Positief jureren in relatie tot verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Positief jureren in relatie tot verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 06:37

Zoals ons wederom op de bijscholing verteld is, moeten wij juryleden positief jureren.

Nu hoor ik regelmatig en weet ik ook dat hier mensen zitten die verliespunten geven.
Ik vraag me af wat de motivatie hierachter is en wat daar nu positief aan is of kan zijn?

Het gros van de ruiters gaat in het weekend voor zijn plezier op concours. Hoe kun je dan als jurylid iemand met verlies naar huis sturen?
Zelf vind ik dat het hobby is en als iemand laag in de 150 heeft de boodschap net zo goed aan komt.

Brand maar los en vooral zou ik de positieve insteek van verliespunten willen horen. In mijn beleving is die er niet.

Maflingertje

Re: Positief jureren in relatie tot verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 06:53

Ik denk dat je nooit achter het hoe en waarom zult komen. Het zal ook wel iets persoonlijks zijn.

Vorige week ben ik met een vriendin op concours geweest. Ze rijdt met haar haflinger in de L2 bij de paarden. Ze reed in mijn ogen een nette proef!

Na de wedstrijd kijken naar de punten. Dan zie je staan bij de binnenkomst als opmerking: Overtuigend!

En het cijfer...6

Hoe bedoel je dan "positief jureren"?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 07:13

ook ik ben een jury die niet in verliespunten gelooft. Als een comb. bij mij wel op een verliespunt uit zou komen (is tot nu toe nog niet gebeurd, *afkloppen*), dan is het paard volledig in verzet geweest, gedurende het grootste deel vd proef. Dan heeft diegene m ook dubbel en dwars verdiend....
Het oude systeem vond ik veel beter, nu krijg je al een verliespunt als je gem. een 5 rijdt, terwijl een 5 omschreven wordt als voldoende....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 07:22

Ook ik ben van mening dat de boodschap bij 160 pnt en het juiste commentaar ook heel goed overkomt.. Aan de andere kant, als iemand echt heel grof aan het rijden is en alles gaat mis (spanning, verzet, enz) en die combi komt wel op verlies uit, dan zij dat zo.. Ik ga daar niet soepel mee om op zo'n moment :n

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:56

aan de andere kant, met springen en sgw is het heel normaal dat je verliespunten krijgt voor een slechte prestatie, en dat doen we ook voor ons plezier. Ik ben gisteren gevallen in de cross, alleen maar uitgegleden in de modder, en dat is twee verliespunten, terwijl ik tot dan toe gewoon foutloos was. Met dressuur wordt het als veel dramatischer ervaren (en eerlijk is eerlijk dat zou ik zelf ook doen), maar misschien zit daar ook het probleem.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-10-10 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:14

Ik denk dat geen enkel jurylid het leuk vindt om mensen met verlies naar huis te sturen. Maar soms gebeurt het nu eenmaal dat iemand er een potje van maakt en dat je op verlies uitkomt. Bij mij is dat in ruim 10 jaar overigens maar 3x gebeurd, waarvan 2x in de B (telt niet) en 1x in het Z1.

Je kan wel zeggen dat laag in de 150 of 160 ook wel aankomt, maar ik maak halverwege geen subtotaal op om vervolgens minder laag te gaan punten omdat het zo sneu is om verlies te geven. Ik punt wat ik zie, als het goed gaat maar ook als het slecht gaat. En als ik aan het einde dan uiteindelijk onder de 150 of 170 uitkom dan is het jammer, maar dan is het niet anders.
Ik probeer altijd positief te jureren, maar het moet wel kunnen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:22

Positief jureren is prima maar soms is er gewoon echt niks positiefs aan te ontdekken. Dan is het gewoon echt slecht. Dan kan je gewoon niks anders dan dikke onvoldoendes geven. Vaak probeer ik dan tussen de enorm slechte gedeeltes toch nog een goed cijfer te geven zodat ze echt beloond worden voor de onderdelen die wel goed gingen. Maar dat valt soms totaal niet mee.
Ik jureer naar wat ik zie en ik geef punten. Komt dit op verlies uit dan is dat sneu maar het is niet anders. Dan hebben ze gewoon ook echt slecht gereden. Als je wat zelfinzicht hebt dan groet je af. Maar dit soort mensen blijven stug doorrijden.... Tegenwoordig heb je de kans om zonder consequenties af te groeten, doe dat dan ook als het slecht gaat. Sommige mensen hebben geen plaat voor hun hoofd maar een compleet appartementencomplex.

Gelukkig komt het niet heel vaak voor maar helaas toch nog regelmatig. Inderdaad is daar niks positiefs aan voor de ruiter, klopt. Maar dan was er ook niet veel positiefs te bespeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:26

En dan? Ze met een 6je doorsturen naar de volgende klasse, terwijl ze in de huidige klasse niet eens thuis horen laat staan de volgende. Iedereen rijd voor zn plezier paard, maar je komt op wedstrijd om je kunsten te testen tegenover een onafhankelijk persoon in een competitief verband. Zo kan het zijn dat die persoon vind dat je er niks van bakt, of dat je als laatste eindigt aangezien de rest beter is. Kan je daar niet tegen moet je thuis blijven. Het is altijd vervelend als je verliespunten krijgt, maar als ik soms naast een ring sta en zie hoe de gemiddelde combinatie voorbij komt heb ik medelij met de jury. Regelmatig bij de lagere klassen bij springwedstrijden en crosswedstrijden zie ik regelrechte kamikaze acties waarbij ik elke keer mn hart vast hou. Dat zie je dan ook terug komen in de stijlpunten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:33

Lielle schreef:
met springen en sgw is het heel normaal dat je verliespunten krijgt voor een slechte prestatie, en dat doen we ook voor ons plezier. Ik ben gisteren gevallen in de cross, alleen maar uitgegleden in de modder, en dat is twee verliespunten, terwijl ik tot dan toe gewoon foutloos was. Met dressuur wordt het als veel dramatischer ervaren (en eerlijk is eerlijk dat zou ik zelf ook doen), maar misschien zit daar ook het probleem.

Ik begrijp ook niet waarom het als zo dramatisch wordt ervaren in de dressuur. Ik heb enkele jaren ook eens twee verliespunten gereden in de Z1. Ik werd gediskwalificeerd omdat mijn paard langer dan 20 seconden niet meer te mannen was (hij was vreselijk bang van een menkarretje dat naast de bak stond :(:) :+ Ik heb toen evengoed de tweede proef ook gereden (in dezelfde baan) met het risico op hetzelfde verhaal, dus dan niet -2 maar met -4 naar huis...) Maar ik vond het belangrijker dat mijn paard leerde dat het allemaal niet zo eng was. Punten kunnen mij dan weinig schelen. Tweede proef liep hij overigens een wp dus ik ging -1 naar huis.

Maar ik denk altijd zo: het kan een keer heel erg mis gaan. Maar als je je paard een beetje goed voor elkaar hebt rij je die punten er wel weer bij. Positief jureren in de zin van constructief en opbouwend commentaar vind ik prima. Maar als het slecht is, is het gewoon slecht. Jammer dan als je op een vp uitkomt...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:15

Ik zei ook altijd dat het onzin was om verlies te geven, want de boodschap komt ook wel aan met 150 punten. Totdat ik een combinatie in de ring kreeg die zo afschuwelijk bezig was in de L2 notabene dat ik halverwege al zei, als deze lager uitkomt, so be it maar ik pas dus niets aan. Nu had deze mazzel en kwam ze precies op 150 uit.

Ik weet van mezelf dat ik best soepel en vriendeljik jureer en toch is het me al een paar keer gebeurd (geloof 3x) dat ik een verliespunt uitgedeeld heb. Eentje telde er niet want dit was het Noordhollands kampioenschap en blijkbaar reden ze niet voor de punten volgens de organisatie. Maar die andere twee dus wel, allebei in de L2 en allebei geen seconde normaal in de ring aan het lopen geweest.

Ik kwam aan het eind uit op ergens laag in de 140, dan moet je het bij mij toch echt heel bont maken. En net zo goed als ik die proef die in de 180 uitkomt, terwijl ik denk nou das eigenlijk een beetje te hoog, niet aanpas, pas ik die lage dus ook niet aan!

Ik tel niet tussendoor, nooit dus ik weet pas aan het eind hoe of wat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:21

Bij kinderen zou ik wel positief jureren, bv 160 met bemoedigend commentaar is de boodschap ook duidelijk.

Bij volwassenen zou ik wel gewoon naar waarde punten, verliespunt: so be it!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:26

Ik jureer volgens mij heel positief. Geef erg graag 8en en 9ens (als het kan) en probeer veel variatie aan te brengen dmv hoge en lage cijfers.
Toch ben ik echt al wel eens op verliespunten uitgekomen. Nooit bij ponyruiters :n Dat vind ik niet nodig. Het is toevallig alleen nog maar gebeurd in de B, geloof ik, dus dan maakt het ook weinig uit. Als volwassen ruiters echt heel weinig respect tonen naar hun paard toe en de gehele proef aan het trekken, prikken en schoppen zijn, ben ik een stuk harder en strenger. Dat wil ik absoluut niet zien. Verder is het wel eens voorgekomen dat ik een ruiter in de ring had (jong paard, geen controle, ook B) waarbij ik werkelijkwaar niet meer kon zien welke oefening hij nu aan het rijden was (vloog alle kanten op). Dan weet ik niet hoe je op 150/160 moet uitkomen hoor :n

Dus inderdaad, ik geef het echt niet graag, maar soms is het blijkbaar nodig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:37

Ik heb ook weleens verliespunten uitgedeeld bij ponyruiters. In de M1 of M2 was dat. Was echt zo bar slecht.... niet normaal. Ja sorry hoor maar die combinatie hoorde in de B of L1. In de L2 had ze al geen winst gereden bij mij, laat staan in de M. Was echt heel erg.

Sneu maar goed. Als elke jury het maar sneu vindt komt die boodschap gewoon niet genoeg over.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:48

ik ben niet tegen de verliespunten zolang ze terrecht zijn,
maar nu heb ik 1 jury en als ik daar foutloos bij rijd (Z2) dan zit ik rond de 180 / 190 en heb ik een paar foutjes dan rijd ik gewoon verlies of er heel net boven,
terwijl mijn paard bij andere jury's rond de 210 zit als hij foutloos is.
en dit is echt niet alleen mijn mening meerdere mensen vinden mijn punten bij haar niet kloppen helaas heb ik haar nooit waarom kunnen vragen maar met het gevolg dat ik nu niet meer bij haar start en niet om bang te zijn voor verlies die werk ik wel weg maar omdat het niet leuk terrecht is.
maar je ziet ook wel eens paarden flink in de staak gaan (te lang ) en die mogen in zo'n zelfde proef gewoon blijven terwijl ze verlies verdienen, dus het blijft wel behoorlijk persoonlijk denk ik.
Positief jureren is voor een ruiter ook veel leuker maar ik snap dat dat wel moet kunnen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:58

Ik vind dat veel combinaties tegenwoordig ook erg snel op hun teentjes getrapt zijn. Ik ben ook van het positieve jureren, maar dan moeten ze het wel verdienen. Gisteren had ik een combinatie in de L1, meisje reed het paard helemaal over zijn theewater, had nog 175 en 170 punten. Ze kwam naar mij toe na de wedstrijd, waarom ik de tweede proef lager had beoordeeld dan de eerste. Ik uitgelegd dat ze zelf rustiger moet rijden, minder moet jagen. Krijg dan een weerwoord, dat hij zo tegen het been is en actiever moet lopen. En dat de proef wel een winstpunt waard was. Nou sorry, maar dan moeten ze geen jury-sport beoefenen...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:52

Over het jureren in het algemeen valt veel te twisten. Iemand die het paard lekker actief naar voren door een proef rijdt, zonder het paard te storen zie ik liever, dan een paard dat helemaal terugvalt in tempo tijdens de proef, zonder storing. Die eerste zal dus ook meer punten krijgen bij mij dan iemand die 'te sloom'een proef rijdt. Er moet wel een degelijke 'expressie'in zitten. Daar punt ik dan ook naar.
En daarbij ik ben ook een jury die soms wat liefjes overkomt. En nog wel eens een puntje extra wil geven als het ook daadwerkelijk verdiend is. Maar daar staat wel tegenover dat er ook 4-en of 5-en op je protocol kunnen staan als er iets niet goed gaat.
Al houd ik zelf 1 hele belangrijke regel in mijn hoofd bij iedere combi: Is deze combi klaar voor een klasse hoger? Dan is een winstpunt ook een zeker resultaat. Is een combi echt nog niet constant en zitten er nog te veel fout(jes) in dan is het nog niet klaar voor een klasse hoger, dan vind ik dat men niet (altijd) een winstpunt verdiend. Ofwel, mocht ik dan op een wp uitkomen, dan heeft deze combi 'geluk',en anders moeten ze het doen zonder wp, omdat ze er dan gewoon op dat moment in de proef er nog niet klaar voor zijn.

En in hoeverre is positief jureren,niet iets te positief? Een beloning geven doormiddel van 8-en en 9-ens ipv een welverdiende 7?
Dan hebben we dadelijk iedereen een klasse hoger, want op die manier kom je natuurlijk eerder aan hoger dan 195 ofwel 2 wp per proef.
Waar ik mij wel in kan vinden is het durven punten doormiddel van 7-ens en 8-en en bij fouten ook een 4 gegeven durft te worden. Dat beloont vaak een combi meer doordat er dan echt duidelijk aangegeven wordt wat wel goed gereden is en wat niet.

Een verliespunt is overigens bij mij nog niet voorgekomen. Maar wel 2x bijna er tegen aan. Maar dan moet het overgrote deel van de proef ook wel een fiasco zijn...

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:14

Ik heb ook liever 7 en 8 en en dan een keer een dikke onvoldoende (4/3/2) als dat iemand voorzichtig punt en alleen maar 5,6 durft te geven.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:16

Maar zo rijdt nou eenmaal niet iedereen Mariellede ;) De meesten rijden gewoon 6-jes proeven, dus dan kan de jury daar weinig aan doen.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:17

dat is ook waar,

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:18

En het is echt geen lolletje om een 6-jes proef te jureren, je wilt graag hogere punten geven maar dat gaat dan niet.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:22

Dat snap ik,
(ik ben geen jury maar ben regelmatig met een lichte tour jury meegeweest)
maar soms zie je toch ook wel dat Juryleden te veel willen.
Voorbeeld goed gesprongen wissel (Z2)niet na netjes van achteruit alleen een paar meter voor de letter, resultaat een 5 (te vroeg)
volgens de jury waar ik mee meega zou het hoger moeten zijn omdat de oefening goed is alleen iets te vroeg en op dat niveau zou de wissel het belangrijkste moeten zijn en niet de plaats (natuurlijk niet heel ergens anders maar dat begrijpen jullie vast wel)dus een 6 of zelfs een 7 als punt.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:29

Positief jureren .. een kreet die ik liever niet zie. :)
'Positief jureren' heeft al gauw zo'n associatie met 'rond alles maar naar boven af'.
Is dat in het belang van een ruiter? Ik denk het niet.
Ik zou liever zeggen: duidelijk jureren.

Een positieve insteek van verliespunten?
Ja, die is er wel!

Soms gáát het rijden gewoon echt slecht. Dat weten we allemaal wel.
Soms zit ik te kijken, en ik kan zo bóós worden zoals er gereden wordt! .. zoals er met een paard omgegaan wordt!

Met 'slecht' bedoel ik zowel het duidelijke (voortdurend verzet of heel grof rijden), alsook het minder evidente, waarbij je kunt denken aan een foute perceptie van wat bedoeld wordt met 'dressuur'. Voortdurend met de neus achter de loodlijn is bijvoorbeeld NIET goed.

Rond een ruiter bevindt zich vaak een heel groepje mensen dat elkaar naar de mond praat: de instructeur, familie, vereniging, eigenaar van het paard.. "hij ging super, he"
Als je dan toch een boodschap moet afgeven dat een manier van rijden echt de bedoeling niet is, dan is er maar één die die boodschap kán afgeven: dat ben jij, als jurylid.
Dat gebeurt in het belang van het paard. En in de hoop dat iemand open genoeg is om de boodschap op te pikken.
Dát is het positieve eraan. :)

Dat je een boodschap ook met 160 punten kunt overbrengen mag zo zijn, maar zoals Karin ook zegt: je punt wat je ziet, en aan het eind tel je de cijfers bij elkaar op.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:31

Bertie als je op mij doelde over dat er mensen zeiden dat de punten te laag waren,
dat waren geen mensen die bij mij hoorde maar van de "concurrenten" en het secretariaat.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:35

Mooi gezegd Bertie

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:38

Het jureren blijf over het algemeen erg lastig en je kan nooit iedereen tevreden stellen. Ik probeer over het algemeen positief te jureren en echt mooie dingen worden bij mij zeker met een 8 beloont, maar als je daarin tegen in het L2 in de verkeerde galop aanspringt dan kan je ook een 4 of 3 verwachten want dat mag gewoon niet, ook behoord het wijken in het L2 naar behoren te zijn en dit laat nogal eens te wensen over, achterhand voor, kantelt hoofd, valt weg over bs, en dan krijg je van mij echt een onvoldoende hoor. Ik denk ook altijd dat als ik zo'n combinatie een winstpunt geef of deze klaar is voor de volgende klasse en als je wijken niet op orde is dan ben je nog niet klaar voor het M. Je ziet veel kinderen een L2 proef door ploegen met een weinig nagevelijke pony, wijken wat niet of nauwelijks wordt uitgevoerd etc, en dat is zo jammer, want als je op jou manier zo je best doet en dan nog niet met winst naar huis gaat dan moeten paps/mams/instructie zich toch maar eens achter de oren krabben. Ook zie ik hele goede ponyruiters die technisch verder zijn dan menig volwassen ruiter en daar kan ik erg blij van worden en ook belonen met meerdere winstpunten. De jeugd die nu rijd die rijdt misschien ooit op de olympische spelen van 2028 en daar moeten we goed me omspringen. Ook kan ik het echt niet waarderen als mensen niet goed luisteren naar de voorlezer en hierdoor verkeerd rijden, je hoort je proef te kennen, of in ieder geval in grote lijnen. Heb wel eens gehad dat iemand een meisje van amper 11 jaar van het voorterrein had geplukt om te lezen wat helemaal de mist inging dat ik op een gegeven moment niet meer wist waar we waren en ze gewoon 2 onderdelen had overgeslagen, nou dan breekt mijn klomp en kan ik weinig waardering opbrengen hoor. En ik ben er wel van overtuigd dat de boodschap bij 170 punten met goed commentaar ook wel aankomt, er is toch geen winst gereden dus kan hierdoor dan ook niet promoveren mocht dit het laatste puntje zijn. Of een ruiter moet echt lelijk tegen zijn/haar paard doen dan kom ik ook op veel lagere punten uit en geef ik soms ook nog persoonlijk commentaar achteraf en als het echt niet door de beugel kan dan grijp ik tijdens de proef in. Paardvriendelijkheid staat voorop!!!!