leuke spelletjes gezocht voor de ponylessen (inspiratie)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

leuke spelletjes gezocht voor de ponylessen (inspiratie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:43

Ik geef sinds kort les aan een paar groepjes kinderen op A/B/C en een enkele D pony op een rijvereniging en aangezien paardrijden toch ook vooral leuk moet zijn, ben ik een beetje aan het zoeken naar leuke spelletjes om ze vertrouwd met paardrijden te maken, tuurlijk doe ik ook het gewone dresuurwerk maar kan die ukkies niet 60 minuten alleen maar in de houding laten rijden, wat ik zelf had bedacht is annemariekoekkoek, talieho (zonder sporen en zweepjes natuurlijk), bierviltje onder hun kont en die dan na de les nog steeds hebben, Limbo dansen onder een hindernis door, rondje om de wereld, maar dan ben ik er wel een beetje, ja knoop in de teugels, maar dat vinden ze niet allemaal even leuk ;) en balkjes lopen natuurlijk, nog iemand leuke ideeen?

LizzyO

Re: leuke spelletjes gezocht voor de ponylessen (inspiratie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:30

Hindernisbaan: dus achter elkaar een slalom, balkjes lopen, een sprongetje maken, een stukje racen, ect.. Eventueel uit te voeren met voorwerpen die ze vast moeten houden/bij zich moeten houden.
Speeltuin: leg balken op de grond in een bepaald patroon waar ze doorheen/overheen kunnen stappen. Dat is tevens een goede oefening om te leren sturen en tempo te controleren.
Tikkertje: spreekt voor zich denk ik
Gymnastiek: Raak met je linker hand je rechter teen aan, raak de staart/oren van de pony aan ect...
Vossenjacht: variant op tikkertje. Zet in het midden van de bak een vierkant af met 4 uitgangen, daar mogen alleen de vossen in komen. Wijs 2 mensen aan als vos en de rest moet ze proberen te tikken. De vossen hebben het voordeel dat ze door het midden kunnen en de rest moet er omheen.
Paardenvoetbal: heb je een grote bal voor nodig (en dappere pony's ;-))
Schriktraining: Leg een keertje een zeiltje in de bak, laat de pony's kennis maken met een parasol, ect...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:34

Een ei (of iets veiliger, aardappel) lepel-race

Twee staanders (of pionnen oid) neerzetten als poortje, ruitertjes moeten er tussen stilstaan, en een voorwerp van de ene staander afhalen en op de andere staander zetten.

Slalom (eerst in stap, later in draf)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 17:59

oh dat zijn leuke ideeen :) super!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:43

"Stoelendans" is hier favoriet.
Ik zet dan met pionnen poortjes neer, eentje minder dan er pony's zijn. De kids rijden dan in draf of galop door de bak tot ik "GO" roep, en moeten ze allemaal snel tussen een pooortje gaan staan, degene die te laat bij de poortjes is die is af en die moet de volgende ronde een poortje bewaken zodat er weer eentje minder is.

Vossenjacht is ook leuk. Één ruiter krijgt een doek bij de laars ingestopt en de anderen moeten hem proberen af te pakken. Niet geschikt voor angstige ruiterstjes want het gaat er bij ons soms best wat hard aan toe. :))

Schipper mag ik over varen is ook altijd leuk.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:57

Pas op met Annemariekoekoek, dat werd hier op de club gedaan. Nevereveragain, je wilt niet weten hoe daar geschopt en getrokken werd. Spelletjes moeten leuk zijn, maar niet ten koste gaan van de pony of ruiter, en dat gaat vanuit rengalop naar het halthouden wel. En mijn pony loopt daar ook mee, en die is gewoon super aan de hulp en daar trainen we ook veel op, dus die won ook altijd dat spel. Dat is ook iets waar je op moet letten! Dat niet telkens dezelfde wint.

Zwependans deden wij altijd. Op de volte rijden en dan ja ofzo roepen: Van de pony afspringen en naar de zwepen toerennen (met pony). Gaat niet ten koste van iets en is leuk!

Bierviltjes zijn ook altijd leuk, daar leren ze ook nog goed van zitten.

Wat ik vroeger ook leuk vond was dat iemand een verhaal vertelde, en bij een bepaald woord moesten wij dan een opdracht doen. Degene die daar het langzaamst/slechtst in was was af, maar deed je de opdracht zonder dat het (hele) woord gezegd was was je ook af.

Gymnastiekoefeningetjes zijn ook altijd goed.

Carroussel rijden is leuk, netjes langs elkaar, afstand houden.

Slalommen en balkjesdraven (als je veel tijd hebt: een heel parcours) vond ik altijd geweldig.

Met een bekertje water is ook leuk, bepaalde oefeningen met het bekertje, en wie op het laatst het meeste water in het bekertje heeft wint, degene die het minste heeft krijgt de emmer water over zich heen (alleen leuk in de zomer :') )

Zitles vond ik ook altijd leuk, niet echt een spelletje, maar het is toch wel leuk als afwisseling. Beugels weg en draven maar.

En ren je rot! Er werden dan vakken gemaakt voor antwoord a, b, c en d. Er werd een vraag gesteld en wij moesten zo snel mogelijk naar het goede antwoord. ( je mocht niet met zijn alle in 1 vak gaan staan, er mochten maar een bepaald aantal mensen in) en wie goed stond had een punt. Ook heel leerzaam!

Ik zal nog wel op meer komen en dan post ik het nog wel.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:37

KarinvdM schreef:
"Stoelendans" is hier favoriet.
Ik zet dan met pionnen poortjes neer, eentje minder dan er pony's zijn. De kids rijden dan in draf of galop door de bak tot ik "GO" roep, en moeten ze allemaal snel tussen een pooortje gaan staan, degene die te laat bij de poortjes is die is af en die moet de volgende ronde een poortje bewaken zodat er weer eentje minder is.

Vossenjacht is ook leuk. Één ruiter krijgt een doek bij de laars ingestopt en de anderen moeten hem proberen af te pakken. Niet geschikt voor angstige ruiterstjes want het gaat er bij ons soms best wat hard aan toe. :))

Schipper mag ik over varen is ook altijd leuk.

stoelendans kan je ook doen door balkjes neer te leggen en dat ze boven de balk moeten halthouden. ook goede oefening ;)

de vossenjacht is misschien handiger om te doen met de doek door een lusje van de broek. makkelijkere hoogte en van beide kanten te pakken in plaats van maar 1 kant :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:20

Hyposjuhhh schreef:
Pas op met Annemariekoekoek, dat werd hier op de club gedaan. Nevereveragain, je wilt niet weten hoe daar geschopt en getrokken werd. Spelletjes moeten leuk zijn, maar niet ten koste gaan van de pony of ruiter, en dat gaat vanuit rengalop naar het halthouden wel.

Inderdaad, dat heb ik ook wel eens gezien :j Dan zou je het alleen met stap moeten doen :j

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:45

Vies en Lekkertje:

A is lekker
C is vies

Een ruiter staat bij de x dat is de tikker en de rest begint bij de C.
Dan roept de ruiter bij de x iets wat je kan eten bijv. Aardbeien.
Dan blijven de ruiters die dat vies vinden bij de C staan en de ruiters die
het lekker vinden steken over naar de A. De ruiter bij de x moet dan iemand proberen
te tikken. Degene die getikt is gaat dan bij de x staan. Als de tikker niemand heeft getikt moet
hij/zij nog een keer.

Dit is ook wel een leuke oefening:

Alle pony,s gaan in een ruitje achter elkaar rondstappen.
De voorste moet dan een rondje door de bak galoperen, en daarna weer aansluiten achter de andere.
En dan de volgende.
Degene die het durven kunnen wat harder galoperen, en degene die
het nog een beetje eng vinden kunnen gewoon galoperen.
Er is alleen een gouden regel: je moet op de hoefslag blijven.
Dus geen hoeken afsnijden of voltes.

Of zaklopen met je pony:

Iedereen krijgt een zak.
Je maakt twee rijen.
Je zet een pion bij elke rij, en aan de overkant ook.
Dan beginnen de eerste twee, die gaan zo snel mogelijk in een zak en met hun pony naar de overkant
om de pion heen en daarna weer zo snel mogelijk terug. En dan tikt hij/zij de volgende aan.
En zo gaat het door. De rij die als snelste klaar is heeft gewonnen.

En een spel voor in de zomer:

De ruiters verdelen zich in twee rijen.
Je zet twee emmers aan de overkant, en je geeft iedereen een bekertje water.
De eerste twee beginnen, en moeten zo snel mogelijk naar de emmer en dan moeten ze het
water uit hun bekertje in de emmer gooien. Ze moeten proberen zoveel mogelijk water in het bekertje
te houden. Daarna gaan ze zo snel mogelijk weer terug naar de rij. en dan gaat de volgende weer.
De rij die aan het einde het meeste water in zijn emmer heeft, heeft gewonnen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:02

[JI] Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven? staat ook heel veel in, ik ben dol op het boek: spelletjes met pony's (staat nu trouwens voor 1 euro ergens op marktplaats) en maakte daar verbasteringen van.

vind trouwens limbo dansen met hindernissen beetje eng. zou dan een lichtere stok pakken, anders kunnen er hele nare ongelukken gebeuren.

verder gebruikte ik dingen uit andere disciplines. Zoals limbo dansen maar dan naar voren buigend (trec) en dan gaat het om de minste hoogte vanaf de schoft van de pony's. of door deurtje gaan (2 hindernispalen, en twee halstertouwen aan elkaar) en dan weer dicht doen. Leren ze goed nadenken, met één hand rijden, en achterwaarts gaan ;)

qua tikkertje deden we het liefst wisseltikkertje, dus eerst één persoon achter de rest aan, maar bij het roepen van wissel wordt de tikker een vos en moet de rest juist die persoon tikken. En dan ging dat wisselen een paar keer door. Zo voorkom je dat één persoon 'm te lang blijft en het leuk blijft voor iedereen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 09:18

hele leuke ideeen komen er voorbij en idd sommige herken ik wel van Heeeeeeeel Vroeguh ;) bedankt!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:09

Wat een leuk topic.
Vies of lekker is bij mij in de lessen ook favoriet.
En zoals hierboven genoemd het boek spelletjes met pony's is echt heel handig.

SmulSmurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:04

Paardenvoetbal (:

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:09

miponyfreak schreef:
Paardenvoetbal (:

altijd leuk ;)

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:59

Ik zet vaak pionnen in de bak, 2 op de lijn tussen de H en M, en 2 op de lijn tussen de F en K. Wel goed ver uitelkaar. Ik heb 6 kinderen in een les, dus groepjes van 2. Staan allemaal op de lijn van bv de H en M. Allemaal een Zweepje, en dan in de pion doen bij F en K omstebeurt. Het groepje wie als eerste alle zweepjes in het pionnetje heeft die hebben dan "gewonnen". Hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd. Ze mogen wel alleen maar stappen of draven, en rustig sturen, geen trekwerk. Zie ik dat ze gaan galoperen of dat ze wel trekken moeten ze een extra rondje op de pion heen stappen. Om het langer te maken kun je ook zeggen dat ze de zweepjes ook weer op moeten halen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 10:37

Turdus schreef:
Ik zet vaak pionnen in de bak, 2 op de lijn tussen de H en M, en 2 op de lijn tussen de F en K. Wel goed ver uitelkaar. Ik heb 6 kinderen in een les, dus groepjes van 2. Staan allemaal op de lijn van bv de H en M. Allemaal een Zweepje, en dan in de pion doen bij F en K omstebeurt. Het groepje wie als eerste alle zweepjes in het pionnetje heeft die hebben dan "gewonnen". Hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd. Ze mogen wel alleen maar stappen of draven, en rustig sturen, geen trekwerk. Zie ik dat ze gaan galoperen of dat ze wel trekken moeten ze een extra rondje op de pion heen stappen. Om het langer te maken kun je ook zeggen dat ze de zweepjes ook weer op moeten halen.

oh dat is idd ook leuk om te doen en is zo opgezet :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:13

Estafette.... (doe ik nog steeds wel eens) Groep wordt in 2en gedeeld. Ene groep bij A andere bij C. Je telt af, moeten ze eerst een half rondje stap, dan een half rondje draf en daarna heel rondje galop. Daarna moet je de volgende aantikken. De laatste die is moet bij de letter gaan stilstaan. Als je gaat draven waar je moet stappen moet je een volte maken.

Stoelendans kan je ook gewoon met letters doen als je niet teveel kids heb :) en dan gewoon elke keer een letter er uit halen. Is nog goed voor hun geheugen ook ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:21

toen ik nog een klein lief penny meisje was, hielden wij zakdoeken leggen op de ponyclub. Levensgevaarlijk :+ Een persoon stopt een zakdoek in zijn laars en de rest moet proberen hem eruit te halen, dan mag die hem in zijn laars doen ect. je kunt je wel voorstellen hoe dat gaat

en schipper mag ik overvaren. En dan ipv kruipen, hinkelen (en wat nog meer), achterstevoren op je paard, langs je paard, handen op je rug ect.