Wat als er aanwijzigingen gegeven worden door publiek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Wat als er aanwijzigingen gegeven worden door publiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 23:32

Ik was vandaag bij de kringkampioenschappen regio Den Bosch. En ik heb me daar nogal verwonderd over een mevrouw die naast de bak staand een combinatie aanmoedigde door met haar tong te klikken en aan de ruiter aanwijzigen te geven.
Aanwijzigingen als: Maak hem iets langer, korter nu, langzamer, vlotter ect ..
Voor de jury was dit niet hoorbaar want die zaten in een hokje aan de andere kant van de ring.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zoiets gewoon valsspel vind en me er groen en geel aan erger.
Ik heb nog even gekeken of er een ringmeester was maar buiten een meisje om het hekje open en dicht te doen was er geen aanspreekpunt. Dat meisje stond dus onbereikbaar voor mij midden in de bak.
En helaas ben ik nou niet zo assertief om daar zelf iemand op aan te spreken.
De deelneemster werd kringkampioen. Nou reed ze keurig en goed daar alleen maar lof over. Toch vind ik het geen verdiende overwinning.

Als de jury dit nu wel gehoord had, wat zou er volgens de regels dan gebeuren? Of als de ringmeester het gehoord had had die dan actie moeten ondernemen? En wat kunnen dan de consequenties zijn?

Vjestagirl

Re: Wat als er aanwijzigingen gegeven worden door publiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:37

Officieel moet ze uitgesloten worden...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:39

Zou ik inderdaad de juiste sanctie vinden.
Dit mag gewoon echt niet!

En niemand die er wat van zei?

Mootje

Dit is te vinden in de reglementen op http://www.knhs.nl
Citaat:
Artikel 116 - Hulp van derden
1. Iedere inmenging van een derde, gevraagd of ongevraagd, d.m.v. stem, gebaren etc., met uitzondering van het in toegestane gevallen letterlijk voorlezen van de proef, met het doel de deelnemer of zijn paard te helpen tussen het moment van binnenrijden en verlaten van de ring bij A, wordt - tenzij in dit reglement uitdrukkelijk
anders wordt bepaald - als verboden hulp van derden beschouwd. Dat geldt ook voor het gebruik van (draadloze) communicatieapparatuur.
2. Iedere vorm van verboden hulp van derden inclusief het in orde brengen van het harnachement, ontvangen door een ruiter te paard, wordt - ter beoordeling van de (voorzitter van de) jury - met uitsluiting van de combinatie bestraft.

Jolliegirl

Uitsluiting.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:42

Je had dit gewoon moeten melden bij een official, en die hoort aanspreekbaar te zijn, evt. via het secretariaat. Met uitsluiting was zij geen kringkampioen geworden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 23:45

Goh ik wist niet dat dit zo'n maatregel op zou leveren. Achteraf is het zeker niet meer mogelijk iets te doen. (mocht ik dat al willen).

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:00

Achteraf inderdaad niet meer mogelijk.
Voor zover het uberhaupt al mogelijk is om dit door een derde te laten melden.

Lastig bij dit soort dingen is altijd dat je het als jury soms wel eens vermoed maar dat de maatregel best wel zwaar is en je het dan op zijn minst zeker wil weten.
Bij "gewone" wedstrijden leg ik uiet wat de gevolgen kunnen zijn en wel risico ze dus nemen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 00:03

Ik had mijn filmcamera in mijn handen en het gewoon kunnen filmen. Maar ja ik zou me zo'n klikspaan voelen. Bah. Ik denk dat dat veel mensen weerhoud om dit soort dingen te melden.

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:15

Het is inderdaad niet eerlijk, ik noem dit geen winnen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:00

Het mag inderdaad niet...

Ik vraag me wel altijd een beetje af of het helpt. Als ik eenmaal aan mijn proef begonnen ben kan er een bom vallen en dan merk ik het nog niet...laat staan als er iemand staat te fluisteren, dat hoor ik echt niet.

Wat je misschien de volgende keer kan proberen, is een gesprek aangaan met degene naast de ring. Zo van 'goh is dat uw zoon/dochter, wat gaat het goed he, hoelang rijd ze al' gewoon beetje positief een onzinnig gesprek beginnen. Dan kan diegene geen aanwijzingen meer geven. Zegt hij/zij dan tegen jou dat je stil moet zijn omdat ze aan het 'helpen' is kan je heel blond zeggen 'maar dat mag helemaal niet hoor, weet u dat wel? Dalijk wordt ze uitgesloten, zou toch zonde zijn' Op die manier benader je het positief en is de kans groot dat ze toch stopt met praten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:18

Ik heb een man hier een keer keihard op aangesproken. Dat me dit niet de bedoeling leek. Hij stond hardop aanwijzingen te geven zodra de combinatie in zijn buurt kwam. Na mijn opmerking was het wel over.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:38

Ik heb het een keer gehad, een klein meisje op een veel te grote pony, die ze niet aan het lopen kreeg. Moeder stond tussen het voorlezen door ook aanwijzingen te geven. Elke keer als ze dat deed, liet ik de schrijfster een sterretje op de protocol zetten, met onderaan een verklaring voor die sterretjes. Dat moeder ermee op moet houden omdat een andere jury maar zo kan beslissen wel de combinatie uit te sluiten. Ik vond het voor deze combinatie te ver gaan om ze uit te sluiten, meiske van 7 jaar en kon er niets aan doen dat moeder haar mond niet kon houden.
In het door jou genoemde geval, tja, het is lastig, want als de jury het zelf niet in de gaten heeft, en jij (als concurrent?) er melding van maakt, kan er ook gedacht worden aan afgunst, ook al is dat niet zo.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:30

In de SGW worden er om deze regel trouwens met regelmaat combinaties uitgesloten.
Bij de SGW is het een stuk makkelijker te controleren aangezien je elke hindernis (in de cross) twee hindernisjury's hebt.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:26