Graag vraag ik jullie mening over het volgende en ik vind het erg moeilijk uit te leggen wat ik precies bedoel...(vandaar het lange verhaal)
Kunnen de rijkwaliteiten in contrast staan met de lesgeefkwaliteiten van een instructeur? Hier bedoel ik mee, dat je op sommige punten je vraagtekens zet bij de rijerij van de instructeur in kwestie, maar wel heel erg veel baat hebt bij de lessen. Of andersom: dat je je vraagtekens zet bij de lessen van iemand maar dat je vind dat diegene wel rijdt zoals je dat zelf zou willen. Ik heb ervaren dat deze twee zaken nogal eens los staan van elkaar. Bv. ik heb een instructrice die ik erg fijn vind rijden (ook op mijn paard). Zij werkt met mij aan ontspanning en let erg goed op mijn houding. Echter, ik kom niet erg veel verder. Aan de andere kant heb ik ook van een instructeur les gehad, waarbij ik met mijn paard wel sneller progressie maakte en waar ik ook veel aan heb gehad, maar die ik als een zoutzak vind rijden. En ik heb les gehad van iemand (redelijk bekende 'naam' uit de dressuurwereld) die ik fantastisch les vond geven en die het uiterste uit ons als combi haalde en ik echt euforisch was. Echter, als ik deze persoon zie rijden, lijkt het dat hij heel verschillende dingen tegen mij zegt dan dat ik hem zelf zie doen. Dus vraag ik me automatisch ook af of ik dan geen dingen aanleer, die ik liever niet wil leren (niet dat ik hem vreselijk vind rijden hoor, het gaat om meer spanning bij het paard, meer druk, dat soort dingen) Snappen jullie het nog?
Mijn paard heeft nu een blessure, maar ik wil als dit weer goed is uiteraard weer beginnen. Ik denk dat ik een combi wil van mijn huidige instructrice, de eerst genoemde en mijn gevoel zegt me dat ik ook verder moet gaan met de laatst genoemde persoon, maar ja twijfel hieraan omdat ik hem minder fijn vind rijden. (Voor de goede orde, ik ga geen namen noemen...
) Wat is jullie mening hierover? Kan het dat je wel op de goede manier leert paardrijden van iemand, die je minder aanspreekt in zijn/haar rijerij? 

Paard reageert om een reden niet, zoek dan naar die reden en los dat op. Boos moet je nooit worden.