Overgang naar de L1, groot verschil met de B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Overgang naar de L1, groot verschil met de B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:20

Hallo,

ik rijdt op dit moment in de B dressuur en dit gaat best aardig (kunnen natuurlijk nog heel veel dingen beter) :+
Ben ook nog niet meteen van plan om over te gaan maar was benieuwt naar de reacties.

Wordt er bijvoorbeeld veel meer afgerekend op impuls verlies, opgericht enz.?

Groetjes Anne

_xwien

Re: Overgang naar de L1, groot verschil met de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:23

helemaal opgericht hoeft je paardje nog niet te lopen, maar de impuls moet toch wel goed zijn en hij moet lekker rond te rijden zijn, als je impuls verlies hebt, zal dit ook afgestraft worden
ik merk dat ook als ze iets impuls verlies heeft is het al gauw een 5 (in L1)
als ik hier even mee mag lezen, ik ga de overstap maken naar de L2
behalve dat alles wel netjes afgereden moet worden, de oefeningen sneller op elkaar zijn en paardje wat opgerichter meot zijn al is er verder nog verschil???

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:27

B naar L1 is prima te doen hoor :) gewoon strak bordjes en hoeken rijden dan heb je al snel je punten, mooi rond / ontspannen rijden.

L1 naar L2 is ook prima te rijden, gewoon strak 10 meter kunnen wijken , halsstrekken en voltes tien meter kunnen draaien, gewoon strak één voor één je oefening rijden en alles netjes afwerken. Goed verschil kunnen laten zien in je middengangen etc.

Ik zeg altijd, kun je 195 punten rijden ga dan lekker over naar de volgende klasse :)

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:31

oke, dankje, mn middengangen kan ik wel, zeker middendraf , mijn instructrice zegt dan (Z jurylid) dat zou een 7 of 8 als je nog net iets meer geeft zijn bij mij, en op wedstrijd (krijg nog commentaar van mensen die langs de rand staan van: das een keurige middendraf) krijg ik niet hoger dan een 6,
wat is dat toch

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:35

Ik ben zelf bij de pony's alleen van de B (+11) naar de L1 gegaan, vond de overgang wel meevallen. Reed in de B elke keer een winstpunt en dat was in de L1 toch minder, maar op zich is het goed te doen. Heb wel van andere wedstrijdruiters begrepen dat de overgang van de L2 naar de M1 wel erg tegenvalt en dat daar alles veel strenger wordt afgestraft.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:39

ja dat van de L2 naar M1 is zwaar hoor ik ook, maar wel logisch vind ik het! en terecht

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:15

Die ervaring heb ik niet. Ik vind de overgang van B naar L1 niet zo groot.
Die van L1 naar L2 wel.
En die van L2 naar M1 is helemaal niet groot.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:10

De overgang valt wel mee, maar ligt er natuurlijk aan hoe je het nu in de B doet :). Heb zelf altijd de regel dat ik toch eigenlijk de laatste 4 proeven dik in de 190 wil rijden en prijs of er net buiten, voordat ik een klasse hoger ga rijden.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:55

Ik ben ook net overgegaan. Ze zijn in de L1 iets strenger op het rechtrichten en de impuls. Verder lijkt het wel wat op de B. Gewoon netjes aan de teugel op de bordjes rijden. Er zitten wel langere stukjes doorzitten in maar dat was voor ons verder niet zo'n probleem.
Succes :) als je in de B 185/190> rijdt lukt winstpunten in de L1 ook wel!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:01

Hoor hier sommige mensen zeggen, als je ruim een wp hebt kun je wel over, nou niet dus..
Ik heb ook bijna altijd een wp, maar ga nog niet naar de L1 over.
Vorig weekend kwam ik nog thuis met 171, bijna overal te weinig impuls.
Het is maar net waar de jury op let, en dat is toch wel vaak stelling, buiging, impuls en veruimen.
Middengalop kun je er ook best uit knallen want dat vinden ze alleen maar goed ;) -diegene dan waar ik bij schreef-

_Annee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:44

Ik ben met mijn vorige pony pas na 23 winstpunten overgegaan, maar achteraf viel de overstap heel erg mee.
Ik had reed in de B bijna altijd rond de 190, dus toen ben ik overgegaan naar de L1.
Je moet in de proef heel vaak lichtrijden-doorzitten-lichtrijden-doorzitten. En dit kort en vaak achterelkaar. Ik liep er toen nog wel een paar keer tegen aan dat mijn aanleuning dan niet constant bleef, hier word je dan wel op afgestraft in de proeven!

Als je paard gewoon netjes en ontspannen rondloopt, de aanleuning constant is en jij netjes op de letters rijd en de hoeken door, dan stromen die winstpuntjes zo binnen!

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:55

Wat leuk om dit zo te lezen! Dat geeft de burger moed :D

Ik heb ook altijd wel een WP, zit meestal rond de 190-195 en nu op 11 punten.
Hoor van iedereen dat ik over moet gaan omdat we het wel kunnen, maar ik vind het wel héél spannend hoor!
Het wijken is nog niet helemaal bevestigd altijd, maar verder looptie wel lekker.

Maar als ik dit zo lees ga ik het gewoon proberen. Moet toch een kéér verder!
Thanx! :o

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:26

De overgang van B naar L1 gaat nog wel maar de overgang van L1 na L2 is wat ik hoor een stuk moeilijker net zoals de over gang van M2 na Z1..

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:09

Ik heb met mijn instructrise de afspraak als ik regelmatig naar het eind van de 10 winstpunten rijdt en ik rijdt daar elke keer boven of rond die 190 punten dat ik over mag gaan naar een volgende klasse. Zelf heb ik daar bij gezet dat ik vind dat ik de volgende klasse thuis en/of in de les goed moet kunnen doorrijden zonder grove fouten of verzet.
Zo rijdt ik nu zelf in het L1 en heb ik elke keer nog dubbele winst gereden bijna. (4 proeven, 7 winstpunten), maar hier ga ik nog niet meteen over naar het L2. We bouwen tijdens het halthouden en achterwaarts nog te veel spanning op waardoor dit nog niet voldoende bevestigd is. Ik wil eerst thuis redelijk kunnen halthouden met enkele passen achterwaarts. De overige oefeningen zijn wel goed bevestigd overigens.

Ik vind zelf de overstap B - L1 goed te doen, let wel op de impuls/activiteit en dat je paard niet te diep en/of achter de loodlijn komt. Te diep wordt dan wel minder afgestraft dan achter de loodlijn kruipen.
De overstap L1 - L2 is an sich ook goed te doen, het wijken is wat verder en er komen wat kleinere voltes (15m in galop) bij net als halthouden en enkele passen achterwaarts. Als dit allemaal lukt valt die overstap echt wel mee. Hier wordt wel weer strenger gekeken naar te diep en achter de loodlijn kruipen en impulsverlies.
De overstap L2 - M1 vind ik zelf ook goed te doen, als ze goed L2 lopen is dit een redelijk makkelijke overstap.
Overstap M1 - M2 vind ik zelf een grotere. Het lijkt alsof je daarin vastloopt. :? Ik reed in het M1 altijd bovenin mee en heb in het M2 vaak "alles of niets" of nette/dikke punten en prijs of helemaal geen winst en onderaan met voor mijn gevoel ongeveer dezelfde proeven.
Overstap M2 - Z1 valt volgens horen zeggen over het algemeen wel mee ten opzichte van het M2. Schijnt dat als je redelijk je winst in het M2 rijdt je dit ook vrijwel meteen in het Z wel gaat doen. Of dit ook echt zo is zal ik nog moeten ondervinden, want heb nog maar 1 puntje in het M2 nodig voor ik de overstap mag maken!

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:21

k heb afegelopen zaterdag de overgang van L1 naar L2 doorstaan
mijn poown liep helemaal niet lekker en het was selectie, vond het zelf redelijk meevallen had 175 en 181 en dat terwijl het selectie was en ze ook nog bar slecht liep
ik denk dat als je gewoon goed voorbereid de overstap maakt het geen enkel probleem oplevert

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:50

Ik snap niet dat mensen zeggen,(niet een specifiek iemand hier hoor, maar dat hoor je weleens)
Je MOET 190, 195 of 200 punten oid halen. Je moet gewoon gaan op je gevoel, gaat het meestal zoals jij gehoopt had, waarom niet? Je kan wel eisen aan jezelf stellen natuurlijk.
In het begin moest mijn paard nog leren wijken. Ik toch 1 keer gestart in de l1 hoe het ging. Nou 3en en 4en.
Dan weet je waar je op moet trainen, na 2x wedstrijd reed ik 7ens en 8en.

Proberen kan altijd, zolang je jezelf er maar goed bij voelt, en redelijk blijft voor jou en je paard.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:19

Ik vind zelf de overstap B-L1 niet zo groot. Wel zie je een groot verschil tussen B ruiters en L1 ruiters. In de B kom je nog wel eens combinaties tegen die nog helemaal toe zijn aan wedstrijden en dat heb je in de L1 veel minder.