Vraag aan een jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wedgie

Vraag aan een jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:38

Ik heb een super lieve merrie, en we rijden met veel plezier.
We hebben al wat wedstrijdjes gereden. En mogen in de L2 starten Maar nu heeft ze een beetje de gewoonte gekregen om de tong over het bit te gooien. Ik weet dat het een vorm van protest is en ben ook aan het zoeken waar het probleem vandaan komt.
Ze doet het ook als mijn intructuur erop zit en bij meerdere. Het kan dus ook een gewoonte zijn geworden.
Hier wil ik ook geen discussie over.
Alleen mijn vraag is wat moet je doen als dit tijdens een proef gebeurd?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:40

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:44

Destination schreef:
Er is een speciaal topic met vragen aan de FNRS juryleden, ik zal hem even zoeken :)

EDIT: [MA] Vraag het de FNRS jury....

L2 is toch echt KNHS dressuur hoor :+

Ik ben geen jurylid, maar ik zou als ruiter zelf gewoon rustig doorrijden. Denk niet dat je er veel aan kan doen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:44

Lolacabana schreef:
L2 is toch echt KNHS dressuur hoor :+

Ik ben geen jurylid, maar ik zou als ruiter zelf gewoon rustig doorrijden. Denk niet dat je er veel aan kan doen.

Oeps...
Maar ik denk dat ze dat ook wel kunnen beantwoorden :')

wedgie

Re: Vraag aan een jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:49

Ja dat topic had ik ook gezien. Maar omdat het idd KNHS is dacht ik plaats zelf maar een topic.
Ze gaat wel de tong eruitgooien als ze het doet, kan je dan uitgesloten worden? Of stoppen en de tong weer terug doen Dan heb je mischien wel -2 punten maar kan je wel doorrijden.
Ze doet het ook niet altijd maar ik durf nu niet meer te starten omdat ik ban ben dat ze het in de proef gaat doen.
We zijn wel bezig om der sterker te maken in der rug. Dat is wel een zwakke plek.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:23

soms wil het helpen als je even halthoud en de teugels wat lang laat, dan gooien ze hem meestal wel terug. bij sommige paarden hoe je er niet eens voor te halthouden :) Dan heb je dat onderdeel wel een slecht cijfer, maar kan je daarna weer gewoon doorijden :)

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 21:07

Het klop dat als je gaat stappen en de teugels langer laat ze de tong er weer terug overheen doet.
Maar dan beloon je der wel.
Meestal doet ze begin van het rijden de tong erover heen maar na 10 min. meestal niet meer.
Soms als het dan wat moeilijker word wil ze hem er weer overheen doen.
Ik weet dat ik op wedstrijd wat gespanneder ben, en ben dus bang dat ze het onder de proef ook doet.
Ik hoopte eigelijk dat hier een jury was die wist wat je dan mag doen.
Ik kan namelijk vanuit het zadel de tong wel goed doen als ik stil gaat staan. , maar mag dat??
Ik snap dat je dan wel een onvoldoende krijg maar kan dan wel door rijden.
Of kan ik beter afgroeten en de volgende proef het opnieuw proberen??

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:46

Een meisje bij mij op de ponyclub (paar jaar geleden), had een pony die dat ook deed. Niet vaak, maar ook soms in de proef. Haar vader was voorlezer, en zei riep dan even, en hij deed de tong weer terug. Ze kreeg soms weleens commentaar van de jury, maar volgens mij meer over het feit dat het goed was dat ze haar proef 'riskeerde' om de tong netjes terug te doen.
Ik zou dan ook gewoon een laag cijfer en -2 riskeren, om de tong goed te doen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:51

EnelyaT schreef:
Een meisje bij mij op de ponyclub (paar jaar geleden), had een pony die dat ook deed. Niet vaak, maar ook soms in de proef. Haar vader was voorlezer, en zei riep dan even, en hij deed de tong weer terug. Ze kreeg soms weleens commentaar van de jury, maar volgens mij meer over het feit dat het goed was dat ze haar proef 'riskeerde' om de tong netjes terug te doen.
Ik zou dan ook gewoon een laag cijfer en -2 riskeren, om de tong goed te doen.

Dit is hulp van derden en niet toegestaan, betekent uitsluiting.

Mijn merrie heeft in de proef 1 keer de tong over het bit gegooit, ik heb zelf toen afgegroet. Als jury zou ik je laag punten op elk onderdeel waar ik het zie (ernstige fout) en bij stilstaan wat meer dan 20 seconden duurt om de tong terug te duwen is het officieel ook uitsluiting.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:53

Tijdens een proef kun je er weinig aan doen. Als het paard niet al te heftig reageert, kun je proberen door te rijden, anders afgroeten. 't Is helaas niet anders.

Je kunt wel proberen de trens een gaatje hoger te hangen als je dat nog niet gedaan hebt. Werkt vaak wel.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:54

Kan best :) , maar is al een aantal jaar geleden bij de pony's. Voor zover ik weet is ze er ook nooit om uitgesloten. Het was ook niet vaak, en na een tijdje hadden ze de oorzaak en kwam het niet meer voor. (tandarts was langsgeweest, gevijld en ander bitje aangeraden).

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:02

Ik weet dat je geen commentaar wilde,
maar mischien heb je hier iets aan: http://www.youtube.com/v/1PIePtrcpqo
Niet dat je meteen bitloos moet gaan rijden hoor!
Maar het geeft wel een uitleg bij waarom een paard dat doet.
Mischien is een ongebroken trens een idee?
Ik weet niet waar je mee rijd natuurlijk.

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 10:55

Ik heb ook geprobeerd om bitloos te gaan rijden.
Ik had een hoofdstel van een vriendin geleend, en het ging best aardig.
Nu zelf ook een hoofdstel gekocht maar hier doet ze niets mee. Ik denk dat de neusriem te hoog zit. deze kan ook niet lager.
Maar we zijn nu bezig om der sterker te maken. Ze heeft haar bouw niet echt mee. Een beetje weke rug.
Het gaat nu steeds beter. En ik zit er weer over na te denken om te starten. Maar ik weet dus niet wat ik moet doen als ze der tong erover gooit.
Dat houd me tegen om te starten. Vandaar de vraag hier op het forum.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:06

Met wat voor bit rij je nu?

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 12:51

Ik rij nu met een dubbel gebroken bit. met een rond tussen stuk.
Ik heb ook het platte stuk geprobeerd en met een klepel.
Maar als ik daar mee rij krult ze der tong op achter de klepel.
Ook een rubbere klepel heb ik geprobeerd en enkel gebroken bitten. Ook een correctie bit heb ik geprobeerd
De oplossing moet meer komen om haar sterker te maken en de spieren te trainen. Daar zijn we nu ook mee bezig.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:55

Dan zou ik gewoon starten en afgroeten als het niet gaat. Tegenwoordig krijg je voor afgroeten geen verliespunten meer.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:21

Een tong over het bit en/of naar buiten is altijd een aanleuningsprobleem, hier verlies je punten mee. Stoppen en tong terug doen levert inderdaad -2 op, als vader langs de kant zegt dat de tong verkeerd zit, is dit inderdaad hulp van derden en uitsluiting. Aan jou dan de keus wat je wilt, aangezien jij het beste weet of je met tong over bit nog redelijk door kunt rijden, of dat je beter kunt stoppen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:25

Ja, om dit op te lossen moet je echt zoeken naar de oorzaak van dit probleem.

Dat ligt waarschijnlijk ergens in de mond of in het lichaam.
Misschien eventjes langs de tandarts?
Zadel laten checken?
Natuurlijk kan het ook met stress te maken hebben.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:26

Ik zou het idd eens proberen met het bit iets hoger hangen en zo'n tonglepel (als je bit te laag hangt met tonglepel, kunnen ze hem er nog overheen gooien) en verder gewoon doorrijden tijdens de proef als hij tenminste niet vervelend met zijn hoofd gaat doen. Enige is dat de onderdelen waar zijn tong echt zichtbaar is een -1 in het punt opleveren maar afgroeten zou ik daarvoor niet doen, of hij moet echt de hele proef met zijn tong buitenboord lopen.
En ondertussen naar een oplossing zoeken... waarom doet hij het? Ander bit, andere manier van rijden.. etc.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:28

Raiza, dat van die -1 is niet waar hoor. Bij fouten in het programma krijg je een -2 naast het gegeven cijfer. Bij dit soort problemen wordt er gewoon 1 punt afgetrokken van het cijfer dat je zou krijgen, een 7 wordt dan dus een 6 bijvoorbeeld. Er komt dus geen -1 op de protocol te staan..

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:33

kleinvosje schreef:
Raiza, dat van die -1 is niet waar hoor. Bij fouten in het programma krijg je een -2 naast het gegeven cijfer. Bij dit soort problemen wordt er gewoon 1 punt afgetrokken van het cijfer dat je zou krijgen, een 7 wordt dan dus een 6 bijvoorbeeld. Er komt dus geen -1 op de protocol te staan..

:+ :+ :+ Goed lezen! ;)
Ik schreef:
Raiza schreef:
Enige is dat de onderdelen waar zijn tong echt zichtbaar is een -1 in het punt opleveren maar....

Daar staat toch -1 in het punt , volgens mij hetzelfde al 1 punt eraftrekken (ligt er alleen aan hoe je het benoemd) ;)

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:05

Soms hangt het bit wat te laag en gooien ze de tong er daarom gemakkelijk overheen.