Heftige priveles -kan dit wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soof_87

Heftige priveles -kan dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 10:34

Goede morgen bokkers,

Gisteren heb ik een nogal heftige priveles gekregen, en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Even in het kort: ik heb een eigen paard gehad, maar na een verkeersongeluk kon ik lange tijd niet rijden. Nu pak ik het weer op. Het liefste wil ik weer een eigen paard, maar aangezien ik zo lang niet heb gereden leek het mij goed weer eens een 'echte' prive les te nemen op een manege.

De instructeur bleek een man te zijn die oorspronkelijk les gaf bij de politie te paard. Hij was erg autoritair, wat mij eigenlijk wel aansprak, omdat ik nogal een controle freak ben en graag los wil breken uit mijn onzekerheid. Hij zette me op het grootste paard waar ik ooit op had gereden, wat ik nogal eng vond. Het dier ging aan de longe en de teugels moesten in de knoop - die mocht ik niét vast houden. Mijn armen moesten los blijven hangen en hij droeg me ook wat oefeningen op, zoals rondjes draaien. Eerst in stap, toen in draf. Ging allemaal goed. Toch vond ik het idee van geen teugels vast hebben moeilijk. Een paard is een dier en stél dat hij er vandoor zou gaan, kon ik zelf niets doen om hem in te houden.
Maar het ging nog een stap verder. De instructeur hing de stijgbeugels over het zadel. Eerst stappen, toen draf, ging allemaal goed, tot de instructeur iets met die longeerzweep deed en dat paard ineens een sprong vooruit maakte en er even vandoor schoot. Maar: ik bleef zitten. En ik bleef ook rustig. Blijkbaar komt dan toch die oude ervaring naar boven, want mijn Haf ging er ook wel eens vandoor. Toch wilde ik daarna wel de stijgbeugels hebben, welke ik tegen de zin van de instructeur kreeg. Maar de teugels mocht ik niet. Na drie kwartier was de les klaar.

Wat vinden jullie nou van deze methode? Kan dit wel, iemand op deze manier alle controle ontnemen?
Ik vond het zeer heftig. De instructeur zei dat hij niets aan te merken had over mijn zit of andere rijtechnische dingen, maar dat mijn 'angst' het enige is dat mij belemmerd. Hij wilt volgende week nog een stapje verder gaan, op hetzelfde paard (ik denk dus galop).
Het was een confrontatie die verder gaat dan alleen paardrijden, want ik weet ook wel dat ik in meerdere aspecten van mijn leven zou moeten leren loslaten. Maar aan de andere kant: ik vind dit toch wel een gevaarlijke manier. Natuurlijk weet je dat je altijd van een paard kan vallen, er kan altijd iets mis gaan. Maar middels deze methode ben ik totaal hulpeloos. Is dat nou juist goed, of niet? Moet ik dit nog een keer doen, of toch gewoon op zoek gaan naar een lief paardje en daar 'normale' lessen op nemen? Ik ben super benieuwd wat jullie er van denken!

Alvast bedankt,
Liefs Sofie

NZ92

Re: Heftige priveles -kan dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:36

Hij heeft het paard wel aan de longe.. het is wel confronterend ja maar wel een goede manier. Succes.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:38

ik hou er zelf ook wel van.. maar het ligt natuurlijk aan de ruiter of dit de juiste manier is.
Een hele bange ruiter word hier niet zekerder van..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:38

Hulpeloos? Valt wel mee hoor. Als ze aan de kletter gaan kun je altijd je zadel vastpakken.
Vergeet niet dat de instructeur het paard waarschijnlijk goed kent.

Ik lees uit je verhaal dat het eigenlijk wel een hele goede les voor je is geweest omdat je nogal controlfreak bent.
Zou er juist mee doorgaan!

WhoopyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:39

Ik denk dat deze manier erg goed is, je krijgt hierdoor een onafhankelijke zit. Anders loop je het risico dat je vanuit je angst gaat knijpen met je benen en te strak wordt in je hand. Eerst ontspannen zitten, daarna kun je ook ontspannenheid van je paard vragen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:40

Zodra een angstige ruiter, angstiger wordt door een bepaalde manier van leskrijgen, denk ik dat je toch misschien beter op een andere manier aan de gang kan gaan. Natuurlijk is zitles een goede manier, maar zodra je met knikkende knieën vooruit kijkt naar de volgende les, denk ik dat het niets meer te maken heeft met paardrijden, maar met 'overleven'. Misschien kun je hem aandragen om eerst hetgeen je deze les gedaan hebt 'te bevestigen', alvorens verder te gaan met 'de volgende stap'.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 16-03-11 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:41

Hmmm een beetje dubbel. Op zich denk ik dat control freak je tegen kan houden op je paard, je zult nl. nooit helemaal controle hebben, en regelmatig moet je je teugels letterlijk wat uit handen geven omdat je bijv. moet ontspannen terwijl je het gevoel hebt dat je paard dat niet goed kan verwerken of zal verwerken, maar toch moet je hem uitnodigen. Of buiten, ook jezelf ontspannen ook al denk je ik span die spieren (of doe je dat onbewust) omdat je denkt dat je paard anders weg zal springen ergens voor. In die gevallen moet je dus tegen je natuur in ontspannen. Ik zou nog 1 les nemen, vind je het daarna nog niks of niet fijn, dan is het niet jou manier. Het is voor je zit weleens goed om daar helemaal op te concentreren (concentreer je maar op jezelf en je eigen zit, dan loopt het paard ook beter, dat heb ik de laatste jaren bijgeleerd en dat werkt). En dat kun je aan de longe heel mooi oefenen. Maar het moet wel goed aanvoelen uiteindelijk. Ik heb weleens dat de eerste les bij een ander instructeur niks lijkt, en de volgende dan ineens wel fijn is. Denk ook een instructeur moet wel eens even wennen aan de leerling. Maar uiteindelijk moet het klikken en er zijn vele instructeurs om uit te kiezen :-)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:41

sorry hoor maar direkt les op een groot,voor jouw vreemd paard en dan direkt zonder teugels en beugels?
ik vind het niet normaal,als je een paar keer les had gehad en een beetje was gewend aan het paard en natuurlijk instructeur dan kun je dat gaan oefenen,maar direkt alles los,en dus geen controle over het paard ik vind het een vreemde les wat jij hebt gehad.
zo krijg je wel last van angst,en wat deed hij dan met de longeer zweep?
ik zou daar in elk geval geen les van willen hebben.
ik zou lekker op zoek gaan naar iemand anders,of er gewoon wat van gaan zeggen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:42

Zelf ben ik (door een ongeluk) ook erg bang geweest voor paardrijden. Nu galoppeer ik (na 12 groepslessen) zelfstandig op verschillende paarden in een binnenbak. daarvoor heb ik 13 jaar nie top een paard gezeten en alleen grondwerk gedaan. Ik ben de instructeur nog steeds erg dankbaar dat ze mij op dat paard gezet heeft , mij streng toesprak en zei ; hup we gaan, het komt wel goed. Na een paar keer kreeg ik echt het gevoel van zekerheid weer terug, gevallen ben ik nooit. Ik had trouwens les zonder longe, maar wel met een instructeur naast me/dichtbij. Vanaf les 1 heb ik steeds stukken gedraafd, vanaf les 10 ook in galop.

Uiteraard rij ik redelijk brave paarden, die ook goed op de instructeur reageren mocht er wat gebeuren (reageren goed op stem). Ik weet niet op wat voor paard jij zat?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:43

Hij leert jou los te laten, je angst, je spierspanning die daardoor ontstaat, en een bepaalde "state of mind" die er bij jou aan paardijden gekoppeld zit. Dat is juist hartstikke goed! Alleen is het misschien voor jou prettig om eens te vragen waarom hij dit doet en dat hij daar zelf een antwoord op geeft. UIteindelijk zul jij door deze methode veel fijner kunnen paardrijden, maar je moet effies door de zure appel heen! Kop op, velen zijn je voorgegaan.

EngeltjeS

Op deze manier leer je wel het beste zitten op een paard, en het paard goed aan te voelen. Eigenlijk is dit een hele goeie les geweest, als ik het zo lees. Maar als je bang bent, kan je het altijd aangeven.

Weet de instructeur wel dat dit het grootste paard is waar je ooit op hebt gereden? :)

Tallie1979

Je bent blijven zitten en je ervaring kwam weer naar boven..

Of het normaal is of niet durf ik niet te zeggen.. Maar het werkt kennelijk wel voor je ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:44

Ik vindt dit een prima manier om mensen die net (weer) beginnen met rijden les te geven de eerste paar keer. Ik heb zo ook mijn eerste lessen doorgebracht :)

Maar...bij jou zit er een verhaal achter. En ik kan me voorstellen dat je dan anders op een paard zit en mischien wel iets rustiger van start wilt gaan. Vraag volgende keer of er een bokriempje aan het zadel mag. Dan heb je in elk geval het gevoel dat je je ergens aan lunt vastgrijpen :)

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:47

Heb jij nog nooit zitles gehad? :wow:
Want dat is gewoon wat je gekregen hebt. Een standaard zitles. Kan me voorstellen dat je het vreemd vind als je het niet kent maar zo beginnen de meeste mensen. Aan de longe, zonder teugels. Of als ze het niet doen dan had het wel zo gemoeten.

Citaat:
Toch vond ik het idee van geen teugels vast hebben moeilijk. Een paard is een dier en stél dat hij er vandoor zou gaan, kon ik zelf niets doen om hem in te houden.

Dat hoef jij ook niet te doen, dat regelt de instructeur. Jij mag lekker zitten en je concentreren op je houding.

Lekker mee door gaan, ga je echt heel veel aan hebben.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:50

Als ik het zo lees vind ik het just een goede methode. En of de instructeur extra met de zweep heeft gezwaait betwijfel ik, maar je geeft zelf aan dat je ontspannen bleef dus ik zou even doorzetten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:51

Wellicht met wat meer uitleg van de kant van de instructeur was alles anders verlopen, meer logisch voor je gevoel. Als je doorgaat kan je dat van te voren toch aangeven?
Wat vond je er achteraf zelf van, behalve dan het gevoel geen controle te hebben?
Voelde het weer vertrouwd op een paardenrug, ondanks dat hij zo groot was?

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:52

soof_87 schreef:
De instructeur zei dat hij niets aan te merken had over mijn zit of andere rijtechnische dingen, maar dat mijn 'angst' het enige is dat mij belemmerd. Hij wilt volgende week nog een stapje verder gaan, op hetzelfde paard (ik denk dus galop).
Het was een confrontatie die verder gaat dan alleen paardrijden, want ik weet ook wel dat ik in meerdere aspecten van mijn leven zou moeten leren loslaten.

Aan dit commentaar te lezen van je instructeur weet hij waar het probleem ligt en ws heb je dit ook zelf van te voren aangegeven. Hij is positief over je zit en het rijtechnische gedeelte, dus hij wil je idd over je angst heen helpen.
Ik zou het nog een kans geven!!

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:56

Ik zou er ook mee doorgaan, je kunt het altijd nog aanzien als je er de volgende keer niet goed overdenkt kun je altijd nog stoppen. Met deze methode word je wel meteen over drempels getild, het klinkt mij wel goed in de oren.

soof_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 10:59

Heel erg bedankt voor al jullie antwoorden!!
Het is erg fijn om te horen dat het misschien toch wel goed is, zo'n les. Dat het 'door de beugel' kan ;) En het klopt ook dat het wel effect heeft gehad, want ik voel me nu zekerder dan gisteren, al twijfel ik gewoon of het wel echt veilig is. Hebben jullie wel eens eerder gehoord van deze lestechniek, of is het echt ongebruikelijk? De instructeur vertelde dat als hij politieagenten te paard les geeft, zij in de eerste maanden op deze manier moeten rijden. Er gaat er één voorop, wel met teugels etc, maar de groep er achter krijgt géén teugels of beugels. Zodat ze echt een goede, stevige zit onwikkelen. Maar ja, ik ben geen politie te paard. Ik neem liever zo min mogelijk risico's...

Mijn ouders zijn er trouwens totaal tegen dat ik weer ga rijden. Ze vinden dat ik geluk heb gehad dat ik het verkeersongeluk overleefde en nu nodeloos risico opzoek. Dat speelt best wel mee, hun waarschuwingen weerkaatsen letterlijk in mijn hoofd :p ondanks dat ik 24 jaar ben krijg ik bijna het gevoel alsof ik iets doe dat niet 'mag'. Maar ik houd gewoon zo van paarden, en ik mis het rijden zo erg. Hoe gevaarlijk is paardrijden nou eigenlijk? Zou ik misschien toch voorzichtiger moeten zijn dan mensen die geen ongeluk hebben gehad?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:04

soof_87 schreef:
Hoe gevaarlijk is paardrijden nou eigenlijk? Zou ik misschien toch voorzichtiger moeten zijn dan mensen die geen ongeluk hebben gehad?

Ik vind autorijden en door de stad fietsen nog altijd een stuk gevaarlijker dan paardrijden eerlijk gezegt. Als je zo gaat leven kun je heel veel dingen niet meer. En dan zal je net zien dat je alle leuke dingen uit je leven geschrapt hebt omdat het veiliger is om vervolgens je nek te breken over de stofzuigerslang.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:05

Als jij een paard longeert, dan controleer je het paard toch ook? Het paard is zeker wel onder controle, maar niet onder jóuw controle! Hij staat, doordat hij aan de longe loopt, onder controle van de instructeur.

Dit is juist een van de meest veilige methodes van les krijgen, omdat je zeker weet dat er iemand de teugels in handen heeft die weet wat hij moet doen. Bovendien leer jij zitten, zitten, zitten. En met zitten, leer je ook zitten blijven. De meeste ongelukken gebeuren door ruiters die vallen, dus als jij goed leert zitten, heb je alleen maar een heleboel streepjes voor!

Deze methode zou voor iedere ruiter standaard moeten zijn, minimaal het eerste half jaar dat ze leren paardrijden en vanaf dat moment minstens een keer per maand. De meesten doen het niet, omdat ze 'zelfstandig' willen rijden en het vrij duur is (immers, 1 op 1 is duurder dan een groepsles, zelfs als je maar met z'n drieën bent).

Als je het met jezelf eens kan worden, zou ik je zeer zeker aan willen raden hier te blijven rijden. Sterker nog, ik zou wel willen weten waar je rijd. Want zó wil ik ook wel weer op les!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:07

Ik vind zo'n les zéker door de beugel kunnen. Ik vind het zelfs erg goed! De instructeur heeft het paard aan de longe en kent het paard. Je moet even aan het gevoel wennen dat je niets in je handen hebt, maar op een gegeven moment zul je merken dat je ook helemaal niets in je handen hóeft te hebben!

Verder eens met Lalidan boven mij! Goed gezegd :)

soof_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 11:21

Ja, jullie hebben gelijk. Ik leer nu zitten op misschien wel de beste manier. Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken! Ik was meer bezig met die controle... En ik leer loslaten, misschien nog wel het belangrijkste. Die man weet natuurlijk precies wat hij doet, maar het is zó moeilijk dat vertrouwen aan hem te geven. Volgende week ga ik weer. Het helpt heel erg dat ik zoveel reacties van jullie krijg!
De les was op de manege in Oud-Beijerland, helaas nogal ver van Frieslad dus, Lalidan ;) nogmaals bedankt, ik houd jullie woorden in gedachte!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:28

Ik vind het verbazend hoeveel mensen het geweldig vinden! Paardrijden doe je voor je lol. En als jij angst hebt of dit vergroot het dan stoppen.

Ik zou er niet blij van worden maar ben dan ook een zware held op sokken en zou het niet vertrouwen ook al heeft iemand hem aan de longe. Wat heb je nou te vertellen aan de longe, geen reet.... Voor mij geen zitlessen, nooit gehad en nu zou ik er niet aan beginnen, ik ben veelst bang om te vallen. En ik heb al meerdere paarden in het M/Z gereden dus het zegt niks over welk niveau je ooit kan bereiken.

Vindt je het leuk, dan blijven doen, zeg je van nou ik zie er al tegenop dan niet meer gaan.

Paardrijden zie ik als hobby/ontspanning en niet als verlengstuk om mezelf te leren kennen en wat met mijn andere tekortkomingen te doen, maar misschien denk je er zelf anders over...

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:41

Lalidan schreef:
Als je het met jezelf eens kan worden, zou ik je zeer zeker aan willen raden hier te blijven rijden. Sterker nog, ik zou wel willen weten waar je rijd. Want zó wil ik ook wel weer op les!

Ik zou dat ook wel willen! Fantastisch! Zo een ben ik hier in de buurt nog niet tegengekomen! Oud-beijerland is wel een eindje weg, jammer!