Lesgeven aan wedstrijdruiters!! Help !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evitatje

Lesgeven aan wedstrijdruiters!! Help !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:41

Hallo,

Ik volg mijn cursus initiator deze week.
Ondertussen heb ik al enkele lessen gegeven (tijdens deze cursus) maar dit was tot nu toe steeds aan beginners.
Morgenavond mag ik de clubles van de LRV geven om nog eens extra te oefenen op mijn lesgeven, maar al deze ruiters rijden supergoed! Beter dan mij, dus ik ben een beetje wanhopig aangezien ik enkel nog maar lesgegeven heb aan beginnelingen.. Kan iemand mij aub tips geven?
Deze ruiters rijden bijna allemal wedstrijden, en ze hebben al allen hun B-brevet..

:Y)

Sheran

Re: Lesgeven aan wedstrijdruiters!! Help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:42

Je kunt vanaf de grond in ieder geval beter zien hoe het eruit ziet dan zijzelf. Welke puntjes zijn voor het oog niet helemaal fijn?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:43

Wat fijn dat je van je club mag oefenen op je lesgeven.

Je voordeel is natuurlijk dat deze ruiters allemaal al gewoon lekker kunnen rijden (althans, meestal). Ze zullen dus hun rondje wel rijden en je hoeft ze niet meer voor te kauwen wat ze stap voor stap moeten doen. Als ze aan het rijden zijn help je ze gewoon verder aan hun paard werken. Komt wel goed hoor :)

Evitatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:53

Ze zijn allemaal wel jonger dan mij, slechts 1 meisje is van mijn leeftijd, maar zij rijdt echt supergoed.. Ik heb haar eens moeten beoordelen tijdens de les op haar dressuurproef, zo eens jury spelen.. Ik wist echt niets van commentaar te geven.. Dus daar zit ik vooral mee in! Ze heeft wel een wat geweldig paard dat best wel kan koersen, maar ze zit er zo perfect op en kan altijd perfect en netjes op reageren !! Ik denk dat ik wat leuke oefeningen zou willen geven in verband met cavaletti's en springen, maar ik heb echt geen idee wat! De anderen rijden wat minder, en zijn rond de 12 - 15 jaar. Ik denk dat ik daar enkel wat zal kunnen leren verfijnen in houding enzo .. Moeiliiijk !! Weet iemand leuke oefeningen ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:55

Ben geen instr. maar leer te kijken, wat is goed wat is fout, wat is best goed, maar kan beter???
Manier van lopen van het paard en de ruiter.
Pak desnoods 1 item om je op te focussen en werk dat uit, zo heb je voor jezelf structuur in je hoofd
en kan je het voor jezelf denk ik beter in de gaten houden.
In plaats van dat je ineens alles zou willen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:16

Persoonlijk denk ik dat het erg lastig wordt. Je moet wel een toegevoegde waarde hebben aan de les. Zomaar wat figuren laten rijden (commanderen) daar gaan ze niet beter van lopen.

Je zult echt eerst even moeten kijken hoe ze zelf aan het rijden zijn en dan observeren waar de verbeterpunten of juist de knelpunten zijn. En daar moet je dan op inspelen. Als je zoiets nog niet ziet dan ben je er niet aan toe om al les te gaan geven aan deze combinaties.
Niet vervelend bedoelt hoor, maar zo zie ik het gewoon.

Ik ken het Belgische systeem een klein beetje. En ik denk dat daar nog wel wat te verbeteren valt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:36

Zonder denigrerend te willen doen naar jou, denk ik ook dat je als Initiator toch echt wel wedstrijdruiters t/m L2 (A-niveau) les zou moeten kunnen geven. Of je bent te onzeker over jezelf of de Initiatorcursus is toch een beetje te hoog gegrepen.
Kijk naar het Skala en bekijk stap voor stap bij elke combinatie waar er problemen optreden, en welke oplossingen je daar voor zou hebben. Geen enkele combi is perfekt, zie je niets zolang ze maar wat rondjes rijden, leg de lat dan hoger, dan zie je vanzelf foutjes in de basis bovenkomen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:25

Laat ze wat overgangen rijden en wat tempowisselingen, dan zie je meteen wel dingen die opvallen. Ga dan met het geen je het meeste opvalt aan de gang. Succes verzekerd. Denk bijvoorbeeld aan: paard reageert niet goed op hulpen, komt met zijn hals omhoog (drukt rug weg) in de overgangen terug of naar voren, taktverlies, impulsverlies bij overgang terug etc.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:20

variatie in de les is ook leuk, als je juist een keur wat anders doet dan wat ze normaal zouden doen.

eline2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:41

blijf kalm en wees jezelf!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D :D :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:57

Als ik lesgeef, aan wat voor ruiters dan ook, zorg ik altijd voor dezelfde rode draad in mijn les.
Gas, rem, stuur. Klinkt stom, maar hier kun je van beginners tot en met grand prix op terug vallen.

Gas: Correct voorwaarts rijden dus. Paard moet aan het been zijn, reageren op kuitdruk, actief lopen.
Rem: Zowel terugnemen als verzamelen valt hier onder. Liefst zoveel mogelijk op de zit. Denk ook aan uitschuiven (halsstrekken)
Stuur: Ook liefst zoveel mogelijk op de zit. Dit is sturen, maar ook stelling en buiging vragen. Rechtrichten valt hier ook onder. Net als het afzonderlijk kunnen sturen van ieder deel van het paardenlijf, die kun je namelijk uit bouwen tot zijgangen.

Samen zorgen deze onderdelen voor een nagevelijk en fijn te rijden paard, waar ook zijgangen mee te rijden zijn. Met losrijden zorg je dus dat deze onderdelen in orde zijn. Dan kun je vaak ook zien wat er nog aan het paard te verbeteren valt. (Ook in overleg met de amazones, tegen welke problemen lopen zij aan?)Mischien is een paard niet helemaal recht, mist kracht in de achterhand, etc.
Dan weet je welke oefeningen je moet doen (als het goed is) om die problemen aan te pakken.

Dit is wat ik het belangrijkst vind, heel erg paardgericht maar toch.
Bij het instappen begin ik trouwens al met kijken naar de houding, en pak af en toe momenten van rust in de les om iedereen daar weer even aan te herrineren.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:22

TS,
heb zelf geen ervaring met lesgeven, maar misschien is het een goed idee om eens naar die groep te gaan kijken (vermoed dat LRV met lessenreeks werkt, dus elke week dezelfde groep) en dan ook te letten op wat de instructeur allemaal doet :)

Edit : zie net dat je dit topic 2 weken geleden hebt aangemaakt, hoe is het geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:39

Urielle schreef:
Zonder denigrerend te willen doen naar jou, denk ik ook dat je als Initiator toch echt wel wedstrijdruiters t/m L2 (A-niveau) les zou moeten kunnen geven. Of je bent te onzeker over jezelf of de Initiatorcursus is toch een beetje te hoog gegrepen.
Kijk naar het Skala en bekijk stap voor stap bij elke combinatie waar er problemen optreden, en welke oplossingen je daar voor zou hebben. Geen enkele combi is perfekt, zie je niets zolang ze maar wat rondjes rijden, leg de lat dan hoger, dan zie je vanzelf foutjes in de basis bovenkomen.

Initiator moet als eindexamen zelf een test afleggen die gelijk staat met een L-proef. Bedoeling is dat je aan pure beginnelingen tot beginnende wedstrijdruiters kan lesgeven, daaronder vallen dus in België volgens mij de E-proeven en de A-proeven. (De B bij jullie denk ik dan).
Het zou nogal raar zijn als je gaat lesgeven aan iemand die dezelfde klasse rijdt als jijzelf nee? Volgens mij valt het lesgeven van de L al onder Trainer B.

Ik moet de test zelf nog doen en heb een opleiding gevolgd waarop we werden klaargestoomd. Dit waren onze tips, omdat we moesten lesgeven aan ruiters van hetzelfde niveau:

- Laat ze geen 20 verschillende dingen door elkaar doen
- Basisoefeningen zijn goed, maar ga er iets dieper op in en let ook meer op de details
- Wees niet teveel met 1 en dezelfde ruiter bezig, hou de anderen ook aan het werk
- Werk vooral op ontspanning.
- Vraag aan het begin van je les even aan je ruiters tegen welke problemen ze vaak aanlopen tijdens het rijden of waar ze graag een keertje aan willen werken.
- Ga op voorhand eens kijken naar 1 of 2 lessen. Praat met hun lesgever en leg de situatie uit. Vraag tips.
- Op basis daarvan kan je thuis al wat opzoeken en een lesschema opstellen, oefeningen zoeken ed.
- Laat iemand je beoordelen vanop de zijkant. Vraag eventueel een ervaren instructeur om mee te volgen die eventueel kan ingrijpen of jou kan corrigeren waar nodig.
- In de toekomst: ga heel erg veel lessen bijwonen bij andere lesgevers. Stel veel vragen. Noteer!