Juryleden die hun eigen regels hanteren, wat doe jij er mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rhijnauwen

Juryleden die hun eigen regels hanteren, wat doe jij er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 11:18

De laatste tijd krijg ik regelmatig verhalen te horen over juryleden die hun eigen regels verzinnen (die ik in elk geval nergens in de reglementen terug kan vinden).
Voorbeeld: op een protocol van een B combinatie staat dat een haarnetje verplicht is,
of zoals afgelopen weekend in de B een jurylid haar raampje open deed en tegen de combinatie zei dat het niet toegestaan is om tijdens een proef de zweep in de andere hand over te pakken 8)7 Er zullen ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden zijn.
Wat doe jij? De meeste (vooral B/L combinaties) zullen niet aan een jurylid vragen om in de reglementen aan te wijzen waar iets staat (bovendien wanneer het op een protocol staat lees je het na afloop en hoeveel juryleden zijn er dan nog om iets aan te vragen??), een protest indienen, nee, daarvoor is het natuurlijk veel 'te klein' en bovendien moet het bij het vaak bij het betreffende jurylid. De KNHS bellen of mailen, heeft dat zin, wordt er iets mee gedaan? Als toeschouwer heb je weinig in te brengen en vaak hoort een instructeur dit soort verhalen pas achteraf. Maar hoe voorkom je dan dat een jury zijn eigen regels blijft hanteren?

Lielle

Re: Juryleden die hun eigen regels hanteren, wat doe jij er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:22

ik heb het in de sgw een paar keer meegemaakt dat je te horen krijgt dat er in de M (is een L2 dressuurproef) niet met zweep gereden mag worden. Dat was wel vooraf aan de proef, en ik heb de jury gezegd dat ik best mijn zweep wilde wegleggen als hij zou beloven het na de wedstrijd op te zoeken in het reglement. Ik heb toch met zweep mogen rijden (conform reglement).
Verder maak ik het weinig mee, maar ik sta idd wel eens verbaasd te kijken over de voorbeelden die ik hier lees.

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:25

hmmm moeilijk.
Zelf heb ik nog nooit zoiets meegemaakt en moet ook eerlijk bekennen dat ik zelf de regels ook niet super ken.
Maar als je zeker bent van je zaak op zo'n moment zou ik het toch wel bespreken met de jury, en ik denk dat dit ook heus wel mogelijk is.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 11:27

De meeste onervaren combinaties zullen het niet zo gauw bespreken met een jury, zij gaan er vanuit dat de jury het wel zal weten.

Er zijn ook maar weinig combinaties die na de prijsuitreiking naar een jury gaan om uitleg te vragen, terwijl sommige juryleden gelukkig gewoon netjes blijven wachten om eventuele vragen te beantwoorden.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 11:31

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:33

Nog eentje. Vorig jaar had ik bij het voorrijden voor de B/L jurycursus nog een discussie met de cursusleidster, die stug bleef volhouden dat mijn zweep max 1.10 mocht zijn. Dat is daarna opgezocht (waar ik dus niet meer bij was), en het was idd 1.20.

Maar goed, de vraag is wat je ermee kunt. Ik ben behoorlijk goed op de hoogte van de reglementen en zal er best over in discussie gaan, maar wel maar tot een bepaalde hoogte, aangezien ik daarna ook nog beoordeeld moet worden door dezelfde persoon. Als het pas na de proef blijkt, en de jury is er nog, zal ik er wsl wel op ingaan, maar dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. En protest aantekenen of contact met de KNHS opnemen vind ik dan wsl te veel moeite. Eigenlijk zonde. Bovendien denk ik dat je meer bereikt in een rechtstreeks gesprek, met het reglement erbij. Blijft een jury dan nog volhouden, dan zou ik wsl wel contact opnemen met de KNHS.

/edit
er staat wel heel vaak wsl , zie ik nu :oo
Laatst bijgewerkt door Lielle op 29-11-11 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:34

Laatst bijgewerkt door EllyC op 29-11-11 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:35

Tja, wat het moeilijke er natuurlijk aan is, is dat diezelfde jury jou vervolgens moet gaan beoordelen. Als je dan eerst een discussie gaat voeren over zoiets kleins als een haarnetje, kan dat in je nadeel werken. Ik weet het, heel bekrompen, maar in de praktijk gebeurt het.

Dan kan je wellicht beter achteraf er iets van zeggen, dan weet je tenminste zeker dat het geen invloed heeft op je beoordeling.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:56

Hm ja ik herken het wel. Ook juryleden die met de 'verzetregels' erg ruim omgaan. Laten het paard gewoon 5 x omdraaien en minutenlang staken.... Ehm ja belletje en eruit. Toch?? Maar nee hoor, dat is zo sneu, ze mag nog wel even want anders doet hij het volgende keer weer...
Eh sorry? We zijn toch geen kinderoppas hier? Zo zijn de regels gewoon, dan start je maar hors concours ofzo.

Waar ik me ook aan erger maar wat erg veel jury's doen is waarschuwen als ze op verlies afgaan. Dan doen ze het raampje open en zeggen dat de deelnemer nu beter maar af kan groeten anders rijden ze verlies.... vind ik ook absoluut not done.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:04

Zo kreeg ik mijn laatste wedstrijd de opmerking dat witte handschoenen mooier waren dan zwarte. Had een 7 op verzorging, het is toegestaan volgens de reglementen, dus het boeide me niet zo.
Ik kwam er een paar dagen later achter dat de rest een 8 had.
Ik heb de opmerking maar niet al te serieus genomen :D

Helaas was het een paar dagen later, want anders was ik de discussie best wel aan gegaan :j

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:10

Ik had van het zomer een jury die mij vroeg of ik wel zeker wist of ik zo wilde starten :') Euh ja, hoezo? Nou, volgens hem was het niet toegestaan om met latex om de stang (s&t) te starten. Want in zijn tijd mocht dat niet (3x raden naar het grijsgehalte...).

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:24

Amanda schreef:
Zo kreeg ik mijn laatste wedstrijd de opmerking dat witte handschoenen mooier waren dan zwarte. Had een 7 op verzorging, het is toegestaan volgens de reglementen, dus het boeide me niet zo.
Ik kwam er een paar dagen later achter dat de rest een 8 had.
Ik heb de opmerking maar niet al te serieus genomen :D

Helaas was het een paar dagen later, want anders was ik de discussie best wel aan gegaan :j

Ik moest laatst schrijven bij iemand die mensen die de staart ingevlochten hadden een 8 gaven voor verzorging en degenen die dat niet hadden(alleen de staart geborsteld verder niets) een 7.

Nu snap ik dat op zich wel en het punt voor verzorging is meestal nogal subjectief.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:31

Skygirl, ik weet ook een jurylid die het andersom doet, die vindt ingevlochten staarten iets voor de ponyclub en wie zijn paard zijn staart vlecht krijgt daarvoor een puntje minder.
Da's al helemaaaal niet conform de reglementen :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:28

Verzorging is ook subjectief. Is ook niet een punt waar ik op wil scoren, dat wil ik op mijn rijden :D

Maar in dit geval vond ik het gewoon oneerlijk gepunt en is het jammer dat ik het zo laat wist van de anderen.
Het maakte voor mijn punten totaal niet uit, ik had toch geen winst.
Maar ik kan niet zo goed tegen oneerlijk punten.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:35

om dit soort dingen te voorkomen heb ik altijd het reglement bij de hand.
Ik heb het er 1 keer bij moeten trekken; een jurylid zei dat omdat ik in de Z startte ik niet in de baan mocht inrijden (ipv om de baan), normaal is dat ook zo, maar hier was geen mogelijkheid om om de baan heen te rijden. Ik heb met het boekje gezwaaid en op mijn strepen gestaan. De jury was niet blij, maar dat is pech dan, regels zijn regels, positief en negatief gezien, toch?

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 19:06

Goed dat je zo gereageerd hebt kaatjemuts, maar hoeveel B/L combinaties zullen dit niet doen en hoe vaak zal een dergelijke jury een volgende keer weer hetzelfde doen.
Mijn vraag is dus eigenlijk niet om nog meer voorbeelden te krijgen, maar wat doen we ermee?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:39

rhijnauwen schreef:
Jij hebt terecht gereageerd kaatjemuts, maar hoeveel B/L combinaties zullen dit niet doen en hoe vaak zal een dergelijke jury een volgende keer weer hetzelfde doen.
Mijn vraag is dus eigenlijk niet om nog meer voorbeelden te krijgen, maar wat doen we ermee?

Ik duw ze dus het reglement onder de neus.
Op jury bijscholingen wordt er ook te weinig op gewezen, denk ik. Bij mijn gesprek voor de z jury cursus werd wel gevraagd hoe ik op de hoogte blijf van de nieuwe regels. Dus t leeft wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:52

Ja zo had ik dat een keer met een collega jury.. Hij deed de 1e proef, ik de 2e. Kwam er iemand zonder handschoenen aan, dus die moest ie gaan halen. Maar de auto stond een eind weg, dus duurde erg lang voor de lezer eens terugkwam.. De volgende was al klaarom te starten en stapte ook al bij de ring.. Ik naar hem toe (mijn ring was inmiddels ook leeg) van laat die volgende dan alvast starten, ruilen ze maar om.. 'Nee dat doen we niet, we houden de volgorde aan' was zijn commentaar. Achteraf had ik die combi alvast bij mij moeten laten starten, maar ik was gewoon overdonderd.. Kan me dus heel goed voorstellen dat combinaties dat helemaal hebben.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:08

Relaxed schreef:
'Nee dat doen we niet, we houden de volgorde aan' was zijn commentaar.

Gezellig colega juryleden onder elkaar! :D

Overigens jury, het door jou genoemde topic heeft volgens mij een andere vraagstelling

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:11

Ik kreeg in het begin van dit seizoen een keertje een opmerking op mijn proef:"laarzen met veters niet toegelaten!".
Er waren geen punten voor af getrokken.

Ik vond dat een beetje raar,omdat ik al 5 jaar dressuur rijd met laarzen met veters en er nooit eerder een opmerking over gehad had.
Dus s'avonds reglement uitgepluisd,en nergens iets over laarzen met veters gevonden.

Ik heb het toen op facebook gezet,omdat ik weet dat het betreffende jurylid ook vrij actief is op facebook.Niet aanvallend ofzo,gewoon als vraag of iemand er het fijne van wist.
Het jurylid heeft zich dan ook via facebook verontschuldigd,dat de opmerking ongegrond was.
Laatst bijgewerkt door Feelsoproud op 29-11-11 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:45

Had tijdje terug vrijwillig afgegroet en was later gaan vragen aan jury of ze dat ook coupon had gezet.
Me meteen verontschuldigd voor mijn bagger proef, zat in de L2 met een kameel die bijna de andere ring in wandelde, dus had bedacht mijn tijd en die van de jury niet langer te verspillen.
Echter volgens de jury kostte me dat -2 (winstpunten), was niet te overtuigen, dat dat al paar jaar niet meer zo was.

Maar aangezien ze wel keuring "Proef vrijwillig beeindigd" op mijn coupon had gezet, heb ik het maar zo gelaten en bedacht dat dat voldoende was voor de KNHS.

Feelsoproud, dat is wel weer netjes dan van de jury, dat die zijn fout achteraf toegaf.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:51

Feelsoproud schreef:
Ik kreeg in het begin van dit seizoen een keertje een opmerking op mijn proef:"laarzen met veters niet toegelaten!".
Er waren geen punten voor af getrokken.

Ik vond dat een beetje raar,omdat ik al 5 jaar dressuur rijd met laarzen met veters en er nooit eerder een opmerking over gehad had.
Dus s'avonds reglement uitgepluisd,en nergens iets over laarzen met veters gevonden.

Ik heb het toen op facebook gezet,omdat ik weet dat het betreffende jurylid ook vrij actief is op facebook.Niet aanvallend ofzo,gewoon als vraag of iemand er het fijne van wist.
Het jurylid heeft zich dan ook via facebook verontschuldigd,dat de opmerking ongegrond was.

Deze hoorde ik vandeweek ook, en ik was er hoogst verbaasd over. Persoon in kwestie was aangesproken door de jury, ze reed met veters in het ZZ-L en dat mocht niet volgens de jury. Heb eerlijk gezegd nog niet eerder van die regel gehoord...

Ik ben zelf jury voor de B en de L, en doe mijn best om op de hoogte te blijven van alle reglementen. Als er een ruiter verschijnt of er gebeurt iets waarbij ik de reglementen moet toepassen en ik twijfel, dan check ik het altijd eerst. Als de ruiter denkt dat eht wel mag, en ik niet, dan beslis ik in het voordeel van de ruiter en zoek ik het na de proef erbij, ben ook best bereid mijn ongelijk toe te geven...

Ik zou willen dat er meer ruiters waren die op hun strepen gingen staan, zodat de oude garde eens goed in de reglementen gaan lezen...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:42

Amanda schreef:
Ik weet niet of het mooier is, maar ik was wel van gedachten dat het dragen van witte handschoenen bij de dressuur verplicht is.

Nou jureer ik alleen springen dus misschien heb ik een reglementswijziging gemist op dit gebied ;)

Op de jurytoren bij het springen kom ik soms ook de gekste regels tegen trouwens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:34

gomir schreef:
Amanda schreef:
Ik weet niet of het mooier is, maar ik was wel van gedachten dat het dragen van witte handschoenen bij de dressuur verplicht is.

Nou jureer ik alleen springen dus misschien heb ik een reglementswijziging gemist op dit gebied ;)

Op de jurytoren bij het springen kom ik soms ook de gekste regels tegen trouwens...

Kleur van de handschoenen maakt niet meer uit :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 09:03

gomir schreef:
Amanda schreef:

Nee, je mag met alle kleuren starten.
Gelukkig, want ik heb nog geen fijne creme handschoenen gevonden (start zwart-creme) en in zwart is er behoorlijk wat meer keus.

Als het mogelijk is zal ik een jury zeker aanspreken op verkeerd beoordelen van de reglementen.
Maar wat doen jullie als de jury na jouw prijsuitreiking nog steeds zit te jureren?
Of als de jury meteen weg gaat, nog voor de prijsuitreiking?
Wordt er in de proef wat gezegd, kun je natuurlijk wel de discussie aan gaan, maar wat als het op je protocol staat en er verder niets van gezegd wordt?