Lesideeen gezocht voor m'n cursisten berggids te paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marja

Lesideeen gezocht voor m'n cursisten berggids te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 23:41

Even een korte situatieschets.
Ik ben sinds september vorig jaar instructeur (praktijkdocent) van de opleiding berggids te paard hier in de spaanse pyreneeen.
Deze cursus duurt een schooljaar en is 1 dag per week. De cursisten begonnen in september met een niveau 0: 14 van de 15 hadden nog nooit een paard van dichtbij gezien...

Vanaf september geef ik iedere week dus een hele dag (6 uur) les aan ze (cursisten hebben een leeftijd tussen de 18-30 jaar). Op de lesdag deel ik de groep in tweeen. De helft heeft eerst theorie (van de theoriedocent) en de andere helft heeft eerst praktijk van mij.

Inmiddels kunnen m'n studenten aardig poetsen, opzadelen en rijden (stap, draf, galop, sprongetje maken, verlichte zit, draven zonder beugels en in draf de beugels weer aan krijgen, lichtrijden op het goede been etc.), zowel in de bak als buiten in de bergen. Ik heb nog ongeveer 6 lesdagen tot het examen.
Zoals te begrijpen is, gaan ze het liefst iedere week een paar uur mee op buitenrit, maar ik merk dat ik ze in de bak (logisch) meer kan leren.

Dus nu de vraag aan jullie: wat geeft het meeste rendement qua in korte tijd zo goed mogelijk leren rijden? Ideeen voor oefeningen? Spelletjes? Balansdingen? Ik laat ze bijv. aan het eind van een les in de bak de zadels weleens erafhalen en dan zonder zadel draven.
Verder is het natuurlijk ook de kunst om de laatste lesdagen niet meer van hetzelfde te laten zijn, terwijl ik ze wel zoveel mogelijk uren in het zadel wil hebben.
De paarden (30 stuks ongeveer) zijn in de bak wel een 'uitdaging', ze hebben niet zo'n dressuuropleiding gehad zeg maar, maar in de bergen zijn ze onovertroffen handig, zeker en sterk. Dit karakter en de eigengereidheid maakt niet echt handige lespaarden van ze om in de bak individueel mee rond te sturen :D .

Als praktijkexamen neem ik ze trouwens mee op een trektocht van 3 dagen de bergen in, dat wordt half april ongeveer. Voor die tijd laat ik ze helpen de route uitstippelen, benodigdheden bepalen, rustplekken uitzoeken, overnachtingsplaatsen, afstanden per dag enz. enz. Dus dat gaat ze ook nog een bult praktijkervaring (en rijervaring: 3 hele dagen in het zadel) geven.

Voor nu wil ik ze in de lesdagen die ik heb nog gewoon zo goed mogelijk leren rijden.
Overigens zijn ze nu al op een hoger niveau dan de voorgaande jaren aan het eind van de cursus, de opleiding is dus al erg tevreden over mij en de lessen. Altijd leuk om te horen ;) .
Overigens is het een enthousiaste en leergierige groep, altijd in voor iets nieuws en ze luisteren erg goed.

Brand maar los...

DeHP

Re: Lesideeen gezocht voor m'n cursisten berggids te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:56

keertje oefenen om met een handpaard te rijden. Op het paard zittend teugels bij een ander paard aan het bit vast laten maken. Leren ze in de theorie lessen hoe je kapot tuig creatief kunt repareren? Anders kun je daar leuke oefeningen mee doen. (teugels van beugelriemen laten bevestigen, hoofdstellen met stro touwtjes repareren zonder dat je eerst het hoordstel afdoet)
Vanuit de draf proberen bij een ander de teugels te pakken om het paard te laten stoppen.
Eigenlijk gewoon oefeningen die je nodig kunt hebben als je in een paniek situatie zit met een buitenrit.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:58

Paard bij de groep weg laten stappen/draven/galopperen .
Kaart bekijken terwijl je nog op je paard zit.
Stukjes rijden met 1 hand.
Omdraaien op een klein stukje.
Groep instrueren terwijl je zelf vooraan of achteraan rijd.
Door smalle openingen rijden.
Door water.
Op korte afstand/vlak langs paarden passeren.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:20

Een trail parcours, hek openen en sluiten, draaien op een klein stukje, achterwaarts een L stappen tussen de balkjes. In uitjes springen. Trec oefeningen,.... eeeeh balans, geblindoekt rijden voor balans, gevoel etc. Wel met hele brave paarden. Nood situaties simuleren. Voltige oefeningen, goed voor balans.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 01:21

Leuk jongens, bedankt voor het meedenken alvast.
Rijden met handpaard moet ik idd ook nog oefenen met ze.

Veel van de andere genoemde zaken komen al aan bod omdat we natuurlijk al heel wat uren in de bergen hebben gereden.
Wel zal ik ze de komende weken buiten wat meer leiding gaan laten geven over de route en de groep, en de keuze van welke gang op welk terrein en moment van de rit. Zodat ik zelf letterlijk wat meer naar de achtergrond verdwijn en wat meer ga bijsturen ipv leiden.

Blijft voor mij nog even de vraag open hoe de uren in de bak zo optimaal mogelijk te benutten: van welke oefeningen krijg je een goede balans. Wat zijn goede stuur en leidinggevende (naar het paard) oefeningen volgens jullie?

Ik laat ze nu bijv. weleens slalommen in draf zonder beugels waarbij ze de andere kant van de pilon moeten kiezen dan de ruiter voor hen (vinden de paarden al heel vervelend, die lopen het liefst in elkaars spoor...). Maardat is eht een superoefening.
Mensen nog ideeen in deze trant?

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 01:25

Suzan_bobar schreef:
Een trail parcours, hek openen en sluiten, draaien op een klein stukje, achterwaarts een L stappen tussen de balkjes. In uitjes springen. Trec oefeningen,.... eeeeh balans, geblindoekt rijden voor balans, gevoel etc. Wel met hele brave paarden. Nood situaties simuleren. Voltige oefeningen, goed voor balans.

Das helaas te ingewikkeld en/of teveel gevraagd van ze.
Voltige oefeningen zou kunnen, maar ik heb ze liever niet ombeurten aan de longe, dan staan er teveel niets te doen in kostbare uren.
Als ik ze met een knoop in de teugels laat draven heb ik na een half rondje complete chaos in de bak :D .
De paarden zijn (helaas) niet genoeg manegepaard om braaf hun werk in de bak te doen, die weten precies wie ze op hun rug hebben :D en maken daar lekker misbruik van.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:33

Rechte lijn oversteken. Splitsen bij A of C (1 links, 1 rechts) Vervolgens aan de andere kant precies op dezelfde plek weer invoegen.

Of 2 aan 2 rijden en dan 1 links en 1 rechts en dan weer precies naast elkaar uitkomen.

2 Groepjes maken, die van hand laten veranderen. Op X moeten ze dan om en om passeren. Tussen elkaar door.

Groep laten halt houden. 1 naar de overkant galopperen. En vervolgens in stap weer terug. (Ook leuk om bv halverwege 2 mensen te zetten en dan iets te laten overhandigen, wat op de terugweg weer terug gegeven moet worden)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:05

slalommen in verlichte zit :P

verder misschien eens een spelletje? tikkertje, vossenjacht, ed?

verder wat lijntjes springen, hoeven de sprongen helemaal niet hoog te zijn, maar lijntjes iets lastiger maken leren ze meer van :)

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 14:55

Een beetje afdelingsdressuur verwerk ik idd al in de lessen: splitsen na de AC lijn, en dan weer vhv met kruisen op X en dan weer afwenden en invoegen op de AC lijn. Met enen wenden op de lange zijde (ook met hh op de middellijn), met enen een volte 10 meter op de lange zijde... Dat laatste staat garant voor complete chaos, de paarden wisten niet wat ze overkwam :D .

Ik denk dat ik maandag behalve de gewone les in de bak maar eens een parcourtje uitzet.
Ik ben een beetje huiverig om hier een wedstrijd van te maken of tikkertje oid te doen, omdat ik niet wil dat ze gaan rukken, plukken en grof worden in de hulpen hierdoor.

Ik heb balkjes, pylonnen en rubberen (flexibele en dus veilige) voeremmers tot m'n beschikking om een parcourtje te maken.

Ik kan er een slalom in doen, ze laten 'springen' over liggende balken of er een kruisje van maken met twee rubberen voerbakken. Ik kan ook een smalle doorgang maken met 2 balken in de lengte.

En misschien dit alles ook met 1 hand laten doen met een bal in de andere hand die ze dan aan het eind van het parcourtje in de emmer moeten gooien.
Oh ja, en na een paar keer hetzelfde parcours maar dan zonder beugels }>

Iemand nog aanvullingen voor dit parcourtje? Eventueel ook nog met andere materialen (veilig en mits aanwezig natuurlijk). Ik heb erg veel (20 ofzo) van die rubberen voerbakken, iemand daar nog ideeen voor in het parcours?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:37

Parcourtje is heel goed, hoeft niet hoog te zijn.
zoals Sharonalover al zegt, lijnen laten rijden.
Kan trouwens ook in de vorm van tussen poortjes van pilonen door te laten rijden.
Eerst in draf, als het goed gaat in galop.
Je verplicht ze dan nl om echt te gaan 'paardrijden' en het heft in handen te nemen en controle te krijgen. ook goed voor de reflexen en dat lijkt me wel belangrijk voor deze doelgroep.
Ik weet niet of ieder paard voorop wil maar je kunt ze bijv. zoveel mogelijk omstebeurten voorop laten rijden.

Wel een heel bijzondere opdracht heb je, leuk! :D

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 01:44

Om beurten voorop laten rijden is inderdaad erg lastig. Er zijn maar een paar paarden gewend om voorop te gaan, de meesten zijn echte volgers die vooral door de cursisten niet zomaar voorop gereden kunnen worden. Daar is overtuigingskracht voor nodig en handigheid en ruitergevoel waar ze nu nog niet voldoende over beschikken.

Poortjes van pylonnen om tussendoor te rijden is een goede. Die ga ik morgenin het parcourtje verwerken.
Verder ga ik een plastic zeil of een deken neerleggen waar ze overheen moeten rijden.
De paarden zullen dat eng vinden, dus eerst aan de hand, wordt een mooie oefening over angst, vertrouwen en leiderschap.

Heb al zin in de lesdag van morgen!