Rijkwaliteit versus lesgeefkwaliteit instructeur/trice

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Rijkwaliteit versus lesgeefkwaliteit instructeur/trice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 01:17

Hallo bokkers,

Graag vraag ik jullie mening over het volgende en ik vind het erg moeilijk uit te leggen wat ik precies bedoel...(vandaar het lange verhaal)
Kunnen de rijkwaliteiten in contrast staan met de lesgeefkwaliteiten van een instructeur? Hier bedoel ik mee, dat je op sommige punten je vraagtekens zet bij de rijerij van de instructeur in kwestie, maar wel heel erg veel baat hebt bij de lessen. Of andersom: dat je je vraagtekens zet bij de lessen van iemand maar dat je vind dat diegene wel rijdt zoals je dat zelf zou willen. Ik heb ervaren dat deze twee zaken nogal eens los staan van elkaar. Bv. ik heb een instructrice die ik erg fijn vind rijden (ook op mijn paard). Zij werkt met mij aan ontspanning en let erg goed op mijn houding. Echter, ik kom niet erg veel verder. Aan de andere kant heb ik ook van een instructeur les gehad, waarbij ik met mijn paard wel sneller progressie maakte en waar ik ook veel aan heb gehad, maar die ik als een zoutzak vind rijden. En ik heb les gehad van iemand (redelijk bekende 'naam' uit de dressuurwereld) die ik fantastisch les vond geven en die het uiterste uit ons als combi haalde en ik echt euforisch was. Echter, als ik deze persoon zie rijden, lijkt het dat hij heel verschillende dingen tegen mij zegt dan dat ik hem zelf zie doen. Dus vraag ik me automatisch ook af of ik dan geen dingen aanleer, die ik liever niet wil leren (niet dat ik hem vreselijk vind rijden hoor, het gaat om meer spanning bij het paard, meer druk, dat soort dingen) Snappen jullie het nog? :D Mijn paard heeft nu een blessure, maar ik wil als dit weer goed is uiteraard weer beginnen. Ik denk dat ik een combi wil van mijn huidige instructrice, de eerst genoemde en mijn gevoel zegt me dat ik ook verder moet gaan met de laatst genoemde persoon, maar ja twijfel hieraan omdat ik hem minder fijn vind rijden. (Voor de goede orde, ik ga geen namen noemen... :D) Wat is jullie mening hierover? Kan het dat je wel op de goede manier leert paardrijden van iemand, die je minder aanspreekt in zijn/haar rijerij?
Laatst bijgewerkt door Pollux op 07-12-10 01:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 01:38

Ik snap helemaal wat je bedoelt, denk ik.

Ik geef veel les (niet op hoog niveau, vooral beginnende mensen, en mensen van hetzelfde niveau als mij). Daarbij rij ik vrijwel nooit (meer).
Ik krijg dan vaak de vraag 'hoe kan je nu lesgeven over iets wat je niet doet'. Is thans heel simpel vind ik, gewoon goed nadenken en logisch redeneren.
Is ook zo als je wel veel zou rijden, bijvoorbeeld op 1 paard, en daar wedstrijden op hoog niveau mee rijdt. Is geen garantie dat je het aan iemand anders goed kan uitleggen, en dat jou manier van rijden goed is voor die andere combinatie van ruiter en paard. Is allemaal te bekijken van combinatie tot combinatie...

Cassidy

Re: Rijkwaliteit versus lesgeefkwaliteit instructeur/trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 03:21

Waarom wil je dat een instructeur op dezelfde manier rijdt als hij lesgeeft?
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en een instructeur kan zich ontwikkelen. Echter moet je bij een paard wel kijken wat bij hem past, en niet meteen bij een ontwikkeling of progressie meteen dat gaan botvieren op je paard. Een paard wordt op een bepaalde manier beleerd en de progressie van de ruiter/instructeur kon weleens haaks staan op wat het paard nodig heeft, en de manier waarop hij beleerd is.

Ik verwacht van een instucteur dat hij niet een bepaald programma wat hij in zijn hoofd heeft afwerkt, maar dat hij kijkt wat de combinatie nodig heeft en uit zijn ervaring put in zijn manier van lesgeven.
En ja, dat kan weleens haaks staan op wat je hem ziet doen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 04:21

Iemand zei me eens dat ze haar zus geleerd had om achterop de bagagedrager van een rijdende fiets te springen. Ze zei ook dat hoe hard ze ook probeerde, het haar zelf niet lukte.
Ze had exact voor ogen hoe het moest, en zo leerde ze het haar zus, ondanks dat ze het zelf niet kon.

Daarbij, heeft stef ook gouden olympische medailles behaald voor de dressuur? Volgens mij niet, maar hij heeft Anky wel zo ondersteunt dat het haar wel is gelukt.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 04:52

Bedankt voor jullie berichten.
Cassidy: van mij hóeft een instructeur niet te rijden zoals hij lesgeeft of andersom. Ik vroeg me alleen af of dat nadelig kan zijn en of een instructeur niet automatisch uitgaat van hetgeen hij zelf doet. Ik zelf geef bijvoorbeeld pianoles en ik neem mijn eigen manier van spelen echt als uitgangspunt voor mijn lesgeven. Wat ik zelf voel en doe probeer ik aan mijn leerlingen ook te leren. Omdat ik dat zelf zo geleerd heb op het conservatorium, maar ook omdat ik dat zelf als een prettige manier van pianospelen ervaar. Natuurlijk gebruik ik verschillende manieren om dingen uit te leggen, maar het uitgangspunt is steeds hetzelfde. Nu begrijp ik wel dat een goede (!) instructeur kijkt naar de combinatie en uit hoort te gaan van wat een combinatie nodig heeft. Maar gaat een instructeur niet altijd ook uit van zijn eigen ervaringen met het rijden?

Pentax: ja, daar heb je wel een punt natuurlijk met Sjef en Anky...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 06:39

Iemand die fantastisch rijdt en alle talent en gevoel van de wereld heeft, hoeft nog geen goeie instructeur te zijn. Er zijn talloze bekende ruiters die onwijs goed zijn in het rijden, maar die totaal geen les kunnen geven. En er zijn zat instructeurs die combinaties perfect lunnen helpen met hun problemen maar zelf misschien nog nooit op niveau gereden hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 07:37

Ik vind de beste instructeur diegene die de beste methode kiest bij het paard en de ruiter; de combinatie als geheel. Er is in mijn ogen niet één methode. Bij een druk nerveus paard werk je heel anders aan de ontspanning als bij een flegmatiek traag paard.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:51

Nou... in de basissport zou ik wel van iemand willen dat hij wat gereden heeft. Of dat je op z'n minst een referentie hebt van meerdere goed presterende leerlingen

Als ik hoor wat er voor onzin door instructeurs geroepen wordt, en kijk hier eens op bokt waar in talloze topics "gediscussieerd" wordt over vaststaande definities die echt de absolute basis van het rijden vormen, dan mag je best een beetje kritisch zijn op wie je aanhaalt om jou les te geven.

Iedereen die een klein beetje serieus is en zijn best doet kan een keertje Z rijden dus daar zou ik wel een grens leggen. Van iemand die zelf nog niet onafhankelijk z'n armen en benen kan bewegen op een paard zou ik geen les willen. Hoe moet zo iemand ooit uitleggen hoe dingen correct aanvoelen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:52

Ik denk dat lesgeven voor geboren talenten zelfs moeilijker is, omdat er bij hen heel veel 'vanzelf' gaat (het gaat niet vanzelf, maar ze rijden zo goed dat ze bepaalde problemen gewoon totaal niet tegenkomen.)

Bij ruiters die er hard voor moeten werken, die veel aanwijzingen krijgen van hun eigen lesgever, die zelf wel 10.000 oplossingen moeten bedenken voor de problemen die ze tegen komen, kun je het idee hebben dat ze waardeloos rijden maar alles wat ze gaandeweg zelf met pijn en moeite geleerd hebben kunnen ze wel doorgeven aan jou.

Maw: als je lesgeeft, geef je door wat je ooit geleerd hebt DUS wat je ooit zelf fout hebt gedaan. Alles wat goed gaat, komt nl. niet ter sprake, dat 'doe je gewoon'. Als een lesklant dan een probleem heeft wat je zelf als instructeur niet ervaren hebt, wordt het maar gewoon logisch beredeneren en zo oplossingen zoeken.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:56

Iemand die goed rijd geeft geen garantie voor goed les...
Iemand die goed les geeft hoeft niet goed te kunnen rijden..

Er zijn mensen die hun "oog" en oplossingen aandragen beter ontwikkeld hebben dan rijtechnisch gevoel. Zo ook met jureren..iemand kan een super jury zijn en er "oog" voor hebben maar zelf niet bovenaan presteren op de wedstrijden. Terwijl er ook jury's zijn die behoorlijk bovenin mee draaien maar er in een juryhokje weinig van bakken..

Popcorn19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:24

Ik vind dat je beter iemand kan hebben die goed kan vertellen wat jij moet doen. Dan iemand die het heel goed kan maar niet weet over te brengen hoe het moet. Een instructrice die ik had reed op l2 niveau, en naja niet echt een mega talent. Ze kan goed rijden maar l2 is niet z2. Maar zij wist mij zo goed te vertellen wat ik moest voelen en wat ik moest verbeteren. Dus mijn mening is dat het rijden en lesgeven los staat van elkaar.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:41

ik denk dat het rijden en lesgeven los van elkaar zou kunnen staan. je paard aanvoelen is immers iets heel anders dan het paard bekijken. vanaf de grond is het echt veel anders dan als je erop zit. Toch is het denk ik ook wel handig als iemand die les geeft wel rijdt, zodat hij/zij het gevoel kent en weet hoe moeilijk het kan zijn. soms wordt er wel eens gezegd, 'geef hem een tik' of ' word nou eens echt boos' maar zo simpel is dat natuurlijk niet altijd!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:10

Als ik soms zie hoe de lessen zijn van sommige bekende ruiters weet ik zeker dat het los van elkaar staat :j

Iemand hoeft ook niet goed te kunnen rijden om dingen te kunnen zien en een logica/redenering erachter te bedenken en hoe dan ook op te lossen. Sommigen zien dat beter dan dat ze het voelen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:12

loveRoes schreef:
ik denk dat het rijden en lesgeven los van elkaar zou kunnen staan. je paard aanvoelen is immers iets heel anders dan het paard bekijken. vanaf de grond is het echt veel anders dan als je erop zit. Toch is het denk ik ook wel handig als iemand die les geeft wel rijdt, zodat hij/zij het gevoel kent en weet hoe moeilijk het kan zijn. soms wordt er wel eens gezegd, 'geef hem een tik' of ' word nou eens echt boos' maar zo simpel is dat natuurlijk niet altijd!

Dat vind ik sowieso geen les geven. :+ Paard reageert om een reden niet, zoek dan naar die reden en los dat op. Boos moet je nooit worden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:35

Een goede instructeur moet verstand hebben van biomechanica en weten hoe je bij iemand op een passende manier kan binnen komen. De ene leerling is heel visueel terwijl een anders dat juist weer niet is. Iemand die goed les kan geven kan je de theorie geven en uitleggen waarom welke oefening op welk moment en zo nodig ook stoppen en een ander proberen als het toch niet helemaal de juiste was, maar vooral ook zorgen dat je deze oefening compleet maakt door er een beeld bij te vormen en er een gevoel bij te krijgen. Alleen theorie en dus je rechter hersenhelft gebruiken is niet handig, wel om iets te snappen, maar niet voor het compleet plaatje. Je legt het beste iets uit op de linkerhand, op die manier werk je in op het rechter deel van de hersenen. Dan komt je verhaaltje ook het beste binnen. Daar oefen je wat mee en zie je vaak wat houterig en groot de hulpen gegeven worden, de ruiter vormt er een beeld bij en die kun je met wat visualisaties eventueel vergroten als diegene daar open voor staat, daarna ga je het op de andere hand doen en gaat de ruiter meer voelen, dan krijgt hij een gevoel bij de oefening. Handig is als je bij het gevoel een woordt vormt zodat je sneller weer naar het gevoel terug kan gaan als je de oefening weer eens rijdt.

Als instructeur blijf je naar het compleet plaatje kijken en pikt er steeds dingen uit die verbeterd kunnen worden.

Zoals je kunt lezen staat nergens vermeld dat je als ruiter uberhaupt moet kunnen paardrijden. Sterker nog door omschrijvingen om visualisatie's kun je het een ander weer makkelijker maken zonder zelf op een paard te hoeven kruipen. Sterker nog je gaat je juist door al die verschillende verhalen en paarden juist beter van leren kijken en krijgt er steeds meer oog voor. Rijden zou een goede aanvulling kunnen zijn, zo kun je makkelijk zelf uitproberen wat een omschrijving met jou doet en hoe je dat terug kan voelen in het paard. Daardoor kun je je praatje nog kompleter maken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:36

Een goede voetbal trainer hoeft niet zelf elke panalty te scoren...een goede schaatstrainer hoeft geen wereld records te rijden....ze moeten het wel over weten te brengen.....dat is in de paardensport net zo.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:08

Bedankt voor alle reacties. Ik weet ook wel dat een goede ruiter niet per definitie ook een goede instructeur is... Ik vroeg het me af omdat ik laatst mijn instructeur zag rijden en ik vond dat hij met veel meer druk reed dan ik zelf zou willen. Echter, dit kan natuurlijk ook een momentopname zijn geweest. Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze instructeur nog maar één keer heb zien rijden tot nu toe. Ik vond de lessen tot nu toe wel zeer goed werken voor ons als combinatie, maar begon dus even te twijfelen toen ik hem zag rijden. Natuurlijk ben ik er als ruiter ook zelf bij, en als ik iets zou moeten doen wat mij een onbehaaglijk gevoel zou geven zou ik ook meteen vragen naar het hoe en waarom...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:13

Probeer even gevoel en wat je denkt ( vooral DENKT) te hebben gezien van elkaar los te koppelen.

Jij voelt niet wat een instructeur voelt op het moment dat hij zijn paard rijdt. En misschien vraagt dat paard op dat moment wel om een wat sterkere hulp of duidelijkere inwerkingen?

Nogmaals, jij voelt niet wat iemand voelt op het moment dat hij een paard rijdt. Jij ziet niet altijd wat er nodig is om een paard daar te krijgen waar je hem hebben wilt.
Het criterium om dat wat je ziet als maatstaf te nemen voor wat je acceptabel vindt, (en wat niet) op grond van een momentopname is heel zwak.
Als je een goed gevoel hebt bij wat je te horen krijgt van deze instructeur bij de lessen die je bij hem volgt en als je de indruk hebt dat het bij jullie werkt.
Zijn zoveel meer waard dan wat je DENKT te zien, en waarvan door anderen AANGEPRAAT krijgt dat het "nog done" is of "niet mag/kan/moet"
Helemaal als het gebaseerd is op een keer zien rijden.

Quote Gordon McKinlay;

When training horses, you must be willing to do whatever it takes to get the job done. Be as gentle as possible, but as firm as necessary

En dat betekend niet automatisch, dat een instructeur die je op een paard hebt zien rijden, automatisch te hard/onrechtvaardig/ dierenmishandelend/niet volgens jouw filosofie te werk zou kunnen gaan.

Wat je iemand ziet doen met zijn eigen/een trainingspaard
Heeft NIETS, maar dan ook echt HE-LE-MAAL niets te maken met zijn manier van lesgeven.
Of met de manier waarop hij normaal dieren behandelt.
Helemaal als je hem maar EEN KEER met een dier hebt zien werken.....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 07:38

Als men op bokt een respect kon geven op een reactie dan kreeg jij die Cassidy, ben het volledig met je eens!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 16:20

Cassidy: Bedankt voor je verhelderende antwoord. Het is inderdaad ook helemaal zo zoals je het schrijft. Normaal ben ik veel nuchterder in dit soort dingen, maar omdat mijn paard al een tijdje met blessures te kampen heeft, ben ik zoooooo voorzichtig geworden. De lessen werken voor ons als combi inderdaad errug goed en ik leer erg veel van hem, dus mijn gevoel was ook altijd wel zo dat ik bij hem moest blijven. Intussen heb ik hem nog eens zien lesgeven aan een andere combinatie en was daar ook weer erg van onder de indruk... dus ik ben toch overtuigd dat deze instructeur het voor ons is!

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:43

wat ik het belangrijkste vind aan een goede instructeur is niet het niveau wat hij/zij op wedstrijden rijdt of met zijn/haar eigen paarden rijdt, maar wel de kennis en kunde om mij het over te kunnen brengen wat ik moet leren.
Daarbij is het wel erg makkelijk als een instructeur dingen voor kan doen door op mijn paard te stappen. Ik hecht daar veel waarde aan, aangezien sommige knopjes wel op paard zitten, maar bij mij nog niet zijn bevestigd. En van het zien hoe het moet heb ik vaak sneller en eerder in de gaten hoe het nu precies wordt bedoeld vanaf de grond.

Daarnaast is het wel handig als er een bepaalde klik is tussen instructeur en ruiter. Elkaar 100% aanvoelen hoeft echt niet, maar als je elkaar totaal niet aanvoelt is het echt bagger in de les (helaas proefondervindelijk ondervonden)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:45

Ik denk wel dat het handig is dat een instructeur veel ervaring heeft in het rijden en op een hoger niveau rijdt dan hij/zij lesgeeft. Sjef was zelf ook ooit Nederlands Kampioen in de Grand Prix dus hij weet wel waar hij het over heeft. Als het alleen maar kennis uit de boekjes is, dan kom je volgens mij als instructeur te kort, want het werkt niet altijd zo zoals in de boekjes staat. Vooral bij verreden paarden niet en bij leerlingen die niet correct inwerken ook niet. En met dat soort mensen hebben de meeste insturcteurs te maken. Dat je zelf als instructeur weet hoe je dat dan moet oplossen om het paard en en je leerling op een zodanig niveau te krijgen dat ze wel kunnen rijden zoals bedoeld in de boekjes, dan ben je goed bezig denk ik zo. Of je het zelf altijd ook zo kunt laten zien als instructeur? Dat zou wel moeten. Maar, het kan goed zijn dat het paard dat op dat moment wordt gereden door de instructeur nog in de opleidingfase zit of meer ondersteuning nodig heeft om een voor dit paard moeilijker oefening aan te leren. Het algemene beeld moet wel kloppen denk ik. Om je leerlingen nu te vertellen dat ze heel lief de handjes naar voren moeten houden en je zelf altijd aan je paard zit te trekken, vind ik niet geloofwaardig.
;)

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:08

Ik denk dat het toch wel erg handig is als een instructeur ook een goede ruiter is. Ik geef zelf veel les en stap ook regelmatig even op de paarden van mijn leerlingen om te checken of het beeld en het gevoel bij elkaar kloppen. Dan moet je af en toe concluderen dat je toch echt meer voelt dan dat je kunt zien, hoe je het ook wendt of keert. Zeker voor ruiters die maar één paard rijden is het een toegevoegde waarde om hun instructeur af en toe te laten voelen. Die rijdt normaal gesproken vele paarden en voelt veel sneller of een paard echt recht is en welke hulpen wel en niet werken dan de leerling zelf en of hij misschien toch ergens in zijn lijf nog een stukje vasthoudt.
Als je twijfelt over de rijkunst van je ene instructeur, die je met veel druk vond rijden, vraag hem dan eens jouw paard een keer te rijden en oordeel dan nogmaals. Ieder paard vergt een andere aanpak en misschien had hij net een flegmatiek paard onder het zadel of een paard dat in een fase zit waarin hij moet leren aanspannen. Dan kan het nodig zijn om tijdelijk met wat meer druk te rijden. Moet niet ontaarden in trekken/ vasthouden of anderzins onsympathiek vormen natuurlijk! Dan is hij gewoon geen goede ruiter!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 13:42

@Lienelien, ik heb de instructeur inmiddels nog een paar keer zien lesgeven en rijden en ik ben helemaal om.
Wat ik gezien had de eerste keer was inderdaad een momentopname. Dus ik heb besloten om bij hem verder te gaan als mijn paard weer helemaal beter en opgebouwd is. Bedankt voor alle berichten.

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:21

Ja zo'n gevoel had ik er al bij! Goede keus lijkt me! Succes met het herstel van je paard en veel plezier met de trainingen daarna!