-1 wegens verkeerde been lichtrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

-1 wegens verkeerde been lichtrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 12:02

Vorige week startte ik met mijn paard (in het L2).
Bij het van hand veranderen in middendraf over de diagonaal, moet je nog lichtrijden.
Nu schijn ik op het verkeerde been te hebben lichtgereden, en heb een -1 op mijn coupon gekregen.
Maar nu de volgende twee punten:
1. Als ik pas licht ga rijden bij de letter, dan maakt het volgens mij niet uit op welk been je lichtrijd, zoals ik deed
2. -1 mag niet meer gegeven worden volgens een mij bekend jurylid.

Ik was erg in de war, want als je bijv. vóór de letter gaat lichtrijden, dan zit je op je buitenbeen en als je zó dan de diagonaal op gaat, dan zit je verkeerd aan het eind. Maar als je direct op je (dan nog) binnenbeen gaat zitten, dan is het ook niet goed?
In het L1 was het niet zo moeilijk, dan reed je altijd licht en kon je niet verkeerd zitten en dit commentaar heb ik nog nooit op mijn coupon gehad.
Alvast lang leve het M1, dan kan ik de hele tijd door blijven zitten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:19

Op een diagonaal kan je niet op het verkeerde been lichtrijden. Je moet wel zorgen dat je aan het einde weer op het goede been zit na het terugnemen.
Verkeerde been lichtrijden is wel -1 dacht ik maar dat schrijf je niet zo op. Ik dacht dat je gewoon in plaats van een 7 een 6 gaf en dan met de opmerking erbij. Maar L is al een tijd geleden voor me dus dat zou ik even na moeten zoeken.

Imker

Re: -1 wegens verkeerde been lichtrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 12:30

Zo zei mijn instructrice annex jury het ook. Dat -1 niet eens meer bestond?
Zoals jij zegt klinkt het logisch, echter zou ik dan nog een keer van been moeten wisselen als ik op mijn bb (vóór afwenden) zou zitten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:41

Hoe bedoel je? Je moet zorgen dat je aan het einde van de diagonaal op het goede been zit, dus eventueel even van been wisselen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 12:45

Zó bedoel ik het dus ook, ik zal er vandaag eens op gaan letten.
Maar ergens is het wel krom, omdat je op de letter weer gaat doorzitten.
F-X-H dan ga ik op F lichtrijden (welk been let ik dus niet op), dan bij H weer doorzitten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:00

Oh dus je blijft niet lichtrijden?? Oh nou dan vind ik het een zeikjury. Dan maakt het niks uit welk been je lichtrijdt. Jeetje zeg, laat ze eens letten op de kwaliteit van de middendraf.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:20

Ik weet niet beter dan dat je op het buitenvoorbeen moet beginnen. Als ik zelf L start doe ik dat ook altijd. Ik ga ook nooit op de letter lichtrijden maar al iets eerder.
Bij het jureren let ik daar in het L2 eerlijk gezet niet op, ik kijk dan naar de kwaliteit van de verruiming.
Een punt aftrek is correct bij lichtrijden op het verkeerde been, maar dan wel direct verwerkt in het cijfer met een toelichting erbij.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:06

De -1 reken je inderdaad bij het cijfer in. Dus 7 wordt een 6. Maar op de diagonaal lijkt het me nogal zinloos om naar het lichtrijden te gaan kijken :D Dus daar heb je gelijk in TS, dat is gek.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:10

ik zou zeggen waag er eens een mailtje aan naar de knhs
het had precies je winstpunt kunnen zijn
als iets niet meer gegeven mag worden, zoals die -1
vind ik ook dat je dat mag melden en het desbetreffende jurylid daar op aangesproken mag worden
anders gaat het jureren bij haar verder niet via de officiele regels

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:22

Je trekt wel een punt van je cijfer af voor het op het verkeerde been lichtrijden, maar je vermeld geen -1 op de coupon.

Als je daarna weer moest doorzitten,dan is het idd een pietlut, want dan hoef je nieteens van been te verwisselen.
Je begint toch voordat je de diagonaal op rijdt op het buiten voorbeen met lichtrijden.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:43

Gelukkig zat ik ruimschoots daarboven, nu was het 191-1. Maar dan nog blijft het een vreemd iets.
De jury zei het nog naderhand tegen me, want ik kwam haar tegen toen zij haar auto na het jureren verzette en toen heb ik haar nog om wat commentaar gevraagd. Toen zei ze me dat dus en het stond zo ook op mijn coupon vermeld.
Daar ik pas een paar dagen later mijn instructrice mijn coupon liet zien (had haar al wel hiervan verteld) zei ze dat er geen punten voor afgetrokken mogen worden.

Voor nu is het te laat, maar een volgende keer (als die er nog komt) dan kan ik daar meteen op reageren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:52

Inderdaad, je krijgt gewoon een lager punt. -1 is afgeschaft omdat het veel verwarring opriep. Vooral als er 2 juryleden zaten te jureren en eentje daarvan had het niet gezien.

Veel juryleden weten dit nog steeds niet. Zo kreeg ik er vorig jaar zelfs -2 voor. En na protest werd het niet gecorrigeerd omdat meneer aan zijn principes vast bleef houden.

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:49

Ik zie hier iedereen zeggen dat je niet op het verkeerde been licht kan rijden op een diagonaal, maar onze cursusleider van de L cursus dacht hier anders over.
Hij heeft onze groep aangeleerd dat je moet lichtrijden op het been van de kant waar je vandaan komt.
Dus in het L2, alleen de diagonaal lichtrijden op het buitenbeen van de kant waarvandaan je de diagonaal inzet.

En inderdaad, geen -1 vermelden, maar een punt van het onderdeel afhalen, dus was de oefening een 7 waard, dan geef je een 6

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:53

Telstar2000 schreef:
Ik zie hier iedereen zeggen dat je niet op het verkeerde been licht kan rijden op een diagonaal, maar onze cursusleider van de L cursus dacht hier anders over.
Hij heeft onze groep aangeleerd dat je moet lichtrijden op het been van de kant waar je vandaan komt.
Dus in het L2, alleen de diagonaal lichtrijden op het buitenbeen van de kant waarvandaan je de diagonaal inzet.

En inderdaad, geen -1 vermelden, maar een punt van het onderdeel afhalen, dus was de oefening een 7 waard, dan geef je een 6

Hier ben ik het volledig mee eens, sorry kan niet anders zeggen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:57

Echt wel! Verkeerde been kan -1 opleveren! Dat weet ik zeker. Dat staat volgens mij ook in de reglementen. Ik heb het gelukkig zelf nog niet aan de hand gehad. Dan heb je waarschijnlijk al voordat je van hand veranderde op het verkeerde been gereden, want op een diagonaal zullen ze dat niet afstraffen. Jammer dat jury's niet meer wachten tot de ruiters de protocollen hebben. Vroeger werd zo iets meteen na de proef toegelicht.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:01

Dan vertel mij maar eens precies waar dat in de reglementen staat ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:02

Kan me voorstellen dat als een jury L2 jureert, hij toch zeker verwacht dat je weet hoe op het goede been licht te rijden.
En hoe hoger je komt hoe harder het afgestraft word.
Dat de - zijn afgestraft wist ik ook niet, dan idd een punt eraf.
Maar ik vind dan wel dat het duidelijk bij de opmerking moet staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:48