Ik ben sinds september vorig jaar instructeur (praktijkdocent) van de opleiding berggids te paard hier in de spaanse pyreneeen.
Deze cursus duurt een schooljaar en is 1 dag per week. De cursisten begonnen in september met een niveau 0: 14 van de 15 hadden nog nooit een paard van dichtbij gezien...
Vanaf september geef ik iedere week dus een hele dag (6 uur) les aan ze (cursisten hebben een leeftijd tussen de 18-30 jaar). Op de lesdag deel ik de groep in tweeen. De helft heeft eerst theorie (van de theoriedocent) en de andere helft heeft eerst praktijk van mij.
Inmiddels kunnen m'n studenten aardig poetsen, opzadelen en rijden (stap, draf, galop, sprongetje maken, verlichte zit, draven zonder beugels en in draf de beugels weer aan krijgen, lichtrijden op het goede been etc.), zowel in de bak als buiten in de bergen. Ik heb nog ongeveer 6 lesdagen tot het examen.
Zoals te begrijpen is, gaan ze het liefst iedere week een paar uur mee op buitenrit, maar ik merk dat ik ze in de bak (logisch) meer kan leren.
Dus nu de vraag aan jullie: wat geeft het meeste rendement qua in korte tijd zo goed mogelijk leren rijden? Ideeen voor oefeningen? Spelletjes? Balansdingen? Ik laat ze bijv. aan het eind van een les in de bak de zadels weleens erafhalen en dan zonder zadel draven.
Verder is het natuurlijk ook de kunst om de laatste lesdagen niet meer van hetzelfde te laten zijn, terwijl ik ze wel zoveel mogelijk uren in het zadel wil hebben.
De paarden (30 stuks ongeveer) zijn in de bak wel een 'uitdaging', ze hebben niet zo'n dressuuropleiding gehad zeg maar, maar in de bergen zijn ze onovertroffen handig, zeker en sterk. Dit karakter en de eigengereidheid maakt niet echt handige lespaarden van ze om in de bak individueel mee rond te sturen
.Als praktijkexamen neem ik ze trouwens mee op een trektocht van 3 dagen de bergen in, dat wordt half april ongeveer. Voor die tijd laat ik ze helpen de route uitstippelen, benodigdheden bepalen, rustplekken uitzoeken, overnachtingsplaatsen, afstanden per dag enz. enz. Dus dat gaat ze ook nog een bult praktijkervaring (en rijervaring: 3 hele dagen in het zadel) geven.
Voor nu wil ik ze in de lesdagen die ik heb nog gewoon zo goed mogelijk leren rijden.
Overigens zijn ze nu al op een hoger niveau dan de voorgaande jaren aan het eind van de cursus, de opleiding is dus al erg tevreden over mij en de lessen. Altijd leuk om te horen
.Overigens is het een enthousiaste en leergierige groep, altijd in voor iets nieuws en ze luisteren erg goed.
Brand maar los...