leren lesgeven, hoe zit dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

leren lesgeven, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:12

Hallo bokkers,
Ik was eens aan het nadenken, later, als ik ouder ben en beter kan rijden, lijkt lesgeven me iets leuk, de kunst doorgeven aan anderen zegmaar :)
Maar ik heb een vraag voor de lesgevers onder jullie: Hoe zijn jullie hiermee begonnen? Een cursus gevolgd? Of gewoon een keer geprobeerd, en geleerd al doende?
Zodra ik ervaren genoeg ben wil ik ook graag mijn B-brevet en initiator brevet afleggen: houd het initiator brevet in dat je leert lesgeven? of is het een brevet om te zeggen van kijk, ik kan goed genoeg rijden om les te geven?
Hou het vriendelijk aub iedereen!
groetjes
Liese

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:54

Laatst bijgewerkt door History_ op 23-03-11 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Re: leren lesgeven, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:58

Ik gaf al een tijdje les en heb een aantal cursussen gedaan van centered riding en in 2009 de opleiding voor zithouding coach bij Anne Muller.
De Orun het ik vorig jaar gedaan, maar ben ik halvewege meegestopt. (Voor mij een waardeloze opleiding.)

Daarnaast ga ik regelmatig op cursus op allerlei gebieden en hebben wij vanuit Akasha een aantal terug kom dagen.
Naast mijn instructeurs diploma en certivicaten ben ik ook beroeps aansprakelijk verzekerd, BHV en (kinder) EHBO.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:42

TAO-->JI

Kyra013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:40

Ik zit zelf op NHB Deurne en daar leer ik het lesgeven. Sommige leren het door te zien andere leren het door echt les erin te hebben. Ik zelf heb die les wel nodig voor de puntjes op de i te zetten. Hun kijken van de zijkant mee en begleiden daarin mee.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:02

Ik zie dat je ook in België woont, zoals je al gezien hebt kan je daar de opleiding volgen via Bloso/VTS of via LRV. Principe is hetzelfde, alleen werkt Bloso met modules en LRV met basiscursussen (en gaan die maar tot een bepaald niveau geloof ik)

Je begint met het halen van je A-brevet (als je dat nog niet hebt) en vervolgens je B-brevet. Dit kan overigens op één en dezelfde dag, heb ik ook gedaan. Stelt trouwens niks voor.

Vervolgens kan je de opleiding initiator aanvatten. Ik heb het via Bloso gedaan dus ik kan je enkel dit uitleggen. Bloso werkt in 4 modules. Module 1 is een algemene, theoretische cursus ivm didactiek en basis EHBO. Examen is schriftelijk met een stukje praktijk (reanimatie). Module 2 is nog theorie over paardrijden, longeren, etc, ook met schriftelijk examen. Module 3 is de rijvaardigheidsproef: een dressuurproefje dat je moet afleggen en een springparcours. Ik heb enkel de dressuurproef gereden wegens vrijstelling springen. Vervolgens is er module 4, daarvoor ben ik een week dagelijks naar Oud-Heverlee gereden. Daar moet je dan een week lang lesgeven op ponykamp en krijg je uitleg hoe je bepaalde zaken moet aanpakken, wat je moet verbeteren, ... Aan het einde van die week is er ook een praktisch examen didactiek.

Voor alles geslaagd? Dan kan je naar Trainer B. Vanaf dit niveau moet je kiezen: dressuur, springen of eventing. Ook deze opleiding bestaat uit vier modules. De eerste is een algemene module, die ga ik nu via zelfstudie doen :-) Module 2 is nog meer theorie maar dan meer specifiek op paardrijden gericht. Module 3 is de rijvaardigheidsproef en module 4 is gok ik weer praktijk (I guess?)

En eenmaal dat afgerond kan je Trainer A gaan volgen... maar daar weet ik (nog) niks over ;-)

Op de ongelooflijk verwarrende site van Bloso vind je ook nog heel wat info!
(www.bloso.be -> Vlaamse Trainersschool -> aanbod opleidingen)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:08

Hoi!

Ik doe dit via de LRV ;) Dus ik kan je die uitleg geven!
Ook voor de LRV moet je slagen voor je A en B brevet voor je verder kan.
Daarna heb je 4 basiscursussen waarna je een examen (theorie + praktijk) moet doen.
Daarna kan je de vervolmaking doen, als je hiervoor slaagt ben je dus gediplomeerd lesgever.
Vroeger waren er 7 basiscursussen maar dit is sinds kort veranderd.
Meestal doe je 1 basiscursus per jaar. Omdat je zo ook kan groeien in het rijden.

Groetjes!