Waarom ben/wil je gaan jureren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Waarom ben/wil je gaan jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:15

Na regelmatig geschreven te hebben en zelf wedstrijden te rijden vraag ik me dat wel eens af.
Waarom gaat iemand een jurycursus doen en jureren?
Wat vind je er zo leuk aan (of niet)?

Ik heb het nu van 2 kanten gezien en het lijkt me best leuk om te jureren.
Ik ben nog lang niet voldoende geklasseerd, maar wie weet als ik zover ben...

Paardenmeis1

Re: Waarom ben/wil je gaan jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:55

Ben bezig met de FNRS cursus, daar heb ik me 3,5 jaar geleden voor opgegeven omdat het me gewoon leuk leek. Inmiddels doe ik het omdat ik zelf niet meer kan starten (ernsitge peesblussure paard) en wel in de wedstrijden wil blijven.

FNRS vind ik zelf iets leuker en vriendelijker dan de KNHS en daarbij ben ik (dankzij een admin.fout daar) bij de KNHS niet toegelaten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:35

Ik vond dat het tijd werd dat ik iets terug ging doen voor de sport.
Gelukkig bleek ik het erg leuk te vinden en jureer ik inmiddels al 12 jaar met erg veel plezier. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:29

KarinvdM schreef:

Idem hier. Daarbij vind ik het leuk om combinaties een stapje hoger te brengen waar mogelijk, of anders aanwijzingen geven om fouten te verbeteren!

Om het geld hoef je het in ieder geval niet te doen, rijk word je er niet van!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:43

KarinvdM schreef:
Gelukkig bleek ik het erg leuk te vinden en jureer ik inmiddels al 12 jaar met erg veel plezier. :)

Zelfde reden als Karin maar ik ben ook gaan jureren om bij de sport betrokken te blijven op het moment dat je bv. een geblesseerd paard hebt of zelf niet meer zou kunnen rijden.
Ik vind het ook leuk om te doen maar nu ik zelf weer actief start doe ik het wel een stuk minder.
Het moet wel hobby blijven.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:44

Dat idee had ik nog niet toen ik de IL ging doen, maar bij de IM en IZ wel Fitzroy.
Het is fijn om op die manier bij de sport betrokken te blijven als ik ooit, om welke reden dan ook, zelf met het rijden stop/moet stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:35

God die vraag kreeg ik pas ook op de selectie voor de Z-cursus.. Moeilijk, leek me gewoon hartstikke leuk en vond zelf dat ik er wel voldoende kijk op had om een toevoeging te zijn naast de oude garde die al 30 jaar niet meer op het paard hebben gezeten :D Ik hoop nu in januari te mogen beginnen met de Z-cursus :)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:44

Ook ik heb de cursus gedaan met het idee dat ik waarschijnlijk geen jaren meer zal kunnen rijden, maar wel graag bij de sport betrokken wil blijven.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:43

Het word misschien een beetje afgezaagd, maar ook ik zal niet eeuwig kunnen rijden, om toch betrokken te blijven bij de paardensport heb ik me destijds opgegeven voor de jurycursus. En ik vind het leuk om ruiters te motiveren dmv positief commentaar om de weg naar perfectie verder te bewandelen :D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:53

Ik heb me dit jaar opgegeven voor de cursus en onlangs de assessment gehad.
Ik wil graag gaan jureren om ook aan die kant een bijdrage aan de sport te leveren en dus zoals Karin zegt iets terug te doen. Daarnaast wil ik mijn positiviteit meegeven aan de ruiters die de baan in komen, ook als het even niet gaat zoals het hoort ;) Daarnaast moet ik waarschijnlijk in de loop van volgend jaar een heftige operatie ondergaan aan mijn rug waardoor ik 6 tot 9 maanden niet zal kunnen en mogen paardrijden, ik wil dan ook graag als jurylid betrokken blijven bij de sport.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:03

KarinvdM schreef:

Hier net zo. Daarnaast wil ik ruiters en amazones graag handvatten aanbieden om zich verder te ontwikkelen. Als derde vind ik het naast amazone en instructrice interessant om ook deze kant van het verhaal te bekijken.

Ben nog geen jurylid; wel assessment gehad. Wie weet... :)

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:38

Verschillende redenen:

- Op een andere manier betrokken zijn bij de paardensport als enkel alleen rijden.
- Benieuwd en nieuwsgierig naar inhoud jurycursus na veel wedstrijd gereden te hebben.
- Mensen positief kritisch beoordelen/vooruit willen helpen. Motiveren, maar absoluut duidelijk benadrukken wat fout is/anders moet.
- Heb het altijd als leerzaam en leuk ervaren om te schrijven bij andere jury's.
- Ook wat irritatie om protocollen vol onvoldoendes en magere zesjes met niet tot nauwelijks commentaar. En dat dus anders willen doen. (Menigeen weet heus wel wat er aan schort, maar in de basis vaak ook helemaal niet!)
- Irritatie onterechte vol- of onvoldoendes. (Denk aan voldoendes voor een laterale stap, niet diagonaalsgewijs achterwaarts. Of onvoldoendes voor een correcte stap, maar niet heel spectaculair.)
- Me ervoor in willen zetten de kwaliteit van het jurysysteem te verbeteren.

Als ik er langer over nadenk zijn er vast nog wel meer redenen. Ik had destijds ook de mogelijkheid en ruimschoots de tijd om de cursus te volgen.
Mocht ik wegens, ik noem maar wat; een ongeval, niet meer in de mogelijkheid zijn te kunnen rijden, dan ben ik eveneens blij dat ik mijn jurydiploma op zak heb.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:41

Interessant topic. Ik zit wel al aan mijn punten en vind het schrijven ook altijd erg leuk.
Maar nog niet het lef gehad om in te schrijven...

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:49

Ik wil zelf er graag een jurycursus gaan doen en ook al van verschillende juryleden te horen gekregen dat ik er geschikt voor ben en kijk voor heb, volgend jaar is het dus zo ver :)

redenen:
- iets terug doen voor de sport
- Het ''belonen'' van ruiters die misschien iets minder spectaculaire paarden hebben maar de paarden wel ontspannen in de aanspanning hebben (iets wat ik zelf heel belangrijk vind)
- Jurysysteem omhoog helpen
- Tegen de ''vergrijzing'' wat je hier in de buurt nog wel eens ziet ;)
- Intressant om het van deze kant te bekijken.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:52

Ik ben er juist mee opgehouden; jureerde springen, dressuur tm. M2 en afdelingsdressuur.
Elk weekend al die chagerijnige gezichten................ en bij de pony's de ouders........... de weekenden zijn nu weer van mezelf gelukkig. Na 20 jaar een openbaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:58

linky schreef:
Ik ben er juist mee opgehouden; jureerde springen, dressuur tm. M2 en afdelingsdressuur.
Elk weekend al die chagerijnige gezichten................ en bij de pony's de ouders........... de weekenden zijn nu weer van mezelf gelukkig. Na 20 jaar een openbaring.

Nou nou je bekijkt het wel erg negatief.. Tuurlijk zie je wel eens dingen die je niet aanstaan, maar dat heeft toch absoluut niet de overhand? :n

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:06

Bij mij niet nee! :)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:23

Mijn reden staat ook al hierboven.
Ik wilde mij steentje ook bijdragen aan de sport. Ook was ik nieuwsgierig hoe het er aan 'de andere kant' van het glas eruit zag. Voor t geld hoef je het inderdaad niet te doen.... Ik heb gelukkig nog geen slechte ervaringen gehad tijdens mn jureren. Hoewel mij loopbaan nog niet zo lang is..... ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:11

Als lesgeefmens (niet alleen op paard-gebied) en mensenmens vind ik het leuk om mensen en paarden te zien, complimenten te geven en daarnaast stof tot nadenken te geven om zichzelf te verbeteren.

Komt bij dat ik het ontzettend leuk vind om al die verschillende bedrijven te bekijken en te ervaren 'hoe ze het daar doen'.
Overigens jureer ik FNRS.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:07

Ik zou ook graag jureren. Moet alleen dan eerst even gaan uitzoeken wat je daarvoor voor opleiding moet doen etc.
Omdat ik wegens blessure momenteel niet meer op de rug van een paard kan zitten, wil ik graag op een andere manier met paarden bezig zijn. Ik geef ook les en dan zie ik daar soms zoveel verschrikkelijks tussen lopen..
Niet altijd bewust maar als ik soms op locaties loop en wedstrijdcombinaties zie trainen dan denk ik wel verschijn jij ook zo op een wedstrijd? want dan vraag ik me af hoe jij in het M1 belandt..
Het lijkt mij gewoon heel leuk om combinaties in de ring te zien en te kunnen beoordelen hoe ze het doen en de leerpunten mee te kunnen geven.
Ook omdat je hoort dat er regelmatig minder wordt gejureerd of regels niet worden nageleefd zou ik een jurylid willen zijn die dat wel doet. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:11

Maaike, helaas voor jou zijn alle selecties voor de jury-opleiding net geweest, de eerstvolgende keer dat je mee kan doen in de selectieprocedure is volgend jaar pas. Je moet dan wel M1+1 geklasseerd zijn (geweest).

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:13

kleinvosje schreef:
Maaike, helaas voor jou zijn alle selecties voor de jury-opleiding net geweest, de eerstvolgende keer dat je mee kan doen in de selectieprocedure is volgend jaar pas. Je moet dan wel M1+1 geklasseerd zijn (geweest).

Dit jaar zou ik er toch niet meer aan toe komen i.v.m twee stages. Dan wordt het wel heel druk voor mij.
Hoe lang duurt deze opleiding?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:32

Die duurt 8 of 10 avonden, weet ik even niet meer. En dan een avond theorie examen en een avond praktijk examen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:47

momenteel is mijn grootste angst opgeroepen worden om te gaan jureren. Geschreven heb ik al meermaals gedaan van zowel de B tot Z en groepsdressuur. Maar onlangs kreeg ik een goede reden om een cursus te gaan volgen en te gaan jureren: "Jij wordt toch ook graag beoordeeld door iemand die er verstand van heeft en opbouwende kritiek geeft ipv door iemand die tegen z'n zin komt en overal 5'en en 6'en geeft zonder commentaar".