groepsles, zit corrigeren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

groepsles, zit corrigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 13:16

Ik geef meerdere groepen les, maar bij eentje heb ik het probleem dat een stuk of 4 ruiters naar een stoelzit neigen. Het is niet heel extreem maar ook zeker niet goed. Tot nu toe geef ik individuele aanwijzingen om het te verbeteren maar dat helpt onvoldoende. Ik overweeg nu om de hele groep oefeningen te laten doen die tegen een stoelzit helpen. Wat vinden jullie daarvan, hoe zou jij het aanpakken? Het zijn gemiddeld nogal speelse kinderen, snel afgeleid.

ladypaard

Re: groepsles, zit corrigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:20

ik laat de kinderen regelmatig op het derde been lichtrijden, dus zit, zit, sta voor ritme krijgen. En dan sta, sta, zit voor balans. zitten ze in stoelzit dan kunnen ze niet blijven staan zonder aan de teugels te trekken.
Dus dan lukt het vaak wel met uitleg benen naar achter. Wissel ook wel eens af met verlichte zit, of doorzitten. En om het moeilijker te maken moeten ze 3 passen staan, 1 pas zitten.
Dit vinden ze meestal wel leuk om te doen, als je de afwisseling er maar in houdt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:51

Mischien een soort gym les te paard.
Wij deden dit zeker wel 1x per maand in de les.
Gewoon achter elkaar laten rijden braafste/rustigste paard voor op.
Misschien zelfs andere meiden als bij loper.
Knoop in de teugels en beugels over het zadel.
En dan allerlei oefeningen.
Handen omhoog
Handen opzij
Handen naar achter

etc zo leren ze de evenwicht bewaren ;)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 12:18

Barcelano schreef:
Mischien een soort gym les te paard.
Wij deden dit zeker wel 1x per maand in de les.
Gewoon achter elkaar laten rijden braafste/rustigste paard voor op.
Misschien zelfs andere meiden als bij loper.
Knoop in de teugels en beugels over het zadel.
En dan allerlei oefeningen.
Handen omhoog
Handen opzij
Handen naar achter

etc zo leren ze de evenwicht bewaren ;)

Ja, dat begrijp ik, maar het gaat mij meer specifiek om de vraag of ik nu ALLE kinderen de oefeningen voor een stoelzit moet laten doen of niet.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:19

Hoe groot is je groep en hoeveel daarvan hebben extra begeleiding nodig in de zit?

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:26

Ik denk dat gymnastiekoefeningen voor een hele groep, stoelzit of niet, sowieso goed zijn. Zoals hier al aangegeven is evenwicht voor alle kinderen belangrijk, en zo makkelijk is het allemaal niet! Ik zou de oefeningen voor de stoelzit wel afwisselen met andere oefeningen omdat je kinderen die wel goed zitten juist te ver voorover kunnen gaan zitten door die oefeningen. Desnoods geef je de kinderen met de stoelzit een extra/ander oefeningetje!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:34

FenDT schreef:
Ik denk dat gymnastiekoefeningen voor een hele groep, stoelzit of niet, sowieso goed zijn. Zoals hier al aangegeven is evenwicht voor alle kinderen belangrijk, en zo makkelijk is het allemaal niet! Ik zou de oefeningen voor de stoelzit wel afwisselen met andere oefeningen omdat je kinderen die wel goed zitten juist te ver voorover kunnen gaan zitten door die oefeningen. Desnoods geef je de kinderen met de stoelzit een extra/ander oefeningetje!

Zo beperk je wel nog meer de kans dat de anderen ook een andere zit ontwikkelen ;)
Zo leerden wij op de manege in de beginners les op een dekentje rijden in plaats van een zadel.
heb er nu nog steeds baat bij :D

Ook krijgen ze meer zelfvertrouwen en zijn teugels geen leren riempjes meer om je evenwicht te bewaren:)
Dit ook met beugels.

Heb het wel eens gezien bij een les klant in de manege lessen.
Ze verloorde haar beugels niks aan de hand ze zat gewoon nog recht.
Ze merkt dat ze geen beigel meer had en plof daar lag ze op de grond.
Paard liep overgins braaf te draven :+

Zo leren ze allemaal in een onafhanelijke zit te rijden

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 10:41

guccio schreef:
Hoe groot is je groep en hoeveel daarvan hebben extra begeleiding nodig in de zit?

Het zijn 10 kinderen en zo'n 4 neigen naar een stoelzit.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:25

Ik denk dat het voor iedereen wel een leuke afwisseling is! En zitles is nooit verkeerd.
Waarom stel je het ze niet een keer voor?

Ik rij ook regelmatig mee in de groepsles van de manege. Normaal rijdt ieder voor zich en krijgen we commentaar en tips op wat de instructeur zit. Maar laatst moesten we ook allemaal achter elkaar rijden en zo oefeningen doen. Alle hulpen werden nog eens een keer goed uitgelegd en er werden tips gegeven. En ik heb hier toch wel het een en ander van bijgeleerd.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:47

probeer dan de kinderen een opdracht te geven die voor hun van toepassing is
bijvoorbeeld
die 4 gaan zonder beugels
en die andere proberen de verlichte zit

wat ook leuk is om te doen is ze met hun ogen dicht te laten rijden
goed voor der zit en der balans
en dat is leuk om ze allemaal te laten doen

misschien moeten die 4 toch hun beugels een gaatje langer maken om een wat langer been te krijgen en zo te voorkomen dat ze naar achteren gaan zitten

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:19

Ik geef regelmatig zitles tijdens een groepsles. Juist vinden de kinderen dat leuk. Dan gaan de stijgbeugels uit gekruist over de hals van het paard/pony. En dan laat ik ze oefeningen doen als draaien van de armen, rollen van het hoofd en vele andere. En de kleintjes vinden ook vaak het tekenen in de lucht leuk dan laat ik ze een pony tekenen en bedenk daar van alles bij. En ongemerkt krijgen ze van zelf een ontspannen correcte zit.
Ik zou op de hele groep deze oefeningen toepassen niet alleen degene met stoelzit. Dit soort oefeningen is goed voor iedere ruiter/amazone zou eigenlijk standaard in de rijlessen horen te zitten vindt ik.