Hoe belangrijk een goede instructrice(teur) wel niet is en hoe erg dat eigenlijk onderschat wordt..
Ik zie vaak topics met: Gezocht, instructeur omg: **** niveau *** en dressuur/western/spring etc.
Maar ik zat me eens te denken hoe goed MIJN instructrice mij eigenlijk wel niet kent, en ook mijn paard!
Want een instructrice is iemand die jou begeleid vanaf de grond en dus een heel ander oogpunt als jijzelf.
Het kan dus heel makkelijk zijn als jou instructrice eens op je paard gaat zitten om te voelen wat jii nou voelt en waar eventuele problemen zijn.
Ik ben bijvoorbeeld een persoon dat als mijn paard ineens een eng hoekje heeft ik dat rustig aan wilt doen. Mijn instructrice laat mij dat dus doen, maar als dat niet werkt en/of zij vanuit haar punt merkt dat mijn paard zich aanstelt, kan zij mij heel goed sturen en vertellen dat hij nu gewoon een opdonder nodig heeft en er gewoon langs moet zonder gezijk.
Wat ik vooral gek vind, is dat mensen hun instructeur of trice kiezen zonder eerst naar de rijstyle van hunzelf te kijken.
Ik probeer zelf alles op zit te doen, en zo min mogelijk aan zijn mond te komen.
Ik weet dat mijn lesgeefster zo zelf ook rijdt en dat maakt het veel makkelijker om les te geven.
Ik ben van mening dat het praktisch onmogelijk is om iemand die totaal gericht is op het rijden met de handen les te laten geven aan iemand die alles op zit doet.
Het valt me soms op hoe goed mijn lesgeefster mij eigenlijk kent.
Hoevaak ik wel niet heb moeten stappen onder de les omdat ik bij te veel stress en druk gefrustreerd raak. (en mijn paard dus ook)
Ook ben ik blij dat ik dan Prive les heb omdat ik dus totaal niet in een groep kan rijden.
Ik ben gewoon een heel druk kind en kan mijn concentratie maar bij 1 punt houden. (Net een veulentje niet?
) Ik heb dus 100aandacht nodig en continu begeleiding omdat ik anders de mist in ga.
Kort samengevat: Denk goed na voordat jii je lesgever(ster) kiest. Sommige mensen onderschatten echt hoe belangrijk het is en dat kan me vies tegenvallen...

Zij houdt zich vooral bezig met het voorwaartse en het rond rijden.