links- of rechts gebogen, waar let je op in je groepsles?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

links- of rechts gebogen, waar let je op in je groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 21:50

Hoe krijgen jullie, bij een nieuwe groep ruiters en paarden, zo snel mogelijk een eerste indruk van het rechts of links gebogen zijn van een paard? Je kunt naar verschillende dingen kijken namelijk, of ze verschillende oefeningen laten doen om erachter te komen. Ik vind het soms best lastig om me snel een eerste indruk te vormen. Maar ik vind het rechtrichten wel enorm belangrijk en wil er graag mee aan de gang gaan om de ruiters er bewust van te maken.

Elisa2

Re: links- of rechts gebogen, waar let je op in je groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:19

Ik geef geen groepsles,dat even als allereerste.Maar verder vraag ik het,dan vraag ik welke teugel het paard het liefste aanneemt,of aan welke kant ie sterker is e.d. Gevolgd door theoretische uitleg over het rechtrichten en daarna ga ik ermee aan de slag met oefeningen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:27

Het is het handigst (en effectiefst) om de ruiters zelf aan het werk te zetten. Dus: de ruiter leren zelf waarnemen, denken en oplossen.
Na uitleg kun je hen vragen zelf te voelen hoe hun paard gebogen is. Dat besef kun je meenemen in alle oefeningen. (rechte lijnen rijden, stelling doorvragen of contrastelling vragen). Ook is aandacht voor de houding van de ruiter erg belangrijk. (houding van ruiter beinvloedt het paard en vice versa)

De meeste instructeurs hebben eigen 'stokpaardjes'. Dat is leerzaam en waardevol, maar probeer ook te varieren in je aanpak.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:41

Ik heb veel groepslessen gegeven, en wat ik veel deed is ze grote achten laten rijden. Waarbij je ze vraagt om er achter te komen, welke volte het paard het makkelijkste vind, let op stelling tempo, naar binnen of buiten vallen, etc..

Dan vraag je of ze de volte willen kiezen waar ze vinden dat hu paard het makkelijkste loopt, bij 9 van de 10 ruiters zit je dan op de volte met de holle kant aan de binnenkant.
Vanuit daar kun je dan oefeningen gaan geven ieder op zijn "eigen" volte, dan kan je ze ook heel makkelijk allen laten vhv en dan kun je weer op de bollekant van het paard oefeningen doen.

Dat geeft jou de tijd om te kijken of ze dingen goed voelen, want vertrouw me, veel ruiters zijn er wel even druk mee om te voelen of hun paard links of recht gebogen is. De ruiters die sneller zijn kunnen lekker die achten blijven rijden en blijven dus bezig.
Kan je nog afwisselen door de zeggen dat op de buitenrand er gedraafd wordt en binnenin gestapt, hou je ze ook nog aan het been etc..

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 17:00

Japeloup schreef:
Ik heb veel groepslessen gegeven, en wat ik veel deed is ze grote achten laten rijden. Waarbij je ze vraagt om er achter te komen, welke volte het paard het makkelijkste vind, let op stelling tempo, naar binnen of buiten vallen, etc..

Dan vraag je of ze de volte willen kiezen waar ze vinden dat hu paard het makkelijkste loopt, bij 9 van de 10 ruiters zit je dan op de volte met de holle kant aan de binnenkant.
Vanuit daar kun je dan oefeningen gaan geven ieder op zijn "eigen" volte, dan kan je ze ook heel makkelijk allen laten vhv en dan kun je weer op de bollekant van het paard oefeningen doen.

Dat geeft jou de tijd om te kijken of ze dingen goed voelen, want vertrouw me, veel ruiters zijn er wel even druk mee om te voelen of hun paard links of recht gebogen is. De ruiters die sneller zijn kunnen lekker die achten blijven rijden en blijven dus bezig.
Kan je nog afwisselen door de zeggen dat op de buitenrand er gedraafd wordt en binnenin gestapt, hou je ze ook nog aan het been etc..

Wat een geweldig idee! Dat ga ik zeker gebruiken, bedankt. Zo is het ook praktisch uitvoerbaar en kun je groepsgewijs toch hele gerichte individuele aanwijzingen geven.

@ senna 21: maak je geen zorgen, ik heb meerdere stokpaardjes die ik van stal kan halen :D