Hoe mee om te gaan? (ruiter te zwaar)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Hoe mee om te gaan? (ruiter te zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:04

:wave:

Ik hoop nu niet dat ik de discussie 'te zwaar voor je paard' helemaal ga opratelen maar ik ben toch wel even benieuwd hoe er mee wordt omgegaan.

Zondag was ik mee als groom op wedstrijd (pony's).
Tijdens het parkeren zag ik een vrij fors meisje op de parkeerplaats staan naast een normaal gebouwde E-pony.
Nu is was forser zijn natuurlijk helemaal niet zo erg, maar dit meisje was zeker 90 kg, en als iemand mij had verteld dat ze 100 kg woog had ik het ook gegeloofd.
Het was duidelijk dat de pony last had van het gewicht, liep erg 'moeilijk', zwiepen met de staart, boos kijken. Het was geen fijn beeld.
Je weet natuurlijk nooit waarom het meisje zo zwaar is, en paardrijden is misschien een hele ontspanning voor haar maar, waarom ga je dan op een E-pony zitten?
Qua lengte paste het nog prima, maar waarom koop je geen paard met een flinke scheut gelders/gronings bloed?
Ik als omstander had haast de neiging er iets van te zeggen in de trant 'goh, zijn jullie al op zoek naar een opvolger' oid, maar aan de andere kant, ik wil niet respectloos overkomen.

Hoe gaat een jury hier mee om? Wat doe je wanneer er een combinatie in de ring verschijnt waarvan de ruiter duidelijk teveel is voor het dier?
En als instructeur, zeg je er iets van?
Of heb jij als omstander er ooit eens iets van gezegd?
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 18-10-11 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Re: Hoe mee om te gaan? (ruiter te zwaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:06

Als het echt is zoals jij zegt, dat de pony echt gebukt gaat onder het gewicht van de ruiter, dan mag je daar als jury wat van zeggen om het welzijn van het dier te bewaken. Echter in de praktijk is dat best lastig, je wilt de amazone ook niet voor het hoofd stoten. Je kan dan op de coupon een opmerking maken die wel vriendelijk is, en waarmee je toch een boodschap overbrengt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:08

Moeilijk he? Ik zie het als jury ook regelmatig maar durf er idd niks van te zeggen. Je kan moeilijk op de coupon zetten: Amazone moet afvallen.
Vaak kunnen deze amazones ook niet goed doorzitten en al helemaal geen midden/uitgestrekte draf doorzitten. Het is vaak schudden en butsen en het paard drukt de rug weg. Nageeflijkheid en aanleuning is vaak ver te zoeken omdat het paard de rug vastzet. Sneu om te zien.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:10

Als schrijver zijnde heb ik wel eens iets op het protocol gezet (met goedkeuring van de jury) Pony had duidelijk last van het gewicht :(:)
Heb ook eens iets tegen een stalgenoot gezegd, zij was al aan de zware kant en haar pony had veel moeite met haar, toen kwam ik haar tegen in het 'bos' en zat ze er samen met haar vriend op :x
Ik was toen absoluut niet beleefd :+

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:10

Kun je dan niet iets opschrijven in de trant van: niet juiste combinatie?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:19

ik was een schrijver bij een friezen wedstrijd en daar deed een amazone mee, die ook aan de zware kant was ("zwembandjes", bolle uitpuilende onderbuik, kwam zowel vooraan als achteraan over het zadel heen). Zij had dan toevallig de fijnst gebouwde fries bij van allemaal, een iel ding en aan de zenuwachtige kant.
Persoonlijk vond ik de proef er niet uitzien. Ruiter hield het paard letterlijk tegen met haar gewicht en meende dat het paard net niet kreunde. Maar de jury (internationaal jurylid) heeft er geen woord over gerept, ze heeft zuiver de proef beoordeeld en ja daar kwam wel gebrek aan ontspanning naar voren...
Ik vraag me eigenlijk af hoe je dat op een goede manier kan aanbrengen, want ik vrees dat zoiets nogal gevoelig ligt... Heb ook een vriendin die obees is, en dat weet ze zelf ook, en toch probeert ze altijd te gaan doorzitten. Als ik zie hoe haar paard opspant, dan heb ik mijn bedenkingen en moet op mijn tong bijten om geen groffe opmerking te geven als ze dan vraagt: "Ik zit toch al beter, niet? Want ik kom bijna niet uit mijn zadel" :x

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:25

Aangezien dit nog bij de pony's was had ik eerder de neiging naar de ouders toe te lopen.
Maar inderdaad, hoe breng je zoiets netjes? Dus daarom ook mijn nieuwschierigheid; wie heeft er ooit iets van gezegd en hoe. :)
Het is gewoon een lastige keus, ga je iets zeggen, en hoe zeg je het dan?

Mensen hebben vaak veel plezier aan de paardensport, maar waarom zijn ze niet eerlijk tegenover zichzelf (en het dier).
Nogmaals, een beetje fors is niet erg, maar als je ziet dat het dier het moeilijk heeft...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:26

Probleem is vaak, dat mensen die enige vorm van kritiek op zichzelf/hun kind krijgen, op wat voor manier dan ook ingekleed, dermate boos en agressief kunnen worden, dat het niet veilig is voor de omstanders. Pas dus alsjeblieft op met wat en hoe je iets zegt, voor je het weet heb je een blauw oog.

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:44

Ik was vroeger ook aan de mollige kant , eigenaar van mijn verzorgpony heeft dit vriendelijk tegen mij gezegt dat ik er niet meer lang op zal kunnen rijden , heb dit aanvaard en snapte het volledig , wou niet dat het dier er last van ging hebben ( ben ondertussen op dieet geweest en mag er nu als ik hem nog eens ga bezoeken nog op rijden :) ) Dus ik vond het juist goed dat mensen eerlijk waren tegen mij...

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:45

Ken ook zo iemand, weegt ook zeker 90 kilo en rijd op een E pony.
Het ergste nog dat het geen forse E pony is maar een heel smal en kort gebouwd ponytje en rijd er mee tussen de paarden. Echt geen gezicht! :n

Het probleem komt vaak voor, als je op wedstrijden kijkt denk ik ook welleens van: zie je dat zelf nou niet in? :+
Iets op een vriendelijke manier brengen word meestal wel goed opgepakt. Sommige mensen hebben toch net die bevestiging nodig.
Als jury is dit natuurlijk moeilijk te brengen maar als instructeur zie je die persoon toch meestal iedere week dus ken je diegene wel beter.

Vind het banketstaaf voor de mensen die zich 'aangesproken' voelen maar denk dat als je even goed nadenkt dat iedereen dat zelf ook wel in kan zien of het kan of niet.
Koop sowieso ipv een pony een paard en dan het liefst een wat grof/groot paard.

Bedoel hier niet de mensen mee die net wat kilotjes meer wegen maar de echt zware/dikke ruiter.
Maar dan nog, afvallen kan geen kwaad. Je zit tenslotte (bijna) iedere dag op de rug van je pony/paard en een zware ruiter zal niet in zn voordeel werken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:21

Je zou natuurlijk niet direct kunnen zeggen "te zwaar", "te dik", "moet afvallen" oid. Je kunt het ook subtieler brengen door bijvoorbeeld te zeggen "Amazone zit paard in de weg" of "belemmert paard in bewegingen" oid. Laat ze dan zelf maar de conclusie trekken waar dat aan ligt :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:46

Nouks schreef:
Je zou natuurlijk niet direct kunnen zeggen "te zwaar", "te dik", "moet afvallen" oid. Je kunt het ook subtieler brengen door bijvoorbeeld te zeggen "Amazone zit paard in de weg" of "belemmert paard in bewegingen" oid. Laat ze dan zelf maar de conclusie trekken waar dat aan ligt :+

Ja precies, dat heb ik dus ook een keer neergezet. :j

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:28

Nouks schreef:

Precies, dat lijkt mij het meest tactisch.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:17

Ik ben ook een "zwaardere" ruiter (ivm medicijnen) en heb een zwaardere (maar wel luxe type) tinker en overal waar ik kom hoor je van leuke combinatie, dus als je het paard ervoor uitzoekt dan wil het best als zwaardere ruiter en hoef je echt niet te stoppen.

Heb laatst zelfs een 9 gehad voor uiterlijk/verzorging van een hele strenge jury dus het kan echt. Maar kies wel het juiste type paard... of val drastisch af!

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:08

Goh, ik voel me bijna aangesproken :+ Ik rij op een grote D-pony tussen de paarden en weeg bijna evenveel als waar jij het over hebt (ben wel bezig met afvallen.. langzaam maar zeker). Ik ben van mening dat ik mijn pony niet in de weg zit en dat we een prima combinatie zijn, deze reactie heb ik meermaals gehad van juryleden (zelfs een keer op mijn coupon commentaar gehad: 'kloppende combinatie'. Erg leuk om te lezen als je hier als ruiter al wat onzeker over bent :D )
Ik heb niet de neiging om mijzelf te verdedigen, kan me prima voorstellen dat mensen het niet vinden kunnen. Het eerste wat ik mijn instructrice (tevens actief Z-jurylid) vroeg toen ik voor het eerst les van haar kreeg was; kan het of kan het niet? Zij heeft mij ervan overtuigd dat het prima kan :Y)

Goed, tot zover het offtopic gedeelte waarbij ik mijn situatie even wilde schetsen :))
Nu weet ik natuurlijk niet hoe de combinatie in kwestie eruit zag, wat voor pony het was en hoe het meisje er qua rijkunst mee overweg kon. Ik vind echter dat je als jury een proef hoort te beoordelen en niet een persoon danwel een kloppende/niet kloppende combinatie, dit is gewoon niet je taak. Als de amazone haar pony in de weg zit met rijden zal zich dit ook in de proef uiten, en hier kun je dan inderdaad commentaar op geven. Wat dat betreft vind ik de reactie van Nouks heel netjes en passend als jury. Als het echt een schrijnend geval is, tja.. dan ben ik blij dat ik geen jury ben :+ Als omstander je ermee bemoeien vind ik heel gevaarlijk. Het is niet jouw zaak, hoe vervelend ook! Ik vind het dus echt de taak van de instructie (en de ruiter/amazone zelf!) om hier passend mee om te gaan.
Laatst bijgewerkt door Sabine op 21-10-11 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:19

Een jury mag daar denk ik niks van zeggen. (ivm niet weten wat aard ervan is en of het daadwerkelijk doorgewicht komt)
Wel kan hij slechte punten geven omdat paard onregelmatig is/onrustig etc dus ik denk dat ruiter uiteindelijk wel "gestraft" word mocht dat nodig zijn. Al zien niet alle ruiters een slecht punt als gevolg v storend zitten maar vaak als dat pony niet genoeg zijn best doet.
Als instructeur kun je het wel opperen dat je bv van je pony gegroeid bent :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:20

Als een ruiter hierdoor het paard echt in de weg zit, vind ikd at een jury hier wel degelijk iets van ma zegen of op de coupon zetten. maar dan niet zo zeer gericht op de ruiter/amazone, maar op het paard. Meer in de trant als:

- paard word belemmert in beweging.

Zoiets kan natuurlijk ook positief verwoord worden. En ongeacht van welke aard het overgewicht van de ruiter komt, het gaat om het plaatje en het wel of niet in de weg zitten van het paard..

Ik ben zelf vrij slank en niet klein maar als ik op een D-pony rond ga rijden vind ik ook dat daar iets van gezegd mag worden. Qua gewicht kan dit goed, maar qua plaatje zou het geen gezicht zijn, ook dit zou ik terecht vinden als dit terug komt in je commentaar op je coupon.

Echter vind ik niet dat een jury lager mag gaan oordelen voor een niet passend plaatje. Natuurlijk WEL als het paard duidelijk minder loopt hierdoor, dit vidn ik niet meer dan normaal dat het in de punten terug komt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:44

Waarom ligt overgewicht toch zo gevoelig? Vind het zo'n onzin. Of je er wel of niks aan kunt doen, doet helemaal niks ter zake. Te zwaar is te zwaar. Punt.
Als je te zwaar of te groot bent voor je paard en hij daardoor (duidelijk) gehinderd wordt, moet dit door instructie en jury gewoon kunnen worden gezegd. Niet afbranden, maar duidelijk maken wat wel kan en wat niet. Begeleiden en op een goede manier sturen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:30

Heeft de jury een weegschaal en een meetlat nee ;)
In mijn ogen kan jury alleen beoordelen wt hij ziet en zoals renee zegt omschrijven/beoordelen.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:17

Helemaal eens met Marion71. Soms is het nodig om even ergens op gewezen te worden, zodat de stap om er wat aan te doen ook eerder wordt genomen. Misschien heeft de ruiter/amazone namelijk wel echt niet door dat hij/zij te zwaar is. Als het op een nette en vriendelijke manier wordt gebracht dan zou het juist gewaardeerd moeten worden dat de jury zo eerlijk is. Er kan dan namelijk ook voor gekozen worden om een ander paard te rijden die wat grover gebouwd is en het gewicht beter kan dragen. Daar heeft de ruiter/amazone denk ik meer aan dan lage punten krijgen omdat ze het paard hinderen met hun gewicht, maar dat dit niet is gezegd en ze dus niet eens weten waarom de punten laag zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:22

Je trekt als jury conclusies , waarvan ik me afvraag of je ze kan trekken.
Want als het paard de rug wegdrukt ,niet ontspannen is etc etc is deoorzaakeen te zware ruiter, of een ruiter die niet goed kan zitten?
En als de ruiter niet goed zit, is deoorzaak daarvan het gewicht.
Dat klinkt en lijkt wel heel waarschijnlijk, maar weten doe je het niet zeker.

En zijn genoeg slanke ruiters waarbij het paard ook de rug wegdrukt, niet ontspant etc etc.
En het kan zowel bij de zware ruiter als bij de slanke dezelfde oorzaak hebben.

Hoewel ik me dus heel goed voor kan stellen dat je de neiging hebt er iets van te zeggen, vind ik dat je dat aan de instructeur over moet laten en alleen beoordelen wat je ziet. En als de ruiter het paard echt erg in de weg zit, ga je dat voldoende terug zien in de punten

Marielle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:14

Ik ben het er mee eens dat het lastig is om ruiters aan te spreken op hun postuur. Recent heb ik onderaan een protocol gezet dat de ruiter m.i. te groot was voor het paardje en dat dit de gehele proef beinvloedde. Naar mijn mening heb ik dus vrij subtiel maar duidelijk aangegeven waarom het niet zo'n goede proef was. Helaas zag de ruiter dit anders, er kwam namelijk direct een verweer dat 'er nog nooit een jury was geweest die dat gezegd heeft'. Het is dus erg jammer als je als jury een opmerking maakt in het belang van het dier, maar de ruiter dit niet aanneemt. Ik hoop dan ook dat er meer juryleden zijn die wel een ruiter willen/durven aanspreken (direct dan wel indirect via protocol). Nu is het namelijk zo dat de jury díe er wat van zegt direct de boeman is, terwijl er vaak meerdere juryleden zijn die er net zo over denken maar het niet uitspreken. Meestal komt het wel bij de ruiter binnen als deze meerdere malen wordt aangesproken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:22

Ik heb als (onderlinge) jury wel eens op de coupon gezet: In verband met het postuur van de ruiter zou een zwaarder,groter paard een mooiere combinatie vormen.
Na afloop kwam de moeder van dat meisje naar me toe en bedankte me; haar dochter bleef nl ontkennen dat ze te zwaar voor haar pony was en moeders kreeg dit er maar niet door.
Een jaar later kreeg ik haar weer in de ring, drastisch afgevallen en met een andere, zwaardere pony.
Heb haar toen na de proef bij me geroepen en gecomplimenteerd, ze straalde helemaal van trots :D
Dus ja, jury's mogen hier op een tactische manier zeker wat van zeggen.
Zelf ben ik voor het mooie ook te zwaar voor mijn pony maar imo zit er dan nog een verschil tussen 1x in de week een recreatief ritje(omdat mijn pony wegens artrose niet meer aan kan) en een wedstrijdruiter die 5x pw traint.
Afgezien daarvan ben ik aan het afvallen, voor mezelf, bijkomend voordeel is dat mijn pony het waarschijnlijk ook fijn zal vinden :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:30

Als het echt zo erg is zie je dat terug in de hele proef. Ik reed z2 tussen de paarden op een e pony en woog ook 90 kilo. Ben er nooit op aangesproken. We waren een happy combinatie waar meerdere jury's erg over te spreken waren.
Zeg niets voor dat je weet hoe de vork in de steel zit.
Laat dat kind lekker dr b proefje rijden.

Marielle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:42

Kohtje, ik weet niet of jouw bericht een reactie is op een eerder bericht, maar om daar even op in te haken: ik heb de ruiter aangesproken omdat het duidelijk te zien was dat het paard gebukt ging onder het postuur van de ruiter, dit zie je dan ook in de gehele proef. Op dat moment vind ik dat je als jury een ruiter hierop aan mag spreken. Misschien cru gezegd, maar ik ben daar als jury niet om te achterhalen waarom de ruiter het betreffende postuur heeft, ik beoordeel wat ik zie. Als je ziet dat een paard niet geheel taktzuiver loopt dan zeg je daar toch ook iets van, ongeacht of dat de ruiter hier tekst en uitleg bij kan geven? Het is geen kritiek op iemands postuur, maar op de combinatie met het paard. Net zoals je bij een ponyruiter van 1.65m op een pony van 1.30m mag zeggen dat hij/zij te groot is. De combinatie is dan niet zo mooi op elkaar afstemd.