springles varieren met paarden en pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

springles varieren met paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 12:58

Ik geef les op een manege, o.a. aan kinderen die zo'n 1 of 2 jaar rijden nu. Af en toe doe ik eens een springles, dat vinden de meesten harstikke leuk. Waar ik een beetje tegenaan loop is dat ik zowel paarden als kleine pony's in de les heb. En sommige paarden maken ook echt een sprong over een klein hindernisje. En de kinderen zitten nog niet stabiel in de verlichte zit dus ik durf alleen maar hele lage sprongetjes neer te zetten. Wat ik nu doe is eerst balkjes draven in de verlichte zit, als dat goed gaat maak ik er een laag kruisje van met een drafbalk op 2 meter ervoor. Ik zou graag wat varieren met bv in-uitjes of een dubbelsprong, zodat ze een betere balans krijgen en handiger worden zonder dat het omhoog gaat. Maar ik zit met de afstanden, het is bijna niet te combineren. Hebben jullie ideeen hoe ik mijn springles kan varieren?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:09

Wat je zou kunnen doen is eerst de pony's een sprongetje laten doen, die afwerken tot de maximale hoogte die je wil laten doen en dan beginnen met de paarden. Dan hoef je niet telkens de afstanden te veranderen.

Of, als er genoeg ruimte is, twee lijntjes neerzetten: voor de paarden een en voor de pony's een.

Bocus

Re: springles varieren met paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:03

Ik heb dat ook en zorg dat gewoon wat lijntjes kunnen rijden dmv hindernissen verder uit elkaar zetten en de pony's wat binnen door laten komen en paarden de "gewone" lijn te laten rijden. (hoop dat ik het duidelijk uitleg)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 23:15

Bocus schreef:
Ik heb dat ook en zorg dat gewoon wat lijntjes kunnen rijden dmv hindernissen verder uit elkaar zetten en de pony's wat binnen door laten komen en paarden de "gewone" lijn te laten rijden. (hoop dat ik het duidelijk uitleg)

Ik begrijp wel wat je bedoelt als het om een parcoursje gaat, maar hoe bedoel je dat met lijntjes? Hoe kun je dan binnendoor, die staan toch achter elkaar? Zou je een voorbeeld kunnen geven?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:16

hindernissen in een gebroken lijn zetten, maar dat vraagt wel redelijk wat van de ruiters.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:19

ik zou ze eerst leren stabiel te zitten in de verlichte zit en er dan pas over sturen. Een huppeltje kan natuurlijk altijd. Bij ons stond er vaak maar 1 hindernis op 1 zeide en dan telkens wat hoger zolang je zelf durfde. Als ze nog niet stabiel over 1 hupsje komen komen ze nooit veilig over gelijk hupsje 2 erchteraan.

Maar dat is mijn mening eerst zitten en dan hupsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:11

Je zegt dat de kinderen nog niet stabiel zitten in verlichte zit, dus waarom denk je al in lijntjes? Ik denk dat je een beetje te hard gaat. Eerst balkenwerk en verlichte zit bevestigen, pas daarna verder met het echte huppelen.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:18

Sonja schreef:
Je zegt dat de kinderen nog niet stabiel zitten in verlichte zit, dus waarom denk je al in lijntjes? Ik denk dat je een beetje te hard gaat. Eerst balkenwerk en verlichte zit bevestigen, pas daarna verder met het echte huppelen.

Hier ben ik het mee eens. Maar hier kun je ook leuke oefeningen mee maken. Misschien is het leuk om een klein hindernis parcoursje neer te zetten bijvoorbeeld: een paar balkjes stukje daarachter een paar pionnen om te slalommen dan een bocht om een pion die verderop staat en dan weer in een lijn terug en daar leg je bijvoorbeeld weer een paar balkjes neer of je zet een heel klein kruisje neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:21

FNRS voorziet hierin heel leuk met de behendigheidsparcoursjes. Staat in je handboek.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 13:46

Ik geloof dat jullie gelijk hebben, dat ik te snel wil. Ik heb ook geen haast maar ik wil gewoon wat varieren. Een klein sprongetje en een slalom heb ik al eens gecombineerd, dat was wel leuk. Dan ga ik het daar meer in zoeken. En ik ga ook tijdens de gewone dressuurlessen de verlichte zit vaker meenemen. Hier is Bokt nou voor, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:17

Neem ook gerust balkenwerk mee in je dressuurlessen, voor bv het uitstrekken en verkorten in draf. Prima evenwichtsoefening. Hoef je niet eens (altijd) in verlichte zit te laten doen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:01

Dresuurmatig springen is voor de meeste een goede oefening. Ik zette dan iets uit voor de paarden aan de ene kant en voor de ponies aan de andere kant. En dan varierend van balkjes lopen tot een sprongetje. Te beginnen in draf en dan uiteindelijk, mots alles goed gaat, ook vanuit galop.