Als eerste starten en hoefslag vormen in de M

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Als eerste starten en hoefslag vormen in de M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:24

Ok, misschien een beetje een vage titel, maar goed, ik leg het uit!

In de B en de L mag je een rondje in de ring rijden om de boel te verkennen. Ben je de allereerste van je rubriek/dagdeel, dan mag je twee minuten extra om een hoefslag te vormen. Staat allemaal zo in de reglementen.

In de M en hoger mag je niet meer de ring in en een rondje verkennen dat moet eromheen. Tenzij dat niet kan natuurlijk, dan mag je erin. MAAR: mag je nu als je als eerste van de rubriek/dagdeel bent, wel een hoefslag vormen eigenlijk? Want dit staat toch zo in de reglementen. Of geldt dit alleen bij de B en de L?
Ik heb er nooit zo over nagedacht, totdat ik nu zelf een keer als eerste van de dag moet starten in de M1. Het is bij een indoor wel eens gebeurd dat ik als eerste moest, maar dan rij je dus al over de hoefslag omdat je er niet omheen kunt, en vormt zo dan dus een hoefslag.

Wie weet het antwoord?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:26

Ben 'slechts' een B-ruiter, maar de eerste vraag die in mij opkomt is "heb je een hoefslag nodig dan?"
Ik vind een pas gesleepte bak heerlijk om te rijden. Veel ruiters snijden bochten af en ik vind het alleen maar hinderlijk om hun spoor te moeten volgen.

kleinvosje

Re: Als eerste starten en hoefslag vormen in de M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:27

Bij een zandbodem vind ik het niet zozeer nodig, maar op gras is het wel fijn als de hoefslag iets is aangereden.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:28

nee dat mag niet. Je mag de ring niet in als je erom heen kunt rijden. Dus buiten gewoon starten van buiten de ring.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:29

Ok, dan vervalt daarmee dus de regel van het aanrijden van een hoefslag?

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:29

ik ga mee met zonneglans. Ja dat vervalt. In het M moet je om de ring of je de eerste van de dag bent of de laatste. tenzij het niet kan, zoals je al aangaf in de meeste binnenbakken.
Laatst bijgewerkt door pipo123 op 20-05-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:30

Hmmm... Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord dat je "een hoefslag kunt vormen" in de tijd die je benut voorafgaand aan de proef. Bovendien zou het echt geen verschil moeten maken of de bodem is aangereden (maw lekkere sleepsporen van je voorgangers) of niet. Vind dat juist fijn om geen hoefslag te hebben.

En ik ga mee met Zonneglans :D

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:31

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom je een hoefslag zou moeten hebben. Rij je in een ring met hekjes? Anders zou ik gewoon met losrijden voordat de rubriek begint gewoon even de ring in gaan (als er ook nog geen juryauto's zijn...Geen idee of dat 'officieel' mag, maar ik heb dat geregeld gedaan :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:32

smeetjoew, in de B en de L mag dat dus, alleen de eerste deelnemer mag iets langer erin om een hoefslag te vormen.

Tes82, wat jij doet mag dus officieel niet...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:35

Ik snap dat je de ring in mag, maar niet om de reden "hoefslag te vormen". Dat heet ring verkennen, zodat ze even wennen aan de ring en de gekkigheden die erbij staan (zoals plantjes, hekjes, juryauto etc). Maar dat is nooit ingevoerd met de reden dat je een hoefslag aan kunt rijden. Als dat het geval was, zou ik over de AC-lijn heen raggen, wist ik iig zeker dat ik niet naast AC binnenkwam :D (hoewel je dat in B en L ook niet meer hebt tegenwoordig).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:38

5. Het verkennen van de rijbaan is in de klassen B tot en met L2 aan de eerste combinatie van een rubriek en eveneens de eerste combinatie na elke in het programma
opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten vóór het begin van de
desbetreffende rubriek. De daaropvolgende combinaties mogen de rijbaan verkennen in het tijdbestek liggend tussen het moment dat de voorgaande combinatie
heeft afgegroet en het moment waarop het protocol van die combinatie door de
jury wordt afgesloten en deze het startteken geeft.

bovenstaande even gekopieerd uit het reglement. Volgende keer zal ik dat doen voordat ik een topic open hihi, dacht echt dat er niet specifiek in vernoemd was dat het voor alleen B-L2 geldt...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:43

Die 2 minuten zijn volgens mij niet om een hoefslag te leggen, maar een maximum om te voorkomen dat mensen in een pauze gaan inrijden in de wedstrijdring. De ring kunnen ze dan veel langer dan de combinaties na hen verkennen. Ze krijgen niet langer, ze krijgen een beperking van tijd om zo te zorgen dat iedereen ongeveer even lang de ring kan verkennen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:44

Ik heb vorig jaar zelf de B/L opleiding gedaan, en daar werd het wel zo uitgelegd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 06:43

Ik heb echt nog nooit van de uitdrukking hoefslag vormen gehoord??
Ik ken het idd alleen als de rijbaan verkennen en dit is voor iedereen in het B/L toegestaan ongeacht of je de eerste bent. Ik stuur zelf geregeld mensen weg als er pauze is of als ze de eerste zijn en ik sta nog niet goed voor de ring. Die denken dan maar vast in de ring te gaan rijden maar dat is imo niet eerlijk ten opzichte van de andere deelnemers.

Maar jij hebt toch zeker geen voorgevormde hoefslag meer nodig in het M <<)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 11:39

Zoals gezegd, wij hebben dit punt van het reglement vorig jaar behandeld tijdens de jury-opleiding, en de cursusleider wist ons te vertellen dat dit was om een lichte hoefslag te vormen. Het zijn dus niet mijn eigen woorden...
Nee, op zich heb ik geen extra tijd voor zoiets nodig, ik vroeg het me gewoon ineens af. Zeker bij gesloten ringen is er weinig aan de hand, bij open ringen kan het handig zijn iets een spoor te hebben. Maar zonder red ik het ook wel hoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:28

Ik ken die kreet idd ook nog uit het verleden, stond toen volgens mij ook zo in het reglement

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 17:29

Lielle schreef:
Ik ken die kreet idd ook nog uit het verleden, stond toen volgens mij ook zo in het reglement

Ben ik blij dat ik toch niet helemaal gek ben...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:49

Nee, dat mag inderdaad niet en ik zie het nut en de noodzaak daar eerlijk gezegd ook niet van in.
Ik rijd liever in een ring zonder al gevormde hoefslag, die zijn namelijk toch nooit recht...

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:46

Echt nog nooit van gehoord, niet in de B/L cursus en ook niet in de M cursus.....

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:53

Dit kun je zelf gemakkelijk opzoeken in de reglementen.
En daarom plaats ik hier een slotje, zie voor meer informatie KNHS en Bokt Wedstrijdregels