen.. vergt denk ik nog meer energie..

Volgens mijn visie in ieder geval wel;
Je bent toch in eerste instantie 'het gevoel' en de ogen (bij wijze van) van je lesklant. Eerst moet je de ruiter er continue op attenderen dat, wat jij als instructeur ziet, zij ook moeten kunnen voelen en vervolgens op moeten reageren.. voordat zij dat vanzelf gaan aanvoelen en er als vanzelf op reageren.. en het stukje bij beetje eigen gaan maken.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 07-12-11 15:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:11

Zooist schreef:
Laura_x_ schreef:
Ik heb een keer een echte sportpony mogen rijden, poeh dat was echt hard werken zeg! :o

Dat is niet best :n
Het zou juist andersom moeten zijn :)

De pony had zich ook behoorlijk in het zweet gewerkt hoor, dus die was ook goed bezig geweest. Het was voor mij erg hard werken omdat het een behoorlijk pittige, voorwaartse, hete pony was. Ze was door de oude eigenaresse verkocht omdat ze er niet meer op durfde (14 jaar was ze geloof ik). Pony gaf altijd een rodeo voor het rijden en dan hoefde ze niet meer te werken (om het zo even te zeggen :+). Tja, erg veel werk mee gehad, zeker omdat ik meestal 'manegepony's' gewend was. En deze pony liep aan de teugel, kon fantastisch wijken, was erg werklustig (en boven mijn niveau qua 'kunnen').

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:13

Ik denk niet dat goed bezig zijn af te meten is aan zweten :)
Maar we bedoelen dus allebei wat anders. Geeft niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:14

Leuk al die verschillende (uitgebreide) reacties te lezen!

Wat ik vaak merk is dat mensen niet zo consequent zijn als ze zelf trainen, daardoor i s 45 min 1 op 1 les vaak voor zowel ruiter als paard intensief, denk dat daar grootste struikelblok ligt? Ligt dus nier aan niveau, maar meer aan concentratie ruiter? Met iedereen train ik regelmatig nieuwe oefeningen, dus qua tijd scheelt dat weinig denk ik.

Zooist, denk dat je inderdaad gelijk hebt met je laatste zin, dat velen nog moeten nadenken over de handelingen en dat dat energie kost!

Janneke, je hebt gelijk, ik rijd er per dag wel meer als de gemiddelde bokker, 5 is niks geks.

Qua lesgeven hou ik het wel lang vol, heb op manege gewerkt en dus gewend meerdere uren achter elkaar te staan en zie dingen dus snel. Als niveau van de ruiters hoger wordt, kost meer kracht, maar dan nog is paar uur goed te doen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:14

Zooist schreef:
Ik denk niet dat goed bezig zijn af te meten is aan zweten :)
Maar we bedoelen dus allebei wat anders. Geeft niet :)

Ik kan het ook niet beter uitleggen, is zeker een jaar geleden ;)
Laatmaar :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:16

Ik rij zelf los en stap ook zelf uit en les over het algemeen een half uur intensief.. Heb ook wel eens langer gelest maar merk dat ik het dan moeilijker krijg en ook mijn paard minder voorwaarts wordt. Dus ik heb meestal 15 min zelf losrijden, 30 min les, en 15 min uitrijden - uitstappen.

Overigens zweet ik wel flink :+ . Springles heb ik een uur alleen daar stap je tussendoor veel meer dan bij een dressuurles.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:00

haike schreef:
Wat ik vaak merk is dat mensen niet zo consequent zijn als ze zelf trainen, daardoor i s 45 min 1 op 1 les vaak voor zowel ruiter als paard intensief, denk dat daar grootste struikelblok ligt? Ligt dus nier aan niveau, maar meer aan concentratie ruiter? Met iedereen train ik regelmatig nieuwe oefeningen, dus qua tijd scheelt dat weinig denk ik.

Zooist, denk dat je inderdaad gelijk hebt met je laatste zin, dat velen nog moeten nadenken over de handelingen en dat dat energie kost!

Ik merk zelf dat het ook uitmaakt hoe fanatiek mijn instructie is. Als mijn instructrice fanatiek is, dan doen we nieuwe dingen en moet alles net iets beter dan dan we het doen. Dan ben ik soms na een half uur al moe en ben helemaal gevloerd als ik van m'n paard kom. Als mijn instructrice een relaxte dag heeft dan bevestigen we vooral wat ik al weet, en dan vindt ze het niveau wat ik toon voldoende. In dat geval rij ik prima een uur uit en kom ik ook relaxt van mijn paard. Het verschil is niet dat ik de ene keer fysiek meer doe dan de andere keer, maar meer dat ik mentaal meer doe.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:09

Ik ben op dit moment een herintreder met lessen. Heb 2 jaar lang alleen maar buiten gecrossed zonder te lessen en dat was mijn houding aan te zien.
Nu sinds een half jaartje aan het lessen en min of meer 'opnieuw' aan het leren paardrijden. En dat kost vooral veel denkwerk van mij. En daardoor ben ik na 3 kwartier lessen best moe.

Fysiek valt het nog mee, zou er best een lekkere buitenrit achteraan kunnen rijden. Hoewel, een aantal spiergroepen zijn altijd wel blij wanneer de les weer klaar is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:11

Wat 'opvallend' om te lezen dat de meeste ruiters toch echt mentaal moe zijn ipv fysiek!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:27

Na een uur carrousel-les ben ik wel redelijk moe, maar dat is wel een stuk
intensiever dan gewone les.

Na een halfuur prive les ben ik niet moe, en na een uur groepsles ook niet.
Maar als je elke dag rijdt (toch wel een uur) gaat dat ook wel makkelijker
denk ik.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:36

Ik ben denk ik het watje van dit topic, want ik ben naar een uur intensieve les echt compleet stuk. Da's niet omdat ik heel hard werk in de zin van veel been geven en dat soort dingen of veel kracht gebruiken. Maar de focus op oefeningen en alles op het juiste moment timen, voelen wat er onder me gebeurd, etc, kost mij zowel fysiek als mentaal veel energie.
Na de les heb ik een moe en meestal voldaan gevoel!