Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Japeloup schreef:Ik heb veel groepslessen gegeven, en wat ik veel deed is ze grote achten laten rijden. Waarbij je ze vraagt om er achter te komen, welke volte het paard het makkelijkste vind, let op stelling tempo, naar binnen of buiten vallen, etc..
Dan vraag je of ze de volte willen kiezen waar ze vinden dat hu paard het makkelijkste loopt, bij 9 van de 10 ruiters zit je dan op de volte met de holle kant aan de binnenkant.
Vanuit daar kun je dan oefeningen gaan geven ieder op zijn "eigen" volte, dan kan je ze ook heel makkelijk allen laten vhv en dan kun je weer op de bollekant van het paard oefeningen doen.
Dat geeft jou de tijd om te kijken of ze dingen goed voelen, want vertrouw me, veel ruiters zijn er wel even druk mee om te voelen of hun paard links of recht gebogen is. De ruiters die sneller zijn kunnen lekker die achten blijven rijden en blijven dus bezig.
Kan je nog afwisselen door de zeggen dat op de buitenrand er gedraafd wordt en binnenin gestapt, hou je ze ook nog aan het been etc..