lestips voor beginners (A-pony's)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

lestips voor beginners (A-pony's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 10:00

Vanvond ga ik "proef" les geven op de rijvereniging. Ik krijg een les met de a-pony's. beginnende kindertjes dus. Ik heb er super veel zin in , alleen zou ik van jullie graag tips willen. (cursus gaat gevolgd worden) dressuurmatig hoeft er niet gereden te worden, het is voornamelijk vertrouwd raken met de pony en de lol erin houden. Ik hoor vaak gefrustreede kindjes roepen "HIJ DOET HET NIET" hihi

Het is een half uurtje rijden en daarna een kwartiertje spelletjes ofzo. Hoe kun je dit het beste opbouwen?

Anoniem

Re: lestips voor beginners (A-pony's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:12

Ik zou vooral voor duidelijkheid zorgen, dus ook vertellen dat ze eerst een half uurtje "serieus" gaan rijden, en daarna een spelletje mogen doen.

Misschien kun je als stuuroefening bijvoorbeeld een slalom laten rijden, of een balkje neerleggen en als opdracht geven op halt te houden met de voorbenen over de balk en de achterbenen er achter (of tussen twee balkjes in). Zulke dingen maken het wel uitdagend, het is meer in spelvorm en ik denk dat dat zulke kleintjes het meest motiveerd.

Verder ligt het wel erg aan de ervaring. Ik ken kindertjes op A-pony's die zo een springparcoursje rijden, maar ook kinderen die voor het eerst op de pony zitten.

Cherisze

Re: lestips voor beginners (A-pony's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:19

Ik weet niet hoevaak deze kinderen al op een pony hebben gezeten, maar ben nu zelf bezig met mijn zoon en zijn vriendje wegwijs te maken, ze rijden ook een half uurtje per keer en ik ben echt bezig met de houding, het rustig drijven en hoe ze hun handen moeten houden, wat rondstappen door de bak en leren sturen, ze vinden het erg leuk om veel figuren te rijden. ook doen we wat oefeningen zoals met je rechterhand linkervoet aanraken, met de armen zwaaien, rondje draaien op het zadel enz.