Eigen leerling jureren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Eigen leerling jureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:32

Elke wedstrijd heeft een startlijst die van te voren opgemaakt is en waardoor het dus duidelijk te zien zou moeten zijn dat je een leerling in je ring hebt. Wat doe je? Ik zelf jureer geen leerlingen, de regel is dat het niet mag en dus doe ik het niet. Toch zie en hoor ik om me heen dat het regelmatig gebeurt, heeft die regel dan wel nut en wat doet de KNHS met een eventuele melding?

Ik heb zojuist deze vraag ook bij de KNHS neergelegd aangezien dit afgelopen weekend weer gebeurd is en leerling met winst naar huis ging terwijl de proef zo ongeveer 160-165 punten waard was maximaal.....Het overige deelnemersveld werd bijzonder pittig gejureerd, denk aan 160 punten voor een B proef waar weinig op aan te merken was. Dit voorval was overigens in het M2.

Ook heb ik vorig jaar een ring gejureerd waar een deelnemer bij mij afgroette (in de B.....nou en bij mij hoef je echt niet af te groeten.....) en vervolgens in de ring ernaast wel reed, ik kan het niet bewijzen maar op latere wedstrijden was de jury de begeleider van deze combinatie, dus ik gok dat zij deze combi dus ook les geeft.

Wat doe jij als je een leerling op je startlijst ziet?

Anoniem

Re: Eigen leerling jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:35

Mijn vorige instructrice heeft mij ooit verteld dat wanneer ik haar in de jury wagen zag zitten (in mijn ring) ik gewoon net moest doen alsof ik haar niet kende. Dus zei hield zich niet aan de regel.
Dit is trouwens nooit gebeurt. Maargoed dat had ze wel tegen mij gezegd

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:38

Bijzonder....want dan gaat zo iemand dus volledig voorbij aan de regelgeving. Dan ben ik nog steeds erg benieuwd of je hierover een klacht kunt indienen en of de KNHS er dan iets mee doet.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:39

gebeurt hier ook gewoon..
in de bixie mag het wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:40

daffodil schreef:
Bijzonder....want dan gaat zo iemand dus volledig voorbij aan de regelgeving. Dan ben ik nog steeds erg benieuwd of je hierover een klacht kunt indienen en of de KNHS er dan iets mee doet.

Idd, het mag officieel niet. Maar haar argument was, dat ik anders HC moest starten of helemaal niet kon starten. Dus vandaar dat ze zich er niet aan hield..
Geen idee of de knhs er iets mee doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:40

daffodil schreef:

Idd, het mag officieel niet. Maar haar argument was, dat ik anders HC moest starten of helemaal niet kon starten. Dus vandaar dat ze zich er niet aan hield..
Geen idee of de knhs er iets mee doet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:42

Ik hoef er niet op te letten, dat doen anderen wel!
De startlijst was nog geen seconde gepubliceerd of er hing al iemand bij de KNHS aan de telefoon.
Vervolgens werd juf gebeld door de KNHS. In overleg met de organiserende vereniging is toen mijn klasse gejureerd door een andere jury :')

Juf en ik hebben echt krom gelegen van het lachen :')

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:42

daffodil schreef:

Die doen er dus wel wat mee :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:47

Ik heb ook eens bij mijn (toemalig) instructeur gereden. Heb hem van te voren op gebeld of dat een probleem was, hij zei van niet ondanks dat het officieel niet mag. Kreeg ook niet de indruk dat ik het makkelijk bij hem had, juist moeilijker omdat hij weet hoe mijn pony's ook kunnen lopen.
Les nu bij iemand anders omdat hij geen tijd meer had. Ik start nu tegen mijn instructrice, is ook leuk ;).

Hier in de provincie heb je een stuk of 6 juryleden voor het mennen die alles jureren(stuk of 15 wedstrijden per jaar), zou ik nu van een jurylid les hebben zou mij dat ernstig beperken in mijn starten omdat het zo'n klein wereldje is.
Onder het zadel is dat wat makkelijker, er zijn veel meer wedstrijden en veel meer juryleden. Ergens anders starten is dan makkelijker dan bij het mennen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 13:47

Nou ik geloof zó dat het gros van de juryleden ook prima in staat is om zijn/haar eigen leerling te jureren, sterker nog ik gok zelfs dat die leerling dan nog wel eens kritischer bekeken kan worden!

Maar daar gaat het me eigenlijk niet om, ik vind dat het een regel is en regels zijn er om nageleefd te worden, als iedere jury zijn/haar eigen regels gaat verzinnen, waar is dan de KNHS in dit verhaal....

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:51

Volgens word het als gediskwalificeerd beschouwd als het gemeld word. Fout ligt wel bij de jury niet bij de ruiter.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:59

Heb ook geregeld bij een bekende gereden, persoonlijk hou ik er niet van maar goed soms heb je geen keuze.
Hier werd trouwens vanuit de KNHS niets meegedaan (weet ook niet of dit gemeld werd hoor).
Het was voor mij trouwens geen voor of nadeel want soms had ik in de ring ernaast voor een mindere proef hogere cijfers.
Ik werd er wel een keer op aangesproken dat het maar oneerlijk was en die mensen gingen behoorlijk te keer, dat terwijl ik toen een flut proef reed zonder winstpunt :')

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:02

Mocht het zo zijn dat ik een leerling in de ring tref, trek ik direct aan de bel van de organisatie :j
Heb geen zin in ge*u* om zoiets suf.
Of we zoeken een oplossing of ruiter rijd maar niet, klaar *D
Overigens bij mijn rijvereniging, zijn ze nog heftiger....... ik hoef het nog niet eens te proberen een lid van mijn rijvereniging in mijn ring te laten rijden, want dan heb ik de poppen aan het dansen.......

Ik denk van mezelf dat ik objectief genoeg ben om medeleden te beoordelen, maar ook wederom geen zin in ge*u*.

Ik ben het met je eens Daf, regels zijn regels en daar dient iedereen zich aan te houden.
De jury en de ruiter, de organisatie is vaak totaal niet op de hoogte van wie een leerling is van de jury ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:09

Ikzelf doe het nooit. Weleens op een onderlinge maar nog niet officieel.
Ik kan wel zeggen dat mocht ik het doen, ik mijn leerling absoluut objectief zou kunnen beoordelen. Die zie ik niet door een roze bril. Maar goed, het mag niet en terecht. Is gewoon belangenverstrengeling en wekt de schijn van partijdigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:09

miep1979 schreef:
Mocht het zo zijn dat ik een leerling in de ring tref, trek ik direct aan de bel van de organisatie :j
Heb geen zin in ge*u* om zoiets suf.
Of we zoeken een oplossing of ruiter rijd maar niet, klaar *D
Overigens bij mijn rijvereniging, zijn ze nog heftiger....... ik hoef het nog niet eens te proberen een lid van mijn rijvereniging in mijn ring te laten rijden, want dan heb ik de poppen aan het dansen.......

Ik denk van mezelf dat ik objectief genoeg ben om medeleden te beoordelen, maar ook wederom geen zin in ge*u*.

Ik ben het met je eens Daf, regels zijn regels en daar dient iedereen zich aan te houden.
De jury en de ruiter, de organisatie is vaak totaal niet op de hoogte van wie een leerling is van de jury ;)

Nou ik zou toch goed pissig zijn als ik op concours aankom en mijn instructrice blijk te jureren en ik mag ineens niet meer starten.. Daar zou ik écht niet mee akkoord gaan. Dan zoeken ze maar een andere jury of ze regelen iets anders..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:14

miep1979 schreef:

Denk ook niet dat je dat mag verwachten, lijkt me in eerste instantie een fout van de jury, ik heb er zelf nooit zo op gelet wie de jury is dus ik zou dat wss pas merken als ik de ring in rijd en dat is wel banketstaaf.

Heb het zelf nooit meegemaakt, mijn zusje heeft wel een keer gereden bij haar instructrice maar die is toen wel net zo beoordeeld als bij de tweede proef, waren vergelijkbare proeven en vergelijkbare cijfers.
Op zich lijkt het me geen probleem als de jury maar objectief is en velen zijn dat vast wel maar net om die paar moet zo'n regel er wel zijn anders wordt het er niet eerlijker op natuurlijk.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:15

Anoniem schreef:
Nou ik zou toch goed pissig zijn als ik op concours aankom en mijn instructrice blijk te jureren en ik mag ineens niet meer starten.. Daar zou ik écht niet mee akkoord gaan. Dan zoeken ze maar een andere jury of ze regelen iets anders..

Dat lijkt me echt een probleem van jou en je instructie hoor. Ze gaan echt niet speciaal voor jou een andere jury regelen op het het laatste moment, terwijl jullie dat ook met elkaar hadden kunnen communiceren. :')

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:18

Skygirl schreef:
Anoniem schreef:

Dat lijkt me echt een probleem van jou en je instructie hoor. Ze gaan echt niet speciaal voor jou een andere jury regelen op het het laatste moment, terwijl jullie dat ook met elkaar hadden kunnen communiceren. :')

ID :j en als jury zijnde kijk ik altijd heel goed de lijst na, die krijgen we als het goed is op tijd toegestuurd ;)
En tevens heb je het er met je actief wedstrijd rijdende leerlingen over waar je gaat jureren, mocht je twijfelen of een leerling start, heb ik geleerd bij de IL cursus, vraag direct aan je leerling of die van plan is die wedstrijd te rijden waarvan jij het vermoeden hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:27

Skygirl schreef:
Anoniem schreef:

Maar dan is het toch de fout van de jury? Op een startlijst staat er vaak genoeg geen jury bij. Maar als je jury nalatig is geweest en dan ineens op het wedstrijd terrein blijkt dat ik niet mag starten zou ik daar toch flink pissig over zijn. Van te voren is het niet zo'n probleem.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:30

Anoniem schreef:
Skygirl schreef:

Maar dan is het toch de fout van de jury? Op een startlijst staat er vaak genoeg geen jury bij. Maar als je jury nalatig is geweest en dan ineens op het wedstrijd terrein blijkt dat ik niet mag starten zou ik daar toch flink pissig over zijn. Van te voren is het niet zo'n probleem.

Dat klopt. Daarom moet je ook niet pissig worden op de organisatie en willen dat zij een nieuwe jury regelen. :') Dan zou ik nieuwe instructie gaan zoeken. :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:31

De verantwoordelijkheid ligt bij de jury, niet bij de organisatie en ook niet bij de ruiter. Zeker als een jury niet vermeld wordt, kan de ruiter niet weten dat er een instructeur zit te jureren. Maar de jury ziet toch eigenlijk in bijna alle gevallen de startlijst van te voren en kan dus weten dat er een leerling rijdt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:32

Skygirl schreef:
Anoniem schreef:

Dat klopt. Daarom moet je ook niet pissig worden op de organisatie en willen dat zij een nieuwe jury regelen. :') Dan zou ik nieuwe instructie gaan zoeken. :)

Dat sowieso, Tjsa ik denk ook niet dat ik pissig zou zijn op de organisatie. Maar wss op mijn jury/instructeur. Al is het inmiddels niet meer aan de orde dat het uberhaupt ooit voor zal komen, aangezien mijn huidige instructrice niet jureerd en ik geen (wedstrijd)dressuur meer rijden.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:21

Onze ponyclub heeft een jurylid als instructeur. Ook een nabij gelegen ponyclub/rijvereniging heeft hem als instructeur. Hij jureert best wel veel op wedstrijden in de kring dus voor sommige is dat verrekte lastig.
Na een paar lessen van hem ben ik administratief lid geworden, omdat hij alles wat ik doe geweldig vindt, ook al ging ik er bij wijze van verkeerd om opzitten. Dan kan ik beter mijn geld in andere lessen steken.

Dit soort situaties vind ik gewoon erg vervelend voor zowel de leden van de ponyclubs en rijvereniging, en de organiserende vereniging. Kindertjes teleurgesteld omdat ze niet mogen rijden want de instructeur is jury, organiserende vereniging teleurgesteld omdat mensen van 2 vrij grote clubs niet aanmelden.

Ik heb ook dressuurles van een jurylid maar aangezien ik amper meer dressuur start zal ik haar niet als jury treffen.

Er zijn ook mensen die beweren dat je niet bij bekenden in de ring mag rijden, maar ik ken inmiddels zoveel juryleden en ook persoonlijk, dat dat ook erg lastig is. Dit weekend toevallig gedressuurd en een bekende waar ik met regelmaat tegen moet rijden in de springring was jury. Nu had ik geen prijs en geen wp, maar toch krijg je op den duur schuine gezichten.

Een voormalig stalgenoot heeft mij ook eens gejureerd, die had mij van te voren instructies gegeven hoe of ik moest rijden, dan kreeg ik vast wel een wp. Ik had dus ook een wp en een prijs, maar dan voel je je toch flink ongemakkelijk.

En wat ik ook wel eens heb gezien op concours was dat de jury (bleek later instructrice van betreffende persoon te zijn) de combi eerst even les ging geven, vervolgens zegt: zo moet je rijden, in de auto stapt en vrolijk de combi gaat jureren... dan vraag je volgens mij ook om gedoe.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:05

Ik heb wel eens gehad, dat ik wist dat mijn instructrice ergens moest jureren, en ik dat heel netjes aangegeven heb bij het secretariaat. Die hebben daar toen rekening me gehouden.

Laatst ben ik gevraagd om te komen jureren op een vereniging war ik echt heel veel mensen ken, daar heb ik toen vriendelijk voor bedankt, omdat ik geen zin heb ik scheve gezichten en wijzende vingers. Ik weet van mezelf wel dat ik onpartijdig en objectief kan jureren, maar er zijn genoeg mensen die dan alsnog vinden dat dat niet zo is...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:23

Eerlijk gezegd kan ik me er helemaal niet druk om maken. In het verleden ben ik wel eens door iemand van wie ik les had beoordeeld, en andersom gebeurde het ook wel. :D
Bovendien woon en rijd ik al meer dan 20 jaar in deze regio, veel mensen ken ik goed en ik krijg ook vriendinnen in de ring en natuurlijk ook mensen die ik helemaal niet aardig vind... Dat zijn allemaal lastige dingen, maar ik probeer iedereen naar eer en geweten te beoorelen. :)