Hoe hoge punten scoren in de B dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Hoe hoge punten scoren in de B dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 00:49

Mijn vraag aan de juryleden hier op bokt (en alle anderen die mij kunnen helpen): hoe kan je nu hoog scoren in de B dressuur? Waar letten juryleden vooral op en hoe kan je er nu voor zorgen dat je net dat puntje hoger scoort?

Om deze vraag iets toe te lichten: ik heb a.s. zondag mijn eerste B dressuurwedstrijd met mijn paard. Ik heb 12 jaar geleden wel bij de pony's gereden in het M, maar dat is zo lang geleden dat ik er een beetje uit ben en bovendien niet weet of er bepaalde zaken veranderd zijn.
Mijn paard loopt netjes nageeflijk, buigt goed in en is goed op de letter te rijden, maakt nette overgangen e.d. Echter, hij heeft de neiging wat te diep (achter de loodlijn) te lopen. Wel loopt hij goed ontspannen en laat hij lekker los. Nu kan ik ervoor kiezen een "braaf" proefje te rijden, waarbij mijn paard dus weliswaar wat achter de loodlijn, maar wel goed ontspannen loopt. Ik kan er echter ook voor kiezen hem wat meer op te richten en te pogen een spetterende proef te rijden. Dit kan alleen wel voor wat meer spanning zorgen, omdat oprichting voor hem nog behoorlijk moeilijk is.
Wat zien juryleden liever?

Verder stel ik deze vraag ook meer in zijn algemeenheid. Hoe krijg ik voorsprong op mijn concurrentie?

Desire__

Re: Hoe hoge punten scoren in de B dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:52

Ik zou voor een nette ontspannen proef gaan. Het is nog maar B, en ik zie liever een paard wat lekker over zijn rug heen loopt en lekker buigt en loslaat i.p.v spanning. Nu ben ik geen jury, maar persoonlijk zou ik dit willen zien. Later vragen ze natuurlijk meer oprichting, wat ook logisch is. Maar zeker in de B zou ik gaan voor een ontspannen paard. En naar mijn mening kan je zonder oprichting ook een spetterende proef rijden hoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:31

achter de loodlijn kan voor veel jury's een groot probleem zijn, ik zou dus vooral proberen om hem meer op lengte te houden. Dat spetteren zou ik een allereerste wedstrijd nog maar even laten, en me concentreren op dat neusje eruit. Verder spettert een correcte proef (dus niet braaf) al meer dan genoeg, echt oprichting is niet nodig en als je dan kans op verzet hebt zou ik dat risico niet nemen. Dat gebrek aan lengte zou voor mij het belangrijkste aandachtspunt zijn. Als je dat niet zo snel opgelost krijgt (en dat lijkt me niet raar) zou ik zorgen voor een net gereden proef met goed afgewerkt oefeningen, dat is een heel mooi doel voor een eerste keer.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:33

Eerste wedstrijd? Helemaal niet proberen de concurrentie te verslaan! Gewoon lekker rondrijden, je paard vertrouwen geven, en zelf heel goed voelen hoe je paard reageert op een wedstrijd.
Weet je weer waar je de komende tijd nog aan moet werken.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:35

In de B is de oprichting nog niet van toepassing, dus ik zou dat even achterwege laten, zeker aangezien je aangeeft dat dit nog wat spanningen meegeeft

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:37

Ga een keer kijken bij een wedstrijd :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:41

Eerste wedstrijd, je paard al eens meegeweest naar andere locatie met een wedstrijd of zo?
Gewoon genieten als hij netjes ook elders zijn ding doet.
Zou gaan voor net correct en ontspannen proef, zodat het eerste uitje op wedstrijd een leuk uitje wordt.

Ik ben nu al (ja, al...) 2 x officieel op een wedstrijd gestart met de mijne en mijn doel is nog steeds,
gewoon, wereldwijs maken.... Denk helemaal niet na over de concurentie, wil hem zo aan het lopen
zien te krijgen als dat hij thuis kan lopen, dat is mijn doel momenteel.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:43

Ga nou eerst lekker voor de ervaring en lol.
Zodra de lol eraf is en het alleen om punten gaat is rijden niet leuk en zal je paard het ook niet meer voor je blijven doen.

Natuurlijk gaan wedstrijden om punten. Lees eens goed het begin van je proevenboekje door. Daar kun je veel van de punten lezen die een jury graag ziet.

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:46

ik zou gaan voor een correct gereden proef, daar bedoel ik mee... ontspannen en je figuren zo perfect mogelijk rijden. Op de letters door de hoeken rijden! Hoe netter ik altijd reed hoe hoger de punten!

Heel veel PLEZIER en succes ;)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:47

Naja ik vind niet dat ze door dit topic te starten aangeeft dat ze haar paard 'overvraagt'.

Ik bedoel, het is geen verschil voor een paard of je op de letters rijdt of niet, en dergelijke. Zorg dat je je figuren netjes afwerkt, niet aan je paard z'n mond hangt. Netjes op de letter rijden en vooral niet te spectaculair willen rijden :)

Eerlijkheid naar je paard wordt overigens ook zeer gewaardeerd. Mijn eerste wedstrijd vond ik helemaal stoer. Op mijn paard zat ik :D En ik was alleen al trots dat ik daar op concours op MIJN paard zat :+ En de proef ging mis hoor. Middendraf in galop. Hij sprong een keer in de verkeerde galop aan. En ik kon alleen maar grijnsen.

Had m'n punten nog niet gehoord, bleek ik bij de prijsuitreiking opeens eerste te zijn. Was de mooiste dag ooit, alleen al dat ik met MIJN paard ( :') ) op concours was, en ook nog 30 euro in de pocket. En als derde stond er op m'n coupon: Fijn dat de amazone kan lachen ook als er fouten worden gemaakt :)

Ik moet nog lachen als iik er aan terug denk :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:41

Allereerst iedereen heel erg bedankt voor de reacties :-)

Laat ik voorop stellen dat mijn paard zeer zeker niet overvraagd wordt oid. Hij heeft beperkte wedstrijdervaring onder het zadel (B dressuur en L springen), maar zeer uitgebreide wedstrijdervaring voor de wagen (klasse 4 samengesteld, internationaal). Ik heb wekelijks les van een goede, gediplomeerde instructrice, dus word goed begeleid.

Natuurlijk rijd ik wedstrijden voor mijn lol. Maar, de lol zit hem er voor mij ook wel in het rijden van winstpunten en het meepakken van prijsjes. Ik heb dan ook gewacht met het aanvragen van mijn startkaart totdat mijn paard er ruim klaar voor was.
We zitten nu met lessen echter op het punt dat hij meer opgericht moet gaan lopen. Hij is springgefokt en heeft van nature de neiging teveel op de voorhand te lopen en te diep te lopen. Hij kan inmiddels al best netjes opgericht lopen, maar vindt dit moeilijk en maakt hierdoor nog weleens een foutje met bijvoorbeeld aanspringen in galop. Iets wat hij eigenlijk niet doet als ik hem wat lager instel, omdat dat makkelijker voor hem is. Wel ziet het er netter uit als hij meer opgericht loopt (uiteraard), vandaar dus mijn vraag.

Als ik het zo lees is eigenlijk iedereen het er wel in grote lijnen over eens dat ontspanning voorop staat. Ik zal hem morgen dan ook daar laten lopen waar hij het fijnste loopt en het meest ontspant, ookal is dit dieper :-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:45

Aha, je paard heeft al best veel "weg" ervaring met wedstrijden, dat is handig.
Jij hebt het van vroeger dus ook handig.

Verder opgericht, het is B.... dus niet te druk om maken.

De mijne (totaal niet wedstrijd klaar) heb ik meegesleept op wedstrijd naar L proeven.
(vond de B vreselijke proeven dus om die reden overgeslagen)
En geloof me, die loopt en liep totaal niet opgericht. (im Berg hinein zeg maar.)
En de proeven die hij lekker ontspannen los door het lijf liep had hij ook gewoon winst.
(heb het niet over die keer dat ik echt zelf met mijn gedachten op andere planeet zat.)

Veel succes en veel plezier!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:51

Klopt Sjolvir, paard heeft veel wedstrijdervaring en ik ook wel redelijk wat, maar als combinatie hebben we 0,0 ervaring. Best spannend dus, en vooral erg leuk :-)

De B proeven zijn idd niet de leukste dus ik hoop ook snel door te stromen naar de L1 :+

Nogmaals bedankt voor je reacties. Ik zal morgen het resultaat hier plaatsen :-)

wandaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:17

Horseware schreef:
We zitten nu met lessen echter op het punt dat hij meer opgericht moet gaan lopen. Hij is springgefokt en heeft van nature de neiging teveel op de voorhand te lopen en te diep te lopen. Hij kan inmiddels al best netjes opgericht lopen, maar vindt dit moeilijk en maakt hierdoor nog weleens een foutje met bijvoorbeeld aanspringen in galop. Iets wat hij eigenlijk niet doet als ik hem wat lager instel, omdat dat makkelijker voor hem is. Wel ziet het er netter uit als hij meer opgericht loopt (uiteraard), vandaar dus mijn vraag.

Als ik het zo lees is eigenlijk iedereen het er wel in grote lijnen over eens dat ontspanning voorop staat. Ik zal hem morgen dan ook daar laten lopen waar hij het fijnste loopt en het meest ontspant, ookal is dit dieper :-)

Dit klinkt wel bekend bij mij en mijn paard!
Voor mij dus ook goed om allemaal zo te lezen van iedereen :o

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 23:21

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:18

Ok dan, tips nav je filmpje...

Je paard komt, met name in de stap, regelmatig te diep. Je mag er gerust vanuit gaan dat je dit per onderdeel dat het gebeurt een punt scheelt.
Stap mag (lees moet) meer door het lijf. Paard moet 'losser' stappen. Hij houd zich nu vooral achter het zadel strak waardoor het achterbeen niet genoeg ondertreed. Dit komt deels waarschijnlijk omdat hij zo diep loopt.
In de overgangen blijft hij weliswaar vrij rond (omdat jij er druk opzet) maar niet nageeflijk. Scheelt je een punt of 2 per overgang.
De hoek van het filmen kan ik niet zo goed peilen dus hiervan ben ik niet zeker, maar het lijkt alsof je vrij ver naar de binnenhoefslag rijdt, en alsof je de voltes niet rond rijdt. Je lijkt telkens te ver voor de E al de hoefslag te raken, vervolgens vlak na E weer van de hoefslag af te gaan en dan bij B te laat weer uit tekomen. Maar dat kan ik dus niet heel goed zien.
Tot slot, oefen het halsstrekken! Paard blijft wederom te diep en volgt je hand niet. Kan spanning zijn maar ik merk vaak dat mensen dit gewoon niet genoeg oefenen waardoor het paard onvoldoende durft te zakken.

Voor alle duidelijkheid, k vind het een heel leuk paard maar je rijdt er nu niet half uit wat je eruit kan halen. Ik denk als je werkt aan bovenstaande punten dat je echt dik dubbele punten kan rijden...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:48

Je bent uitgesloten door het verlaten van een afsloten ring, niet gediskwalificeerd. Hebben ze gewoon doorgepunt?

Hij mist ook takt in de stap, aan het begin (de rest heb ik niet gekeken). Probeer hem meer op eigen benen te laten lopen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:07

TeeGee schreef:
Je bent uitgesloten door het verlaten van een afsloten ring, niet gediskwalificeerd. Hebben ze gewoon doorgepunt?

Hij mist ook takt in de stap, aan het begin (de rest heb ik niet gekeken). Probeer hem meer op eigen benen te laten lopen.

Ik mocht kiezen of ik de proef verder wilde afmaken. Ik heb ervoor gekozen dit te doen, dus toen hebben ze idd doorgepunt (totaal toch 190 punten).

De stap in het begin is geen onderdeel van de proef. Ik kwam net de ring inrijden en was met de jury aan het praten. De proef begint pas bij het aangalopperen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:09

_Esther_87_ schreef:

Je paard komt, met name in de stap, regelmatig te diep. Je mag er gerust vanuit gaan dat je dit per onderdeel dat het gebeurt een punt scheelt.
Stap mag (lees moet) meer door het lijf. Paard moet 'losser' stappen. Hij houd zich nu vooral achter het zadel strak waardoor het achterbeen niet genoeg ondertreed. Dit komt deels waarschijnlijk omdat hij zo diep loopt.
In de overgangen blijft hij weliswaar vrij rond (omdat jij er druk opzet) maar niet nageeflijk. Scheelt je een punt of 2 per overgang.
De hoek van het filmen kan ik niet zo goed peilen dus hiervan ben ik niet zeker, maar het lijkt alsof je vrij ver naar de binnenhoefslag rijdt, en alsof je de voltes niet rond rijdt. Je lijkt telkens te ver voor de E al de hoefslag te raken, vervolgens vlak na E weer van de hoefslag af te gaan en dan bij B te laat weer uit tekomen. Maar dat kan ik dus niet heel goed zien.
Tot slot, oefen het halsstrekken! Paard blijft wederom te diep en volgt je hand niet. Kan spanning zijn maar ik merk vaak dat mensen dit gewoon niet genoeg oefenen waardoor het paard onvoldoende durft te zakken.

Voor alle duidelijkheid, k vind het een heel leuk paard maar je rijdt er nu niet half uit wat je eruit kan halen. Ik denk als je werkt aan bovenstaande punten dat je echt dik dubbele punten kan rijden...

Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag :-)
Aan de oprichting wordt overigens hard gewerkt, maar dit kost tijd want het is erg moeilijk voor hem. Maar het gaat steeds beter.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:15

Citaat:
De stap in het begin is geen onderdeel van de proef. Ik kwam net de ring inrijden

? dat maakt toch niet uit ?
Rijden is rijden, of de jury nu kijkt of niet.... Ik wil altijd tact en regelmaat, of ik nu buiten, binnen alleen of met zijn honderden rijdt..
Toch??

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:30

Horseware schreef:
_Esther_87_ schreef:

Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag :-)
Aan de oprichting wordt overigens hard gewerkt, maar dit kost tijd want het is erg moeilijk voor hem. Maar het gaat steeds beter.

Even voor alle duidelijkheid, ik heb het nergens over oprichting gehad en heb dat ook niet bedoeld....
Met te diep bedoel ik enkel en alleen de neus achter de loodlijn. De 'hoogte' van hals en hoofd is helemaal niets mis mee, het gaat echt enkel om het doorknikken zogezegd, het achter de loodlijn zakken dus. Het enige wat voor de B moet veranderen aan de houding is de neus enkele cm's meer naar voren. That's it ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:43

Ik heb echt gemerkt dat de jury in het B totaal kan verschillen!
De ene beloont dat ontspannen plaatje over de rug met een 7, de ander straft het af met een 5 (meer oprichting).
Een vastgehouden oprichting kan worden beloond met een 8, maar ook worden afgestraft. Het hangt echt van de jury af.

Ik zelf kies voor ontspanning voor mijn paard, maar probeer van daaruit wel zoveel mogelijk vanuit achter te rijden.
Vooral bij overgangen, laat de power van achter komen!

Succes!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:28

riagr schreef:
Citaat:
De stap in het begin is geen onderdeel van de proef. Ik kwam net de ring inrijden

? dat maakt toch niet uit ?
Rijden is rijden, of de jury nu kijkt of niet.... Ik wil altijd tact en regelmaat, of ik nu buiten, binnen alleen of met zijn honderden rijdt..
Toch??

Laat ik het anders zeggen: ik was toen bezig om met de jury te praten, niet om mijn paard perfect te laten lopen. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:30

Citaat:
Even voor alle duidelijkheid, ik heb het nergens over oprichting gehad en heb dat ook niet bedoeld....
Met te diep bedoel ik enkel en alleen de neus achter de loodlijn. De 'hoogte' van hals en hoofd is helemaal niets mis mee, het gaat echt enkel om het doorknikken zogezegd, het achter de loodlijn zakken dus. Het enige wat voor de B moet veranderen aan de houding is de neus enkele cm's meer naar voren. That's it

Het hangt erg samen bij hem. Als hij meer opgericht loopt komt ook het neusje er vanzelf uit :-)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:41

doei schreef:
Ik heb echt gemerkt dat de jury in het B totaal kan verschillen!
De ene beloont dat ontspannen plaatje over de rug met een 7, de ander straft het af met een 5 (meer oprichting).
Een vastgehouden oprichting kan worden beloond met een 8, maar ook worden afgestraft. Het hangt echt van de jury af.

Ik zelf kies voor ontspanning voor mijn paard, maar probeer van daaruit wel zoveel mogelijk vanuit achter te rijden.
Vooral bij overgangen, laat de power van achter komen!

Succes!

Klopt, het is echt een jurysport wat dat betreft. Dat merkte ik ook al in mijn ponytijd.
Ik zal nooit mijn paard in een bepaalde gespannen houding dwingen puur en alleen voor meer punten.

A.s. zaterdag heb ik mijn tweede wedstrijd. Ik ga dan zoveel mogelijk rekening proberen te houden met alle tips en commentaar die hier gegeven zijn/worden :-)