Uitvoering van oefening - houding ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Uitvoering van oefening - houding ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 10:34

Een vraagje aan de juryleden.

Oefening is goed uitgevoerd er staat alleen bij ´ruiter zit onrustig´. Dit ging in mijn geval om de slangenvolte doorzitten in L1. Daar kreeg ik een 4 of 5 voor.

Mijn vraag: als de oefening goed is uitgevoerd is zo'n score dan terecht omdat ik onrustig zat? (waar ik me overigens niet in kan vinden maar dat terzijde ;) )

Houding en zit van de ruiter beoordeel je toch onderaan? Dan geef je daar een lager cijfer? Of hoe moet ik dit zien? Daar scoorde ik nl een 7.

Gewoon uit nieuwsgierigheid hoe een jury dat ziet.

Bedankt voor jullie reacties!

Ashley5760

Re: Uitvoering van oefening - houding ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:44

Ik moet de cursus nog doen. En zonder beeld is natuurlijk lastig beoordelen. Maar ik denk dat houding/zit wel degelijk meespeelt in de uitvoering. En onderaan een algemeen beeld is (als je middendraf bv onregelm is heb je ook niet perse een 5 voor draf onderaan maar wel voor de middendraf.
Daarnaast vind jij dat de uitvoering correct was (tenminste maak uit t verhaal niet op dat jury dat vond...)
En rijtechnisch aspect is vaak belangrijker dan de figuurtjes... Als de ruiter super zit paard perfect in balans etc dan geef je geen 5 voor bv een volte die ovaal is oid. Dan durft men gerust een 7 te gven omdat het rijtechnische deel erg goed was.

Anders gezegd als jij een perfecte slangenvolte rijdt qua figuur maar je zit je paar gruwelijk inde weg, stoort hem of wat dan ook, zou ik niet zo gauw een voldoende geven...

Maja het blijft een jurysport ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:06

H&Z wordt natuurlijk ook meegenomen in het totaalplaatje, vaak ook omdat dit natuurlijk invloed heeft op de kwaliteit van de uitvoering zelf.
Als je slangevolte zelf goed was dan zou je van mij geen onvoldoende ervoor krijgen als je er allen rot op zat. Ik vermoed echter dat je minimaal impuls/tempo en balansproblemen hebt gehad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:39

Als jij echt een nette slangenvolte reed en erop zat te hobbelen, dan hoor je een voldoende te krijgen met evt. een opmerking over je H en Z erbij. Maar het kan geen onvoldoende worden puur op het hobbelen.
Dan moet er beneden een 5 gegeven worden ofzo. Heb ik weleens gedaan trouwens, komt niet vaak voor maar heb weleens een 5 voor H en Z gegeven.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 13:25

jury schreef:
Ik vermoed echter dat je minimaal impuls/tempo en balansproblemen hebt gehad.

Hoe kom je daar bij?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:51

Stond er daadwerkelijk op je coupon dat de oefening goed was uitgevoerd of vond je dat zelf?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 17:56

Er stond geen commentaar bij de volte, alleen ´onrustig houding ruiter´.

Het gaat me er ook niet zo zeer om of ik hem wel of niet goed heb uitgevoerd. Het ging me er meer om of je voor een oefening een 4 of 5 kunt krijgen met daarbij het commentaar over de houding van de ruiter.

Als ik hem niet goed uitgevoerd zou hebben vind ik dat prima, al doende leert men, maar zet dat er dan bij. Of dat ik mijn paard in de weg zit met mijn onrustige houding en daardoor de oefening minder goed uitvoer.

Hier kon ik zo weinig mee en vandaar de vraag hier. Te meer omdat ik een 7 scoor op H en Z. (en ik weet dat doorzitten mij veel oefening heeft gevergd dus ik daar heeeeeeeeeeeel erg blij mee ben ;) Al doende leert men gaat hier dus wel op)

Maar ik ga er zeker op letten voor een volgende keer en anders bij de jury eens navragen wat ze bedoelen. ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:07

Dimple schreef:
Er stond geen commentaar bij de volte, alleen ´onrustig houding ruiter´.

Het gaat me er ook niet zo zeer om of ik hem wel of niet goed heb uitgevoerd. Het ging me er meer om of je voor een oefening een 4 of 5 kunt krijgen met daarbij het commentaar over de houding van de ruiter.

Als ik hem niet goed uitgevoerd zou hebben vind ik dat prima, al doende leert men, maar zet dat er dan bij. Of dat ik mijn paard in de weg zit met mijn onrustige houding en daardoor de oefening minder goed uitvoer.

Hier kon ik zo weinig mee en vandaar de vraag hier. Te meer omdat ik een 7 scoor op H en Z. (en ik weet dat doorzitten mij veel oefening heeft gevergd dus ik daar heeeeeeeeeeeel erg blij mee ben ;) Al doende leert men gaat hier dus wel op)

Maar ik ga er zeker op letten voor een volgende keer en anders bij de jury eens navragen wat ze bedoelen. ;)

Ah zo, nu begrijp ik je verwarring inderdaad. Als ik het uit zou moeten leggen zou ik zeggen dat door je onrustige houding er foutjes zijn ontstaan in de slangenvolte. Bijv onrustige aanleuning, niet netjes recht oversteken, geen gelijkmatig tempo of een taktfoutje, wat dan ook. Echter had de jury dan beter dat kunnen benoemen in plaats van je houding (die hij dan als oorzaak voor die foutjes zal hebben gezien denk ik)
Als je houding in de rest van de proef wel netjes is geweest verklaart dat dan ook de 7 voor het algemene onderdeel en heeft de jury denk ik gewoon (op een wat ongelukkige manier) duidelijk willen maken dat je dus aan het doorzitten moet werken omdat dat de oefening stoort.

Ik ben trouwens geen jury en heb het niet gezien dus kan er hartstikke langs zitten, maar zo zou ik het uitleggen aan de hand van de opmerking die erbij stond.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:11

Dimple schreef:
jury schreef:
Ik vermoed echter dat je minimaal impuls/tempo en balansproblemen hebt gehad.

Hoe kom je daar bij?

Omdat je anders dat cijfer niet had kunnen krijgen.
Blijft wel natuurlijk dat het commentaar dan duidelijker had kunnen zijn.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:38

Bedankt voor jullie reacties!! Ik ga er op letten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:53

Nee, dat neem ik niet mee in het punt van het onderdeel. Als iemand tegenzit in bijv het wijken, appuyeren of travers dan maak ik daar wel een opmerking over op de coupon.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 10:58

Bedankt Karin. Dus in principe is het zo dat als de oefening goed uitgevoerd wordt maar de ruiter 'onrustig of tegen zit te werken' je een cijfer moet krijgen voor de getoonde oefening. H en Z dus onderaan vermelden.

Er was veel commentaar op dit specifieke jury lid en vandaar mijn vraag. Ik wil graag weten hoe het in elkaar zit, dan kan ik daar op letten.

Bedankt! ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:01

Eingelijk wel heel raar dat het dus niet uitmaakt hoe je erop zit, als de vorm van je figuur maar klopt? Imo kan je een oefening niet goed uitvoeren als de ruiter onrustig zit, omdat dat negatieve invloed heeft op het lijf van het paard & dus op het lopen van de oefening?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:49

Nee, dat kan je inderdaad niet helemaal los van elkaar zien. Want als iemand in een oefening bijvorbeeld niet goed meezit zal de oefening daardoor sowieso al niet helemaal correct uitgevoerd kunnen worden waardoor je al een lager cijfer zal krijgen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 13:54

Dat lijkt me duidelijk. Als je als ruiter je paard in de weg zit zal het nooit zo worden beoordeeld als je goed te paard zit.